Saints Row از آغاز کار خود در سال 2006، مسیر طولانی را طی کرده است. اگرچه، سایه بازی GTA (به دلیل وجود المانهای سندباکس) همیشه بر روی این سری سنگینی میکرد. اما Volition بدون توجه به این موضوع، با عرضه هر نسخه از این فرنچایز که یکی از دیگری برتر و قابل تحسینتر بودند، هویت مستقل و جذابی به Saints Row بخشید. با نقد و بررسی بازی Saints Row با گیم پالت همراه باشید.
سری بازیهای Saints Row همیشه به اکشن پرهرج و مرج و شوخ طبعیهای بسیار شهرت داشت. فرمولی که نسخه به نسخه ارتقا پیدا کرد و در نسخه سوم به بلوغ خود رسید. نسخه چهارم هم با اینکه در میان بازیبازان واکنشهای کاملا مثبتی را در پی نداشت اما با این حال با الهام گیری از عناوین متعدد به نوعی فرمول گیم پلی این سری را بار دیگر احیا کرد و نوآوریهای زیادی به آن افزود. بر همین اساس هنگامی که Volition تصمیم به ریبوت این فرنچایز گرفت، بسیاری از طرفداران این سری را متعجب ساخت.
استودیوی Volition معتقد بود دیگر ارتقای فرمول قدیمی برای زنده نگاه داشتن سری Saints Row کافی نیست و اکنون زمان آن است که Saints Row فرمول جدیدی را در پیش بگیرد. تلاش Volition در این زمینه قابل تحسین است اما اما به نظر میرسد Saints Row آن طور که Volition جاه طلبانه در مورد این ریبوت صحبت میکرد نتوانست انتظارات را برآورده کند. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.
داستان بازی Saints Row؛ این شما و این Saintها
(نقد و بررسی این بازی بر اساس کد ارسالی ناشر و بر روی کنسول پلی استیشن 5 انچام شده است)
از نظر داستانی، Saints Row همان همیشگی است. گروهی مزدبگیر چهار نفره به رهبری The Boss که در ازای انجام کارهای خلاف کسب درآمد میکنند. اما اوضاع آن طور که باید و شاید خوب پیش نمیرود و این شخصیتها را در مسیری جدید قرار میدهد. آنها تصمیم میگیرند به جای اینکه برای دیگران کار کنند از مهارتهای خود استفاده کنند و گروه خود (گنگ خیابانی) را در شهر Santo Ileso تشکیل دهند. داستان Saints Row را میتوان در همین چند خط خلاصه کرد زیرا چیز بیشتری برای روایت کردن ندارد. در طول داستان شما باید همراه با سایر اعضای گروه خود به ماموریتهای مختلف بروید و با گنگهای خیابانی مختلفی که در شهر حضور دارند مبارزه کنید.
داستان بازی شروع خوبی دارد اما درست در نقطهای که داستان باید اوج بگیرد، ما را از خود ناامید میکند. بازی به جز یک روایت کلیشهای که پس از مدتی هم کسل کننده میشود، دیگر هیچ چیز جدیدی برای رو کردن ندارد. شخصیتهای بازی به هیچ عنوان جذابیت و عمق لازم را ندارند و حتی با گذشت زمان هم نتوانستم ارتباط عمیقی با آنها برقرار کنم. بازی با پرداخت به پیشزمینه داستانی شخصیتها و کنار هم قرار دان این شخصیتها در ماموریتهای داستانی مختلف تمام تلاش خود را میکند تا عمق بیشتری به آنها بدهد. اما متاسفانه این موضوع کافی نیست زیرا باز هم آنها نمیتوانند شیمی خوبی با یکدیگر تشکیل دهند.
داستان بازی لحن جدی ندارد و هر از گاهی شاهد لحظات بامزه و شوخیهای جذاب هستیم. اما برعکس نسخههای کلاسیک، حتی اندک شوخ طبعیهای بازی هم نتوانسته کمکی به جذاب شدن دیالوگها و شخصیتهای بازی بکند. البته Saints Row همیشه همین رویه را برای روایت داستان خود در پیش میگیرد. شخصیتهای این سری هم هیچوقت جدی نبودند اما همیشه رفتارها و دیالوگهای آنان که با شوخ طبعیهای بسیاری همراه بود باعث میشد تا لحظات جذابی را برای شما رقم بزنند. سازندگان قصد داشتند تا بازی دارای یک Tone (لحن) جدید باشد. طوری که نه آنقدر شما را بخنداند و نه اینکه آنقدر جدی باشد که به اصطلاح خسته کننده شود. رویه جدیدی که Saints Row در پیش گرفته بسیار تحسین برانگیز و حتی برای این فرنچایز ضروری است. ولی Volition آن طور که باید و شاید در اجرای آن موفق نبوده است.
