به عنوان ادامهای برای یکی از بزرگترین سورپرایزهای سال ۲۰۱۹، بازی A Plague Tale: Requiem هم اکنون در رادار بسیاری از بازیبازان قرار دارد. خصوصا اینکه بازی با هر نمایش جدید خود، بسیار امیدوار کنندهتر به نظر میرسد. این بازی اکشن ماجراجویی و مخفیکاری در اکتبر امسال منتشر میشود و ما در این مقاله قصد داریم به بررسی ویژگیهای کلیدی این بازی بپردازیم که باید پیش از تجربه آن بدانید.
داستان بازی A Plague Tale: Requiem
داستان بازی A Plague Tale: Requiem، شش ماه پس از وقایع نسخه اول جریان دارد. جایی که Hugo ،Amicia و مادرشان Beatrice یک زندگی آرام و بی دردسری را سپری میکنند اما اوضاع آن طور که باید و شاید خوب پیش نمیرود. همه چیز به یکباره و با ظاهر شدن دوباره بیماری Hugo و ظهور کلونی موشهای غول پیکر، تغییر میکند. مجموعه اتفاقاتی، بار دیگر باعث میشود تا این خواهر و برادر پای به فرار بگذارند. هدف آنها این است تا به جزیره مرموزی در جنوب فرانسه برسند؛ جایی که آنها امیدوارند تا درمانی برای بیماری خونی Hugo پیدا کند.
ابزارهای جدید
همانطور که انتظار میرفت، بازی A Plague Tale: Requiem از نظر گیم پلی دارای بهبود و پیشرفتهای بسیاری نسبت به نسخه اول خواهد بود. یکی از این پیشرفتها، به استفاده از ابزارهای مختلف توسط شخصیتهای بازی مربوط میشود. آنها هم اکنون به ابزارهای گستردهتری، چه در زمینه مخفی کاری به چه در زمینه مبارزات نزدیک، دسترسی دارند .به طور مثال Amicia هم اکنون به یک چاقو مجهز میشود. ظاهرا Amicia میتواند از این چاقو برای کشتن دشمنان به صورت مخفی کاری استفاده کند و یا اینکه در مبارزات بازی با استفاده از این چاقو دخل دشمنان بازی را بیاورد.
همچنین یکی دیگر از ابزارهای اصلی که در بازی شاهد آن هستیم، تیر و کمان است. به علاوه، اشیای قابل پرتاب از جمله کوزه و گلدانها و همچنین کمانچه نیز در بازی باز خواهند گشت. جالب است بدانید که Amicia میتواند ابزارهای خود را با مواد شیمیایی ترکیب با آغشته کند. وی همچنین قادر است با استفاده از قیر، سرعت حرکت دشمنان را کاهش دهد و یا حتی با آتش زدن قیرها، دشمنان را نیز به آتش بکشد.
کنترل موشها
در بازی نخست مشاهده کردیم که شخصیت Hugo می توانست موشها را کنترل کند. این قابلیت در نسخه دوم نیز حضور دارد و البته یکی از مکانیسمهای اصلی گیم پلی بازی برای شخصیت هوگو به شمار میرود. این نکته را به یاد داشته باشید که نمیتوان از این قابلیت به صورت دائم استفاده کرد. زیرا هر زمان که هوگو از این قابلیت استفاده میکند ممکن است که کنترل موشها را از دست بدهد. بنابراین باید مراقب باشید که کجا و چه زمانی موشها را رها میکنید. همچنین به گفته سازندگان، به دام انداختن موشها در بازی دوم کمی چالش برانگیزتر خواهد بود. زیرا آنها قادرند تا از محیط به سود خود استفاده بیشتری بکنند. به طور مثال آنها میتوانند به ارتفاعات بالاتر بروند و یا به نقاطی بروند که غیر قابل دسترس هستند و به دام انداختن آنها بسیار مشکل خواهد بود
مخفیکاری گسترده
همانند بازی اول مخفیکاری هسته اصلی گیم پلی بازی را تشکیل میدهد. همانند نسخه اول شما بازی نور و سایه را در بازی A Plague Tale: Requiem انجام خواهید داد. یعنی همچنان که از موشها و کانالهای فاضلابی که موشها در آنجا مستقر هستند دوری میکنید، باید از دشمنان بازی هم پنهان بمانید. به این صورت که باید منبع نور را بر روی دشمنان بازی قرار دهید تا بتوانید از این طریق موشها را به سمت دشمنان بازی هدایت کنید تا ترتیب آنها را بدهند.
به علاوه، دیگر ویژگی جدیدی که در این نسخه شاهد آن هستیم این است که شخصیت Amicia مقاومت بیشتری خواهد داشت. در واقع این موضوع بدین معنی است که اگر یکی از دشمنان بازی Amicia را شناسایی کرد، او این فرصت را دارد تا از دست دشمنی که وی را اسیر کرده فرار و خود را در جایی پنهان کند. در حقیقت از این طریق مخفی کاری در بازی ادامه پیدا خواهد کرد.
