در طی سالهای اخیر آثار اقتباسی بسیاری در صنعت ویدئو گیم ساخته شدهاند که از آثار نویسندهی معروف بریتانیایی اچ.پی لاوکرفت اقتباسهای مستقیم و معنوی داشتهاند. آثاری که در ژانرهای مختلفی تولید شده و کیفیتهای مختلفی را مشاهده کردیم. یکی از از جدیدترین آثار الهام گرفته از دنیای لاوکرفت، بازی Source of Madness است. با هم نگاهی به این بازی روگ لایک خواهیم داشت. با گیم پالت همراه باشید.
بازی Source of Madness توسط استودیوی Carry Castle توسعه یافته است. این عنوان برای پلتفرم رایانههای شخصی و کنسولهای پلیاستیشن4، پلیاستیشن 5، ایکسباکس وان، ایکسباکس سری ایکس/اس و نینتندو سوییچ منتشر شده است. اثری که با مواجه هستیم عنوانی در ژانر ساید اسکرول و یک بازی روگ لایک بوده و از تریلرهای آن انتظار عنوانی را داشتیم که بتواند از پس چالشهای بسیاری بربیاید. اما Source of Madness در این ماموریت موفق نبوده است. از اولین لحظهی ورود به بازی و آشنایی با مکانیزم ساخت آن، متوجه ایدههای بسیار خوب آن میشوید که در ادامه شکل سینوسی به خودش میگیرد و در ارائهی ایدهها پختگی لازم را ندارد.
همان طور که در ابتدا اشاره شد Source of Madness از دنیای غنی و پرطرفدار آثار نویسندهی معروف الهام گرفته و برای بسیاری از بازیبازان امروزی شناخته شده ترین اثر الهام گرفته شده از دنیای لاوکرفت، عنوان Bloodborne بهحساب میآید. فضای بازی مسیری را در طراحی انتخاب کرده که بیش از همه برای مخاطبان تداعی کنندهی عنوان Bloodborne است. طراحیهای گاتیک در کنار المانهای زیباشناختی گروتسک، از ریشهای و کلیدیترین خط طراحی دنیای بازی Source of Madness بهحساب میآید. سازندگان بهخوبی در طراحی ساختمانها و محیطهای آن عمل کردهاند. طراحی محیط و فضاسازی از بهترین المانهای بازی بهشمار می آیند.
( این نقد و بررسی بر اساس کد ارسالی ناشر و بر روی کنسول پلی استیشن 5 صورت گرفته است)
آثار لاوکرفت معمولا وابسته به ساختمانها و بناهایی از دوران گاتیک، محیطهای دریایی و اسکلههای ساحلی است. محیطهایی که در بازی روایت دارد هم ترکیبی از این فضاها است که میتوانید ساعتها در آن غرق شوید. بازی شروعی بسیار ساده دارد که با چند کات سین و صحبتهایی مرموز از جانب چندین شخصیت به شما در مورد شیاطین و نیروهای تاریک حاکم خبر میدهند. شما به عنوان عضوی از فرقه، به شکار این هیولاها میپردازید و بازی مثل سایر لاوکرفتی، از المانهای شیاطین و هیولاها تشکیل شده است. این بازی بر خلاف آثار شاخص سبک روگ لایک مانند Hades در روایت داستان درخشان عمل نمیکند و داستان در پس زمینه، به عنوان یک مولد برای شروع بازی Source of Madness قرار دارد.
بازی Source of Madness در بخش بصری موفقتر از محتوا و داستان عمل میکند و پس از گذشت مدتی متوجه میشوید نمیتوانید انتظار زیادی از داستان بازی و اتفاقات آن داشته باشید. همچنین بازی Source of Madness از الگوهای روایت محیطی مشابه برخی از آثار سولزبورن بهره میبرد. البته در مورد این موضوع نیز چندان پخته عمل نمیکند و این مساله در حد ایدهای بیش باقی نمیماند. نکتهای متفاوت در مورد این اثر این است که شما پس از مرگ، میتوانید شخصی جدید را با آماری مختلف را برای بازی انتخاب نمایید که نسبت به ساختار سایر آثار روگ لایک متفاوت عمل میکند. مدت زمان زیادی طول میکشد تا آیتم و پیشرفتهای شما به طور محسوسی تغییر کند و اثر آن را در بازی احساس نمایید.
