اخیرا و پس از چیزی نزدیک به یک دهه انتظار، نسخه جدیدی از مجموعه قدیمی و ارزشمند Tekken منتشر شده است، به همین مناسبت با من و وبسایت خبری تحلیلی گیم پالت همراه باشید تا باهم به بررسی بازی تکن ۸ بپردازیم.
در تاریخ بازیهای ویدئویی، سبک فایتینگ همیشه از محبوبیت خاصی بین مخاطبان برخوردار بوده است. بهگونهای که تعداد زیادی فرانچایزهای فایتینگ بزرگ و کوچک در طی این سالها خلق شدند. در این بین اما نام سه مجموعه بزرگ و محبوب همیشه بیش از دیگران، میدرخشید، نام آن سه مجموعه هم چیزی نبود جز استریت فایتر، مرتال کامبت و تکن. در این میان اما تکن همیشه به ساختار کومبوزنی غنی و پیچیده، تنوع و دقت بالا در خلق سبکهای مبارزه منحصر به فرد با الهام از فنون و مکاتب واقعی رزمی برای هر کدام از مبارزان و شخصیتهایش و همچنین ساختار فانتزی خود معروف بوده است. آن هم فانتزی از جنس ناب و شیرین ژاپنی!
درواقع میتوان گفت که تکن نسبت به دو رقیب دیرینه خود، همیشه تخیلیتر بوده است. خصوصا بازی با رنگها و استفاده از جلوهها و افکتهای بصری مبالغهآمیز در جریان نبردها، همواره از معرفههای اصلی مجموعه بهشمار میرفته است. اکنون با تکن ۸ مواجه هستیم، جدیدترین بازی سری که تا حد خوبی به ریشهها وفادار بوده و بخشهای جذاب جدیدی را نیز معرفی کرده است. نسخهای که دقیقا ادامهی داستان تکن هفت را روایت میکند و بهشدت تحسین جهانی منتقدین را برانگیخته است.
در ادامه از این خواهیم گفت که دقیقا چه چیزهایی تکن ۸ را تبدیل به چنین فایتینگ مدرن درجه یکی کردهاند. همچنین با دقت به موشکافی تکتک بخشهای بازی از داستان گرفته تا گیمپلی خواهیم پرداخت تا درنهایت به این سوال مهم پاسخ دهیم که آیا بازی Tekken 8 با وجود این همه تحسین، توانسته تا به انتظارات بالای طرفداران خود پاسخ داده و سری را به روزهای خوش قدیم برگرداند یا خیر.
خون در برابر خون، پدر در برابر پسر، داستان همیشگی خاندان میشیما!
داستان بازی تکن ۸، دقیقا همان چیزی است که از یک داستانگویی جذاب و تاثیرگذار در عنوانی مبارزهای، انتظار داریم. چنین کیفیت بالایی با اتخاذ تصمیماتی درست و توجه به چند نکته کلیدی محقق شده است. نکاتی که اکثر عناوین فایتینگ چند سال اخیر به آنها بیتوجهی کردهاند. در ادامه و با بررسی ساختار روایت داستانی و شخصیتپردازی اثر، بیشتر منظور خود را روشن خواهیم کرد. بیایید از شخصیتپردازی شروع کنیم.
یکی از مهمترین نکاتی که داستان هر عنوان فایتینگ یا به بیانی جامعتر، هر اثر رزمی و اکشنی برای ارائه روایتی گیرا و پرکشش نیاز دارد، یک آنتاگونیست و پروتاگونیست قدرتمند و باجذبه در مرکزیت داستان است. این نکته واضح و ساده، دقیقا از همان چیزهایی است که در سالهای اخیر نمونه رعایت موفق آن را بسیار کم دیدهایم.
قضیه اما در مورد Tekken 8 متفاوت است. تکن در ظاهر ایده داستانی ساده و کلیشهای مشخصی را اجرا میکند. اما اینقدر این کار را با ذوق و شوق انجام داده و با موسیقی و جلوههای سینمایی و دراماتیک جذابی همراه میکند که وقتی صفحه کردیتز نمایش مییابد، خود را کاملا محو قصه میبینید و راضی و خرسند از تجربه داستانی کوتاهی که داشتهاید، مییابید و این دقیقا همه آن چیزی است که در بازی تکن ۸ اهمیت دارد. قرار دادن نبرد و رویارویی ناگزیر جین و کازویا بهعنوان پیرنگ اصلی داستان و گسترش آن با داستانکهای فرعی و پرداخت کاراکترهای مختلف در پیرامون این نبرد بزرگ پیشرو، کاری کرده تا در همین مسیر کوتاه، یا دهها کاراکتر دوست داشتنی با اهداف مختلف همراه شده و حتی سیر تحول برخی از آنها را تجربه کنیم.
کازویا همان شیطان مطلق، غارتگر جهان و موجود مغرور و زیادهخواهی است که بارها در عناوین اینچنینی دیدهایم. اما تصویرسازی بینهایت کاریزماتیک و منحصر به فرد داستان از او در کنار پرداخت نسبی اما کافی و مناسب به پیشینه و سیر تحول و انگیزههای او، از کازویا یک کاراکتر جذاب، ماندگار و ملموس ساخته است. به گفته جان تروبی در کتاب آناتومی داستان، پروتاگونیستها اغلب از راه کشمکش با یک آنتاگونیست پرداختشده و قوی رشد میکنند.
باتوجه به این نکته، به ادامه بررسی قصه برمیگردیم. از آن طرف ما با جین کازاما مواجه هستیم که در تلاقی و کشمکش با چنین دشمن قدرتمندی، رشد میکند. جین برای غلبه بر شیطان مطلق، ابتدا باید بر شیاطین درون خود فائق آید و بر تردیدهای خود غلبه کند. از این رو در برههای از داستان، راهی سفری معنوی با جین میشویم که در نتیجه آن شاهد بلوغ و پختگی عاطفی و روانی و همچنین آمادگی جین برای رویارویی نهایی یا پدرش هستیم.
داستان تکن ۸ با چنین رویکردی روی هر یک از دو کاراکتر اصلی در جایگاه موتور محرکه و قلب تپنده خود، وقت میگذارد و سیر تحول، انگیزهها، عواطف و بینش آنها را به مخاطب نشان میدهد. این باعث میشود تا ما علاوه بر همذاتپنداری و تاثیرپذیری بالا از قصه، تصویری جامع از اینکه این کاراکترها کجا بودند و به چه دلیل و چگونه به کجا رسیدهاند، به دست آوریم. همه این موارد در کنار هم پروتاگونیست و آنتاگونیست قصه و پیکار ایدئولوژیک، اخلاقی و فیزیکی آنها را تا این اندازه برای ما ملموس و مهم کرده است. در حقیقت جین و کازویا بهعنوان قلب تپنده داستان از پرداخت فوقالعادهای بهره میبرند و ما بالاخره در تکن ۸ شاهد یکی از کاریزماتیکترین و جذابترین آنتاگونیستهای چند سال اخیر سبک مبارزهای هستیم.
البته شخصیتپردازی باکیفیت در بازی Tekken 8 تنها مختصر به جین و کازویا نمیشود و بسیاری از کاراکترهای مکمل هم بسته به جایگاه و میزان حضور و تاثیر خود در قصه از پرداخت مناسبی بهرهمند هستند. بهگونهای که ما معمولا تصویری جامع از اهداف، دایره روابط، انگیزهها، دشمنیها و پیشینه اکثر کاراکترها در دست داریم. همین عامل، ارتباط گرفتن و اهمیت دادن ما به آنها را سادهتر میکند.
البته برخی شخصیتهای بازی تکن ۸ از این حد و حدود فراتر میروند و در طی قصه حقیقتا به بلوغ و تعالی میرسند. اما اکثر کاراکترها در همین حد و صرفا تا میزان مناسبی پرداخت میشوند. اما درنهایت داستان بیشتر روی دو کاراکتر محوری خود تمرکز میکند. برای مثال اگرچه میفهمیم که آلیسا، پاول، لینگ شیائیو و بقیه چرا چنان رفتار و هدفی دارند، ولی در این میان پتانسیل برخی کاراکترها نیز هدر رفته و همچنین شاهد ایجاد برخی سناریوهای بهشدت کلیشهای هستیم.
