اولین تلاش اسکوئر انیکس (Square Enix) در اقتباس یکی از فرنچایزهای Marvel چندان خوب پیش نرفت. Marvel’s Avengers که توسط کریستال داینامیکس (Crystal Dynamics) توسعه یافته بود، به شکستی تمامعیار تبدیل شد و نتوانست در حد و اندازهی انتظارات ظاهر شود. حال ایدوس مونترال (Eidos Montreal) سعی دارد تا با فرنچایزی که کمی ناشناختهتر است یعنی Guardians of the Galaxy یا همان بازی نگهبانان کهکشان، نتایج بهتری را کسب کند. راستش را بخواهید تریلرهای بازی ما را کمی امیدوار کردهاند. مدتی از معرفی بازی میگذرد و فاصلهی چندانی تا عرضهی آن نمانده است. در ادامه قصد داریم تا در مورد برخی از ویژگیهای کلیدی بازی صحبت کنیم. با گیم پالت همراه باشید.
داستان
Marvel’s Guardians of the Galaxy در جهان شخصی ایدوس مونترال جریان داشته و به هنگام شروع بازی، جهان درون بازی در وضعیت شکنندهای قرار دارد. چند سالی از پایان یک نبرد بین ستارهای عظیم میگذرد، اما هنوز تنشها در سطح بسیار بالایی قرار دارند. در این شرایط است که گروهی به هم ریخته از خرابکاران به رهبری Star-Lord تصمیم میگیرند از وضعیت مذکور بهرهبرداری کنند. با این حال یکی از ماموریتهای آنها به سرانجام خوشی نمیرسد و زنجیرهای را آغاز میکند که در صورت عدم توقف آن، صلح شکنندهی جهان به خطر خواهد افتاد. حالا این وظیفهی Guardians of the Galaxy است که جلوی فاجعهای که خودشان آن را آغاز کردهاند را بگیرند.
Lady Hellbender
آنتاگونیست جالبی برای بازی نگهبانان کهکشان در نظر گرفته شده است. به عنوان یکی از اعضای نسبتا جدید کامیکهای Marvel که طرفداران از آن شناخت کمتری دارند، Lady Hellbender شرور بسیار درگیرکنندهای است. در حال حاضر نمیدانیم که آیا او تنها آنتاگونیست بازی خواهد بود یا خیر. او علاقهی زیادی به هیولاهای کیهانی داشته و به عنوان ملکهی Hellraiserها در سیارهی Seknarf Nine، هدف نهایی او ساختن خانهای برای تمام هیولاها است. اینکه او چگونه در داستان بازی جا شده و چه نقشی خواهد داشت هنوز مشخص نیست. اما فعلا و بر اساس محتوایی که از او دیدهایم به نظر میرسد که با شخصیت جالبی طرف هستیم.
Star-Lord
پیش از معرفی بازی، بسیاری تصور میکردند که عنوانی بر اساس Guardians of the Galaxy شما را در کنترل تمام شخصیتهای گروه قرار خواهد داد. خصوصا با توجه به اینکه هر کدام از این شخصیتها بسیار منحصر به فرد هستند. با این حال ایدوس مونترال تصمیم دیگری گرفته است. شما در بازی نگهبانان کهکشان تنها کنترل Star-Lord، رهبر گروه، را بر عهده خواهید داشت. این رهبری در گیمپلی هم خودش را نشان خواهد داد. کنترل مستقیم Star-Lord در اختیار شما خواهد بود، اما راهنمایی و صدور دستورات برای سایر اعضای گروه دیگر وظیفهی شماست.
مبارزات
در Marvel’s Guardians of the Galaxy مبارزات ترکیب جالبی از اکشن و استراتژی خواهند بود. به عنوان Star-Lord شما زمان زیادی را صرف دویدن، شلیک کردن و پرواز کردن خواهید کرد. اما استفاده از تواناییهای همتیمیها هم بخش مهمی از هستهی گیمپلی بازی است. هر Guardian مهارت منحصر به فردی دارد. برای مثال Rocket علاقهی زیادی به استفاده از سلاحهای گرم و مواد منفجره دارد، اما Groot میتواند همتیمیهای خود را درمان کند. ترکیب این تواناییها برای رسیدن به کمبوهای جذاب هدف اصلی شما در مبارزات است. استفاده از نقاط ضعف دشمن هم تاثیر مهمی در پیروزی شما خواهد داشت.
