سرانجام پس از مدتها سکوت مطلق رسانهای، شرکت سونی از بازی محبوب و مورد انتظار God of War: Ragnarok به صورت کامل رونمایی کرد. با کمی نگاه دقیقتر به تریلر منتشر شده از بازی God of War: Ragnarok به جزئیات زیادی پی خواهیم برد؛ جزئیاتی که در این مقاله قصد داریم آنها را شکافته و به طور کامل به بررسی تریلر نسخهی جدید بازی خدای جنگ بپردازیم. در ادامه با گیم پالت همراه باشید.
بررسی جزئیات جدید بازی God of War: Ragnarok
به طور کلی افسانههای نورس و نبرد رگناروک، موضوعی است که طی سالهای گذشته، آثار زیادی به آن پرداختهاند. از جمله مهمترین آثار یاد شده میتوان به بازیهایی چون Hellblad، بازی Assassins Creed: Valhalla و البته عنوان محبوب God of War 2018 اشاره کرد که هرکدام سعی در ارائه برداشتی تازه و منحصربفرد از افسانههای نورس داشتهاند. اینکه کدام یک در این امر عملکرد موفقتری داشتهاند موضوعی نیست که بخواهیم در این مقاله به آن بپردازیم اما حداقل در رابطه با بازی God of War: Ragnarok بسیار مشتاق هستیم که بدانیم این عنوان قصد دارد چگونه داستان نسخهی اول را ادامه دهد و نبرد نهایی یعنی نبرد رگناروک را به تصویر بکشد.
بازی God of War: Ragnarok طی روزهای گذشته با انتشار تریلری رسما رونمایی شد. تریلر منتشر شده از این بازی به نوعی برای شرکتی به مانند سونی که اصولا برای بازیهای انحصاری خود به صورت قطرهچکان اطلاعات میدهد، تریلر ساختار شکنی بود. در این تریلر، شاهد بخشهایی از داستان، شخصیتهای بازی و البته گیمپلی و مبارزات آن هستیم. در ادامه قصد داریم تا به شرح کامل و بررسی تریلر بازی God of War: Ragnarok بپردازیم.
کارگردان
احتمالا از شنیدن این خبر تعجب خواهید کرد. کوری بارلوگ کارگردان با سابقهی استودیوی سانتامونیکا که نقش مهم و تاثیرگذاری در بازسازی سری God of War و موفقیت نسخه 2018 به عهده داشت، کارگردان بازی God of War: Ragnarok نخواهد بود. او تنها کسی است که دو بار و در دو مقطع زمانی متفاوت، کارگردانی دو نسخه از سری God of War را بر عهده داشته است. اما حال او جای خود را به آقای اریک ویلیامیز (Eric Williams) داده است. آقای ویلیامیز پیش از این به عنوان یک طراح بازی، در توسعهی عناوین اصلی سری God of War نقشهای متفاوتی را بر عهده داشته و حال به عنوان کارگردان بازی God of War: Ragnarok انتخاب شده است.
اینکه کوری بارلوگ در توسعهی بازی God of War: Ragnarok چه نقشی داشته است، مشخص نیست. او در مصاحبهای که پس از پایان رویداد سونی انجام شد نیز در این مورد صحبتی نکرد. این احتمال وجود دارد که اقای بارلوگ بر روی توسعهی پروژهی دیگری در استودیوی سانتامونیکا کار میکند که البته در حال حاضر هیچ اطلاعاتی از آن در دسترس نیست.
داستان
داستان بازی God of War: Ragnarok چند سال پس از نسخهی اول جریان دارد. این را میتوان به خوبی از تغییر صدای آترئوس متوجه شد. او هم اکنون کمی بالغتر شده و از این روی، صدای مردانهتری دارد. این طور که مشخص است، بازی زمانی آغاز میشود که زمستان طولانی فرا رسیده است. زمستان طولانی در افسانههای نورس دقیقا پیش از نبرد رگناروک آغاز میشود. سوز و سرما همه جا را فرا گرفته و تمام سرزمینهای نورس یخ زدهاند. اما کریتوس، آترئوس و میمیر به هر طریق ممکن از این زمستان جان سالم به در بردهاند.در نهایت این زمستان طولانی به اتمام میرسد و هرچه که رگناروک نزدیکتر میشود، اختلاف نظر میان کریتوس و پسرش آترئوس نیز بیشتر میشود.