در سیستم ارتقا و آپگرید بازی Source of Madness درخت مهارتهایی قرار دارد که بخشها و جزئیات مختلفی را ارائه میدهد که خط پیشرفت شما در بازی را در این مسیر دنبال میکنید. در زمینهی شخصی سازی، بازی نسبت به آثار بزرگ این سبک ساختار سادهتری را دنبال میکند و شاهد جزئیات زیادی نیستیم. شمار در کنار سلاح و زره خودتان میتوایند از تعدادی آیتم و حلقهها برای تقویت شخصیت خودتان استفاده نمایید. مواردی مانند سلامت، سرعت حرکت، آسیب و مقاومت همه با توجه به آیتمهای انتخاب شدهی شما میتواند متفاوت عمل کند. کلاس شخصیتی که انتخاب میکنید نیز در ادامه بر روی واکنشها و خصوصیات خاص شخصیت شما تاثیر دارد.
حلقههای استفاده شده در بازی Source of Madness از تنوع بالا و متفاوتی برخوردار نیستند. بنابراین برای برخی از بازیبازان که در سبکهای مختلفی به مبارزه میپردازند گاهی انتخابهای کمی را در اختیار آنها قرار میدهد. این موضوع بیشتر از همه در حملات مستقیم و از نزدیک، در سیل زیاد دشمنان خودش را نشان میدهد. با توجه به ساید اسکرول بودن بازی با توجه به ساختار مبارزات بازی و طراحی دشمنان نمای دوربین در مبارزات گاهی بسیار بد عمل میکند. شما در میان تعداد زیادی از دشمنان گیر میافتید و اصلا دید مناسبی از وضعیت مبارزه ندارید. در این شرایط تنها کاری که میتوانید انجام دهید این است که برای خلاصی از دست دشمنان یا از نبرد فرار کنید یا پشت سر هم برای نابودی دشمنان دکمه بزنید. این مساله باعث میشود که شما کنترل خوبی در مبارزات در بازی نداشته باشید.
با توجه به نوع عملکرد شما در بازی Source of Madness، درجه سختی بازی تغییر میکند و بازی از هوش مصنوعی Neural Network استفاده میکند. موضوعی که باعث میشود که هر فرد تجربهای متفاوت از گیمپلی را داشته باشد. با وجود استفاده از این مساله، دشمنان تنوع خیلی زیادی در ساختار مبارزات خودشان ایجاد نمیکنند و به شما این احساس منتقل نمیشود که آنها خودشان را با ساختار مبارزات شما تغییر دادهاند. یکی از نقاط ضعف بازی تنوع پایین دشمنان آن است. به جز چندین باس و مینی باس، اکثر دشمنان شما از ساختار مبارزات و ظاهری یکسانی بهره میبردند و پس از مدتی باعث خستگی شما میشود.
از طرفی دیگر سیستم و الگوی حرکتی و مبارزات دشمنان در بازی از ساختار دقیقی پیروی نمیکند، با توجه به تنوع کم و شکل مشابه آنها، درک و تشخیص تفاوت سبک مبارزات آنها موضوعی است که تا پایان بازی نیز مشخص نمیشود. به همین دلیل Source of Madness از ساختاری که در عناوین روگ لایک وجود دارد که شما با عملکرد بهتر خودتان به صورت تدریجی بهتر میشوید، پیروی نمیکند. شما پس از هر بار مردن احساس نمیکنید که چیز جدیدی را یاد گرفتهاید و در سری بعدی میتوانید عملکردی متفاوت ارائه دهید. این موضوع در بلند مدت باعث ناامیدی شما خواهد شد. گذر از یک باس میتواند در این بازی برخی اوقات برای شما چندان رضایت بخش نباشد. چون شما احساس میکنید برتری شما در این مبارزه بیشتر براساس شانس و اقبال بوده تا مهارتهای شخصی که در طول بازی کسب کردهاید.
سخن پایانی
بازی Source of Madness نمیتواند اثری متفاوت و متمایز در سبک روگلایک را به مخاطبانش ارائه دهد و در میان ایدههایی ناپخته دست و پا میزند. این ایدههای خوب، نه در ماهیت گیمپلی آن به خوبی خودشان را نشان میدهند، نه در اصول پایهای سبک روگ لایک کیفیت مطلوب و مورد انتظاری را نمایش میدهند. ایدههای بازی بر روی کاغذ از کیفیت نهایی بازی، هیجان انگیزتر عمل میکنند. در پایان میتوان گفت که اگر بهدنبال اثری روگ لایک با کیفیت هستید این بازی نمیتواند شما را آنچنان که باید و شاید راضی نگه دارد.
نقد و بررسی
بازی Source of Madness
بازی Source of Madness به عنوان یک عنوان روگ لایک، اثری با ایدههای بسیار خوب، اما با پرداختی نامناسب است که نمیتواند مخاطبان جدی این سبک را راضی نماید.
مثبت
- طراحی محیطی و بصری مناسب
- تجهیزات و اسلحههای جالب
- ایدهی جالب هوش مصنوعی
منفی
- دشنمان تکراری با تنوع پایین
- ساختار غیر قابل پیش بینی بازی و دشمنان
- داستان پردازی ضعیف