قدم گذاشتن در غرب وحشی با جهنم آخرالزمانی که مردمانش را زامبیها و خون آشامها تشکیل دادهاند، چه حسی دارد؟ شاید قبلاً همچین فضایی را به خاطر وجود بازیای مثل Red Dead Redemption: Undead Nightmare تجربه کرده باشید، اما بازی Evil West یکی دیگر از آن مواردی است که میتواند پرونده زامبیهای گانگستری را خیلی خوب ببندد. با نقد و بررسی این بازی با گیم پالت همراه باشید.
اگر از بازیکنان جدید صنعت بازیهای ویدیویی باشید، پس ترکیب فضای غرب وحشی با بازیهای ترسناک که محور اصلی آنها رویارویی با یک مشت زامبی، باس فایتهای عظیمالجثه، خون آشامهای وحشتناک و از این قبیل موارد است، باعث تعجب شما خواهد شد. البته این مورد فقط برای شما عجیب و غریب خواهد بود. بازیکنان قدیمی این صنعت سرگرمی احتمالاً با معرفی یا تماشای تریلرهای بازی Evil West، آن را یکی از دنبالههای مجموعه Hard West میدانستند یا حتی محتوای تماشا شده را حتماً به این بازی دوم تشبیه میکردند.
زمان گذشت و حالا به با انتشار جهانی این بازی نه تنها متوجه شدهایم که هیچ الگوریتمی از مجموعه Hard West در بازی Evil West رخنه نکرده است، بلکه شاید با تجربهاش خاطرات شیرین سایر بازیها در دلتان زنده شود. برای توضیح اتمسفر محصول موردنظر، بهتر است فکر کنید که در حال تجربه عنوانی هستید که از ترکیب سه بازی دیگر با نامهای West of Dead، Darkwatch و Red Dead Redemption: Undead Nightmare تولید شده است. به نوعی این بازی همان معجون خوشمزهای است که نمونهاش در این صنعت یا وجود ندارد، یا شاکله آنها به این اندازه با کیفیت و منطقی نیست.
اگر هر کدام از محصولات فوق را تجربه کرده باشید، پس بدون شک Darkwatch نزدیکترین گزینه به بازی Evil West است که در آن داستانها به گونهای ساخته شدهاند که در نقش یک قانونشکن، گانگستر یا هرچیز دیگری که میدانید، باید با خون آشامها ( در وهله اول و نخست) رویارویی کنید. البته چه نحوه روایی و چه گیمپلی در این محصول به صورت سوم شخص ارائه میشود و به عنوان مخاطب، نباید توقع داشته باشید که همه چیز واقعاً در غرب وحشی روایت میشود.
از لحاظ ساختار، دنیای پیش روی شما شبیه به ۱۲۰ سال گذشته است و هنوز هم قطارها با قدرت بخار آب و ذغالسنگ و این تشکیلات کار میکنند. مردم برای تردد از اسبها استفاده خواهند کرد و کوکتل مولوتف یا هفتتیرها هنوز هم سلاحهای اصلی قهرمانان بازی هستند. اما به خاطر فانتزی بودن محتوا، برخی از ویژگیهای گیمپلی هم با ساختارهای عجیب و غریبی روبهرو هستند که برای چنین محصولی جای تجعب دارد. در عین حال این ویژگیها، یکی از مهمترین ابزارهایی هستند که میتوانید با آنها به سراغ دشمنان خون آشامی یا حتی هر کسی که سر راه شما قرار گرفته است بروید و کارشان را یکسره کنید.
ناشر بازی کد نقد و بررسی نسخه پلی استیشن 5 این بازی را در اختیار رسانه گیم پالت قرار داده است
خون علیه بشریت
اجازه دهید قبل از گرفتار شدن در بخش گیمپلی، سری به داستان بازی بزنیم و ببینیم که در این دنیای غرب وحشی جدیدی که مشاهده میکنیم، چه روایتی برای ارائه وجود دارد؟ قهرمان اصلی ما شخصی به اسم جسی رنتیر (Jesse Rentier) است که به عنوان مأمور مؤسسه رنتیر ( یک سازمان مخفی که به مبارزه با موجودات ماوراءطبیعی میپردازد) وظیفه شکار هیولایی مثل خون آشامها را دارد که به دنبال جنگ علیه بشریّت هستند.
جسی به همراه ادگار گریونور (Edgar Gravenor) که یک مأمور بازنشسته سازمان است، به دنبال شخصی به اسم پیتر دآبانو (Peter D’Abano) به عنوان خون آشامی با درجه مأموری بسیار بالا میگردد که قصد دارد علیه انسانها جنگ تمام عیاری راه بیاندازد. خوشبختانه یا متأسفانه قبل از اینکه فناوری خونآشامها به حدی قوی شود که به تهدیدی برای انسانها مبدل گردد، رهبر این فرقه ( که دوست دارد در سایه بماند)، با طرح دآبانو مخالفت کرده و او را به خاطر جاهطلبیهایش به اعدام محکوم میکند.
