امروز قصد داریم به بررسی شاهکار جدید میازاکی یعنی بازی Elden Ring بپردازیم. Elden Ring متفاوت از هر عنوانی است که تا به حال در سری سولز تجربه کردهاید و بدون شک میتوان آن را یکی از برترین بازیهای ویدئویی تاریخ به شمار آورد. با نقد و بررسی بازی Elden Ring با گیم پالت همراه باشید.
وقتی به روند کاری و کارنامهی هیدتاکا میازاکی از زمان انتشار بازی دیمونز سولز در سال ۲۰۰۹ تا به امروز نگاه می کنیم، اینطور به نظر میرسد که هر بار و با هر بازی جدیدی که این سازنده ساخته است، پیشرفت و بالارفتن کیفیت به طور محسوس به چشم میآید. انگار که میازاکی و فرام سافتور، هر تجربهی مثبتی که از ساخت یک بازی کسب کردهاند را به همراه موارد جدید و ارتقای استانداردها، به بازی بعدی خود انتقال دادهاند.
اگر بخواهم به طور کوتاه این موضوع را بیان کنم باید بگویم انگار هر بازی میازاکی، پختهتر از بازی قبلی این سازنده است. بدون شک اوج این پختگی را اخیرا و با انتشار بازی Elden Ring مشاهده کردیم که انگار ترکیبی از تمام نکات مثبت تمام بازیهای فرام سافتور و میازاکی تا به امروز است. بازی Elden Ring نه تنها استانداردهای کمیت و کیفیت محتوا در عناوین جهان آزاد را چند پله بالاتر برد، بلکه بدون شک یکی از برترین بازیهای ساخته شده در کل تاریخ بازیهای ویدئویی است.
الدن رینگ چه از نظر فروش و محبوبیت جهانی و چه از نظر نقدهای منتقدین و امتیازات، قابل مقایسه با عناوین قبلی میازاکی نیست. این بازی در حال حاضر یکی از بالاترین امتیازات متا در تاریخ بازیها را دارد. تنها در هفته ی اول فروش، ۱۲ میلیون نسخه از این شاهکار به فروش رفت که عدد شگفت انگیزی است. مخصوصا به دلیل این که بازیهای میازاکی مناسب همه نیستند و درجه ی سختی خیلی بالایی دارند و به این موضوع هم شهرت دارند. به هر شکل بعد از ۲ بار اتمام بازی و حدود ۲۰۰ ساعت تجربه ی آن، امروز و در این مطلب قصد داریم به بررسی بازی Elden Ring بپردازیم و دلیل این همه تحسین و موفقیت این بازی را همراه شما جستجو کنیم. با گیم پالت در ادامه این مطلب همراه باشید.
بعد از انتشار Sekiro که از روند داستان گویی مستقیمتر و سرراستتری برخودار بود، میازاکی در بازی Elden Ring باز هم به همان روند داستان گویی عناوین سولز یعنی روایت محیطی بازگشت. داستان جذاب الدن رینگ بیشتر به صورت محیطی و از طریق صحبت با NPCها و توضیحات آیتمها و مشاهده دنیای بازی روایت میشود. یعنی هرچقدر بیشتر کاوش کنید، با داستان و دنیای الدن رینگ بیشتر آشنا میشوید. با توجه به اینکه این بازی بسیار جدید است قصد ندارم که داستان آن را برایتان تعریف و فاش کنم تا خودتان بتوانید آن را تجربه کنید و لذت ببرید. اما کلیت تم داستانی بازی در مورد حلقهای باستانی به نام الدن رینگ است که منبع قدرت بسیاری است. این حلقه از runeهای مختلفی تشکیل شده است که حتی مرگ را هم شامل میشوند.