قضیه در مورد گروهی از سکانسها، شخصیتها و دیالوگهای دیگر نیز به همین منوال است. برای مثال صحنه مکالمه جین با مادرش یا انگیزه، پیشینه و هدف گروهی از کاراکترها مثل ویکتور و ریون، اصلا برای مخاطب ملموس نیست. از همین رو هم این کاراکترها درنهایت در همان سطح یک تیپ شخصیتی کلیشهای با ظاهری جذاب برای مخاطب باقی میمانند و ارتباط عمیقی شکل نمیگیرد. هم صحنه مذکور تاثیر مناسب خودش را به قدر کافی نمیگذارد.
با وجود تمام این موارد اما تکن ۸ سعی کرده تا حتی دیالوگها و اتفاقات کلیشهای داستان خود را نیز با هیجان و جذابیت خاصی به مخاطب ارائه کند که البته در این کار موفق شده است. زرق و برق و لحن پراغراق داستان و طراحی کاراکترها، کاری میکند که روایت یک لحظه هم از هیجان نیفتد.
درواقع تکن ۸ با وجود نقاط ضعف خود بهزیبایی شامل کاراکترهایی با ظاهر و دیزاین جذاب، قابلیتهای منحصر به فرد و عموما پرداخت کافی میشود که همین عامل تا آخر، داستان را گیرا نگه داشته است. بهشکلی که حتی با وجود چندین حفره و پلات توئیست ضعیف و از دست رفتن پتانسیل برخی پیرنگها و کاراکتر در داستان در چنگ کلیشههای آزاردهنده، همچنان کیفیت کلی بالایی را در زمینه شخصیتپردازی، شاهد هستیم.
در زمینه شیوه روایت اما تکن ۸ عملکرد بسیار خوبی دارد. بازی جدای از کمپین سینمایی و جذاب حدودا ۴ الی ۴.۵ ساعته خود از دو بخش دیگر نیز برای روایت بخشهایی از داستان و تاریخچه خود، استفاده میکند. درواقع گرچه نویسندگان چند جبهه مختلف را برای روایت و ترسیم کامل طرح داستان خود انتخاب کردهاند، اما از یک قانون بسیار مهم بهخوبی آگاه بودهاند. آنها بهدرستی میدانستند که یک داستان رزمی و اکشن درجه یک برای موفقیت باید سرراست، دارای ریتم روایی سریع، هیجانانگیز و لحنی مشخص باشد و از پیچیده کردن بیمورد داستان، خودداری شود.
آنها بهخوبی آگاه بودند که برای اینکه از آمدن بلایی چون مصیبتی که بر سر داستان مجموعه مرتال کامبت آمد بر سر خود جلوگیری کنند، باید مرزهای واضح یک داستان اکشن، فانتزی و رزمی خوب را با آثار ژانر ابرقهرمانی رعایت کنند. خوشبختانه ریشههای سری حفظ شدهاند و بارها در جریان داستان به آنها اشاره میشود و همچنین رویکردها و چاشنیهای مدرنی نیز به قصه اضافه شدهاند که خونی تازه در درون رگهای آن تزریق کردهاند.
تیم سازنده برای روایت داستان سراغ سه روش مختلف رفته است. بخش Arcade Quest که بیشتر حکم یک کمپین داستانی حدودا ده ساعته را دارد، بیشتر برای آشنایی مخاطب با ساختار گیمپلی، طراحی شده است. اما با این وجود داستانک جذابی را نیز در خود جای داده است. بهشکلی که شما در ابتدا آواتار مورد علاقه خود را میسازید و سپس داستان تبدیل شدن او از پلیری مبتدی به قهرمان جدید تورنمنت مسابقات تکن را دنبال میکنید.
به طور کلی باتوجه به ابعاد، هدف و ساختار این بخش، نمیتوانید انتظار زیادی از آن داشته باشید. با این وجود، همچنان شاهد خرده داستان آشنا اما جالبی هستیم که با ریزهکاریهای خاص خود، توان سرگرم کردن مخاطب پای مجموعهای از نبردها را دارد. حس نوستالژی و طعم شیرین دوران آرکیدها و سالهای طلایی عناوین فایتینگ و عشق به مجموعه تکن، در اتمسفر و طراحی فضای محیطهای این بخش موج میزند و بهخوبی میتواند دلیلی جذبکننده و تجربه مکمل خوبی برای کسانی باشد که به دنبال محتوای آفلاین بیشتر هستند. البته این بخش ظاهرا با آپدیتهای پیشرو، هر فصل تازهتر خواهد شد و تا سالها به اتمام نخواهد رسید. اما در حالت فعلی چیزی بین ۷ تا ۱۱ ساعت گیمپلی دارد.
جدای از بخش آرکید کوئست اما قسمت دیگری را نیز در بازی داریم که تکن ۸ از آن درجهت گسترش داستان جهان و شخصیتهای خود استفاده کرده است. این بخش اما کاراکتر اپیزودز نام دارد. روال این بخش به این صورت است که برای هر یک از ۳۲ شخصیت قابل بازی اثر، یک کات سین سینمایی خیرهکننده طراحی شده است که قسمتی از رازها و اهداف شخصیت او را برای ما برملا یا صرفا بخشی فان از داستان زندگی او را نشان میدهد. برای رسیدن به این میان پردهها باید با استفاده از هر کاراکتری که دوست دارید، ابتدا یک توضیح کلی از اهداف کاراکتر و جایگاه و نیت او در قصه در جریان یک میانپرده ساده دریافت کرده و سپس پنج مبارزه را پشت سرهم پیروز شوید.
ابن نبردها معمولا در Arena برگذار میشوند و با نزدیکتر شدن به فاینال، مبارزهها سختتر و سختتر میشوند. هرچند در کل سطح سختی نبردها بسیار پایین است. سپس پس از تمام کردن همه نبردها، یک کات سین نهایی جذاب را تماشا میکنید. نکته منفی ماجرا این است که در طراحی این سکانسهای سینماتیک و خطوط داستانی مکمل کاراکترهای بازی در این قسمت، همچنان همان استاندارد دوگانه رعایت شده است. بهصورتی که برخی از این پایانها واقعا نکات جدیدی از رازها و حقایق زندگی آن شخصیت انتخاب شده به ما میدهند و حتی جهان روایی تکن ۸ را غنیتر و گستردهتر میکنند.
البته گروهی دیگر صرفا میان پردههایی فان، فراموششدنی و سرگرمکننده هستند که هیچ چیز مهمی به بازی اظافه نکرده و نهایتا موفق میشوند تا چند ثانیه شما را بخندانند. اما به لطف طراحی و کارگردانی زیبای همه این کات سینها، همه کاراکتر ایپزود تمام کاراکترها، ارزش حداقل یک بار تموم کردن را دارند. این بخش نیز چیزی حدود ۱۰ ساعت به گیمپلی آفلاین بازی میافزاید. خصوصا که بعضا در جریان این مدت و تجربه این بخش، چیزهایی از انگیزه، هویت، اهداف و علایق اکثر کاراکترها، میآموزیم.
با همه این اوصاف میتوان گفت که Tekken 8 در کمپین خود از شیوه روایت ساده اما هیجانانگیز و گیرایی استفاده میکند. احساسات و عواطف در داستان به لطف کارگردانی مناسب و صداپیشگی و نویسندگی خوب در بیشتر مواقع بهزیبایی و بهشکلی تاثیرگذار به مخاطب انتقال داده میشوند. پایان قصه تاحدی کلیشهای و قابل پیشبینی است اما در عین حال جذاب و کاملا سازگار است. درواقع با پایانی گیرا و درخور طرف هستیم که بهزیبایی حسن ختامی حماسی، شاعرانه و منطقی برای قصه رقم میزند و همچنین مخاطب را مشتاق نسخه بعدی نگه میدارد.
هرچند شاید لزوما خلاقانهترین و عیرمنتظرهترین پایان ممکن نباشد. البته لحن و تاثیرگذاری حماسی و شاعرانه تنها محدود به این بخس از قصه نمیشود و در سراسر روایت با لحظات اینچنینی گاه و بیگاهی مواجه هستیم. ریتم سریع و هیجانانگیز روایت، شروع و پایانبندی صحیح داستان، ساختار سینمایی کمپین و تاثیرگذاری عاطفی بالا، دقیقا از کمپین داستانی تیکن ۸ آن چیزی را ساختهاند که انتظارش را داشتیم. جذای از کمپین اصلی، آرکید کوئست و کاراکتر اپیزودها هم بهعنوان مکملی مناسب برای قصه و محتوای آفلاین تکن ۸ عمل میکنند.