با شروع محتوای بازی به وضوح مشاهده میکنید که اصلاً با یک محصول مستقلی که در سریعترین زمان ممکن ساخته شده است، روبهرو نیستید. تیم سازنده برای طراحی هر پارامتری از بخش روایی دلیل قانعکنندهای دارد و به خاطر همین است که مخاطبان با وجود داستان غنی، که نمونهای از آن را در این مقاله مطالعه کردهاید، به صورت مداوم باید در سطح و زیر زمین به دنبال دشمنان بگردند. اولین موردی که در بازی Evil West عاشق آن میشوید، همین بخش روایی خواهد بود که یکبار برای همیشه به صورت اصولی به جنگ بین انسانها و موجودات اهریمنی خاتمه میدهد.
البته برای طرفداران قدیمی، یاد و خاطره تجربه بازیهای ایکس باکس ۳۶۰ و پلیاستیشن ۳ زنده میشود که بازیهایی در آن نسل منتشر شدهاند که زامبیها یا موجودات بیگانه در تلاش تصرف ایالات متحده آمریکا بودهاند. جسی قهرمان بی چون و چرای داستان ما است که تلاش میکند تا در مورد موارد آزاردهندهای که مخاطب با آنها روبهرو میشوند، خودش را آنطور که باید و شاید نشان دهد.
هفتتیر نجات بخش
همانطور که گفته شد، بازی Evil West به صورت سوم شخص در بخش گیمپلی و روایی کار خودش را در دیدگاه مخاطب آغاز کرده و به پایان میرساند. اولین نکتهای که هر بازیباز در ساعتهای ابتدایی متوجهاش میشود، جهان بزرگ بازی است که البته باید بدانند با ژانر جهان باز یا همان Open World روبهرو نیستند. اما تیم سازنده برای اینکه بازیکنها را مجبور کند تا با دنیای پیرامون خودشان اُخت بگیرند، گیمپلی بازی را در دنیای Sandboxگونهای (نیمه جهان باز) طراحی کردهاند. بازی بدون هیچ مأموریت اضافه، لوت باکس و از این دست موارد، تمرکز شما را روی خط اصلی داستانی قرار میدهد.
جهانهای مرتبط با دنیای غرب وحشی همیشه بوی باروت میدهد، اما در بازی Evil West شرایط کمی فرق میکند. قدرت شما، مشتهای آهنینی است که به فک و صورت دشمنان روانه میشود و دستکش فلزیتان برای پرتاب کردن آنها به هوا بهترین راه خواهد بود. در حالت کلیتر، این دستکش آهنی خاصیتی است که روی آن انواع و اقسام سلاحها مثل اره برقی سوار میشود و در نهایت قابلیتی به ارمغان میآورد که با آن بتوانید دشمنان را به سمت خود کشیده یا خود جسی را به سمت آنها پرتاب کند.
دشمنان در گروههای قابل توجهای علیه شما قرار خواهند گرفت. همین موضوع باعث میشود تا از تاکتیکها و آموزشهایی که دیدهاید، به خوبی استفاده کرده و کمبوهای مختلفی را باز کنید. خوشبختانه بر خلاف سایر بازیهای موجود در سبک بقاء، مخاطبان از بابت تیر سلاحها نباید نگرانی داشته باشند و این قضیه در حجمهای نامحدودی موجود خواهد بود. لازم است اشاره کنیم که گیم پلی بازی سختی خاصی ندارد. البته در بعضی از مواقع هرج و مرج اضافی پیش پای مخاطب قرار میگیرد که احتمالاً سازنده از این روش برای به چالش کشیدن بازیبازها استفاده کرده است.
هر دشمنی که در قامت انسان یا هیولا با شما روبهرو میشود، نقاط ضعف مختلفی دارد. اگر در زمان درست به آنها شلیک نکرده یا آسیب مناسبی را وارد نکنید، قطعاً با هیاهوی بزرگی دست و پنجه نرم خواهید کرد و جان شخصیت اصلی شما تهدید خواهد شد. متأسفانه همین موضوع شاکله بازی را با اخلال مواجه کرده و در بعضی از مواقع احساس میکنید که از راه اصلی بخش روایی خارج شدهاید که واقعاً هم درست فکر میکنید. پر کردن محیط با انواع و اقسام دشمنان برای به چالش کشیدن مخاطب یا طراحی سادهتر Level Design به این شیوه متأسفانه در بازیهای جدیدی که شما هم احتمالاً تجربه کردهاید، به وفور مشاهده میشود و اصلاً وضعیت مناسبی را پوشش نمیدهد.