طی اتفاقاتی در دنیای بازی و سالها قبل، این حلقه باستانی خرد شد و بخشها یا همان runeهای اصلی آن در اختیار افراد قدرتمند مختلفی که اکثرا از خاندان ماریکا یا فرزندان او هستند، قرار دارند. ماریکا یا همان فرستاده خدایان کسی است که حلقه باستانی را در اختیار داشت. ولی به جهت حفاظت از مردم سرزمینش، rune مرگ را از این حلقه بر میدارد تا مرگ از سرزمینش رخت بربندد. ولی این کار خیانت محسوب شده و او به دلیل این کار مجازات میشود. به همین خاطر در هر مکانی از بازی Elden Ring که مجسمههای ماریکا قرار دارد او را در حالتی مشاهده میکنید که انگار به صلیب کشیده شده است.
شما به عنوان tarnished وظیفه دارید تمام runeهای مختلف حلقه را پیدا کنید و با کامل کردن الدن رینگ، تبدیل به Elden Lord شوید که البته حالت مختلفی دارد. این کلیت تم داستانی بازی Elden Ring است و در این مسیر دهها شخصیت و اتفاق مختلف و عقاید گوناگون بر سر راه شما قرار میگیرند که باید در موردشان تصمیم بگیرید و نهایتا انتخاب کنید چه پایانی را ترجیح میدهید. بازی ۵ پایان مختلف دارد که البته ۳ عدد از آنها حالتهای مختلف یک پایان هستند. در اصل اگر بخواهم دقیق بگویم، الدن رینگ ۳ پایان کاملا متفاوت دارد. بازی در ابتدا تم اصلی داستانی که بازی بر اساس آن بنا شده است را برای شما بیان میکند و پس از آن برای درک بیشتر داستان شما را به دل دنیای بازی میفرستد.
شما باید با تعامل با شخصیتها و مطالعه توضیحات آیتمها و مشاهده وقایع داستانی حتی در دل طراحی محیطها، جزییات بیشتری از داستان بازی را دریابید. داستان و دنیای عناوین میازاکی و به ویژه الدن رینگ بسیار غنی و عظیم است. بسیاری از کانالهای بسیار پربازدید در یوتیوب فقط و فقط به بیان رازها و داستان شخصیتها و پیشنه دنیا و اصطلاحا Lore این عناوین اختصاص یافته و میلیونها بازدید دارند!
بازی Elden Ring واقعا از نظر داستانی، روایت و شخصیت پردازی یک بازی شاهکار و کامل است. برای کسانی که تمایل دارند داستان بازی مدام برایشان تعریف شود و روش داستان گویی نرمال و کلاسیک در بازیها را می پسندند، شاید داستان الدن رینگ گنگ به نظر برسد. ولی برای کسی که به کیفیت داستان و فهمیدن آن اهمیت بدهد، چیزی جز شگفتی و تحسین سازندگان و نویسندگان الدن رینگ به همراه ندارد. داستان بازی و شخصیت پردازی کرکترها و پیشنه دنیای الدن رینگ به قدری غنی، زیبا و جذاب است که هر مخاطبی را جذب این دنیای فانتزی و فوق العاده می کند. مخصوصا کسانی که با عناوین قبلی میازاکی و روند داستان گویی عناوین او آشنایی دارند.
بدون شک حضور آقای جرج ار ار مارتین که در خلق دنیاهای فانتزی استاد است هم در این جذابیت داستان و دنیای الدن ربنگ کاملا تاثیر داشته است. پیشینه دنیا و داستان شخصیتها و انگیزههای افراد مختلف حاضر در داستان بازی Elden Ring مثل یک کتاب عظیم است. برای روایت کامل آن باید مدتها زمان صرف کرد تا از همه چیز کاملا اطلاع پیدا کرد. شخصیتهای بازی با توجه به دنیای جهان آزاد این عنوان، بسیار بیشتر از عناوین قبلی هستند. تک تک آنها هم داستان و انگیزه و ماموریتهایی دارند که حتی پرداخت به آنها تا پایان بازی طول میکشد و گاهی پایان بازی را هم تغییر میدهند.