از این نظر شاهد تجربه تک نفره غنی و مناسبی با استانداردهای عناوین فایتینگ برای مخاطبان این سبک خواهیم بود که چنین کمیت و کیفیتی در این ساحت، آن هم در چند سال اخیر، واقعا کمسابقه است. از این رو شاهد روایت داستانی باکیفیتی در جدیدترین بازی مجموعه تکن هستیم. عنوانی که شیوه صحیحی برای روایت اتخاذ کرده و بهخوبی پروژه را مدیریت کرده و به ثمر رسانده است. با وجود موارد ذکر شده و درمجموع میتوان گفت که از حیث داستانگویی با یکی از برترین بازیهای فایتینگ چند سال اخیر و از عناوین پیشتاز در تاریخ سبک مبارزهای مواجه هستیم.
غنی، مدرن، اصیل و دیوانهوار، لذت ناب یک تکن واقعی!
در ساحت گیمپلی، شاهد یک اثر مبارزهای سه بعدی درجه یک هستیم. سازندگان تمام تلاش خود را به کار گرفتهاند که تجربه آنلاین و آفلاین غنی و کاملی را تقدیم طرفداران کنند. در گیم پلی تکن ۸ شاهد چندین و چند مود بازی مختلف هستیم، پس بیایید ابتدا نگاهی به کلیت گیمپلی و محتوای جدید و نیز قسمتهای همیشگی آن داشته باشیم، سپس بیشتر در عمق این المانها عمیق شویم.
ابتدا بگویم که بخش آنلاین تکن ۸، مودهای محبوب تورنومنت و مبارزات رو در روی همیشگی بازگشتهاند و احتمالا شاهد تجربه بسیار مشابهی با تکن ۷ خواهیم بود. در مجموع نیز نزدیک به هفت آپشن متفاوت تجربه آنلاین وجود دارد که نشان میدهد سازندگان در کل به غنی و متنوع بودن تجربه آنلاین مخاطبان خود بها دادهاند.
البته در زمینه محتوای آفلاین شاهد یکی از باکیفیتترین و گستردهترین پکیجهای چند سال اخیر هستیم. بخش لوکال همچنان هیجان همیشگی خود را حفظ کرده و لذت بازی کردن با اعضای خانواده، دوستان و فامیل با کاراکترهای مورد علاقه و تخصصی خود، بازی دیگر مهمان خانههای طرفداران عناوین مبارزهای شده است. کافی است یک نسخه از بازی تیکن ۸، چند یار و یک دسته اضافه داشته باشید تا ساعتها از تجربه این بخش جذاب و اعتیادآور سیر نشوید. همچنین شما میتوانید با NPCهای کنترل شده توسط خود اثر نیز مبارزه کنید و با تلاش در جهت پیروز شدن در درجات سختی بالاتر، مهارت خود را افزایش دهید. بخش توتوریال و آموزشهای بازی نیز بسیار دقیق، کامل و کارآمد است.
اثر نهتنها یک قسمت جداگانه به این هدف اختصاص داده بلکه در جریان مودهای بازی دیگر نیز، از هر تلاشی برای یاد دادن الفبا و نکات اساسی تکن به مخاطب خود، دریغ نکرده است.
برای مثال Arcade Quest حکم یک ماجراجویی آفلاین داستانی شش مرحلهای را دارد. این قسمت که تجربهاش چیزی حدود ۸ الی ۱۰ ساعت زمان میبرد، ضمن سرگرم کردن مخاطب با داستانکی جالب و مجموعهای از مبارزات آفلاین، تمام مکانیزمهای اساسی گیمپلی را در جریان مراحل مختلف به او آموزش میدهد. جوری که کاربر با علاقه و لذت نکات را بیاموزد و هرگز از این آموزشها خسته نشود. آرکید کوئست کاملا حس و حال نوستالژیک دروان طلایی عناوین فایتینگ روی دستگاههای آرکید را تداعی میکند. از این رو تجربه این بخش که عشق فراوان به مجموعه Tekken در سراسر آن موج میزند، قطعا برای هر طرفداری جذاب خواهد بود.
از آن سو کاراکتر اپیزودها را داریم. این بخش در کل شامل ۳۲ مبارزه ۵ قسمتی میشود. درواقع شما باید در نقش هر کدام از شخصیتهای قابل بازی، ۵ مبارزه را تکمیل کنید. اصلیترین پاداش تجربه این بخش، آشنایی با حرکات خاص، گیمپلی و کنترلهای خاص هر کاراکتر در کنار مشاهده داستانی در ارتباط با آنها است. درواقع شما چیزی حدود ۵ الی ۱۰ ساعت سرگرم تکمیل کردن ۱۶۰ مبارزه میشوید و در جریان این مبارزات، با تکتک کاراکترهای موجود آسنا میشوید.
نتیجه هم این میشود که راحتتر شخصیت مورد علاقه و مناسب با سبک بازی خود را انتخاب میکنید و با بخش جذاب و جدید دیگری از داستانهای مجموعه و کاراکترهای آن، آشنا میشوید. البته پاداشهایی چون آیتمهای شخصیسازی جدید و رقمی از واحد پول بازی به عنوان جایزه، انتظار شما پس از تکمیل کردن هر یک از ست مبارزههای پنج تایی را میکشند.
قسمت دیگر مربوط به مبارزات Super Ghost میشود. در این بخش شما میتوانید با دشمنان کنترل شده توسط سیستم به مبارزه پرداخته و ضمن به دست آوردن پاداشهای تزئینی خاص و ارزشمند، سبک بازی کردن خودتان را نیز به چالش کشیده و پیشرفت دهید. در این بخش درواقع بازی با اسکن دقیق الگوی بازی کردن شما با تکنولوژی هوش مصنوعی، شما را در مقابل حریفی قرار میدهد که دقیقا از همین کاراکتر و الگو استفاده میکند و از این جهت میتوانید با مبارزه با خود، کاستیها و نقصهای سبک بازی کردن خود را راحتتر پیدا کرده و برطرف کنید.
الگوی مبارزه شما روی سیستم آپلود میشود و از این رو سایر پلیرها نیز میتوانند تا متقابلاً با شخصیت شما به مبارزه بپردازند. البته مود دیگری نیز وجود دارد که میتوانید در مقابل کاراکترهای دیگر به مبارزه بپردازید که البته گروهی از همین کاراکترها و مبارزات نیز از الگوریتم بازی کردن واقعی پلیرهای حقیقی دیگر الگوبرداری شدهاند. گروهی دیگر اما توسط خود سازندگان و بر اساس تجربه و دادههای اختصاصی آنها از بازی، آموزش داده شده و در بازی قرار گرفتهاند.
طبیعتا در بخش آفلاین تکن ۸، شاهد کمپین داستانی جذاب اثر نیز هستیم. این کمپین چیزی حدود ۴ الی نهایتا ۵ ساعت طول میکشد و ما را در دل داستان تیکن ۸ و مبارزاتی هیجانانگیز میاندازد. این قسمت علیرغم کوتاه بودن به لطف کارگردانی سینمایی و طراحی مرحله هوشمندانه از هیجان بالایی برخوردار است و مخاطب را با نکات متعددی از گیمپلی و داستان بازی آشنا میکند.
کمپین داستانی اثر، تمام آن چیزی است که از یک بازی فایتینگ عالی انتظار داریم و در همین مدت کوتاه خود، بهخوبی کاربر را به کاراکترها و دنیای خود علاقهمند میکند. این بخش بهخوبی نوشته شده و شامل مبارزاتی متعادل و هوشمندانه است که بهزیبایی حس هیجان و فانتزی ناب دنیای تکن را منتقل میکند. از این نظر شاهد یکی از بهترین نمونهها در بین عناوین مبارزهای در چند سال اخیر هستیم.
همچنین شامل گزینههای شخصیسازی متعدد و بسیار جذابی هستیم. بازی یک قسمت مجزا و کامل به امر شخصیسازی اختصاص داده که شما در جریان آن میتوانید تکتک کاراکترهای قابل بازی، رابط کاربری خود و آواتار بخش آرکید کوئست را شخصیسازی کنید. البته یک نقص ریز وجود دارد و آن هم این است که تقریبا بیشتر آپشنها و آیتمهای موجود برای جنس زن برای تمام کاراکترهای زن و برای جنس مرد، در بین مردان مشترکاند. درواقع سازندگان زحمت طراحی گزینههای متعدد منحصر به فرد و ویژه هر کاراکتر را به خود ندادهاند و این گزینهها واقعا محدود هستند.
