استودیوی LKA بار دیگر با کمک Wired Productions, دست به ساخت و عرضه یک بازی ترسناک روانشناختی دیگر زده که Martha Is Dead نام دارد. این استودیو، این بار با سطح تجربه بالاتر و بازخوردهایی که از بازی قبلی خود دریافت کرد، بدون شک به دنبال این است تا تجربه پختهتر و باکیفیتتری را ارائه دهد؛ مخصوصا حالا که پای کنسولهای نسل نهمی نیز در میان است. اما آیا تیم ایتالیایی موفق به انجام این کار شده است؟ در این مطلب نقد و بررسی به این سوال پاسخ میدهیم. پس در ادامه با گیم پالت همراه باشید.
بازی ترسناک Martha Is Dead
استودیوی LKA با همکاری شرکت Wired Productions در سال 2016 یک بازی ماجرایی ترسناک روانشناختی (Psychological Horror Adventure) به نام Town of Light را روانه بازار کرد. این استودیوی ایتالیایی که نام و نشان خاصی نداشت و هر کسی از وجود آن با خبر نبود، قصد داشت اقبال خود را در دنیای بازیهای ترسناک روانشناختی امتحان کند. نتیجه کار؟ Town of Light یک بازی پرنقص اما تجربهای جالب، حداقل برای زمان خود بود.
حال این استودیو برای بار دوم و این بار نیز با همکاری Wired Productions یک بازی ترسناک روان شناختی دیگر را به بازار عرضه کرده است. این عنوان Martha Is Dead نام دارد و در ادامه قصد داریم به بررسی آن بپردازیم.
من خواهرم هستم!
داستان بازی Martha Is Dead در حاشیه جنگ جهانی دوم، در سال 1944 روایت میشود. شخصیت اصلی بازی، دختری به نام Giulia است که با خانواده خود در ویلای خانوادگی زندگی میکند. دشواریها و افسردگیهای زمان جنگ (مخصوصا با وجود نظامی بودن پدر خانواده)، Giulia را به سمت علایق شخصی خود، از جمله عکاسی از طبیعت سوق میدهد. Giulia عاشق عکاسی از دریاچه نزدیک خانه است و در یکی از روزهای معمولی، جسد زنی را روی آبهای راکد دریاچه میبیند. پس از خارج کردن جنازه از آب، Giulia متوجه میشود زن غرق شده، در واقع خواهر او، مارتا است. جولیا خیلی سریع متوجه میشود که جای او و خواهرش مارتا با یکدیگر تغییر کرده و گویی این جولیاست که به شکل عجیبی کشته شده است. قصه اصلی و کابوسهای جولیا از همین نقطه آغاز میشود و پلیر را به تجربهای خشن و ترسناک دعوت میکند.
طرح کلی داستان بازی Martha Is Dead (که از زاویه دوربین اول شخص روایت میشود) تاریک، جذاب و نفسگیر است و همه چیز را برای یک ترس روانشناختی بهیادماندنی فراهم میکند اما اجرایی کردن این طرح در طول بازی، با مشکلات بسیاری مواجه میشود. مشکلاتی که تنها مختص به داستان و روایت نیستند.
اولین و بزرگترین مشکل Martha Is Dead در تمامی ابعاد بازی (از روایت گرفته تا گیمپلی) کارگردانی آن است. از آنجایی که عناوین ترسناک روانشناختی دارای گیمپلی و مکانیکهای پیچیدهای نیستند و همه چیز در آنها به سادگی به خدمت داستان درمیآید، این مشکل کارگردانی به تمام اثر آسیب رسانده است. تمام سکانسهای بازی طوری به نظر میرسند که گویی سازندگان، به خصوص کارگردان، ایدهای از یک روایت استاندارد در دوره مدرن ندارند. سکانسهای مصنوعی، دیالوگهای سطح پایین و به شدت معمولی و البته پیسینگ یا ریتم شلخته و غیر متناسب، ارزش طرح کلی داستان بازی را به شدت پایین آوردهاند.