راستش را بخواهید کلمه شاهکار بصری (از جنبه طراحی هنری) برای بازی Elden Ring واقعا کم است. بدون هیچ شکی الدن رینگ یکی از زیباترین بازیهایی است که تاکنون خلق شده است. هر بار که وارد یک منطقه جدید میشوید یا به مناظر دوردست نگاه میکنید، از این حجم زیبایی عجیب و غریب بازی شگفت زده میشوید و سازندگان را تحسین میکنید. حتی برخی مناطق به قدری شگفت انگیز هستند که راستش در چند مورد وقتی وارد یک منطقه شدم از شدت هیجان و تعجب، مو به تنم سیخ شد و اصطلاحا حالت Goosbump به من دست داد!
راستش هرچقدر از زیبایی دنیای بازی Elden Ring حرف بزنم بازهم کم است و تا وقتی خودتان پای به این دنیای شاهکار نگذارید، نمی توانید عمق زیبایی بصری این عنوان را با صحبت کردن متوجه شوید. این زیبایی از آن جایی ارزشش چند برابر میشود که با یک بازی جهان آزاد طرف هستیم که نقشهاش واقعا نقشه ی ۹۵ درصد بازیهای جهان آزاد را درسته قورت میدهد از بس که بزرگ است!
با این عطمت نقشه، خلق این همه محیط که یکی از دیگری زیباتری هستند واقعا کار شگفت انگیزی است.جدا از محیطها، طراحی تک تک موجودات و هیولاها و باسها نیز یکی از دیگری شگفت انگیزتر و پرجزییاتتر است. به جرات میتوانم بگویم در کمتر عنوانی در تاریخ، این حجم از تنوع دشمنان و باسها را دیدهاید. البته میدانید که طراحیهای هنری همواره در تمام بازیهای استاد میازاکی در بالاترین سطح ممکن قرار داشتهاند، اما در بازی Elden Ring شاهد زیباترین دنیا در عناوین آقای میازاکی از نظر تنوع و کیفیت طراحی محیطها و موجودات و باسها هستیم که نفس هر مخاطبی رو از زیبایی بند می آورد.
از نظر گرافیک فنی و ثبات بازی، بازی Elden Ring یک بازی کاملا بدون مشکل و باثبات و عاری از باگ و افت فریم است. این موضوع در مورد هر دو نسخه ی کنسولی نسل هشتمی و نهمی بازی صادق است. این نشان از تغهد سازندگان بازی برای خلق یک عنوان بدون مشکل و باثبات دارد. البته نسخه پی سی بازی در زمان لانچ مشکلات زیادی داشت اما در حال حاضر تقریبا تمام آنها رفع شدهاند.
با وجود تمام زیباییها و شاهکار بودن بازی Elden Ring در تمام بخشها، باز هم گیم پلی ستاره اصلی و نقطه اوج درخشش این بازی است. یک گیم پلی بی نهایت جذاب و بالانس شده و پولیش شده با دریایی از محتوا و المانهای متنوع که میتوانند در هر بار یک تجربه جدید از نظر گیم پلی برای شما رقم بزنند. سیستم کلاس های بازی و ارتقای تجهیزات و یادگیری جادوها بسیار شبیه به عناوین دارک سولز است، ولی بسیار کاملتر.
باور کنید تعداد بیلدهای مختلفی که میتوانید بر اساس کلاس شخصیت و نوع سلاحها و اولویت بندی نوع مبارزه بسازید، آن قدر زیاد است که میتوانید بارها و بارها بازی را انجام بدهید و هیچ شباهتی به تجربه قبلی نداشته باشد. حتی میتوانید در حین بازی تصمیمتان را عوض کنید و شخصیتتان را به سمت یک بیلد خاص دیگر ببرید. همان طور که قبلتر اشاره کردم نقشه بازی به طور شگفت انگیزی عظیم است. در گوشه گوشه نقشه بازی محتوای باکیفیت و بی نظیری انتظارتان را میکشد. نقشه بازی Elden Ring به قدری عظیم و جشم نواز است که حتی باورتان نمیشود و اگر قبل بازی نقشه کامل آن را ببینید کلا ناامید شده و می گویید این بازی تا آخر عمر هم تمام نمیشود!
