Ghost of Tsushima: Director’s Cut بازگشتی به جزیرهی سوشیما و جهان فوقالعادهای استودیوی ساکر پانچ (Sucker Punch) است. حدود یک سال پس از عرضهی بازی اول، نسخهی جدید علاوه بر بازی اصلی با یک بسته الحاقی در قالب Director’s Cut عرضه شده است. به علاوه بر روی پلیاستیشن 5 شاهد ارتقاهای فنی متعددی به مانند استفاده از Haptic Feedback، لیپ سینک ژاپنی کامل و حذف زمان بارگذاری هستیم. با این حال آیا این افزودنیها ارزش پرداخت هزینهی اضافهی درخواستی را دارند؟ در ادامه به پاسخ این پرسش میپردازیم. با نقد و بررسی بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut با گیم پالت همراه باشید.
اگر موفق به تجربهی Ghost of Tsushima اصلی بر روی پلیاستیشن 4 نشدهاید، Director’s Cut فرصت معرکهای برای تجربهی یکی از بهترین انحصاریهای سونی در نسل هشتم است. در غیر این صورت باز هم بسته الحاقی Iki Island میتواند دلیل کافی برای ارتقا به نسخهی Director’s Cut باشد. Iki Island شامل یک محیط گسترده و جدید و شخصیتها، داستان و ماموریتهای منحصر به فردی است. در ادامه علاوه بر نگاهی به ارتقاهای فنی بازی بر روی پلیاستیشن 5، بسته الحاقی جدید Ghost of Tsushima را هم بررسی میکنیم.
نگاهی کوتاه به Ghost of Tsushima
وقتی استودیوی ساکر پانچ، خالق بازیهای کامیکگونهی Infamous، دست به معرفی Ghost of Tsushima زد، کمتر کسی فکرش را میکرد که با یکی از بهترین بازیهای سال 2020 و بازی محبوب طرفداران در The Game Awards 2020 طرف باشیم. با اینحال Ghost of Tsushima آمد و به طرز غافلگیرکنندهای شامل روایتی تاریک و غمانگیز از پروتاگونیست جدیاش یعنی Jin میشد. در این بازی شما باید برای مقابله با هجوم مغولها به جزیرهی سوشیما در ژاپن، راه و روش ساموراییوار و با افتخار خود را زیر پا میگذاشتید تا به یک روح تبدیل شوید.
اگر تا کنون موفق به تجربهی این بازی نشدهاید، باید گفت که Ghost of Tsushima یکی از بهترین عناوین جهان باز نسل هشتم است. البته با الهامات واضح و زیادی از شاهکارهای این سبک مثل The Witcher 3: Wild Hunt، Red Dead Redemption 2 و The Legend of Zelda: Breath of the Wild طرف هستیم. اما شخصیت مجزای ژاپن فئودالی و سیستم مبارزات درگیرکننده Tsushima را به بازی خودش تبدیل میکنند. همچنین طراحی هوشمندانهی جهان بازی، باعث شده تا گشت و گذار در آن بسیار لذتبخش باشد.
Ghost of Tsushima یک بازی فوقالعاده از دوران پلیاستیشن 4 است. ساکر پانچ بدون شک یکی از ماندگارترین جهانهای نسل هشتم را خلق کرده است. برخلاف اکثر بازیهای همسبک، شاهد تمرکز زیادی در طراحی جوانب مختلف هستیم. Ghost of Tsushima به سرودی خوش برای پایان عمر پلیاستیشن 4 تبدیل میشود.
یشرفتهای Ghost of Tsushima بر روی پلیاستیشن 5
طبعا یکی از بزرگترین دلایل خرید نسخهی جدید، داشتن پلیاستیشن 5 است. نسخهی نسل نهمی بازی شامل ارتقاهای فنی و جالبی میشود. این ارتقاها اگر چه تاثیر بزرگی بر روی بازی ندارند، اما قطعا در بهبود تجربهی شما تاثیرگذار خواهند بود. برای شروع باید گفت که تاثیر SSD فوق سریع پلیاستیشن به طرز شگفتانگیزی در Director’s Cut حس میشود. صفحات بارگذاری به معنای واقعی کلمه وجود ندارند. Fast Travel، شروع بازی و بارگذاری دوبارهی آن پس از مرگ همه کاملا آنی هستند. خبر خوب این است که فایل ذخیرهی شما از پلیاستیشن 4 به نسخهی پلیاستیشن 5 هم منتقل میشود.
شما میتوانید فایل ذخیرهی خود را به صورت ابری یا با استفاده از یک USB به پلیاستیشن 5 انتقال دهید. به محض آغاز Director’s Cut، این بازی از شما میخواهد که فایل ذخیرهی قبلی خود را بارگذاری کنید. اگر قصد دارید تا با استفاده از USB و به صورت آفلاین این پروسه را به پایان برسانید، باید ابتدا فایل ذخیرهی خود را از پلیاستیشن 4 به یک درایو USB انتقال دهید. این بازی حتی تروفیهای شما را هم از پلیاستیشن 4 به پلیاستیشن 5 منتقل میکند. یعنی تروفیهای پلیاستیشن 4 شما به صورت خودکار بر روی پلیاستیشن 5 باز میشوند.