در عوض آن، یک مجموعه مفصل طراحی کرده و آن را بین همه کاراکترها از جنسیتی یکسان، مشترک قرار دادهاند. البته درمجموع گستردگی این آیتمها و آپشنهای مذکور، خصوصا در بخش لباسها بهقدری است که بتوان از این مورد گذشت. از این نظر با یکی از کاملترین بخشهای کاستمایز در سالهای اخیر روبهرو هستیم که میتواند از نظر وسعت با مرتال کامبت ۱۱، رقابت کند.
ما حتی چند آپشن متفاوت برای انتخاب مدل مو و ریش کاراکترها و رنگ آنها نیز داریم که خود به جذابیت شخصیسازی افزوده است. از این نظر و با وجود گزینههای ظاهری جذاب و فراروان، در بلند مدت به دست آوردن فلان آیتم بزای فلان کاراکتر خاص و جمع کردن پاداشها برای آزاد کردن کاستومی منحصر به فرد، میتواند به یکی از انگیزههای اصلی کاربران برای ادامه اثر تبدیل شود.
در مورد محتویات گیمپلی و جوانب جدید و ثابت گوناگون آن به قدر کافی توضیح دادیم. حال زمان آن رسیده که نگاهی موشکافانه به سیستم نبردهای بازی و کاراکترهای حاضر در لیست مبارزان آن بیاندازیم. در Tekken 8 با تنوع بالایی در زمینه لیست مبارزان مواجه هستیم. ۳۲ شخصیت قابل بازی وجود دارند که هر یک سبک مبارزه، ضربات ویژه، تواناییها و نقاط ضعف و قدرت خاص خود را دارند. بهشکلی که با دقت فراوانی که سازندگان در الهام گرفتن از سبکهای مبارزه واقعی برای طراحی کاراکترهای خود به خرج دادهاند، حس و حال مبارزه با هر کاراکتر، تجربه کاملا ویژه و متمایزی دارد.
استایلهای مبارزه و نوع ضربات از نظر ظاهری و انیمیشن برای هر کاراکتر خاص هستند، هرچند طبیعتا همگی از یک چهارچوب ثابت استفاده میکنند. نکته شگفتآورتر اما در ارتباط با تنوع فایترها، این مورد است که سازندگان بهقدری در برقراری بالانس و تعادل بین این شخصیتها موفق بودهاند که هیچ یک از آنها، کوچکترین برتری نسبت به هم ندارند. درواقع از نظر توانایی همه کاراکترهای تکن بسیار قوی و به یک اندازه کارآمد هستند و این بیشتر به ترجیح شما بر میگردد که با کدام شخصیت راحتتر هستید و بهتر بازی میکنید یا از طراحی ظاهریاش بیشتر خوشتان میآید.
در اصل استودیو سازنده بهزیبایی یکی از مهمترین اصول ساخت بازی های فایتینگ را به طرزی کامل و باورنکردنی، رعایت کرده است. نتیجه هم این شده که مطلقا هیچ یک از کاراکترها به دیگری برتری ندارند و برد با هیچ شخصیتی تضمین شده نیست. همه چیز به میزان مهارت و تجربه شما در کنترل آن مبارز خاص برمیگردد و خود کاراکتر هیچ نکته برتری ندارد. از این نظر شاهد رعایت دو نکته اساسی یعنی تنوع بالا و بالانس کامل بین شخصیتها در شالوده گیمپلی تکن جدید هستیم. همچنین درخصوص تنوع استیجها نیز با تجربه رضایتبخش و مناسبی روبهرو هستیم.
در بازیتکن ۸، تعداد ۱۶ استیج مبارزه گوناگون قرار داده شده که همگی از لحاظ ظاهر، فضاسازی و طراحی کاملا با یکدیگر فرق دارند. از این رو شاهد گوناگونی مناسبی هستیم. گرچه همه این استیجها از لحاظ بصری به یک اندازه پرجزئیات کار نشدهاند اما از حیث گیمپلی تقریبا همگی دارای تخریبپذیری بالا و جذابیتهای خاصی هستند. برخی استیجها چند طبقه و بخش مختلف دارند و در جریان مبارزه ممکن است به ایوان یا طبقه پایین پرتاب شوید که تجربه گیمپلی را متفاوت میکند.
از این نظر شاهد استفاده جالب سازندگان از محیطها در جریان گیمپلی هستیم. گاهی حتی این عامل میتواند به یکی از طرفین مبارزه، برتری ببخشد. اما در کل تجربه مبارزه در این محیطهای سه بعدی، کاملا استاندارد و در یکایک آنها جذاب است. موسیقی مناسب، طراحی بصری منحصر به فرد و دیگر موارد خاص هر استیج که در بخشهای دیگر بیشتر در مورد آنها صحبت کردیم، در کنار هم جذابیت خاصی به نبرد در این مناطق متنوع، بخشیدهاند.
ساختار کومبوزنی پیچیده، فانتزی، عمیق و لذتبخش تکن، این بار کاملتر و کارآمدتر از همیشه برگرشته است. به لطف آموزشهای مفید اثر، بهزودی میتوانید در مبارزات تکن ۸ استاد شوید و از قابلیتهای متعددی که بازی در اختیارتان گذاشته، نهایت لذت را ببرید. المانهای بصری اغراقآمیز و جذاب، صداگذاری عالی، انیمیشنهای خیرهکننده و روان، تجربه بینقص فنی و دقت در طراحی سبکهای مبارزه، همه دست به دست هم دادهاند تا با یک تجربه بینظیر از کومبوزنیهای دیوانهوار تکن روبهرو باشیم.
کومبوزنیهای هوایی، ضربات گارد بریکر و سایر بخشهای جذاب و ثابت عناوین Tekken بازگشتهاند. از آن طرف شاهد گسترش مکانیزم Heat هستیم. شما به دو حرکت ویژه و منحصر به فرد برای هر یک از کاراکترها دسترسی دارید که برای اجرای آن بایذ، نواز Heat شما پر بشود. وقتی نوار پرشد و به رنک آبی در آمد، میتوانید با یک حرکت قدرتمند با انیمیشنی جذاب بخشی نسبتا بزرگ از نوار سلامتی دشمن خود را از بین ببرید.
همچنین وقتی میزان سلامتی کاراکتر شما به زیر ۲۵ درصد میرسد، نوار Heat به رنگ قرمز میدرخشد و میتوانید با یک انیمیشن و حمله قدرتمند، بخش قابل ملاحظهای از نوار سلامتی حریفتان را از بین ببرید. البته با مکانیزمهای دیگری چون Heat Smash و Heat Engager نیز روبهرو هستیم که هر یک کارکردهای دفاعی و تهاجمی خاص خود را دارند. البته آموختن و استاد شدن در این بخشهای جدید، آنقدرها نیز سخت نیست، به شرط آنکه وقت کافی را به آن اختصاص دهید. از این رو شاهد گسترش سیستم Heat هستیم که جذابیت و لایه استراتژیک جدیدی را به گیمپلی اثر افزوده است.
حرکات قفلکننده بهتر، پیشرفت سیستم بازگرداندن سلامتی در حالت هیت، پیشرفت مکانیزم گاردگیری و… همگی باعث شدهاند که شاهد یک تجربه غنی، مدرن و عمیق از مبارزات سریع و هیجانانگیز سری تکن باشیم. بهگونهای که حال این مبارزات از همیشه هیجانانگیزتر، پختهتر و غنیتر شدهاند. تجربه منحصر به فرد مبارزه با هر کاراکتر و طراحی خاص و جذاب هر یک از آنها در کنار بالانس مناسب قدرتشان نیز از دیگر نقاط قوت گیمپلی به شمار میرود. حال و پس از طی این مسیر، میتوان ادعا کرد که تیکن ۸ یکی از غنیترین تجربیات فایتنیگ تمام ادوار است.
اثری که با ترکیب و ارتقای بسیاری از مکانیزمهای جدید و قدیمی خود، تبدیل به یک پکیج گسترده و غنی برای طرفداران جدید و قدیمی شده است. کلیت و ساختار مبارزهها و نبرد، غنیتر از همیشه شده است و با تجربهای هیجانانگیز، کامل، خلاقانه، مدرن و بینهایت جذاب روبهرو هستیم. تجربهای که با شامل شدن مکانیزمهای جذاب جدید و قدیمی، عملا یکی از پختهترین عناوین فایتینگ سالهای اخیر را خلق کرده است.
