این روزها، سونیک و طرفدارانش دوران پراتفاق و هیجانانگیزی را تجربه میکنند. از یکسمت، این جوجهتیغی دوستداشتنی توانسته با سریالهای انیمیشنی و فیلمهای سینمایی موفقش به اقبال عمومی قابل توجهای نزد مخاطبین جدیدتر دست پیدا کند، از سمت دیگر نیز این طرفداران قدیمی سری هستند که با بازی سونیک بازی سونیک به مانند Sonic Mania و Sonic Frontiers ، هم در حالت دوبعدی و هم در سهبعدی، از ماجراجوییهای خاطرهانگیز و باکیفیت جدیدی لذت میبرند.
تازهترین مهمان سری پلتفرمر محبوب کمپانی سگا اما بازی سونیک سوپراستارز (Sonic Superstars) است که بار دیگر به فرمول آشنای دوبعدی سری برمیگردد و قلب مخاطبان علاقهمند به دوران کلاسیک دوبعدی سری را نشانه گرفته است. اما آیا این عنوان پلتفرمر جدید در تمام زمینهها سربلند بیرون میآید و خاطرهی تماماً شیرین و پر از هیجانی برای بازیکنان خود باقی میگذارد؟ برای پاسخ به این سوال با رسانهی خبری تحلیلی گیم پالت در ادامهی این متن همراه باشید.
محتوایی متنوع و آشنا
بازی سونیک سوپراستارز در 3 حالت مختلف محتواهایش را به بازیکنان عرضه میکند. اول از همه بخش داستانی و کمپین بازی را داریم که مانند همیشه، تمرکز اصلی را به خود اختصاص داده و احتمالاً بیشترین وقت بازیکنان سونیک سوپراستارز در همین بخش سپری شود. بعد از کمپین و ۱۱ منطقهی متفاوت و رنگارنگش، میتوانید سراغ حالت مبارزهای بازی به نام «Battle Mode» هم بروید که در دو حالت تکنفره و چندنفره، بازیکنان را در رقابتهای ۸ تایی قرار میدهد و براساس عملکردی که در این رقابتها ثبت میکنید، در نهایت رتبهبندی میشوید.
جنبهی اصلی شخصیسازی بازی سونیک سوپراستارز هم به همین بخش مربوط است و شخصیت خود را با انواع و اقسام قطعاتی که در فروشگاه بازی خریدهاید، شخصیسازی میکنید. حالت سوم بازی سونیک سوپراستارز هم «Time Attack» نام دارد که مانند گذشته، میتوانید در این حالت برخی از مناطق و مراحل بازی را با نهایت سرعت به پایان برسانید و رکورد جدیدی ثبت کنید. امکان بازی کردن سونیک سوپراستارز در قالب کوآپ هم در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است و از میان چهار شخصیت محبوب سری (سونیک، ناکلز، تیلز و ایمی) میتوانید تا سقف ۴ نفر به تجربهی سونیک سوپراستارز به شکل کوآپ و چندنفره بپردازید.
نکتهی قابل ملاحظهای که در مورد حالت کوآپ بازی سونیک سوپراستارز وجود دارد، ارتباطات ریز اما معنیدار قابلیتهای ۴ شخصیت اصلی بازی (در کنار یک شخصیت دیگری که با به پایان رساندن بازی در دسترس قرار میگیرد) با یکدیگر است. بهطور مثال، بازیکنی که کنترل شخصیت ایمی را برعهده داشته باشد میتواند در برخی سناریوها بازیکنان دیگر را بلند کند و به سکوهای بالاتر برساند. مشتهای ناکلز در چسبیدن به دیوار و بالا رفتن از آن یا معلق ماندن در هوا برای مدت طولانیتر، مفید واقع میشوند و تیلز و پرواز کردن با دم بامزهاش بار دیگر در سونیک سوپراستارز برای دور زدن برخی چالشهای محیطی کاربردی است. به عبارت دیگر، هر شخصیتی که برای انجام مراحل مختلف بازی انتخاب میکنید دارای ویژگیهای منحصربهفردی خواهد بود که تجربهی اتمام مراحل را نسبت به شخصیت قبلی شما متنوعتر خواهد کرد.