سانسور، گریبانگیر خواهر مُرده!
یکی از نکات مهم در مورد داستان و به صورت کلی، لحن بازی Martha Is Dead، سطح بالای تاریکی و خشونت آن است. به نظر میرسد سازندگان از قصد صحنههای زننده، سنگین و خشونت آمیزی را به وارد بطن کار کردهاند تا به این روش، تأثیر عمیقتری روی ذهن مخاطب بگذارند. همین خشونت باعث شده حواشی بسیاری برای بازی ترسناک Martha Is Dead به وجود آید. از آنجایی که Martha Is Dead یک اثر مستقل است، طبیعی است که طیف عظیمی از گیمرها حتی از وجود آن بیخبر باشند. با این حال، حواشی مربوط به سانسور خشونت بازی، نام اثر را بیشتر از چیزی که باید بر سر زبانها انداخت.
قصه از این قرار است که یکی از صحنههای خشن اولیه بازی، فقط در نسخه پلی استیشن، بدون هیچ تعاملی انجام میشود. در دیگر نسخهها، پلیر با زدن چند دکمه با این صحنه خشن تعامل دارد اما در نسخه پلی استیشن با این که همه چیز نمایش داده میشود، اما تعاملی در کار نیست. این سانسور نصفه و نیمه، حاشیه بزرگی است که گریبانگیر بازی شده و تعجب رسانهها و منتقدان را به همراه داشته است.
نفرینِ خواهر
مشکلات بازی Martha Is Dead تنها به روایت خلاصه نمیشود. گیمپلی محدود بازی نیز ضعفهای زیادی دارد. گیمپلی هر اثری در مدیوم بازیهای ویدیویی، باید دارای مکانیکهای به هم پیوسته باشد. این پیوستگی نه تنها به روایت یک بازی داستان محور کمک میکند، بلکه گیمر را نیز با خود همسو کرده و برای حل کردن معما و چالش تشویق میکند. سازندگان Martha Is Dead به کل این اصل را فراموش کردهاند و برای گسترده کردن مکانیکها و به صورت کلی، گیمپلی، تجربهای ضعیفتر، حتی نسبت به بازی قبلی ارائه دادهاند.
بیایید از ابتدای راه شروع کنیم. چند دقیقه ابتدایی بازی، پلیر هیچ کنترلی روی شخصیت اصلی ندارد و در حال گوش دادن به قصه است. پس از مدتی، بازی به شما میگوید برای حرکت از نقطه A به نقطه B، یک دکمه را فشار دهید. کمی بعد، بازی دست شما را به صورت کامل برای جست و جو در یک ویلای بزرگ باز میگذارد و حتی اجازه میدهد با پای خودتان تا دریاچه هم بروید. در کابوسهای جولیا، شما باید کاراکتر در حال دویدن را از سر دوراهیهای مختلف رد کنید (مینیگیم). کمی بعدتر. بازی به شما عکاسی حرفهای با دوربین را یاد میدهد که یکی از مکانیکهای نسبتا مهم به شمار میآید. تمام این المانها، آش شله قلمکاری از کلیت گیمپلی بازی ساختهاند که نه تنها کمکی به روایت نمیکند، بلکه پلیر را نیز در بسیاری از مواقع گیج و سردرگم میسازد. به تمام این موارد، همان مشکل ریتم را نیز اضافه کنید تا بازی تا انتهای کار، پلیر را از خود پس بزند!
گویی سازندگان برای بحث گیمپلی و طراحی مکانیکها با خود گفتهاند حالا که طرح کلی داستان و نوع روایت مشخص است، بیایید یک سری المان تعاملی برای غرق کردن پلیر درون قصه خلق کنیم اما در انجام این کار هیچ ظرافت، دقت و نسبیتی به کار نرفته است.
خواهر مرده، خواهر زنده!