البته بحثهای زیادی در مکانیزم گیمپلی وجود دارد که بتوانیم به راحتی از این بخش چشم پوشی کرده و وقت خودمان را صرف سرگرمیهای دیگر بازی Evil West کنیم. انواع مختلفی از سلاحها بین هفتتیر و سایر ادوات گرم در بازی گنجانده شدهاند که هر کدام از آنها باعث انجام دادن تمام کنندهای خاص روی دشمنانتان میشود. همانطور که کمی بالاتر گفته شد، اصلاً نگران تمام شدن خشاب سلاحها نباشید. با مقداری صبر و مشاهده کارآمدی سیستم Cooling Down، باز هم دسترسی قابل توجهی به مهمات خواهید داشت.
سیستم گیمپلی و گان پلی این بازی به خوبی کار خودش را انجام میدهد. حتی بازیکنها برای به دست آوردن مهارتهای بیشتر یا ارتقاء سطح قدرت و سلامتی شخصیت اصلی، میتوانند از درختچه مهارت استفاده کنند که هر کدام از آیتمهای درونی آن واقعاً کارآمد هستند. از لحاظ تنوع در خصوص سلاحها و مهارتها که بگذریم، طراحی باس فایتها هم یکی دیگر از ویژگیهای بزرگی است که بدون شک توجه شما را به سمت خودش جلب میکند. اما آیا این موضوع در خصوص دشمنان نیز صادق است؟
برای به دست آوردن تمام آیتمهای مورد استفاده و قابل ارتقاء در بازی Evil West به حداقل ۱۰ ساعت زمان مفید (بدون گشت و گذار کردن در محیط) نیاز دارید. البته با صرف کردن همین مقدار زمان، تا نیمههای راه را هم رفتهاید. دشمنان عادی به اندازه باس فایتها از تنوع خاصی برخوردار نیستند. به همین خاطر زودتر از آنچیزی که فکرش را کنید، متوجه خواهید شد که شاکله این محصول چقدر ساده طراحی شده است. پس در جواب سوال فوق پاسخ منفی خواهد بود که البته باز به عنوان یک نکته بد یا منفی ( به آن صورت که فکرتان را درگیرش کنید) تلقی نمیشود.
جدا از روایت، تنوع اصلیترین دیدگاه تیم سازنده مستقر در استودیوی بازیسازی Flying Wild Hog است که شاید با آن بتوانند مخاطبشان را شگفتزده کنند. هر مأموریت داستانی و هر منطقهای که پایتان برای اولین بار به آنجا باز میشود، جاذبههای منحصربهفردی دارد که از زبان جلوههای بصری با شما سخن میگویند. به طور معمول بین ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت از سپری شدن هر قسمت این بازی، با مکان های تازهای روبهرو میشوید که هنر تیم سازنده را در طراحی محیط به شما نشان میدهد.
همین موضوع روی کیفیت صحنههای میان پرده بازی هم کمک میکند. کیفیت بصری بالای بازی، بازیکنها را بدون اینکه حتی یک بارهم به فکر رد کردن این صحنهها بیاندازد، ساعتها پای نمایشگرهایشان میخکوب نگه میدارد. البته از لحاظ فنی یک مشکل اساسی در خصوص Evil West وجود دارد. پلیاستیشن ۵ به قدری قدرتمند و بهروز است که بتواند بازیهای AA را به راحتی روی وضوح تصویری 4K و حتی نرخ فریم ۶۰ فریم اجراء کند، اما استفاده از موتور بازیسازی آنریل انجین ۴ برای توسعه این بازی سبب شده تا در وضوح Full HD شاهد نرخ ۶۰ فریم متغیر باشیم که در برخی از صحنهها افت شدیدی میکند و کمی آزرادهنده میشود.
درست مطابق با حال و هوای بازیهای Old School یا کلاسیک، قرار گرفتن در مبارزات موجود در گیمپلی یک امر اجباری است و تا زمانی که دشمنانتان را از بین نبرید، نمیتوانید مراحل را ادامه دهید. علاوه بر این موضوعات، سفر کردن، مشاهده بخش داستانی و رویارویی با موجودات به صورت متداول یکی از تکراریترین کارهایی است که میتوانید در گیم پلی انجام دهید و با کمی کاوش یا حل معما فقط خودتان را از مواجه شدن با صحنههای تکراری دور خواهید کرد.