قابلیت Echo
یکی دیگر از قابلیتهای جدیدی که بازی A Plague Tale: Requiem معرفی میکند قابلیت Echo است. درحقیقت شخصیت هوگو میتواند از طریق قابلیت Echo دشمنان را از پشت دیوار نیز تشخیص دهد. میتوان گفت این قابلیت برای بازیبازان بسیار آشناست و در حقیقت این قابلیت مشابه ویژگی Listen Mode در بازی Last of Us باشد. امیدواریم که نحوه استفاده و کاربرد این قابلیت در گیم پلی بازی بالانس باشد. به طوری که استفاده از این قابلیت نه بازی را خیلی آسان کند و نه نه اینکه اصلا فایدهای نداشته باشد.
هوش مصنوعی دشمنان
بدیهی است که در نسخه دوم که مخفیکاری همچنان هسته اصلی گیم پلی را تشکیل میدهد، هوش مصنوعی دشمنان نیز بهبود یافته باشد. در بازی A Plague Tale: Requiem شاهد این هستیم که دشمنان بازی باهوشتر هستند و با حساسیت بیشتری به دنبال شما میگردند. آنها با یکدیگر ارتباط بیشتری برقرار میکنند و از این طریق میتوانند راحتتر شما را پیدا و شناسایی کنند. شاید مشابه این ویژگی را در بازی The Last of Us Part 2 دیده باشیم.
جالب اینجاست که سازندگان میگویند شما نباید از تاکتیکهای یکسانی برای مخفی ماندن و فرار از دست دشمنان استفاده کنید. اگر این کار را انجام دهید، دشمنان بازی که دارای هوش مصنوعی بالایی هستند، به تاکتیکهای شما آگاه میشوند و دیگر نمیتوانید از آن روش یا تاکتیک استفاده کنید. در این صورت هرگاه که از یک روش ثابت برای مخفی کاری استفاده کنید، دشمنان بازی به راحتی شما را شناسایی خواهند کرد. بنابراین دقت داشته باشید که برای مخفی کاری یا فرار از دشمنان، همیشه تاکتیکهای متفاوتی را در پیش بگیرید.
محیطهای وسیعتر
بازی A Plague Tale: Requiem نیز به مانند بازی اول، خطی خواهد بود. اما سازندگان وعده دادهاند که محیطهای بازی گستردهتر خواهد بود. ساده بگویم؛ محیطهایی که شما در آنها قدم میگذارید، دارای طراحی پیچیدهتری هستند. به طوری که به شما انتخابهای بیشتری برای پیشروی در بازی، چه در زمینه مخفی کاری و چه در زمینه فرار از دست دشمنان میدهند. همچنین، حتی اگر بخواهید به کاوش در محیط بازی بپردازید نیز محیطهای بازی آنقدر بزرگ هستند که به شما اجازه دهند تا یک کاوش لذت بخش داشته باشید.
به طور کلی سازندگان به این موضوع اشاره میکنند که محیطهای بازی اگرچه جهان باز نیستند، اما دارای وسعت بیشتری هستند. این ویژگی اجازه کاوش و گشت و گذار بیشتری به شما میدهد و در عین حال، دست شما را برای انتخاب روش پیشروی در بازی باز میگذارد.
سیستم پیشرفت بازی A Plague Tale: Requiem
نسخه اول بازی دارای یک سیستم پیشرفت ابتدایی بود. اگرچه این مکانیسم در بازی A Plague Tale: Requiem به مانند نسخه اول ابتدایی و پیش پا افتاده نیست اما نباید انتظار سیستم پیشرفته و عمیق را داشته باشید. بازی به شما اجازه میدهد تا برخی از قابلیتها و مهارتهای خاصی را برای هر دو شخصیت بازی، چه در زمینه مخفی کاری و چه در زمینه مبارزات، آزاد کنید. همچنین قادر هستید تا مهارتهای خاصی را در شاخه Alchemy نیز آزاد کنید. در عین حال به لطف وجود میز ارتقا در بازی، شما قادر خواهید بود تجهیزات، مهمات و ابزارهای خود را ارتقا دهید.
محتویات جانبی
بازی A Plague Tale: Requiem یک عنوان داستان محور است و از نظر گیم پلی نیز کاملا خطی است. اما احتمالا بسیاری از شما علاقهمند هستید که در کنار ماموریتهای داستانی اصلی، ماموریتهای فرعی و جانبی بیشتری را تجربه کنید. خوشبختانه بازی در نسخه دوم این امکان را برای شما فراهم آورده است. به طور مثال، در طول بازی میتوانید برخی از فعالیتهای جانبی به مانند مینی گیمها که Port نامیده میشوند را انجام دهید. همچنین میتوانید به دنبال جمع آوری آیتمهای کالکتیبل باشید. همچنین شما میتوانید آیتمهای کالکتیبلی را در بازی جمع آوری کنید که در حقیقت تکههایی از خاطرات و رویدادهای گذشته هستند. این آیتمها که souvenirs نام دارند در دنیای بازی به صورت پراکنده یافت میشوند. اینطور به نظر میرسد که با جمع آوری این خاطرات، بخشی از رویدادها و خاطرات گذشته در رابطه با شخصیتهای بازی بازیابی شود.