هنرمندانه، چشمنواز و زیبا اما در دام تناقض!
اکنون و پس از ورود به نسل نهم، انتظارات از کیفیت بصری بازیها بیش از هیمشه است. از همین رو کار برای طراحان و توسعهدهندگان بهشدت سختتر از پیش شده است. زیرا نهتنها رسیدن به استانداردهای گرافیکی عناوین بزرگ نسل حاضر، برای سازندگانی که چندین سال است بازی جدیدی از یک مجموعه منتشر نکردهاند، کار دشواری است بلکه مخاطبان و منتقدان همواره انتظار پیشرفت و ارتقای گرافیکی ملموس در هر نسخه را دارند.
حال با بررسی عملکرد فنی تکن ۸، طراحی استیجها و کاراکترها و سایر جوانب بصری و گرافیکی تکن جدید، از این خواهیم گفت که آیا پیشرفتهای بصری لحاظ شده پس از گذشت ۹ سال، کافی بودهاند یا خیر.
در زمینه فنی به سهولت میتوان مدعی شد که Tekken 8 یکی از روانترین، باکیفیتترین و بینقصترین تجربیات فایتینگ چند سال اخیر است. بازی تکن ۸ بهزیبایی و کاملا روان با فریم ریت ۶۰ اجرا میشود و همزمان رزولشن 4K را بهخوبی پشتیبانی میکند. بهشکلی که بهشخصه در طی تجربه حدودا سی ساعته خود از اثر تا اینجای کار، با کمترین باگ، لگ، کراش کردن یا افت فریمی مواجه نشدم.
درواقع تکتک مودها و بخشهای بازی بهزیبایی هرچه تمامتر اجرا میشوند. شاید تنها ایراد ریزی که بتوان به کیفیت فنی مثالزدنی عنوان گرفت، این مورد است که در صفحه انتخاب کاراکترها قبل از نبرد یا بخش شخصیسازی، چند لحظه طول میکشد تا نمای کاراکتر لود شده و ظاهر بهطور کامل نمایش داده شود. درواقع حداقل میتوان گفت که روی نسخه پلی استیشن ۵ با چنین مورد عجیبی مواجه شدیم.
این عامل به خودی خود ضربهای به کلیت اثر نمیزند اما وجود آن برای یک عنوان نسل نهمی، تاحدی عذابآور است. البته درمجموع با چنان کیفیت فنی بالایی در تمامی بخشها مواجه هستیم که میتوان بهسادگی از این ایراد ریز گذشت و همچنان تیکن ۸ را یک تجربه فنی شگفتآور و بینقص دانست.
از آن سو بهخوبی شاهد استفاده تکن ۸ از قابلیتهای ویژه کنسول PS5 هستیم. استفاده مهندسان استودیو سازنده از ویژگیهای خاص دوال سنس بهزیبایی انجام پذیرفته است. هر ضربه به لطف همین موضوع ملموستر از پیش شده است. از آن سو کیفیت صداگذاری حتی بهتر از همیشه و تجربه سمعی مخاطب ملموستر شده است. خبری از صفحات لودینگ طولانی و متعدد نیست. همچنین جزئیات بالای سکانسهای سینمایی شلوغ و شکوهمند و همچنین ترسیم ریزهکاریهای بصری بیسابقه و خارقالعاده در پس زمینه و خصوصا ظاهر کاراکترها، حال به لطف تکنولوزی قویتر، محقق شده است.
برای نمونه میتوان، عرق کردن تدریجی شخصیتها در جریان نبردهای طولانی و انیمیشن بینظیر ریزش قطرات عرق و خیس شدن تدریجی پوست و لباس آنها در اثر تعریق را مثال زد. این تنها یک مورد ریز از طراحی و جزئیات دیوانهوار به کار رفته در این بخش است. البته از حرکات طبیعی عضلات شخصیتها تا انیمیشن باکیفیت چهرهها، هر یک مثالهای مناسب و مهم دیگری هستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
در بیانی کلی میتوان گفت که در ساحت طراحی استیجها و ظاهر کاراکترها با ارتقای ملموسی مواجه هستیم. اما همچنان Tekken 8 در هر یک از این جنبههای بصری دچار برخی تناقضها و کمبودها است. ابتدا بیایید طراحی بدن، چهره، و فیزیک و انیمیشن حرکات کاراکترها و جزئیات به کار رفته در ترسیم آنها را از نظر بگذرانیم.
ریزهکاریها و جزئیات به کار رفته در مدلسازی شخصیتهای تکن ۸ در جریان کات سینها، پرولوگ و اینترو تکتک کاراکترها، در یک کلام بینظیر و خارقالعاده است. از جزئیات ریز به کار رفته در طراحی اجزای صورت مثل ابروها، موها، چشمها و لبها گرفته تا انیمیشن طبیعی و خیرهکننده قطرات خون و عرق بر چهره و پیکر کاراکترها. حرکات اعضای چهره و فرایند طبیعی پاره شدن لباس، عرق کردن و تغییر فرم چهره کاراکترها بهگونهای است که در عین فانتزی بودم با نمونههای واقعی فاصله بسیار کمی دارد. درواقع طراحان با دقت در چنین جزئیات حیرتآور و فکاندازی، رسما یک قدم رو به جلو بزرگ برای سری برداشتهاند.
احساسات شخصیتها در یکایک لحظات، بهخوبی از چهره آنها قابل تشخیص است. حرکات چشمها و نگاهها عمیقاً گیرا طراحی شدهاند و حرکات موهای شخصیتها بسیار چشمنواز و طبیعی است. البته نکته عجیبی که در مورد بخش طراحی چهره وجود دارد، این است که در خارج از سکانسهای سینمایی و در منوها و لحظات گیمپلی، شاهد جزئیات بسیار پایین مو، ریش، لباس و در کل ظاهر برخی کاراکترها هستیم. درواقع گویی سازندگان عدالت را در مورد همه شخصیتها، رعایت نکردهاند.
البته این یک واقعیت است که کیفیت و جزئیات به کار رفته در طراحی کات سینهای بازی در کل یک پله بالاتر از سایر بخشها هستند. اما کافی است جزئیات اجزای چهره و موهای کازویا میشیما و پاول فینیکس را باهم مقایسه کنید تا به سخن من پی ببرید. درحالی که موهای پاول بیشتر شبیه به یک کلاه کیس به نظر میرسد و ریشههای او شدیدا کمجزئیات و تصنعی ترسیم شدهاند. از آن طرف تکتک خطوط چهره کازویا و فیزیک موهای او بادقت طراحی و ترسیم شدهاند.
این تناقض در طی لحظات کات سین کمتر به چشم میآید اما تاحدی در سراسر اثر مشهود است. یا برای مثال مدلسازی جین کازاما را با نینا ویلیامز مقایسه کنید، جزییات به کار رفته در طراحی چهره جین بهوضوح بیشتر است. چنین تناقض عجیبی باعث شده تا نتوانیم از طراحی چهره تکن ۸ باصفاتی چون شاهکار و بینقص یاد کنیم چون بهوضوح شاهد چنین نکته آزاردهندهای هستیم. اما با وجود همهی این اوصاف، مدلسازی بیشتر کاراکترهای مهم در لحظات گیمپلی و منوها نیز بهقدری خوب است که درکنار انیمیشنها و جزئیات معرکه سینماتیکها، پرولوگ و اینترو شخصیتها، بتوانیم جدیدترین نسخه مجموعه تکن را یک تجربه چشمنواز و استاندارد از حیث بصری و پیشرفتی ملموس در زمینه طراحی چهره بدانیم.
نکته عجیب دیگر اینکه، قضیه درخصوص استیجها و محیطهای گوناگونی که نبردها در آن به وقوع میپیوندد نیز دقیقا به همین شکل است. در کمال تعجب برخی از استیجهای تکن ۸ از حیث جزئیات بصری، نورپردازی، تراکم بافتها و افکتهای به کار رفته عملا با برخی از زیباترین استیجهای تاریخ عناوین فایتینگ رقابت میکنند. اما گروه معدودی، بسیار بیکیفیت طراحی شدهاند. بیایید تا نگاه دقیقتری به این موضوع با بررسی نمونههایی از هر دو گروه از محیطهای ذکر شده، داشته باشیم.