از دیگر ویژگیهای قابل توجه نسخهی پلیاستیشن 5، پشتیبانی از فناوری Haptic Feedback دوالسنس است. میتوان گفت که بزرگترین پیشرفت در گیمپلی از این طریق به دست آمده است. از تپتپ سم اسب شما بر روی سطوح مختلف تا برخورد خشن شمشیرها و وزش باد، همه در کنترلر جدید سونی و دستان شما حس میشوند. شما حتی ضربان قلب Jin را هم به هنگام نزدیک شدن دشمنان در مواقع مخفیکاری حس خواهید کرد. Director’s Cut یکی از بهترین استفادهها از دوالسنس را تا به امروز به نمایش میگذارد.
محتوای جدید؛ Iki Island
Iki فصلی جدید و شخصی را در داستان Jin رقم میزند. Jin پیش از این هم پروتاگونیست قابل قبولی در بازی اصلی بود. اگر چه با شخصیتی مواجه بودیم که اندکی خشک بود، اما رد خون عدالت او در جزیرهی سوشیما برای ما کافی بود. اما بسته الحاقی Iki Island ابعاد تازهای را به شخصیت او اضافه کرده و به Jin اجازهی تنفس بیشتر به عنوان یک کاراکتر را میدهند. بخشی از این مهم به این خاطر است که در Iki خبری از شخصیتهای جانبی Ghost of Tsushima نبوده و تمرکز روایت کاملا بر روی Jin است.
البته این به این معنا نیست که Iki عاری از شخصیتهای جدید است. Jin در طول سفر خود در کنار همراهان غیرمنتظرهای میایستد. اما در مقایسه با جزیرهی سوشیما، جزیرهی جدید وحشیتر به نظر میرسد. ساختارهای ناموزون به دفعات در این جزیره دیده شده و جادههای گلآلود اغلب به جنگلهای تاریکی ختم میشوند. Iki جزیرهای است که ساموراییها موفق به فتح آن نشدند، پس خبری از دولت مرکزی یا نظم حاکم نیست. از نظر اندازه، Iki تقریبا به اندازهی نقشهی آخرین بخش داستان اصلی است. البته شاهد محتوای بیشتری هستیم. 100 درصد کردن این جزیره حدودا 17 ساعت زمان خواهد برد.
از نظر گیمپلی شاهد تغییرات چندانی نسبت به بازی اصلی نیستیم. با توجه به اینکه پس از به پایان رساندن پردهی دوم داستان اصلی قادر به سفر به Iki خواهید بود، طبیعی است که ساکر پانچ فرمول اصلی را چندان بر هم نزند. در عوض Iki تجربهی کلی گیمپلی را کمی عمیقتر میکند. فرقی نمیکند که ترجیح شما مخفیکاری، نبرد با شمشیر یا تیر و کمان باشد، Iki چینشهای جدیدی را به مکانیکهای موجود اضافه میکند که باعث افزایش لذت شما از بازی خواهد شد.
جهانی خیرهکننده
نمیتوان در مورد Ghost of Tsushima صحبت کرد و به زیباییهای بصری آن اشارهای نداشت. جهان بازی اصلی به اندازهی کافی زیبا بود، اما Iki Island بُعد تازهای را از نظر جذابیت به آن اضافه میکند. اغلب در طول بازی با مناظری روبهرو خواهید شد که نفس شما را بند میآورند. ضمنا یک شاخهی Collectible جدید به نام Animal Sanctuaries از سنسورهای حرکتی دوالسنس استفادههای جالبی میکند. در این مینیگیم باید با تنظیم درست کنترلر پلیاستیشن 5 نوایی را با فلوت خود بنوازید که حیوانات اطراف را جذب خواهد کرد. سنسورهای پلیاستیشن 5 به طرز غافلگیرکنندهای دقیق هستند و عجیب است که تا کنون بازیهای بیشتری از آن استفاده نکردهاند.
یک نوع Collectible دیگر هم در Iki Island به نام Memories of Your Father وجود داشته که به شما اجازهی بازی به عنوان Jin جوان را میدهد. این تکههای داستانی به ریشههای Jin به عنوان یک شخصیت افزوده و قطعا ارزش بررسی کردن را دارند. به علاوه شاهد پازلهای جدید، چالشهای تیراندازی با کمان با مدالهای رنگارنگ و محوطهای برای دوئل با شمشیر هستیم. یک مهارت جدید در قابلیت Horse Charge هم وجود دارد که بار دیگر به طرز فوقالعادهای از Haptic Feedback دوالسنس استفاده میکند.
Ghost of Tsushima: Director’s Cut؛ تبدیل یک بازی عالی به عالیتر
چه یک بازیباز جدید هستید و چه پیش از این جزیرهی سوشیما را فتح کردهاید، Director’s Cut یک انتخاب عالی برای مجموعهی پلیاستیشن 5 شما است. انتقاد اصلی من این است که برای ارتقا از نسخهی پلیاستیشن 4 Director’s Cut به نسخهی پلیاستیشن 5 آن باید پول بیشتری بپردازید. مسئلهای که نکتهی منفی دیگری در کارنامهی متزلزل سونی در زمینهی Backwards Compatibility یا حریص نبودن است. بسته الحاقی Director’s Cut بر روی پلیاستیشن 4 به تنهایی 20 دلار قیمت دارد. اما برای ارتقای پلیاستیشن 5 باید 10 دلار دیگر هم بپردازید.
اگر از این مورد صرف نظر کنیم، Ghost of Tsushima: Director’s Cut یکی از بهترین بازیهای حال حاضر پلیاستیشن 5 بوده که با افتخار شانه به شانهی هر انحصاری دیگری از سونی میایستد. این بهترین نسخه و بهترین فرصت برای تجربهی یکی از بهترین عناوین نسل هشتم است.