به مانند همیشه آترئوس بسیار کنجکاو است و علاقهای ندارد که یک گوشه به انتظار بنشیند و تنها نظارهگر نبرد رگناروک و پایان دنیا باشد. او تمایل دارد تا در مورد هویت خود به عنوان لوکی (Loki) اطلاعات بیشتری به دست آورد. این در حالی است که تنها هدف کریتوس این است که به هر قیمتی از پسرش محافظت کند. اریک ویلیامز، کارگردان بازی، اشاره میکند که داستان God of War: Ragnarok بسیار “دلچسب و حماسی” خواهد بود. داستان بازی به مانند نسخهی اول بار دیگر روابط شخصی کریتوس و آترئوس به عنوان یک پدر و پسر را هدف قرار داده و در کنار آن قصد دارد تلاش این دو برای جلوگیری از نبرد رگناروک را نیز به تصویر بکشد.
پایانی بر حماسه نورس
قطعا از شنیدن این موضوع تعجب خواهید کرد. شاید بسیار از ما بر این گمان بودهایم که سری جدید God of War یک سه گانه خواهد بود و در پایان این سه گانه شاهد نتیجهگیری و پایان سفر کریتوس و پسرش در سرزمینهای نورس خواهیم بود. اما جالب است بدانید که این موضوع کمی زودتر از آنچه پیش بینی میکردیم اتفاق خواهد افتاد. استودیو سانتامونیکا اعلام کرده که در نسخهی دوم یعنی God of War: Ragnarok قصد دارند داستان سری خدای جنگ در سرزمینهای نورس را نتیجه گیری کرده به پایان برسانند.
این موضوع کاملا منطقی به نظر میرسد زیرا قرار است شاهد وقع نبرد رگناروک باشیم و در این صورت دیگر افسانههای نورس نیز به پایان میرسند و دیگر نیازی به ادامه حضور کریتوس و آترئوس در سرزمینهای نورس نیست. اریک ویلیامز نیز بر وقع جنگ رگناروک در بازی تاکید میکند:
نمیتوان اسم بازی، God of War: Ragnarok باشد و شاهد نبرد رگناروک نباشیم. پس در هر صورت این نبرد به وقوع خواهد پیوست. ما حماسهی نورس را در این بازی به سرانجام میرسانیم.
هرمن هالست، مدیر پلی استیشن نیز در مصاحبهی خود به این نکته اشاره کرد که “در پایان داستان بازی God of War: Ragnarok، پیچشهای داستانی را برای بازیبازان قرار دادهایم”.
شخصیتهای جدید و قدیمی
همان طور که در تریلر منتشر شده نیز مشاهده کردیم، در God of War: Ragnarok شاهد بازگشت شخصیتهای قدیمی و البته معرفی شخصیتهای جدیدی هستیم. در زمینهی بازگشت شخصیتهای قدیمی علاوه بر کریتوس، پسرش آترئوس و البته میمیر که جزو شخصیتهای اصلی داستان بازی به شمار میروند شاهد بازگشت برادران دورف یعنی Brok و Sindri هستیم. البته آنه با شخصیت جدید دیگری همراه شدهاند که هنوز اطلاعاتی از آن در دسترس نیست. به علاوه شخصیت فریا ( Freya) نیز باز خواهد گشت که البته جای تعجبی ندارد.
همان طور که اشاره کردیم، شاهد معرفی شخصیتهای جدیدی نیز هستیم. از جملهی این شخصیتها میتوان به Tyr، خدای جنگ قدیمی افسانههای نورس که تصور میشد مرده است، اودین (Odin) پادشاه ازگارد و Aesir، پسر اودین یعنی ثور (Thor)، خدای آذرخش و البته Angarboda، یکی از آخرین جاینتهای بازمانده اشاره کرد. در ادامه قصد داریم در رابطه با برخی از این شخصیتها بیشتر صحبت کنیم.