به طور کلی، بازی Evil West برای خودش فرمولی دارد، اما چون فرمول آن دیگر کمی منسوخ شده فقط موفق خواهد شد تا چند ساعتی شما را سرگرم کند. با این حال، تا زمانی که متوجه شدهاید همه روندها تکراری شده و هیچ کار دیگری نمیتوانید با داستان یا گیمپلی انجام دهید، بهتر است که چشمتان را روی خاطرات خوبی که بدست آوردهاید بسته و بازی را تا هر جایی که ادامه دادهاید، تمام کنید. حتی اینطور میتوان بیان کرد که داستان زیبا و فوقالعادهای که استودیوی سازنده برای توسعه این محصول در نظر گرفتهاند هم نمیتواند برخی از ایرادات مثل تکراری شدن برخی از مراحل یا رویارویی با دشمنان تکراری را از چشم ما پنهان کند. البته برای محصولی در حد بازی Evil West هم انتظار نمیرود که هر لحظه موارد جدیدی برای ارائه داشته باشد و از آنجایی که بیشتر دشمنان شما، خون آشامها و هیولاها خواهند بود؛ پس تکراری شدن روند گیمپلی تا حدودی یک امر عادی محسوب میشود که یا با آن کنار میآید یا به طور کلی از تماشای چنین چیزی زده میشوید.
برای چند ساعت اولی که به تجربه بازی Evil West میپردازید، همه چیز در بهترین شرایط وجود دارد و حسابی سرگرم خواهید شد. اما در پایان، آرزو میکنید که کاش همه چیز زودتر به پایان برسد. اگر راهی وجود داشت که گیمپلی کمی غنیتر بود و درست همانند بخش داستانسرایی در روند توسعه تکامل پیدا میکرد، شاید نظر نهایی پیرامون این بازی کمی بهتر میشد. البته باز هم تأکید میکنم که این محصول تجربه خیلی خوب و شیرین برای علاقهمندان به ژانر بقاء خواهد بود. منتها شاکلهها در آن کمی تکراری میشوند و جدا از این مورد نمیتوانیم ایراد دیگری از بازی بگیریم.
سخن پایانی
اگر بخواهیم بازی Evil West را توصیف کنیم، باید گفت که قطعاً با یک محصول اکشن دلپذیر با سیستم مبارزهای سریع و انعطافپذیر و مجموعهای از سلاحهای متنوع روبهرو میشوید. بدون شک استودیوی بازیسازی Flying Wild Hog با توسعه چنین بازی به تجربه مهمی در صنعت بازیهای ویدیویی دست پیدا کرده که خیلی خوب به نظر میرسد و محیطهای عالی و تنوع بصری فوقالعاداش، گواهی بر این نقد خواهد بود.
این نکته را پیش از تجربه Evil West به خاطر داشته باشید که با یک بازی میان نسلی طرف هستید که در سطح عناوین AA ساخته شده است. هدف سازندگان پوشش هر دو نسل هشتم و نهم بوده است که همین امر باعث میشود تا این عنوان را یک محصول میان نسلی تلقی کنیم. سیستم نورپردازی کمی در چشم مخاطب میزند و برخی اشیاء در محیط هم با لبههای تیز ساخته شدهاند. اما موسیقی بازی، که شما را در همان حال و هوای غرب وحشی غرق میکند، به خوبی برخی اشکالات را میپوشاند. اگر بتوانید با نرخ فریم متغیر این بازی که در برخی از مواقع حتی به زیر ۳۰ فریم هم میرسد، کنار بیایید، بازی Evil West در نگاه شما قدرت درخشیدن را خواهد داشت.
نقد و بررسی
بازی Evil West
بازی Evil West با نقصهای جزئی که دارد، اما هنوز تجربه کاملی از زندگی در غرب وحشی و مبارزه با اهریمنهای شیطانی را به بازیکنها ارائه میکند از کیفیت خیلی خوبی هم بهرهمند است. تجربه چند ساعته این بازی کاملاً سرگرمکننده خواهد بود و فقط در رسیدن به انتهای داستان، با شاکلههای تکراری مواجه میشوید.
مثبت
- گیم پلی سرگرم کننده
- تنوع سلاحها
- گرافیک فنی خوب
- صداگذاری بی نقص شخصیتها
- استفاده درست و به موقع از موسیقیهای مرتبط با فضای بازی
منفی
- باگهای اذیت کننده
- تکراری شدن روند بازی با رسیدن به انتهای محتوا
- عدم دقت در طراحی درست اجسام و محیط
- استفاده حداقلی از قابلیتهای کنسول پلیاستیشن ۵
دیالوگای بازی یا صحبت شخصیتا خیلی سرد و کسل کننده بود ولی گیمپلی و گرافیک خفنی داشت
غرب وحشی فقط رد دد تمام قبول دارین؟ اگرچه اینم بازی خوبیه