هرج و مرج به روایت تصویر
شاید Saints Row از نظر داستانی نتواند شما را راضی کند اما برعکس گیم پلی هیجانی و یا بهتر بگویم اکشن دیوانه وار و بدون توقف این بازی، قطعا شما را تا پایان پای این بازی مخکوب میکند. بازی در یک دنیای جهان باز و نسبتا وسیع جریان دارد. شما به تازگی گروه خود در بازی را تشکیل دادهاید و برای بزرگتر شدن این گروه و تبدیل آن به یک گروه بزرگ خلافکاری باید ماموریتهای داستانی بازی را که عمدتا شامل مبارزه با گروههای خلافکار، خرابکاری، سرقت و امثالهم میشود را دنبال کنید و از طریق انجام آنها میتوانید در بازی کسب در آمد کنید.
در این راه شما باید سری به کسب و کارهای دیگران هم بزنید و با اختلال در این کسب و کارها درآمد آنها را برای گروه خود جمع آوری کنید. به طور مثال یکی از ماموریتهای بازی این است که شما باید ماشینهای حاوی موارد سمی را از سطح شهر بدزدید. این مواد سمی ظاهرا بخش مهمی از تجارت شهر را تشکیل میدهند و با سرقت و تحویل هر کامیون شما میتوانید درآمد خوبی در بازی به دست آورید. البته همان طور که گفتم به غیر از شما گروههای خلافکار دیگری نیز در هر منطقه و سطح شهر حضور دارند که تهدید بزرگی برای کسب و کار شما به شمار میآیند. نکته جالب در ارتباط با این گروههای خلافکار این است که هرکدام روش خاص خود را برای مبارزه دارند.
به طور مثال Idols یکی از این گروهها هستند که با کلاههای نئونی شکل و شمایل خاصی دارند. این افراد به صورت گروهی حمله میکنند و معمولا همراه خود موتورسوارانی دارند که دور شما میچرخند و با تیراندازی، پیوسته شما را ازار میدهند. حتی از پلیسهای بازی نیز نباید گذشت که تنها کافی است یک خلاف کوچک انجام دهید در کسری از ثانیه مثل مور و ملخ بر شما خواهند ریخت. اگرچه نکته منفی در رابطه با دشمنان بازی و به طور کلی NPCهای بازی این است که از طراحی یکسانی برخوردارند.
یکی از ویژگیهای جالب و نوآورانه بازی Saints Row وجود تلفن همراه در بازی است. تقریبا تمامی کارهای بازی (به غیر از تیراندازی و رانندگی) از طریق تلفن همراه انجام میشود. میخواهید نقشه بازی را مشاهده کنید؟ ماموریتهای جدیدی را انتخاب کنید و مهارتهای خود را ارتقا دهید؟ استایل و لباسهای خود را در لحظه تغییر دهید؟ تمام این کارها به وسیله تلفن همراه قابل انجام است. این موضوع در نوع خود برای برخی کارها به مانند انتخاب ماموریت یا تغییر استایل و حتی ارتقای مهارتها جالب است. اما اگر بخواهید سریعا نقشه بازی را باز کنید نیز نیازی به استفاده از تلفن همراه نیست در آن صورت با فشردن تاچ پد میتوانید نقشه را به راحتی در کسری از ثانیه مشاهده کنید.
پرتکرار ولی جذاب
با پیشروی در بازی و ارتقای سطح خود میتوانید مهارتهای جدیدی را برای شخصیت اصلی خود آزاد کنید البته ارتقای مهارتها در بازی بسیار محدود است و قرار نیست به مانند یک بازی نقش آفرینی شاهد یک درخت مهارت باشیم. در مجموع 20 مهارت در بازی وجود دارند و شما میتوانید به طور هم زمان به چهار مهارت مختلف مجهز باشید مهارتهای بازی را بیشتر میتوان نوعی حرکات ویژه یا حتی حرکات تمام کننده دانست. به طور مثال با استفاده از یک مهارت میتوانید در حین درگیری با دشمنان یکی از آنها را به همراه نارنجک پرتاب کنید. در این صورت اگر او به سمت دیگر دشمنان پرتاب شود با یک انفجار دخل تعداد بسیاری از آنها را در میآورید. این ویژگی هیجان مبارزات بازی را دوچندان میکند.