کار تیمی
به نظر میرسد که کار تیمی یکی از تمهای اصلی بازی Marvel’s Guardians of the Galaxy است. این مهم علاوه بر گیمپلی در داستان هم خودنمایی خواهد کرد. برای مثال در مبارزات نواری وجود داشته که در صورت پر شدن میتوانید سکانسی به نام The Huddle را آغاز کنید. در این حالت اعضای Guardians of the Galaxy در وسط مبارزه به شکل یک حلقهی اتحاد دور هم جمع میشوند. در این هنگام شما وظیفه دارید که یک دیالوگ را از میان چندین گزینه انتخاب کنید. در صورت انتخاب درست، نوار سلامتی تمام اعضای گروه پر شده و تواناییهای آنها دوباره در دسترس قرار خواهد گرفت. اما اگر انتخاب نادرستی داشته باشید، تنها Star-Lord از این مزایا برخوردار خواهد شد.
مبارزات فضایی
با توجه به ذات میانستارهای Guardians of the Galaxy، تعجبی ندارد که در این بازی شاهد مبارزات فضایی هم باشیم. البته هنوز نمیدانیم این بخش از بازی چه نقشی در تجربهی کلی خواهد داشت. تا کنون به صورت تکهتکه شاهد مبارزات فضایی در تریلرهای بازی بودهایم، اما برخلاف مبارزات معمولی، خبری از جزئیات و اطلاعات چندانی نیست. البته امیدواریم که شاهد قابلیت ارتقا و شخصیسازی سفینهی خود باشیم. همچنین در صورت وجود چنین سیستمهایی در بازی، امیدواریم آن قدر شاهد عمق باشیم که تا پایان داستان درگیر آنها بمانیم.
انتخابها
ایدوس مونترال به عنوان یک توسعهدهنده علاقه دارد تا انتخابهای داستانی را به بخشی از بازیهای خود تبدیل کند. البته Marvel’s Guardians of the Galaxy تفاوت زیادی با Deus Ex داشته و انتخابهای موجود در بازی اول ابدا قابل مقایسه با بازی دوم نیستند. با این حال در هر صورت شاهد چنین سیستمی در بازی هستیم. به عنوان Star-Lord در طول داستان قرار است تصمیماتی بگیرید که تاثیرگذار خواهند بود. البته توسعهدهندگان در مورد اینکه این تاثیر تا چه حد خواهد بود اطلاعات چندانی را در اختیار ما نگذاشتهاند. با این وجود خوب است بدانید که بازی نگهبانان کهکشان دو برابر Deus Ex دیالوگ خواهد داشت.
حافظه
با جاهطلبانهتر شدن بیشتر بازیها، اندازهی فایل آنها هم بزرگتر خواهد شد. با این حال Marvel’s Guardians of the Galaxy به نسبت قرار نیست فضای چندانی را بر روی کنسول شما اشغال کند. بدون احتساب بهروزرسانیهای روز اول، بازی بر روی پلیاستیشن 5 نیازمند 41.243 گیگابایت فضای خالی خواهد بود. در حال حاضر میدانیم که بازی بر روی پلتفرم PC حدودا 80 گیگابایت خواهد بود. البته اطلاعاتی در مورد ایکسباکس سری ایکس/اس در دسترس نیست. همچنین نسخههای نسل قبلی احتمالا حافظهی کمتری را اشغال خواهند کرد.
DLSS و RTX
البته بسیاری Marvel’s Guardians of the Galaxy را نه بر روی یک کنسول، بلکه بر روی پلتفرم PC تجربه خواهند کرد. اگر شما جزو این دسته هستید، باید گفت که خبرهای خوبی برایتان داریم. از روز عرضه بازی از فناوریهای RTX و DLSS انویدیا پشتیبانی خواهد کرد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این به معنای نرخ فریمهای بهتر، وضوح تصویر بالاتر و کیفیت تصویر واضحتر خواهد بود.
بستههای الحاقی و پرداختهای درون برنامهای
یک بازی تکنفره بودن جزو بزرگترین نقاط قوت Marvel’s Guardians of the Galaxy است. ایدوس مونترال دائما تاکید کرده که این بازی یک اثر آنلاین یا سرویسمحور نخواهد بود. با توجه به فاجعهی Marvel’s Avengers، چنین تصمیمی بسیار عاقلانه است. همچنین تایید شده که برنامهای برای بستههای الحاقی وجود ندارد و بازی از روز عرضه کامل خواهد بود. خبری از پرداختهای درون برنامهای هم نیست و حتی آیتمهای ظاهری از طریق گیمپلی به دست خواهند آمد. البته برنامهها، خصوصا در صورت موفقیت بازی، میتوانند تغییر کنند، اما ایدوس مونترال فعلا به گفتههای خود پایبند است.