برای نمونه استیج Ortiz Farm را در نظر بگیرید. جزئیات پوشش محیط، درختان، گیاهان، دورنماها، خانهها و تکتک اشیای حاضر در این منطقه، به طرز عجیب و غریبی پایین و از لحاظ بصری بیکیفیت هستند. بافتها شبیه به عناوین نسل هفت به نظر میرسند و تکسچر اشیا و اجزای محیط، زاویهدار و کمکیفیت است. گویی ناگهان به میان استیج مبارزهای از یک بازی نسل هفتمی پرتاب شدهاید. وضعیت در مورد استیجهایی چون جنگل Yakushima و تاحدی Rebel Hanger نیز دقیقا به همین صورت است. ظاهرا سازندگان در طراحی و ترسیم پوشش گیاهی و محیطهای سرسبز، تجربه خوبی نداشتهاند و از این جهت بیشتر محیطهایی که با کیفیت پایین بصری در آنها روبهرو هستیم، اکثرا مربوط به مناطق جنگلی یا مناظر باز طبیعی میشوند.
از آن سو اما از نورپردازی و رنگبندی و ریزهکاریهای هنری بگیر تا جزئیات به کار رفته در ترسیم ریزترین اجزای محیط، همه چیز در مورد استیجهایی چون Urban Square و Elegant Palace در یک کلام، خارقالعاده است. همچنین استیجهایی چون Secluded Training Ground، Fallen Destiny و Descent into Subconcious نیز از کیفیت مشابهی بهرهمند هستند. جزئیات اشیای موجود در این محیطها، رنگبندی، تراکم بافتها و گوشههای تصویر، همه چیز در سادهترین بیان ممکن، خارقالعاده است.
درواقع به طرز عجیبی شاهد چنین دوگانگی غیرمعمولی در طراحی محیطهای اثر هستیم. بهشکلی که از جزئیات بصری گرفته تا هنری، برخی استیجها عملا در رده برخی از چشمنوازترین و پرجزئیاتترین نمونههای خلق شده در تاریخ عناوین فایتینگ قرار میگیرند و گروهی دیگر انگار از دل یک بازی مبارزهای متعلق به حداقل دو نسل گذشته، بیرون آمدهاند. البته باتوجه به این واقعیت که در کل تنوع مناسبی در زمینه لوکیشنهای مبارزه در Tekken 8را شاهد هستیم و از آن طرف تعداد استیجهایی با طراحی چشمنواز و قدرتمند بهمراتب بیشتر از محیطهای ضعیف است، میتوان عملکرد گرافیکی تیم سازنده در این عرصه را رضایتبخش ارزیابی کرد.
از آن طرف شاهد کاراکتر دیزاین بسیار باکیفیتی هستیم. بازی تکن ۸ از لحظه عرضه 32 کاراکتر قابل بازی دارد که تکتک آنها از نظر ظاهری و بصری، طراحی منحصر به فرد و جذاب خود را دارند. از این نظر در مجموع شاهد گوناگونی بالایی در کلیه بخشها هستیم، موردی که باعث میشود تا Tekken 8 هرگز به این راحتی، چشمان مخاطب خود را خسته نکند.
حال که از استاندارد دوگانه جدیدترین عنوان مجموعه تکن در زمینههایی چون کیفیت و تراکم بافتها و تکسچرها، میزان جزئیات به کار رفته و کیفیت کلی بصری در زمینههایی چون مدلسازی کاراکترها و استیجها صحبت کردیم. بد نیست تا نگاهی هم به بخش سینماتوگرافی بازی بیاندازیم، تا ببینیم جدای از بحث فنی و بصری، عملکرد تکن ۸ در بعد هنری به چه صورت بوده است.
در زمینههایی چون سایهزنی و نورپردازی، کادربندی، قاببندی و زاویه دوبین، شاهد عملکرد مطلوب اثر در ترسیم بیشتر محیطها هستیم. افکتهای به کار رفته و بازتابهای موجود به طرزی خیرهکننده و با دقت و جزئیات مناسب ترسیم شدهاند.
البته چیزی که این مناظر زیبا را خیرهکنندهتر از همیشه کرده است، رنگبندی درجه یک و هنرمندانه بازی است. تن رنگ غالب به کار رفته شامل آبی، بنفش، قرمز و سیاه میشود. طراحی مبالغهآمیز افکتهای بصری به لطف رنگآمیزی اکسپرسونیستی محیطها و جلوههای نبرد، از همیشه ملموستر هستند. هر یک از استیجها رنگبندی خاص خود را دارند. در مناطق شهری شاهد نورهای تابان و براق بازتاب شده از سطح لامپها و تابلوهای نورانی هستیم. تمامی استیج در محاصره انوار نئونی است و مبارزه حس هیجانی وصف ناشدنی دارد.
از طرف دیگر برخی محیطهای بسته مانند عمارت سلطنتی بیشتر یا رنگهایی چون سفید و طلایی تزئین شدهاند. موسیقی کلاسیک در پس زمینه عمارت گوشها را مینوازد و نبرد به یک باره در کنار حس هیجان، آرامش عجیبی به مخاطب منتقل میکند. از آن سو در مزرعه Ortiz شاهد نوای سازهای قرون وسطایی و خودنمایی رنگهاییاز طیف سبز و قهوهای هستیم. درواقع میتوان گفت جدای از بحث تنوع بصری، امر رنگبندی در تکتک محیطها با دقت و توجه به ریزهکاریهای هنزی و در جهت هرچه همگامتر شدن تم محیط، موسیقی و رنگهای به کار رفته با یکدیگر، انجام شده است.
به بیان یهتر، ما در محیطهای جنگلی شاهد حس انرژی، زندگی و طبیعت هستیم که با موسیقی مناسب و رنگهای سبز و قهوهای نمایش داده شده است. جنون سایبرنتیک ابرشهرها اما با بنفش، قرمز و سایر رنگهای جیغ از طیفهای با اشعه دید طولانیتر بازنمایی شدهاند، درحالی که موسیقی هوی متال و راک در پس صحنه در حال پخش شدن است. همچنین حس آرامش، زیبایی و لوکس زندگی در یک عمارت سلطنتی هم با رنگهای سفید و طلایی و اجسام براق و تزئینی محیط در کنار موسیقی کلاسیک نمایان شده است. از این نظر میتوان گفت که رنگبندی در Tekken 8 بهزیبایی و با هدفمندی صورت گرفته است.
وضع طراحی لباسها و صحنه نیز به همین منوال است. در جهت رسیدن به هارمونی و همخوانی کامل ذکر شده، ما شاهد طراحی صحنه بسیار مناسبی برای هر یک از این استیجها و شخصیتهای مرتبط با آنها هستیم. برای مثال سراسر Elegant Palace با مبلمان و تابلوهای زیبا و باشکوه گران قیمت تزئین شده است و محیطهای شهری در احاطه آسمان خراشها، چراغها، بیلبوردهای بزرگ و موارد اینچنینی هستند. دقت در امر طراحی صحنه و اجرای حاضر در هر یک از محیطها بهخوبی باعث شده تا شاهد تجربه منحصر به فردی از نبرد در هر یک از آنها باشیم. از آن سو، کاراکترهای مرتبط با هر محیط نیز طراحی لباس مناسب با پرداخت شخصیتی خود و محیط مربوطه را دارند.
برای مثال کاراکتر لیلی با پوشش پر زرق و برق خود که کاملا به مولفههای شخصیتیاش میخورد، ارتباط نزدیکی یا محیط سلطنتی Elegant Palace دارد. از آن سو استیج Fallen Destiny گویی تنها برای کازویا میشیما و جین کازاما و دوئل نهایی و باشکوه این پدر و پسر طراحی شده است. لباسهای پاره و خونین کاراته کازویا و جین در هارمونی کامل با غرش امواج دریا و صاعقه در پس زمینه این استیج در دل شب، حقیقتا جلوه استتیک نابی را خلق کردهاند. از آن سو پوشش اصلی و اولیه این دو کاراکتر دقیقا مانند سایر شخصیتها ارتباط نزدیک و تناسب کاملی با پرداخت و ویژگیهای هویتی آنها دارد. بهگونهای که حتی میتوان گفت که سازندگان با دقت بالایی که در امر طراحی صحنه و لباس به کار بردهاند، جذابیت سینمایی اثر را چند برابر کردهاند.