در کنار قابلیتهای انفرادی این شخصیتها اما شاهد قابلیتهای مشترکی تحت عنوان «Emerald Power» هم هستیم. برای دستیابی به این قدرتهای ویژه باید ابتدا حلقهی بزرگی که در نقشهی مراحل بازی پنهان شده است را با کمی جستوجو و چرخ زدن در محیط پیدا کنید. بعد از پیدا کردن این حلقه، وارد مینیگیم ۳ بعدیای میشوید که با تاب خوردن و آویزان حلقهها و سطوح دیگر شدن، شما را به «Chaos Emerald»هایی میرساند که قدرتهای متنوع امرالد را در خود جای دادهاند. رسیدن به این اهداف شناور اما تجربهی تماماً روان و بیاشکالی نیست و کنترل و مانور شخصیتها در این حالت ۳ بعدی حس جالبی ندارد. اغلب اوقات هم نیاز به کمی خوششانسی خواهید داشت تا به «Chaos Emerald» مورد نظر برسید.
مهمترین بخش بازی اما همانطور که اشاره شد، کمپین داستانی آن است. با وجود ۱۱ منطقهی متفاوت که هرکدام هم طراحی خاص و جداگانهی خودشان را دارند، از نظر تنوع محیطی با عنوان بسیار چشمنواز و متنوعی روبهرو هستیم. با اینکه دقیقاً همهی مراحل و مناطق بازی نمیتوانند به نقاط اوج مراحل و مناطق گذشتهی سری برسند و تا حد زیادی حس تکرار مناطق نمادین و سبک طراحی متمایز آنها را دارند، اما بهطور کلی باید گفت که طراحی دنیاهای رنگارنگ بازی سونیک سوپراستارز هم بهقدری با ذوق و خلاقیت انجام شده است که هنگام سکوبازی برای عناوین گذشتهی سری دلتنگ نشوید.
مناطق جنگلی نمادین سری بار دیگر در سونیک سوپراستارز قابل مشاهدهاند، با «Pinball Carnival» به کارناوال هیجانانگیز دیگری سفر میکنیم و طراحی منطقهی «Press Factory» یادآور طراحی صنعتی برخی از مناطق قبلی سری است. خاطرهبازی به کنار، نوع طراحی این مراحل و اضافه شدن چندین ایدهی بامزهی جدید باعث شده تا سونیک سوپراستارز هیچوقت در هنگام سکوبازی از ریتم نیفتد و دائماً موارد جدیدی را در مسیر بازیکنان قرار دهد و سرگرمشان کند. تاکید اصلی جملهی قبلی بر “سکوبازی” است، چرا که هرچقدر این بازی به عنوان یک پلتفرمر میتواند سرگرمکننده و با ریتم سریعی محسوب شود، وقتی کار به باسفایتها میرسد با یکی از بزرگترین نقاط ضعف این عنوان مواجهایم.
باسفایتها، پاشنهی آشیل سونیک سوپراستارز
تقریباً در پایان هر مرحلهی داستانی و با رسیدن به اواخر مناطق مختلف بازی، باید با باسفایت مشخصی که اتفاقاً در اکثر مواقع از سبک طراحی همان مرحله پیروی میکند هم دست و پنجه نرم نمایید. این باسها بهطور کلی کمی چالشیتر از آنچه که از باسفایتهای بازیهای پلتفرمر انتظار دارید طراحی شدهاند و اگر دقت و زمانبندی مناسبی نداشته باشید و حلقههای خود را در همان ابتدا از دست بدهید، با مبارزهی حساسی مواجه خواهید بود.
افزایش چالش نهتنها به خودی خود نکتهی منفیای به حساب نمیآید، که در هر سناریوی دیگر میتوانست جزو نقاط مثبت اصلی بازی هم تلقی شود. اما چرا برخی از باسفایتهای بازی تا این حد به ریتم سونیک سوپراستارز ضربه میزنند؟ دلیل این موضوع به نوع طراحی حملات این باسها برمیگردد. به این معنا که هنگام مبارزه با باسهای بازی، بیش از انجام حملات یا حتی سکوبازی و چرخیدن در محیط و نقشه چیدن، در حال جاخالی دادن حملات و ضربات قابل پیشبینی اما شدیداً کند و طولانیای هستید.
اکثر مواقع و در هنگام جاخالی دادن حملات باسها، هیچ راه مشخصی برای ضربه زدن به خود باس ندارید و صرفاً باید صبر کنید تا این حملات به پایان برسند و پنجرهی زمانی کوتاهی برای ضربه زدن به آن باس پدیدار شود. برای باسفایتهای کوتاهتر بازی، این مورد آنقدرها هم به چشم نمیآید و به ریتم کلی مراحل ضربهی بزرگی وارد نمیکند. اما برای برخی از باسفایتهای طولانیتری که دارای چند فاز مختلف هم هستند . مانند باسفایت آخر بازی که جزو مدعیان اصلی خستهکنندهترین باسهای بازی است.