علاوه بر ماموریتهای اصلی، ماموریتهای فرعی متعددی با نام Side Hustle در بازی وجود دارند که میتوانید به انجام آنها بپردازید. این ماموریتهای فرعی خود به چند دسته تقسیم میشوند. به طور مثال یکی از جذابترین ماموریتهای فرعی سری ماموریتهای Riding Shotgun است. در این ماموریت شما دیگر راننده نیستید بلکه باید از پنجره به سقف اتومبیل رفته و از آنجا با سلاح خود به اتومبیلها و موتور سیکلتهای دشمنان بازی شلیک کنید. از جمله سایر ماموریتها و فعالیتهای فرعی بازی باید به تحویل محمولهها با هلیکوپتر، پرواز با وینگ سویت، سرقت اتومبیل، یافتن قطعات اتومبیلها و مشاهده مکانهای تاریخی، مسابقات اتومبیلرانی در جادههای خاکی و صحرایی اشاره کرد. تمام این موارد باعث میشوند تا شما ساعتها محتوا را در بازی پیش روی داشته باشید.
به طور کلی در پایان ماموریتهای فرعی و حتی داستانی علاوه بر امتیاز مهارت و پول درون بازی میتوانید سلاح، مهمات و تجهیزات جدیدی را آزاد کنید. بدین ترتیب هرچه که بیشتر در بازی پیشروی کنید با ازاد سازی سلاح و مهمات جدید ، مبارزات خفنتر و پر هرج و مرج تری خواهید داشت. البته هر زمان که احساس میکنید به کمک نیاز دارید میتوانید از اعضای گروه خود به عنوان پشتیبانی استفاده کنید تا به شما در نبردها کمک کنند. راستش را بگویم گاهی اوقات نبردها در بازی Saints Row آنقدر پر هرج و مرج و سخت میشود که قطعا به کمک احتیاج خواهید داشت.
اما مشکلی که در ارتباط با ماموریتها وجود دارد این است که پس از مدتی شما احساس می کنید در حال انجام یک کار تکراری هستید. بسیاری از ماموریتهای فرعی به مانند Riding Shotgun در طول ماموریتهای داستانی نیز تکرار میشوند. به علاوه دشمنان شما همانهایی هستند که در طول مراحل داستانی با آنهار روبرو میشوید. اما مشکل دیگر اینکه خود ماموریتهایی فرعی نیز از تکرار رنج میبرند. به طور مثال چندین Shotgun Riding در دنیای بازی وجود دارد که با انجام هر یک، ماموریت جدیدی از این نوع آزاد میشود. اما ماموریتهای جدید نیز به نوعی تکرار مکررات هستند و چیزی جدید برای ارائه ندارند.
موسیقی را میتوان یکی از نقاط عطف بازی Saints Row به شمار آورد. از همان ابتدا که وارد منوی بازی میشوید تا پایان بازی موسیقی عملکرد فوق العادهای دارد. به هنگام درگیری موسیقی ریتم تندتری به خود گرفته و هیجان نبردها را بیشتر میکند. به طور کلی موسیقیهای بازی ترکیب و چینش بسیار خوبی در بازی دارند و از این لحاظ باید سازندگان را ستود.
دوگانگی بصری
از نظر بصری و گرافیکی در بازی Saints Row شاهد یک دوگانکی هستیم. از یک طرف و از نظر گرافیک بصری، بازی بر روی کنسول پلی استیشن 5 بسیار زیبا به نظر میرسد. شاید بتوان این زیبایی را مدیون نورپردازی فوق العاده و افکتهای حجمی بازی دانست که به خصوص در هنگام شب باعث میشوند تا از نظر بصری بسیار زیبا، فوق العاده و واقگرایانه تر به نظر برسد. به علاوه نکتهای که میخواهم به آن اشاره کنم میزان تخریب در بازی است. راننگی در این بازی دیوانهوار است و حتی هندلینگ اتومبیلها نیز به گونهای است که حتی اگر بخواهید هم نمیتوانید به صورت عادی رانندگی کنید.
در طول رانندگی به دلیل سرعت نسبتا بالای اتوموبیل و یا به هنگام دریفت کشیدن و یا تغییر مسیر بارها با موانع زیادی برخورد خواهید کرد. فیزیک بالای تخریب در بازی سبب شده تا تقریبا تمام موانع در برخورد با اتومبیل شما تخریب شوند. هنگامی که به جادههای صحرایی میروید و مشغول رانندگی هستید، شاهد آغاز طوفانهای صحرایی خواهید بود که به لطف سیستم ذرات فوق العاده بازی، صحنه زیبایی را از نظر بصری رقم میزنند.