همچنین کارگردانی سینمایی اثر چه در حین پخش میانپردهها و چه در لحظات گیمپلی، حقیقتا معرکه است. قابها با دقت و ظرافت بالایی بسته شدهاند و دوربین با وسواس و ذوق هنری معرکهای، نبردها را دنبال میکند. کوریوگرافی مبارزات در تکتک لحظات محشر است. چه در هنگام پخش کات سین یا حین دقایق گیمپلی، حرکات سریع و دیوانهوار دوربین، زوم تصویر روی عضلات شخصیتها و افکتهای برخورد ضربات به بدن یکدگیر و رقص وحشیانه مبارزان در صحنه نبرد، همگی و همگی، بهزیبایی هرچه تمامتر طراحی و اجرا شدهاند.
بهشکلی که پر بیراه نگفتهایم، اگر ادعا کنیم که با یکی از برترین و سینماییترین تجربیات ویدئو گیمی در تاریخ عناوین فایتینگ مواجه هستیم. اسکرین پلی و کوریوگرافی درجه یک با رعایت کامل و دقیق اصول مهم خلق عناوین رزمی و اکشن درکنار توجه به سایر نکات سینماتوگرافی و هنری، از تیکن ۸ یک تجربه سینمایی و مبارزهای طراز اول ساخته است. اثری که تا مدتها تجربه نبردهای داستانی آن را از یاد نخواهید برد. تجربهای که در آن تکتک ضربات وزن و سنگینی خاص خود را دارند.
آوای جنون و نبردی دیوانهوار از دریچه نگاه شرقی: یک تجربه سمعی بینقص
جدیدترین نسخه مجموعه باسابقه تکن در زمینه سمعی یک تجربه شاهکار و بینقص است. تجربهای که مطلقا کوچکترین ایرادی در زمینه موسیقی، صداگذاری یا صداپیشگی ندارد و از کیفیتی مثالزدنی و عالی در تمام این بخشها برخوردار است. برای اینکه بهتر منطور خود را برسانیم، در ادامه به بررسی دقیقه همهی این بخشها میپردازیم.
در ساحت موسیقی بازی تکن ۸، شاهد یکی از هیجانانگیزترین و جذابترین آلبومهای موسیقی چند سال اخیر هستیم. قطعات موسیقی پرانرژی Tekken 8 نهتنها در تمامی لحظات، آدرنالین خون شما را به حداکثر سطح ممکن میرسانند. بلکه در بسیاری مواقع شاهد پخش چندین آهنگ بهیاد ماندنی هستیم. قطعاتی که بیشک شنیدن آنها خارج از دنیای یازی نیز، خصوصا برای طرفذاران سبک های راک و متال، شنیدنی و لذتبخش خواهد بود.
از ساندترک منوها گرفته تا آهنگ پخش شده در کردیتز، اکثر این قطعههای باکلام و بیکلام بهشدت جذاب، اعتیادآور و هیجانانگیز ساخته شدهاند. بهشکلی که شما را محتاج شنیدن چند باره خود میکنند. چه وقتی صبحت از موسیقی کات سینها و منوی اول اثر باشد و چه قطعات خاص و منحصر به فرد استیجهای مختلف، آهنگسازی در تکن ۸ بهگونهای است که در تمام لحظات شما را درگیر خود کرده و تاثیرگذاری اثر را چند پله ارتقا میبخشد.
هر استیج قطعه موسیقی منحصر به فرد خود را دارد که علاوه بر اینکه کاملا با حس و حال محیط مدنظر هماهنگ است، بلکه تجربه نبرد را بسیار ملموستر و درگیرکنندهتر از پیش، میکند. همچنین حتی زمانی که در حال تماشای یک کات سین یا در حال گشت و گذار بین منوها و شخصیسازی و موارد دیگر هستید، موسیقی همچنان به آرامی و با ریتمی متنوع و در همه حال مناسب و سازگار با حس و حال لحظه، گوشهای شما را نوازش میکند. جالب اینکه چه صحبت از قطعات آرامشبخش منوی شخصیسازی باشد و چه آهنگهای هیجانانگیز قبل از شروع مبارزهها و منوی انتخاب شخصیت، تجربه موسیقیایی درجه یک تکن، یک لحظه هم شما را تنها نمیگذارد.
از آن سو برخی کاراکترها نیز تم و موسیقی منحصر به فرد و جذاب خود را دارند که ازقضا بسیار به دل شخصیت نشسته و خوب از کار درآمدهاند. در اصل میتوان گفت که البوم موسیقی Tekken 8، کاری بسیار فراتر از آنچه را که باید به درستی انجام میداد، به سرانجام رسانده است. ما نهتنها با یک آلبوم گیرا و جذاب مواجه هستیم که در لحظات گیمپلی و در حین مبارزات، آدرنالین خون مخاطب را افزایش میدهد و در منوها، گوشهای او را مینوازد. بلکه کیفیت موسیقیایی اثر بهقدری است که تعداد زیادی از قطعات آن قطعا ارزش موسیقیایی شنیده شدن مجدد را به راحتی خواهند داشت.
قطعات موسیقی همچنین در سینماتیکها بهخوبی مکمل تم داستان و تقویتکننده انتقال عواطف به مخاطب است. در صحنههای غمانگیز، شاهد قطعات ملودرام گوشنوازی هستیم و در سکانسهای حماسی نبردهای بزرگ، شاهد ساندترکهایی با تم و حس و حال حماسی هستیم که شور نبرد و حماسهآفرینی را در مخاطب برمیانگیزند.
سازهای غالب به کار رفته در خلق موسیقی اثر شامل سازهای الکترونیک مثل سینتی سایرز، سازهای بادی و کوبهای مثل فلوت، درام، تمپو، گیتار و ویالون الکتریک در کنار پیانو، نیانبان و ویالون سل میشود. به این ترکیب همکاری خوانندههای حرفهای مختلف، همخوانی گروه کر و حتی اوپرا در برخی سکانسها را نیز اظافه کنید تا متوجه شوید با چه طیف موسیقیایی غنی و متنوعی در تیکن ۸ مواجه هستیم.
بدون شک مدیریت، هدایت و استفاده مناسب از چنین سبکهای متفاوت و گوناگون و تیمی به ابن بزرگی در مواقع لزوم، خود کار سختی بوده است که بدون حضور یک آهنگساز و تنظیمکننده چیرهدست محقق نمیشد. از این نظر باید به آقایان Yusuke Yamauchi، Akitaka Tohyama، Shogo Nomuraو Yoshihito Yano نیز تبریکی ویژه گفت که با تلاشهای ارزشمند خود از این ماموریت سخت سربلند بیرون آمدهاند. درواقع حضور چنین آهنگسازان خبرهای باعث شده تا روح و جان به رگهای تکن جدید دمیده شود و آلبوم موسیقیاش تا این اندازه شاهکار از کار دربیاید.
امر صداپیشگی در تکن ۸ طبق سنت رایج عناوین پیشین خانواده تکن، به شکل بسیار متفاوتی صورت گرفته است. بهگونهای که شما نمیتوانید زبان دوبله بازی را انتخاب کنید، چراکه تمام کاراکترها به زبان ملیتی که دارند، صحبت میکنند. برای مثال کازویا میشیما، ژاپنی حرف میزند، پاول فینیکس انگلیسی و لیلی به زبان فرانسوی سخن میگوید. همچنین از عربی بگیر تا آلمانی و ایتالیایی، زبانهای متنوع زیادی بسته به ملیت کاراکترها در تکن جدید، مورد استفاده قرار گرفتهاند. دیالوگهای گفته شده به همه این زبانها نیز با زیرنویس انگلیسی همراه هستند تا مخاطب در زمینه درک آنها به مشکلی بر نخورد.
نکته جالب ماجرا اینکه نهتنها چنین رویکردی هیچ ضربهای به بازی نزده بلکه جذابیت و گیرایی خاصی به آن بخشیده است. تکتک صدابازیگران حاضر در تیم، بهوضوح از بین بهترین گویندگان کشور خود انتخاب شدهاند و به نحو احسن وظیفهشان را به انجام رساندهاند. درواقع فرقی ندارد که کاراکتر مورد بحث روسی حرف میزند یا آلمانی یا چینی، صداپیشهای که کار دوبله او را به عهده گرفته، به بهترین شکل ممکن وظیفه خود را انجام داده است. صدای تکتک صداپیشگان کاملا به تیپ ظاهری و مولفههای شخصیتی کاراکتر خود میخورد و همچنین کاریزمای فوقالعادهای به آنها بخشیده است. بهگونهای که جدای از سازگاری کامل، خود کیفیت بالای صداپیشگی از دلایل مهم جذابیت و ماندگاری این کاراکترها شده است.