FREYA
با توجه به پایان داستان بازی God of War 2018 و کشته شدن پسر فریا توسط کریتوس، هیچ جای تعجبی ندارد که شخصیت فریا نیز در بازی God of War: Ragnarok بازخواهد گشت. او قسم خورده بود که انتقام مرگ پسرش را از کریتوس خواهد گرفت و هر سلاحی که در جهان وجود دارد را بر علیه کریتوس استفاده خواهد کرد.
در حقیقت به گفتهی استودیوی سانتامونیکا، فریا حضور پررنگی در داستان بازی God of War: Ragnarok دارد و یکی از دو آنتاگونیست اصلی بازی به شمار میرود. به گفتهی سازندگان، با بازگشت فریا در داستان بازی God of War: Ragnarok، آنها قصد دارند تا به بازیبازان ثابت کنند که فریا تنها یک جادوگر خطرناک نیست از جادوهای Vanir استفاده میکند. بلکه او در نوع خود جنگجوی بسیار قابلی است که میتواند کریتوس را به چالش بکشد.
Thor
وقت صحبت از انتقام میشود این تنها فریا نیست که به دنبال انتقام است بلکه خدای آذرخش یعنی ثور نیز این قاعده مثتثنی نیست و میتوان او را جدیترین و دومین شخصیت منفی اصلی بازی به شمار آورد. کریتوس در نسخهی سال 2018 پسران ثور را سلاخی کرد. در میان پردهی پایانی و پنهان بازی نیز مشاهده کردیم که ثور به خانهی کریتوس و به سراغ وی آمده است. او هدفی ندارد جز گرفتن انتقام مرگ پسرانس از کریتوس. اما کریتوس برای محافظت از فرزندش راهی جز مبارزه با ثور ندارد. به علاوه آترئوس یا همان لوکی که برادرخواندهی ثور به شمار میآید دلایل و انگیزههای خود را برای مبارزه با خدای آذرخش دارد.
آقای Ryan Hurst به عنوان شخصیت ثور در بازی ایفای نقش خواهد کرد. اریک ویلیامیز در مصاحبه پس از نمایش بازی، بر این نکته تاکید داشت که برداشت God of War: Ragnarok از شخصیت ثور در بازی بسیار به ورژن این شخصیت در افسانههای نورس نزدیک است. او شخصیت ثور را اینگونه توصیف میکند.
یک مرد بزرگ و تنومند با موهای قرمز، چپ دست و کمی وحشتناکتر از شخصیت ثور که این روزها بسیاری از مردم آن را میشناسند ( اشاره به شخصیت ثور در فیلمهای سینمایی مارول).
البته اگر نگاهی به سلسله مراتب Asgard بیاندازیم، متوجه میشویم که در راس این خاندان نه ثور، بلکه اودین قرار دارد. اودین پادشاه ازگارد و البته پدر ثور است که به گفتهی اریک ویلیامز او نیز نقش بسیار مهم و تاثیر گذاری در داستان بازی دارد. آقای Richard Schiff به عنوان بایگز شخصیت ثور در بازی God of War: Ragnarok ایفای نقش خواهند کرد. آقای ویلیامز در ارتباط با شخصیت اودین اینگونه توضیح میدهد
به مانند ثور، شاهد برداشتی متفاوت از شخصیت اودین در داستان بازی God of War: Ragnarok هستیم. او به مانند پیرمردی است که سرش به کارهای خودش گرم است و هر کاری که میخواهد را انجام میدهد. او کسی نیست که دائما در یک قلعه یا جایی به مانند آن زندگی کند.
جابجایی در بازی
به مانند نسخهی سال 2018 جابجایی در بازی از طریق قایق صورت خواهد گرفت اما این موضوع همیشگی نیست به خصوص در اوایل بازی. زیرا همان طور که اشاره کردیم زمستان طولانی فرا رسیده است و دریاچهی Lake of Nine نیز کاملا یخ زده است. بنابراین نمیتوان با قایق از روی یک دریاچهی یخ زده عبور کرد. در این زمان است که سازندگان مکانیزم جدیدی را در باز ابداع کردهاند. در بخشی از تریلر مشاهده کردیم که کریتوس سوار بر چیزی به مانند یک سورتمه است که توسط گرگها حمل میشود. این موضوع با توجه یخ زده بودن Lake of Nine کامل منطقی به نظر میرسد.