یکی دیگر از ایرادهای بازی Martha Is Dead، باگها و مشکلات فنی است. به عنوان مثال، برخی مواقع پس از در دست گرفتن دوربین عکاسی، کنترل حرکتی بازی به هم میریزد و شخصیت اصلی با نگه داشتن هر جهتی به سمت عقب حرکت میکند! یا بازی حتی روی کنسول نسل نهمی پلی استیشن 5 دارای افت فریم و عدم ثبات نرخ فریم است. البته از آنجایی که بازی به تازگی عرضه شده، سازندگان بدون شک بسیاری از این مشکلات فنی و باگها را در روزها و هفتههای آینده برطرف خواهند کرد اما نسخه اولیه بازی این مشکلات را دارد.
صحبت از موارد فنی و گرافیکی شد، بد نیست اشاره کنیم که بازی Martha Is Dead با استفاده از موتور آنریل انجین 4 ساخته شده است. ویژگیهای بصری فوقالعاده این موتور و البته رزولوشن بالا (Native 4K) صحنههای واقع گرایانه و زیبایی را در طول این بازی ترسناک خلق میکند. با این حال، این زیبایی بصری با عملکرد و نرخ فریم متغیر و ناثبات همراه است. سازندگان به غیر از مود 4K، یک حالت 1080p نیز برای بازی تعبیه کردهاند که در بهبود نرخ فریم تأثیرگذار است اما گذشتن از رزولوشن بالا، آن هم در عنوانی که الزماً به نرخ فریم بالا نیاز ندارد، کاری سخت تلقی میشود.
در زمینه موسیقی و صداگذاری، استودیوی LKA نسبتاً خوب عمل کرده است. مهمترین نکته در ارتباط این موضوع، صداگذاری ایتالیایی بازی است که به عنوان حالت پیشفرض در نظر گرفته شد و نه تنها کیفیت قابل قبولی دارد، بلکه شما را در جو داستان و دنیای بازی قرار میدهد. با این حال، شما میتوانید از طریق منوی تنظیمات، صداگذاری انگلیسی را انتخاب کنید که ضعفهای متعددی دارد اما همچنان قابل قبول به شمار میرود. موسیقیهای بازی، ضربآهنگ خوبی دارند و همانجایی که برای ترسیدن به شنیدنشان نیاز است، سر و کلهشان پیدا میشود.
قصه غمانگیز دو خواهر!
Martha Is Dead یک بازی ترسناک روانشناختی ماجرایی مستقل است که پتانسیل آن بیش از محصولی است که هماکنون در اختیار داریم. داستان تاریک و رمزآلود این عنوان اگر با کارگردانی بهتر، ریتم و پیسینگ کارشدهتر، دیالوگهای پرمغزتر و هوشمندانهتر و البته گیمپلی پیوستهتر، عمیقتر و در خدمت قصه همراه میشد، به عنوانی به یادماندنی بدل میگشت. در آن صورت با خوشحالی آن را به هر گیمری، مخصوصاً طرفداران سبک وحشت، پیشنهاد میدادیم. اما این اتفاق رخ نداده است.
در هر صورت، Martha Is Dead همچنان میتواند یک بازی ترسناک چند ساعته جذاب باشد. طرفداران بازیهای ترسناک، مخصوصاً ترس روانشاختی، همچنان میتوانند از قصه تاریک و خشنِ Martha Is Dead لذت ببرند.
نقد و بررسی
Martha Is Dead
Martha Is Dead علیرغم داشتن داستان نفس گیر و جذاب، اما قربانی کارگردانی ضعیف و اجرای ضعیفتر ایدهها و مکانیکهایی میشود که میتوانستند Martha Is Dead را به یک اثر فوق العاده در سبک ترسناک روان شناختی مبدل کنند.
مثبت
- طرح کلی داستان
- فضاسازی خوب به لطف جلوههای بصری زیبا
- صداگذاری ایتالیایی
منفی
- کارگردانی ضعیف
- ریتم و پیسینگ بد قصه و گیمپلی
- ناپیوسته بودن المانها و مکانیکهای گیمپلی
- باگها و مشکلات مربوط به عملکرد