هر چقدر بازی از نظر بصری زیبا باشد اما مواردی هستند که باعث میشوند تجربه بازی کمی آزاردهنده شود. منظورم به باگها و گلیچهای بازی نیست که بعد از به روزرسان منتشر شده برای بازی، تقریبا تعداد آنها بسیار محدود است. مشکل به طراحی و انیمیشن چهرهها و مدل سازی کاراکترها برمی گردد که بیشتر به عناوین نسل هفتمی شباهت دارند. این موضوع در ارتباط با طراحی NPCهای بازی نیز صدق میکند که نه تنها تنوعی ندارند بلکه چهرههای پلاستیکی آنها بیش از حد توی ذوق میزند.
صرف از نظر از جلوههای بصری، از نظر فنی بازی بر روی کنسول پلی استیشن 5 حالتهای مختلفی را در اختیار شما قرار میدهد. بهترین راه برای تجربه روان بازی قرار دادن بازی بر روی حالت 1440p high FPS mod است. در این حالت بازی تقریبا نرخ فریم 60 را ارائه میدهد اما با افت فریمهایی به خصوص در هنگام رانندگی یا مبارزات و درگیریهای شلوغ همراه است. بر عکس اگر حالت کیفیت بالاتر را انتخاب کنید، با افت فریمهای بیشتری ( تا 40 فریم) روبرو میشوید که تجربه بازی را چندان جالب نمیکنند. در طول تجربه خود از بازی Saints Row (بعد از به روزرسانی) همچنان باگ و گلیچهای محدودی در بازی مشاهده کردم. اما تعداد آنها محدود است و به تجربه بازی آسیبی وارد نمیکنند.
عدم پشتیبانی از قابلیتهای کنترلر دوال سنس موضوعی است که یک نکته منفی بزرگ برای Saints Row به شمار میاید. تیراندازی در بازی اگرچه بسیار جذاب است اما با وجود پشتیبانی از تریگرهای تطبیق پذیر میتوانست بسیار جذابتر باشد. پشتیبانی از هپتیک فیدبک نیز در بازی بسیار محدود است.
سخن پایانی:
یکی از دلایلی که سازندگان دست به ریبوت و یا رمیک فرنچایزهای قدیمی میزنند این است که مخاطبان و بازیبازان تازه وارد به این دنیای جذاب را بیشتر با فرنچایزهای خود آشنا کنند. در مورد بازی Saints Row، این موضوع با ساخت نسخه جدید نیز امکان پذیر بود. اما ساخت ریبوت به Volition این اجازه را میداد تا به صورت کاملا هوشمندانه و جذابتری، چگونگی پیدایش Saintها و تبدیل شدن آنها به یکی از بزرگترین باندهای خلافکاری شهر را به تصویر بکشد.
ایده Volition بسیار تحسین برانگیز است ولی این استودیو در اجرای آن، آن طور که باید و شاید موفق عمل نکرده است. داستان بازی کشش لازم را ندارد و خیلی زود تبدیل به یک داستان کلیشهای و خسته کننده میشود. اما در مقابل گیم پلی بازی، یک اکشن پر هرج و مرج و بدون توقف است که هم مورد پسند هواداران قدیمی این سری خواهد بود و هم با وجود ماموریتهای فرعی و فعالیتهای جانبی، میتواند برای بازیبازان جدید نیز به یک تجربه سرگرم کننده بدل شود.
نقد و بررسی
بازی Saints Row
نمیتوان کتمان کرد که داستان، بزرگترین نقطه ضعف بازی Saints Row است که انتظارات ما را برآورده نمی کند اما در عوض گیم پلی بازی مملو از هیجان، هرج و مرج و اکشن دیوانهوار است که قطعا از هر لحظه آن لذت خواهید برد.
مثبت
- گیم پلی هیجان انگیز همراه با اکشن پر هرج و مرج
- بهره گیری مناسب از المانهای سندباکس
- قابلیت شخصی سازی گسترده
- کیفیت بصری بازی بر روی پلی استیشن 5
- موسیقیهای بازی
منفی
- داستان قابل پیش بینی و کسل کننده
- ماموریتهای جانبی بازی پس از مدتی تکراری میشوند
- پشتیبانی محدود از ویژگیهای کنترلر Dual Sense