صداپیشگان
از آنجایی که شخصیتهای بازی، هسته اصلی بخش داستانی A Plague Tale: Requiem به حساب میآیند. بنابراین صدا گذاری بسیار اهمیت دارد. در این زمینه باید گفت که Charlotte McBurney و Logan Hannan بار دیگر برای صداگذاری شخصیتهای Amicia و Hugo باز خواهند گشت. البته دوبلور شخصیت های لوکاس و بیاتریس به ترتیب Kit Connor و Lucy Briggs خواهند بود.
بازی A Plague Tale: Requiem؛ انحصاری نسل نهم
موضوعی که باید بدان توجه داشته باشید این است که بازی A Plague Tale: Requiem تنها برای کنسولهای نسل نهم و رایانههای شخصی عرضه میشود. در حقیقت خبری از عرضه بازی برای کنسولهای نسل هشتم نیست. کارگردان بازی یعنی آقای Kevin Choteau در مصاحبه با مجله Edge به این موضوع اشاره کرد که این کار هم برای داستان بازی و هم برای گیم پلی آن بسیار سودمند خواهد بود. به گفته وی آنها در این بازی از محدودیتهای نسخه اول فراتر رفتند این موضوع باعث شده تا شاهد افزایش کیفیت بازی باشیم.
افزایش کیفیت بازی موجب میشود تا بسیاری از سکانسها و ویژگیهایی را در بازی شاهد باشیم که تا پیش از این در نسخه اول، امکان آن وجود نداشت. به طور مثال می توان به تعقیب و گریز صدها یا هزاران موش اشاره کرد. حتی مناطقی در بازی وجود دارند که بسیار پویا طراحی شدهاند و به طور داینامیکی با توجه به داستان بازی و اتفاقات آن تغییر پیدا میکنند.
نسخه نینتندو سوییچ
اگر از کاربران کنسول نینتندو سوییچ هستید، خبر بسیار خوبی برای شما داریم. بازی A Plague Tale: Requiem همزمان با انتشار، برای کنسول نینتندو سوییچ نیز در دسترس قرار خواهد گرفت البته شاید گمان کنید با توجه به اینکه این بازی قرار است از نظر گرافیکی نسبت به نسخه اول، یک عنوان ساختار شکن باشد،پس از عرضه آن برای کنسول سوییچ معنایی ندارد. زیرا در این صورت شاهد عنوانی هستیم که از نظر گرافیکی بر روی این کنسول بسیار ضعیفتر خواهد بود.
اما موضوع از این قرار است که این بازی نه به صورت فیزیکی یا دیجیتالی، بلکه تنها از طریق فضای ابری در اساس دارندگان کنسول قرار خواهد گرفت. بسیاری از بازیهای ویدئویی در چند سال اخیر به همین صورت برای این کنسول در دسترس قرار گرفتند. از میان آنها میتوان به نسخه اول همین بازی اشاره کرد که در سال ۲۰۲۱ به صورت ابری، در دسترس کنسول نینتندو سوییچ قرار گرفت.
بازی A Plague Tale: Requiem؛ رایگان در گیمپس
بازی A Plague Tale: Requiem یکی از بازیهای به شدت مورد انتظار است که در سال ۲۰۲۲ عرضه میشود. طرفداران نسخه اول این بازی بسیار مشتاقند تا این نسخه را تجربه کنند. اما اگر شما تمایل دارید تا بدون هیچ هزینهای این بازی را تجربه کنید، پس بهتر است تا همین حالا به فکر تهیه اشتراک سرویس گیم پس باشید. اگر اشتراک این سرویس را در اختیار داشته باشید میتوانید بازی A Plague Tale: Requiem را در روز عرضه به صورت رایگان تجربه کنید و لازم نیست هیچگونه هزینه اضافی بابت آن بپردازید .البته بازی برای کنسول پلی استیشن ۵ همچنان 6۰ دلار قیمت خواهد داشت.
نسخه کالکتیبل
اما اگر به این بازی و نسخه کالکتیبل آن علاقهمند باشید، میتوانید آن را با قیمت 189.99 دلار تهیه کنید. این نسخه علاوه بر نسخه فیزیکی بازی، شامل مجسمه ۲۰ سانتیمتری Amicia و هوگو، یک سنجاق سینه فلزی مخصوص پر مانند که میتوانید از آن در بازی توسط Hugo استفاده کنید، سه لیتوگراف و نسخه Vinyl موسیقیهای بازی خواهد بود.