فضا مکان بزرگی است، اما آنقدر بزرگ نیست که بشریت بتواند کینههایش را رها کند. بازی Marauders در سال 1992 روایت میشود. جنگ بزرگ همچنان ادامه دارد. زمین دیگر قابل سکونت نیست و توسط غرور انسان ویران شده است. در حال حاضر، منظومهی شمسی پناهگاهی برای بقایای بشریت است. صنعتی و قابل سکونت، اما امکانات کم، بقا را دشوار کرده است. با وجود تمام ویرانیها و ماهیت آخرالزمانی 70 سال است که جنگ هنوز وجود دارد. این درونمایهی عنوان Marauders است که در حالت Early Access قرار گرفته و با هم نگاهی به این عنوان خواهیم داشت.
Marauders یک ورودی جدید به ژانری است که توسط Escape from Tarkov ایجاد شد. عنوان The Cycle: Frontier نیز اثر دیگری در این سبک است . بازی که توسط تیم Small Impact Games توسعه یافته به عنوان یک بازی مستقل، در 11 مهر 1401 (3 اکتبر 2022) به صورت Early Access عرضه شد. Marauders یک عنوان هاردکور در سبک شوتر اول شخص بهشمار میآید. بازی در یک منظومه با تمی صنعتی-آخرالزمانی اتفاق میافتد که در آن، بقایای بشریت را نجات میدهید و برای کنترل منابع کمی که باقی مانده رقابت میکنید.
امپراتوری مرکزی، انحاد متحدین و اتحاد پادشاهی همه در حال تقابل با یکدیگر هستند و در جایی که جنگ وجود دارد، باید پول درآورد. بازیباز بخشی در نقشی از گروه چهار نفرهی دزدان دریایی نقش آفرینی میکند و برای زنده ماندن در شرایطی بسیار سخت با جمع کردن منابع و مقاومت در برابر یورش از سایر جناحها، به مبارزات ادامه میدهد.
برای همه چیز ریسک کن
از برخی جهات Marauders حتی از Tarkov هم سختتر است. عنوانی که به دلیل سختی و مکانیکهای گاهی مبهماش مشهور است. در حالی که در Tarkov شما یک کانتینر امن دارید که میتوانید در هر حمله، مقدار محدودی تجهیزات را در آن ذخیره و در صورت تمایل حتی مقداری آیتمهای لوت شده را در آنجا حفظ کنید، اما بازی Marauders چنین گزینهای را ندارد. شما همه چیز را به خطر میاندازید. چه آن چیزی که بهدست میآورید و چه چیزهایی که در طول یک ماموریت غارت میکنید.
در بازی Marauders، شما در یک سفینهی فضایی در یک ماموریت کار را شروع میکنید. برای شروع، اسلحههای شما ضعیف هستند و دوام کمی خواهند داشت، اما می توانید بعدا به ارتقای آنها بپردازید. در ابتدا نیز شما در یک کشتی فضایی ضعیف مستقر هستید که به مرور میتوانید به کشتی قویتری نقل مکان کنید. این کشتیها برای عبور از نقشهها و استقرار در ساختارهایی مانند معادن استفاده میشوند. کشتی های دیگر میتوانند شما را در راه ردیابی یا نابود کنند تا منابع شما را به غارت ببرند. موضوع مهمی در بازی وجود دارد آن هم این است که شما باید مسیری امن به سمت هدفتان را انخاب کنید، اما برای انجام این کار باید از برجکهای دفاعی و تهدیدهای دائمی دیگر بازیبازان اجتناب کنید.
پس از لنگر انداختن، زمان کمی برای کاوش و غارت دارید، زیرا زمان محدودی در اختیار شما است. اکسیژن شما محدود خواهد بود و فقط 25 دقیقه فرصت دارید تا هر چه بیشتر غنیمت پیدا کرده و بعد از آن استخراج کنید. در چنین شرایط ناامیدانهای، هر چیزی مفید است، از تکه های فلز و غذا گرفته تا سلاح و زره. البته فضای شما محدود است. انتخاب چیزی که می خواهید غارت کنید بسیار مهم است و برای اینکه بتوانید انباری از تجهیزات را برای حملات آینده ایجاد کنید مهم است.
جایی برای تازه واردها نیست!
هوش مصنوعی در بازی Marauders، مانند زندانیان فراری در یک مستعمرهی تحت کنترل یا نیروهای ویژهای که از سنگر خود دفاع میکنند، در ساختمانها پرسه می زنند از مهمترین منبع تجهیزات هستند. متأسفانه، چند مشکل در مورد آنها وجود دارد. آنها اغلب به حضور بازیبازان واکنش درستی نشان نمیدهند. گاهی هوش مصنوعی بازی در سطح بسیار ضعیفی عمل میکند. برخی از آنها که در دو متری شما حضور دارند هم هیچ واکنش درستی نشان نمیدهند و به راحتی کشته میشوند. آنها تمایلی به استفاده از سنگرها ندارند. متأسفانه، هوش مصنوعی بازی از اصلیترین نقاط ضعف اثر است.
نبردهای فضایی دارای مشکلات ریشهای هستند که همیشه بازیبازان جدید را در موقعیتی قرار میدهد که واقعا نمیتوانند برنده شوند. تا جایی که حتی فرصتی برای کشف و غارت در وهلهی اول پیدا نمیکنند. بازیبازان در کشتیهای بزرگتر تقریبا برای بازیبازان جدید شکستناپذیر هستند. این یک سیستم ناعادلانه است که فقط پیشرفت در بازی را به روی کسانی که زودتر وارد بازی می شوند، متمرکز میکند. مشکل دیگر این است که بسیاری از بازیبازان حتی به مبارزات رو در رو هم وارد نمیشوند. آنها فقط در اردوگاهها منتظر مینشینند و کشتی ها را پس از غارت موفق آمیز، نابود میکنند.