مهمتر این است که در گوشه گوشه این نقشه، طراحیهای بصری فراتر ار شاهکار و محتوای باکیفیت و بی نظیر وجود دارد و میزان زحمتی که برای خلق این دنیا و احترام به مخاطب کشیده شده، واقعا تحسین برانگیز و قابل احترام است. تازه وقتی فکر میکنید اکثر محتوای بازی را دیدهاید و نقشه را جستجو کردهاید، متوجه میشوید که این فقط یک بخش از نقشه بازی است. ناگهان یک صفحه دیگر باز میشود که خودش چندین منطقه و نقشه و ساعتها محتوا و باس و دارد و واقعا سرتان سوت میکشد!
درجه سختی بازی مثل عناوین قبلی استاد میازاکی بسیار بالاست و از نظر بالانس بودن درحه سختی نیر الدن رینگ فوق العاده عمل میکند. بازی راههای مختلفی برای شما قرار میدهد تا هر طور که میخواهید بازی را برای خود سختتر یا آسانتر کنید. به همین خاطر میتوان گفت بازی Elden Ring بهترین بازی برای ورود به دنیای عناوین میازاکی و آشنا شدن با این فرمول است. زیرا حتی اگر آفلاین هم باشید، بیش از ۵۰ روح مختلف با بیلدهای مختلف میتوانید در نبردها احضار کنید تا به شما کمک کنند. گیمپلی بازی بر اساس گشت و گذار و اکتشاف در دنیای بازی و لولآپ و لوتینگ آیتمها و تجهیزات است. این موارد سبب میشوند شخصیت شما مدام قویتر شده و برای چالشهای سختتر بعدی آماده باشید.
تعداد مناطق و سیاهچالها و باسها در این بازی به حد عجیب و غریبی زیاد است و انگار این بازی به اندازه ی مجموع عناوین دارک سولز باس دارد که تعدادشان حدود ۱3۰ باس است! تک تک این باسها هم طراحی فوق العادهای دارند و نبردهای سخت و نفس گیری را برایتان رقم میزنند. از طراحی این باسها و حماسی بودن نبردها هر چقدر بگویم بازهم کم است. واقعا این بازی یک کلاس درس از نظر طراحی باس ها و بهتر است بگویم یک کلاس درس برای ساخت عناوین جهان آزاد است.
به طور کلی باید بگویم الدن رینگ از نظر کلیت سیستم گیم پلی و المانها و مکانیکهای بازی، شباهت زیادی به عناوین سولز دارد. حتی باید گفت مقدار این شباهت ها بسیار زیاد است. به طوری که میتوان این طور فکر کرد که الدن رینگ تا حد زیادی دارک سولز ۴ است که جهان آزاد شده و المانهای جدیدی به آن اضافه شده است.
نکته مهم همین المانهای جدید بازی Elden Ring هستند. زیرا با وجود شباهت زیاد به عناوین سولز و مخصوصا دارک سولز ۳، تعداد المانهای جدید در الدن رینگ به قدری زیاد است که الدن رینگ را تبدیل به یک بازی مجزا با شخصیت منحصر به فرد خود کرده است. از میان این موارد میتوان به قابلیت پریدن، حملات پرشی، جهان آزاد شدن، سواری کردن، وجود نقشه، چرخه روز و شب و قابلیت احضار دشمنان به صورت یار همراه و کلی موارد دیگر اشاره کرد. برخلاف عناوین قبلی استاد میازاکی الدن رینگ عنوانی جهان آزاد دارای نقشه و با قابلیت سواری کردن برای حرکت سریع در نقشه است.
وقتی یک بازی فراتر از شاهکار است، یعنی قطعا از یک ساندترگ شگفت انگیز و شندینی هم بهبره مند است. این موضوع در الدن رینگ خیلی خیلی سریع به شما ثابت میشود. چرا که موسیقی همان منوی ابتدای بازی بی نهایت شنیدنی است و شما را شدیدا جذب میکند. هر چقدر هم که در بازی بیشتر پیش میروید و ساندترکهای بازی را در بخشهای مختلف بازی و هنگام نبردها و باس فایتها و گشت و گذار در مناطق گوناگون میشنوید، بیشتر به این شاهکار موسیقی علاقه پیدا میکنید.