این موضوع باعث شده تا ذوق چندانی از رسیدن به پایان مراحل نداشته باشید. چرا که در نهایت قرار است با باسفایتی سر و کله بزنید که ۸۰ درصد مبارزه را صرفاً به جاخالی دادن و مشاهدهی حرکات قابل پیشبینیاش خلاصه میکند.
سکوهای متزلزل
علاوه بر باسفایتهای بازی، یکی از مواردی که ممکن است تاثیر غیرقابل چشمپوشیای بر تجربهی بازیکنان بگذارد به جنبهی فنی سونیک سوپراستارز و برخی مشکلات ریز اما ملموس این بازی مربوط است. در طول سکوبازی و چرخیدن در ۱۱ منقطهی متنوع بازی، چندباری شاهد باگهایی بودیم که بر کیفیت تجربه کمی ضربه زدند.
این باگها از ناپدید شدن ناگهانی شخصیتها گرفته تا تکان خوردن اشتباه دوربین بازی یا حذف شدن پسزمینه را شامل میشدند و با اینکه آنقدرها رایج نیستند اما در برخی مواقع بازیکنان را مجبور به شروع مجدد مراحل میکنند.
ایراد دیگری که به جنبهی فنی بازی سونیک سوپراستارز مربوط است، به دوربین این بازی در حالت کوآپ و چندنفره اختصاص دارد. هنگام تجربهی کوآپ سونیک سوپراستارز بارها پیش میآمد که یکی از بازیکنان از مکان فعلی خود به مکان بازیکن دیگر جابهجا شود و هنگام بازگشت دوباره به بازی، با یکی از دشمنان یا موانع موجود در محیط برخورد کرده و تمامی حلقههایش را از دست دهد. دوربین بازی در حالت کوآپ، عادت عجیبی به دنبال کردن یک بازیکن خاص را دارد و مکانیزمی هم طراحی نشده که حتماً بازیکنی که مسیر درست را طی میکند، مرکز توجهی دوربین باشد.
حتی در برخی از باسفایتهای بازی که دوربین باید زیاد جابهجا گردد، این مشکل به تجربهی تمامی بازیکنان ضربه میزند و جا ماندن از دوربین و محو شدن از بازی موجب اعصابخردگیهای احتمالی میشود.
این موضوع در صورتی که بخواهید بازی سونیک سوپراستارز را در حالت کوآپ با فرزند خردسال خود یا دوست و برادر و خواهر کوچکتر و کمتجربهتری بازی کنید، شاید نکتهی مثبتی تلقی شود. چرا که اکثر اوقات حتی تکنفره هم میتوان از پس چالشهای بازی برآمد و مسیر مناسب را انتخاب کرد و آن بازیکنِ کمتجربه به مکان فعلی شما منتقل خواهد شد.
با این حال، اگر سونیک سوپراستارز را با بازیکن باتجربهای به شکل کوآپ انجام میدهید و همگی بازیکنان با ژانر پلتفرمر آشنایی داشته باشند، تمرکز پراکندهی دوربین بازی و ناپدید شدنهای متعدد به تجربهی حالت کوآپ بازی سونیک سوپراستارز آسیب قابل لمسی میرساند.
بهدست آوردن حلقههای بازی هم به علت کمبود راه مستقیمی برای مصرف کردنشان، خارج از نجات دادن جان شخصیتهای شما در باسفایتهای مختلف بازی، کاربرد دیگری ندارد و حتی مدالهایی که در طول بازی جمع میکنید هم برای باز کردن گزینههای شخصیسازی محدودی در بخش چندنفره و حالت مبارزهای بازی با نام «Battle Mode» است که آنقدرها به چشم نمیآیند.
به بیانی دیگر، بازی از سیستم اقتصادی خوبی بهره نمیبرد که بازیکن را دائم به انجام مجدد مراحل قبلی تشویق کند تا به جوایز بهتر و جذابتر برسند. کمبودی که باعث شده بعد از به اتمام رساندن بخش داستانی بازی و پیدا کردن تمامی «Chaos Emerald»های مخفی در محیط، دلیل و انگیزهی مضاعفی برای بازگشت به مناطق مختلف بازی نداشته باشید.
پلتفرمری زیبا و گوشنواز
به طراحی رنگارنگ و متنوع سونیک سوپراستارز پیشتر اشاره کردیم اما امضای اصلی بازی در این زمینه مربوط به یکپارچگی طراحی هر منطقه با تم و سبک اصلی آن است. منظور از این یکپارچگی، یک نوع هماهنگی سراسری میان سبک طراحی تمامی بخشها و قسمتهای آن منطقه میباشد که هرگونه یکنواختی احتمالی را منهدم کرده است.