درواقع شما هرگز نخواهید توانست تا کازویا میشیما را بدون صدای نمادین و خشدار آقای Masanori Shinohara تصور کنید. خشم سوزان، غرور، نفرت عمیق و ابهت بالای کازویا کاملا به صدای سنگین و قدرتمند آقای شینوهارا گره خورده است. یا برای مثال فنگ وی، پاول فینیکس، جون کازاما و لیلی را در نظر بگیرید. لحن اشرافی، پر ناز و کرشمه و کشدار و تن صدای نازک و لطیف خانم Joy Jacobson، جذابیت، شکوه، ظرافت و خیرهکنندگی خاصی به لیلی بخشیده است و کاملا موفق به برجسته کردن مولفههای اصلی شخصیت این کاراکتر با اجرای خود شده است.
صدای جون کازاما آرامش عمیق، احترام خالص و خوش طینتی خاصی دارد که کاملا سازگار با کاراکتر بوده و تا حد زیادی این شخصیت را برای ما ملموس کرده است. لحن و تن صدای صداپیشه فنگ وی، کاملا حس غرور، جدیت و خشم این کاراکتر را انتقال میدهد و پاول فینیکس و انگیزهاش برای قهرمان شده تنها با صدای مصمم، شفاف و خاص آقای Jamieson Price، قابل تصور است. از این رو میتوان گفت که کار صداپیشگان بازی بهقدری خوب بوده که فارغ از هر زبانی که به آن صحبت کنند، همگی بهزیبایی و با سازگاری کامل به کاراکتر خود جان بخشیده و حتی آنها را برجسته کردهاند.
از آن سو در بخش صداگذاری هم کیفیت بسیار بالایی را شاهد هستیم. نوای برخورد ضربات کاراکترها به پیکر یکدیگر، افکتهای صوتی انواع حملهها، شکستن اشیا و پرت شدن شخصیتها و اجزای محیط به اطراف، همگی با کیفیت بسیار بالایی، طراحی شدهاند. درواقع میتوان حتی ادعا کرد که درصد بسیار زیادی از جذاییت و هیجان مبارزات Tekken 8 را مدیون همین افکتهای صوتی و بصری جذاب هستیم. اصوات انفجارها، شکستن زمین و دیوارها در اثر برخورد ضربهها، نواهای به کار رفته در صداگذاری المانهای فانتزی دخیل در مبارزهها، همگی و همگی با مبالغه و اغراق ظریف و دلنشین خاص عناوین ژاپنی همراه بوده و باکیفیت و دقت بالایی صورت گرفتهاند.
عاملی که باعث گیرایی بسیار بالای تجربه صوتی مخاطب از نبردها شده است. از آن سو در استیجهای مبارزه نیز شاهد بهکارگیری اصوات محیطی مناسب، درخور و گیرایی هستیم. برای مثال در یک استیح شلوغ شهری، صدای رفت و آمد ماشینها و گفت و گوی محو شهروندان در پس زمینه به گوش میرسد. در یک استیج جنگلی، صدای آب، وزش باد و حرکت درختان را داریم.
همچنین در رینگ مخصوص نبرد یا یک کشتی تفریحی، شاهد نواهای محیطی متفاوت و مناسب دیگری هستیم. از این نظر میتوان گفت که فارغ از اینکه استیج مورد بحث چگونه مکانی باشد، سازندگان با دقت و سازگاری تمام به صداگذاری تکتک آنها پرداختهاند. نتیجه هم تبدیل به یک تجربه سمعی درجه یک شده که در هارمونی کامل با موسیقی تم هر محیط، گوشهای مخاطبان را نوازش و آنها در منطقه خاص استیج، غرق میکند.
حال و پس از ذکر همهی این موارد، میتوان به سادگی نتیجه گرفت که در Tekken 8 عملا با یک تجربه سمعی بینظیر، خارقالعاده و بینقص مواجه هستیم. تجربهای که در تکتک بخشها به طرزی درخشان عمل کرده و کوچکترین ایرادی بر آن وارد نیست. نتیجه کار هم تجربهای بینهایت گیرا شده که تنها و تنها باید به آن گوش فرا داد و خود را در جهان تکن جدید، غرق کرد.
سخن پایانی
ناشر بازی (Bandai Namco) نسخه PS5 این اثر را برای بررسی در اختیار رسانه گیم پالت قرار داده است
Tekken 8 یکی از غنیترین، جذابترین و هیجانانگیزترین بازیهای فایتینگ سالهای اخیر است. عنوانی که نهتنها در تمام بخشها از کیفیت بالایی برخوردار بوده و به انتظارات طرفداران خود پاسخ داده است. بلکه با ارائه حجم وسیعی از محتوای غنی و باکیفیت، انواع و اقسام مخاطبان را جذب خود میکند. جدیدترین نسخه مجموعه صاحب نام تکن، بدون شک عنوانی درخشان، نوآورانه و درجه یک در سبک مبارزهای است. پس اگر از طرفداران پر و پا قرص قدیمی سری هستید، در گذشته به Tekken علاقهمند بودهاید یا نه میخواهید برای اولین بار به یک بازی فایتینگ، فرصتی برای تجربه بدهید. فرقی نمیکند، در هر حالت، حتما تکن ۸ را بهعنوان یک کاندیدای اصلی در نظر بگیرید. زیرا یکی از بهترین گزینههای موجود در بازار است که قطعا بیشتر افراد از تجربهی آن راضی خواهند بود.
نقد و بررسی
بازی Tekken 8
Tekken 8 یکی از غنیترین، جذابترین و هیجانانگیزترین بازیهای فایتینگ سالهای اخیر است. عنوانی که نهتنها در تمام بخشها از کیفیت بالایی برخوردار بوده و به انتظارات طرفداران خود پاسخ داده است. بلکه با ارائه حجم وسیعی از محتوای غنی و باکیفیت، انواع و اقسام مخاطبان را جذب خود میکند. جدیدترین نسخه مجموعه صاحب نام تکن، بدون شک عنوانی درخشان، نوآورانه و درجه یک در سبک مبارزهای است. پس اگر از طرفداران پر و پا قرص قدیمی سری هستید، در گذشته به Tekken علاقهمند بودهاید یا نه میخواهید برای اولین بار به یک بازی فایتینگ، فرصتی برای تجربه بدهید. فرقی نمیکند، در هر حالت، حتما تکن ۸ را بهعنوان یک کاندیدای اصلی در نظر بگیرید. زیرا یکی از بهترین گزینههای موجود در بازار است که قطعا بیشتر افراد از تجربهی آن راضی خواهند بود.
مثبت
- وجود یک کمپین داستانی هیجانانگیز، گیرا و قوی با روایت و شخصیتپردازی جذاب
- سینماتوگرافی و کارگردانی هنری ممتاز در کنار کوریوگرافی هنرمندانه مبارزات
- بخش جدید سوپر گوست و آرکید کوئست از جذابیت بالایی برخوردار هستند
- آلبوم موسیقی، صداپیشگی و صداگذاری عالی و در کل ارائه یک تجربه سمعی درجه یک و شاهکار
- تنوع و بالانس بسیار عالی کاراکترها با سبکهای مبارزه خاص
- تجربه فنی و استفاده از قابلیتهای نسل نهم در یک کلام روان، بینقص و فوقالعاده است
- کیفیت بصری بالای اکثر کات سینها، استیجها و نورپردازی مناسب محیطها
منفی
- از دست رفتن پتانسیل برخی کاراکترها و پیرنگهای داستان در نتیجه تصمیمات کلیشهای و سطحی نویسندگان
- کیفیت متناقض و دوگانگی بصری در ترسیم برخی کاراکترها و محیطها
- بیشتر آپشنهای شخصیسازی برای همه کاراکترها یکسان و به بیانی تکراری هستند
مقاله خوبی بود فقط نمیدونم چرا شما انقد مقالاتتون طولانیه با اینکه خیلی خوب مینویسید و به قلمتون علاقه دارم اما خیلی مقالاتتون طولانیه
تکن راحت کمبت رو شکست میده قبول دارید واقعا بازی خیلی بهتریه
به به عجب بازی شده تکن واقعا یکی از بهترین فایتینگهای تاریخ هست تکن ۸ ، بازم یه نقد فوق العاده از آقای تبریزی گل.. آقای تبریزی من یه مدت نبودم می بینم پرکارتر از قبل شدین منتظر نقد فاینال از شما هستم