این یک استراتژی عادلانه نیست که میتواند باعث عصبانیت شما شود که باید با آن کنار بیایید و در ابتدای بازی شکستهای بسیاری را تجربه خواهید کرد. مبارزه در طول یک ماموریت بسیار سخت است. اگر آن را به خوبی انجام دهید و آیتمهای زیادی را لوت کنید، به پیشرفت شما کمک خواهد کرد. فقط باید مواظب باشید چون بسیاری از دشمنان در خروجیها در انتظار شما نشستهاند. اگر مراقب آنها نباشید لوت می کنید و خواهید مرد!
زمان مرگ رسیده است
از الان خودتان را آماده کنید که در تجربهی بازی Marauders بارها خواهید مرد. نبردهای زمینی نیز در بازی مشکلاتی دارد. خرید زره و تسلیحات برای بازیبازان جدید سخت است و خرید آنها از فروشندگان هزینهی زیادی دارد. ساخت تجهیزات امکانپذیر است، اما قیمتهای آنها بالا هستند و باید به مرور زمان قفل آنها را باز کنید. این بدان معناست که یک بار دیگر بازیبازان با تجربه همیشه مزیت و اولویت خواهند داشت. حرکت کاراکتر به طور کلی طراحی خوبی دارند، اما پریدن وحشتناک است.
در این بازی به دلیل سر و صدای زیادی که در حین حرکت ایجاد میکنید عملا تجربهی مخفی کاری غیر ممکن است. در بازی بیشتر تمرکز بر روی مبازرهی رو در رو است. این سبک بازی به نفع بازی گروهی است و یک بازیباز انفرادی همیشه در یک نقطهی ضعف مشخص قرار دارد. در حالی که در عنوان Escape from Tarkov یک فرد انفرادی میتواند سعی کند مخفیانه دور بزند و به یک بازیباز یا گروه دیگر ضربه بزند. در بازی Marauders این حالت واقعا ممکن نیست.
سلاح های زیادی در بازی وجود دارد که طیف سلاح های قبل از جمگ جهانی دوم و پس از آن و حتی کمی مدرنتر مانند M16 را در اختیار شما قرار میدهد. سلاحهای منحصربهفردی وجود دارند که از دیدن آنها خوشحال خواهید شد چون که به ندرت در بازیهای دیگر شاهد چنین سلاحهایی هستیم. مانند De Lisle carbines یا ViperMk1 که در این بازی در دسترس شما قرار دارند. چند گزینهی سفارشیسازی وجود دارد اما در مقایسه با رقبای خود، سفارشی سازی ضعیفی را در این عنوان شاهد هستیم.
هنر جنگ در Marauders
پیشرفتهایی در بازی وجود دار که از طریق برخی contract ها کسب میشوند، اما کسب آنها دشوار است. با گذشت زمان میتوانید contractsهای بیشتری را برای کسب تجهیزات تکمیل کنید. همچنین contractsهای روزانهی تصادفی وجود دارد که میتوانید تکمیل کنید. پاداش هایی مانند اسلحه های بیشتر دریافت میکنید. متأسفانه بسیاری از این ماموریتها، پیش نیازهای دشواری دارند و بدون دانش گسترده از بازی، انجام آنها بدون کمی شانس امکانپذیر نخواهد بود.
مشکلات فنی نیز در این عنوان وجود دارند. افت فریم، مشکل هوش مصنوعی و برخی مکانیکها درست کار نمیکنند، مانند دسترسی به دریچهی فرار در کشتی شما که موضوع بسیار مهمی است. به نظر میرسد که بازی در برخی قسمتها هنوز ناتمام است و قبل از انتشار نسخهی نهایی به چندین تغییرات دیگر نیاز دارد. این عنوان در حالت Early Access است، اما برخی از این مسائل برای بازیبازان بسیار ضعیف و غیر قابل قبول هستند و باید برای آنها راه حلی اندیشید.
سخن پایانی
به طور کلی، بازی Marauders، جنبههای امیدوارکنندهای در خود دارد که امیدواریم بیشتر توسعه یابند، اما برخی المانهای بازی در صورت عدم تغییر در بلند مدت میتوانند مشکل ساز شوند. بهخصوص برای بازیبازان جدید شرایط مناسبی برای رشد وجود ندارد. بازی به پولیش بسیار بیشتری نیاز دارد، اما همچنین احساس میکنم برخی از طراحیهای اساسی بازی نیاز به تعدیل دارند تا بتوان آن را برای هر بازیبازی در میان عناوین هاردکور متقاعدکننده دانست. با تمام اوصاف باید منتظر بهروزرسانیهای آیندهی بازی باشیم تا ببینیم چه رشد و تغییراتی در این اثر رخ خواهد داد.
نقد و بررسی
بازی Marauders
بازی Marauders اثری با المانهایی جذاب است که نیاز به تغییراتی برای متوازن کردن ساختار خودش دارد. مواردی هستند که در بازی نیاز به بازبینیهای گسترده دارند، اما با تمام این اوصاف با اثری سرگرم کننده مواجه هستیم.
مثبت
- ساختار گیمپلی و الهام برداریهای مناسب از Escape from Tarkov
- تنوع اسلحهها
- تنوع آیتم و وسایل که ارزش Loot در بازی را بالا میبرد
منفی
- متعادل نبودن بازی برای بازیبازان تازه وارد
- مشکلات فنی
- هوش مصنوعی ضعیف