موسیقیهای باس فایتهای بازی Elden Ring انگار که با تم آن باس و شخصیتی که دارد ارتباط عمیقی دارند. در هر لحظهای که در دنیای این بازی هستید، برخلاف ۹۵ درصد بازیهای دنیا، موسیقی هرگز از ذهنتان ناپدید نمیشود و مدام از آن لذت میبرید. صداگذاریهای محیطی و صدا پیشگی شخصیتها هم در بالاترین سطح ممکن قرار دارند و صحبت شخصیتها همان حالت مرموز همیشگی عناوین میازاکی را به همراه دارد.
حتی برای علاقمندان عناوین میازاکی، بازی یک سورپرایز هم دارد و آن حضور شخصیت محبوب لعنتی دروغگوی آدم کش Patches است. او در الدن رینگ هم ولتان نمیکند و میخواهد مدام سرتان را به باد دهد و تا شکست میخورد معذرت خواهی میکند و آیتم بیشتری میفروشد! بازی دیالوگهای بیشتری نسبت به عناوین قبلی دارد. البته با توجه به دنیای جهان آزاد و تعداد بسیار بیشتر شخصیتها در بازی، این موضوع کاملا طبیعی است. صداگذاریهای محیطی و صدای هیولاها و دشمنان هم واقعا عالی و به جا هستند و هر چه بیشتر شما را به دل دنیای بازی میبرند. به طور کلی باید این طور بگویم که صداگذاری و موسیقی هم در بازی Elden Ring فوق العاده و بدون نقص هستند و بالاترین سطح قطعات موسیقی در یک بازی را در این شاهکار جاودانه شاهد و شنوا هستیم.
اگر میازاکی و فرام سافتور قرار بود با فرمول سولز که از سال ۲۰۰۹ خلق کردهاند شکست بخورند، دقیقا وقتش همین زمان انتشار الدن رینگ بود. بسیاری منتظر بودند که بعد از انتشار بازی از تکراری شدن این فرمول انتقاد کنند. ولی میازاکی و تیمش نه تنها شکست نخوردند بلکه بهترین نتیجه ممکن را گرفتند و بهترین بازی خود را ساختند. اگر قرار بر شکست یک بازی میازاکی بود، بازی Elden Ring همان عنوان بود. ولی میازاکی بار دیگر با تکمیل فرمول سری سولز و جهان آزاد کردن بازی، تجربه جدیدی را ارائه داد و دنیا را شگفت زده کرد. بازی الدن رینگ ترکیب تمام هنر و تجربه آقای میازاکی و فرام سافتور از زمان خلق بازی دیمونز سولز تا امروز است.
بازی Elden Ring تا اینجا برترین بازی این نابغه بزرگ بازیسازی به حساب میآید که خیلی راحت میشود از آن به عنوان یکی از برترین عناوین تاریخ بازیهای ویدئویی یاد کرد. نکته مهمتر در مورد بازی Elden Ring و به طور کلی هر عنوان جدیدی که میازاکی میسازد این است که هر کدام با دیگری متفاوت هستند. با وجود موفقیت تضمین شده سری سولز، آقای میازاکی هر بار سراغ یک تم و گیمپلی جدیدتر میرود و یک بازی متفاوت میسازد. هر چند که آن حس و حال آشنای عناوین این سازنده که طرفداران عاشق آن هستند در تمام بازیهای میازاکی وجود دارد. ولی هر کدام از این بازیها آن قدر هم از یکدیگر متفاوت هستند که باید از آنها به عنوان یک بازی کاملا جدید یاد کنیم.