از پسزمینهها گرفته تا دشمنان و موانعی که با آنها روبهرو خواهید شد یا حتی ابزار و وسایلی که به کمکشان در محیط جابهجا میگردید و بر چالشهای سکوبازی سونیک سوپراستارز غلبه میکنید. همه و همه دارای یک هماهنگی استثنایی و زیباییاند که هویت جداگانهای به هر منطقه میدهند.
وقتی دربارهی هماهنگی اجزای مختلف مناطق بازی صحبت میکنیم، نباید از موسیقی متن شنیدنی سونیک سوپراستارز نیز غافل شد. این موسیقی شانهبهشانهی سایر اجزای بازی جلو میآید و با روحیه و جو هر منطقه یکپارچگی ملموسی دارد. چه در مناطق جنگلی بازی مشغول پریدن و چرخیدن در محیط باشید و چه در دنیای سایبرپانکی و رتروی سونیک سوپراستارز از دستگاههای خلاقانهی بازی برای جابهجایی در محیط کمک بگیرید.
موسیقی متن بازی از آهنگهای مناسبی بهره میبرد که همگام با سایر طراحیهای محیطی حرکت میکنند. تنها کمبودی که در این زمینه به چشم میخورد، تنوع کم صداهای محیطی و افکتهای صوتی بازی است که باعث بهتکرار افتادن صدای برخی از حرکات، دشمنان و وسایل شده و کمی به تجربهی شنیداری بازی آسیب وارد میکند. با این حال، موسیقی متن بازی بهقدری با محیط هماهنگ است و جو خوبی را تنظیم کرده که این کمبود تنوع در صداهای محیطی و افکتهای صوتی را تا حد زیادی پوشش داده است.
سخن پایانی
ناشر بازی نسخهی PS5 این عنوان را برای نقد و بررسی در اختیار رسانهی گیم پالت قرار داده است
با وجود مشکلاتی نظیر تمرکز نامنظم دوربین بازی در حالت کوآپ، باسفایتهای طولانی و خستهکننده و باگهای جزئی، سونیک سوپراستارز همچنان یک پلتفرمر رنگارنگ و خوشذوق بهشمار میرود که با طراحی خلاقانهی مناطق مختلف خود در سرگرم کردن بازیکنان موفق عمل میکند.
موسیقیهای مناسب و همگام با سبک هنری خاص هر منطقه هم تجربهی شنیداری و بصری لذتبخشی را رقم زده است و اگر جزو طرفداران سونیک باشید یا حتی تنها به ژانر پلتفرمر علاقه داشته باشید، اوقات خوبی را با سونیک سوپراستارز نیز سپری خواهید کرد
نقد و بررسی
Sonic Superstars
با وجود مشکلاتی نظیر تمرکز نامنظم دوربین بازی در حالت کوآپ، باسفایتهای طولانی و خستهکننده و باگهای جزئی، سونیک سوپراستارز همچنان یک پلتفرمر رنگارنگ و خوشذوق بهشمار میرود که با طراحی خلاقانهی مناطق مختلف خود در سرگرم کردن بازیکنان موفق عمل میکند. موسیقیهای مناسب و همگام با سبک هنری خاص هر منطقه هم تجربهی شنیداری و بصری لذتبخشی را رقم زده است و اگر جزو طرفداران سونیک باشید یا حتی تنها به ژانر پلتفرمر علاقه داشته باشید، اوقات خوبی را با سونیک سوپراستارز نیز سپری خواهید کرد.
مثبت
- گیمپلی سکوبازی هیجانانگیز و جذاب
- طراحی خلاقانه و رنگارنگ مناطق بازی
- تنوع قابل لمس مناطق مختلف
- موسیقی متن هماهنگ و یکپارچه
- تفاوت معنیدار قابلیتها و قدرتهای شخصیتها
- سطح چالش مناسب و متعادل بازی
منفی
- طولانی و خستهکننده بودن برخی از باسفایتها
- کمبود تنوع در صداهای محیطی و افکتهای صوتی
- تکانها و تمرکز نامنظم دوربین بازی در حالت کوآپ
- بیارزش شدن حلقهها به دلیل فروشگاه توخالی بازی
- کممحتوا بودن حالتهای دیگر بازی خارج از بخش داستانی
- باگها و مشکلات فنی جزئی