در بخشی دیگر نیز شاهد هستیم که کریتوس Blade of Chaos را به نقطهای دو درست پرتاب کرده و سپس از آن به آن یک قلاب استفاده میکند تا به مکان مورد نظر برسد. البته احتمالا باز هم مکانیکهای دیگری برای جابجایی در بازی وجود دارند که در آینده اطلاعات بیشتری از آنها در دسترس قرار خواهد گرفت.
سرزمینها
به نظر میرسد God of War: Ragnarok نسبت به نسخهی سال 2018 دارای وسعت بیشتری خواهد بود. در نسخهی 2018 تنها به شش سرزمین از نه سرزمین دسترسی داشتیم اما ظاهار در این نسخه به هر 9 سرزمین دسترسی خواهیم داشت. به بیان سادهتر سه سرزمین Vanaheim ،Svartalfheim و Asgard نیز در بازی حضور خواهند داشت. بازیبازان میتوانند به این سرزمینهای جدید سفر کرده به کاوش در آنها بپردازند. به علاوه سرزمینهای قدیمی بازی نیز دچار تغییراتی شده و مناطق جدیدی به آنها اضافه شده است. از این لحاظ میتوان گفت بازی God of War: Ragnarok دارای وسعت بیشتری خواهد بود.
جالب است بدانید علاوه بر وسعت، دنیای بازی God of War: Ragnarok از تنوع بالایی برخوردار است. مدیر انجمن بازی یعنی Grace Orlady در این رابطه گفت:
با کاوش در سرزمینهای بازی شما مناطق مختلف و متفاوتی را شاهد خواهید بود؛ از محیطهای سرسبز و جنگلها گرفته تا مناطق و معادن زیرزمینی پیچیده. دنیای بازی دارای مناطقی جدید، متنوع، زیبا و بسیار رازآلود خواهد بود که تا به حال در هیچ کدام از نسخههای این سری ان را مشاهده نکردهایم.
مبارزات
نمیتوان در مورد بازی God of War: Ragnarok صحبت کرد و به مبارزات آن اشارهای نکرد. همان طور که میدانید مبارزات در نسخهی 2018 کاملا تغییر کرد و با توجه به تغییر زوایهی دید به سوم شخص، شاهد نزدیک شدن مبارزات بازی به عناوین نقش آفرینی بودیم. حال این موضوع در نسخهی دوم نیز ادامه دارد و سازندگان سعی کردهاند تا مکانیزمها و قابلیتهای جدیدی به مبارزات بازی اضافه کنند. به علاوه شاهد حضور دشمنان جدیدی نیز در بازی هستیم. به طور مثال در تریلر بازی یک موجود غول پیکر مشابه یک مارمولک با نام Dreki را مشاهده کردیم که ناگهان به سمت کریتوس حملهور شد یا موجودات نیمهانسان و نیمه اسب که Stalkers نامیده میشوند.
نکته جالب اینجاست که به گفتهی سازندگان مبارزات بازی God of War: Ragnarok بیشتر از نسخهی سال 2018 بر روی انتخاب بازیبازان تمرکز خواهد داشت. به بیان سادهتر، برای انتخاب سبک مبارزه خود آزادی عمل بیشتری خواهید داشت. به گفتهی سازندگان، چه مبارزات تن به تن و استفاده از کمبوهای مختلف را انتخاب کنید چه از قابلیتهای ویژهی سلاح خود استفاده کنید و چه در مبارزه با دشمنان خود تاکتیک دفاعی را انتخاب کنید، دست شما برای انتخاب شیوهی مبارزات باز خواهد بود. بازی فرصتهای زیادی را در اختیار شما قرار میدهد تا مبارزه در کنار کریتوس و آترئوس برای شما تجربهای منحصر بفرد باشد.