سخن پایانی :
به شخصه اعتقاد دارم که آقای میازاکی تمام این چندین سال تجربه و هنری که در ساخت بازیها کسب کرده را به همراه برترین المانهای بازیهای مختلفش را با هم ترکیب کرده تا بازی Elden Ring خلق شود و راستش فکر نمیکنم از همین الان بشود بازی دیگری را به عنوان بازی سال ۲۰۲۲ تصور کرد. مشاهده این که این نابغه بازیسازی که در سال ۲۰۰۹ با پیاده کردن ایده پرریسکش یک زیرژانر جدید خلق کرد، بعد از ۱۳ سال و کسب کلی تجربه، یکی از برترین بازیهای تاریخ را خلق میکند و مورد تحسین قرار میگیرد واقعا لذت بخش است.
بعد از حدود ۲۰۰ ساعت تجربه شاهکاری به نام الدن رینگ باید بگویم میازاکی با این بازی یک بار دیگر استانداردهای خودش را بالاتر برد و تعریف جدیدی از کیفیت برای عناون جهان آزاد ازائه داده است. الدن رینگ را تحت هیچ شرایطی از دست ندهید. حتی اگر بازیهای قبلی میازاکی را تجربه نکردهاید، حال زمان آن است که با الدن رینگ با این عناوین آشنا شوید و مطمئنم که بعد از آن تک تک به سراغ بازیهای قبلی خواهید رفت.
الدن رینگ از آن ابرشاهکارهایی است که در ۵۰ سال شاید ۵ یا ۶ بازی مثل آن ببینیم. در نهایت باید بگویم بازی Elden Ring یکی از نزدیکترین بازیهایی است که برای لقب “بازی بی نقص” و Perfect میتوانیم مثال بزنیم. زیرا با ذرهای چشم پوشی از معدود مشکلات فنی (در نسخه ی پی سی در زمان لانچ)، الدن رینگ یک بازی بی نقص، کامل و نماد ۱۰ از ۱۰ است.
نقد و بررسی
بازی Elden Ring
الدن رینگ از آن ابرشاهکارهایی است که در ۵۰ سال شاید ۵-۶ بازی مثل آن ببینیم و یکی از نزدیک ترین بازی هایی است که برای لقب "بازی بی نقص" و Perfect می توانیم مثال بزنیم. الدن رینگ یک بازی بی نقص، کامل و نماد ۱۰ از ۱۰ است.
مثبت
- داستان زیبا و شخصیت های جذاب
- نقشه ی بسیار عظیم
- گیم پلی بی نهایت متنوع با ده ها بیلد مختلف
- مبارزات بسیار جذاب و بالانس شده
- باس فایت های پرتعداد و بی نهایت هیجان انگیز
- موسیقیهای شنیدنی
- طراحی دنیایی شگفت انگیز و زیبا
منفی
- نقطه ضعفی در الدن رینگ وجود ندارد
وای اقا سعید خوشحال هستم باز شما نقد کردید شما من رو عاشق سبک سولز کردید و تا الان همه جا می گم بهتر از سعید جان نیست ندیدم و نخواهم دید ممنون برای نقد
یک دنیا ممنون محمد جان. نظر لطف شماست . باعث افتخار منه که اینطور می فرمایید.
جدا از این سایت که مقاله می نویسم, 3 تا پیج هم خودم دارم که اونجا تمام نقد بازی های جدید و گیم پلی و …. رو به صورت و.یدئویی قرار میدم. .
https://www.instagram.com/bazihubs/
https://www.aparat.com/BaziiHub
https://www.youtube.com/channel/UCZyRYAZO3HaqmJZcatFDMWw
وای سعید جان بالاخره پیدات کردم دیگه گیمفا بدون شما هیچ لذتی نداره
خیلی ممنونم از لطف و محبت شما. این نشانه ی معرفت و بزرگواری شماست.باعث افتخار منه مخاطبی مثل شما دارم. جدا از این سایت که مقاله می نویسم, 3 تا پیج هم خودم دارم که اونجا تمام نقد بازی های جدید و گیم پلی و …. رو به صورت و.یدئویی قرار میدم. خوشحال میشم اگر اونجا هم ببینی مطالب رو. باز هم متشکر از شما.
https://www.instagram.com/bazihubs/
https://www.aparat.com/BaziiHub
https://www.youtube.com/channel/UCZyRYAZO3HaqmJZcatFDMWw