پس از انتشار Ghost of Tsushima در سال گذشته و عرضهی Ghost of Tsushima: Director’s Cut در هفتهی آتی، میتوان با اطمینان گفت که استودیوی ساکر پانچ (Sucker Punch) در بهترین حالت خود قرار دارد. این استودیو از دوران پلیاستیشن 2 با سهگانهی Sly Cooper بخشی از خانوادهی سونی بوده است. با این حال در میان Sly Cooper و Ghost of Tsushima، ساکر پانچ به خاطر سری Infamous معروف است. از زمان انتشار بازی Infamous Second Son در سال 2014 و بسته الحاقی آن Infamous First Light، خبری از یک بازی جدید در این فرنچایز نبوده است. به نظر ما حالا فرصت بازگشت پسر خلف ساکر پانچ فرا رسیده است.
در حال حاضر مشخص نیست که پس از عرضهی Ghost of Tsushima: Director’s Cut، برنامههای ساکر پانچ چه خواهد بود. به همین سبب امیدواریم که آنها سومین بازی اصلی سری Infamous را در دستور کار خود قرار دهند. اگر این سری را دنبال کرده باشید، میدانید که بازی دوم با یک کلیفهنگر به پایان میرسد. حالا به نظر میرسد که بهترین زمان برای بازگرداندن این فرنچایز است. در ادامه دلایل این امر را بررسی میکنیم.
فناوری جهان باز جدید ساکر پانچ
استودیوی ساکر پانچ در طول عمر خود بدون شک دست به خلق جهانهای شگفتانگیزی زده است. اما جهان بازی دو Infamous اول در سال 2021 کمی کهنه به نظر میرسند. هر دو بازی حداقل 10 سال پیش عرضه شدهاند و طبعا در مقایسه با سندباکسهای مدرن کمبودهای قابل توجهای دارند. این استودیو میتواند با استفاده از دانش خود به هنگام توسعهی Ghost of Tsushima، بهترین جهان باز تاریخش را برای یک Infamous جدید خلق کند.
اگر چه دشتها و کوهستانهای ژاپن فاصلهی زیادی با خیابانهای شلوغ شهر امپایر سیتی دارند، اما Ghost of Tsushima ثابت کرد که ساکر پانچ توانایی خلق یک جهان زنده را دارد. از دهکدههای کوچک گم شده در طبیعت گرفته تا مسیرهای پایمال شده توسط سم اسب، جزئیاتی در جهان Ghost of Tsushima وجود دارند که آن را تقریبا تبدیل به محیطی جادویی میکنند.
استفاده از قدرت سختافزار جدید
سختافزار پلیاستیشن 5 بدون شک تحسین برانگیز است و میتوان گفت که بازیهای جدید میتوانند با بهرهبردازی از قدرت و ویژگیهای آن خود را بهبود ببخشند. بازی Infamous هم از این قائده مستثنی نیست. در واقع میتوان تصور کرد که این بازی چگونه از دوالسنس استفاده خواهد کرد. قدرت دیگر توانایی رندر محیطهای پیچیده توسط پلیاستیشن 5 است. برای درک تفاوت این کنسول با پلیاستیشن 4 کافی است نگاهی به ریمستر Marvel’s Spider-Man بیاندازید.
بررسی دقیقتر اخلاق در Infamous
یکی از مواردی که باعث کهنه به نظر آمدن دو Infamous اول میشود، سیستم اخلاقی آنهاست. انتخابات اخلاقی یکی از جوانبی بود که اکثر بازیهای بزرگ در آن زمان به بررسی آن میپرداختند. در این میان عناوینی مثل Bioshock، Mass Effect و Fallout 3 در این زمینه پیشرو بودند. با این حال با نگاهی به این انتخابات، میتوان گفت که اخلاق سیستمی سیاه و سفید نیست. در زمینهی Infamous، بازیباز میتوانست انتخاب کند که از قدرتهایش برای شر یا خوب استفاده کند. مشکل این است که انتخابات شر همیشه به طرز دیوانهواری بد بودند. انتخابات خوب هم Cole MacGrath را به یک قدیس تبدیل میکردند.
در دریای کنونی محتوای مربوط به ابرقهرمانان، میتوان گفت که از این نظر در دورانی طلایی به سر میبریم. آثاری مثل Invincible، WandaVision و The Boys سوالات پیچیدهای در مورد اخلاقیات یک ابرقهرمان و چه چیزی آنها را به یک قهرمان تبدیل میکند میپرسند. اگر Infamous به جهان بازیهای ویدیویی بازگردد، بدون شک دوستدار بازگشت انتخابات اخلاقی در آن هستیم. با این حال این انتخابات باید از حالت دو-بعدی خارج شده و با استانداردهای امروزی بهروزرسانی شوند.
در سالهای اخیر عناوینی مثل Marvel’s Spider-Man یا Marvel’s Avengers به بازیبازان کنترل قهرمانانی را دادهاند که قادر به انجام هیچ کار اشتباهی نیستند. البته که اعمال پروتاگونیست بعضا به اتفاقات بدی منجر میشود، اما این مهم معمولا به خاطر نقص شخصیتی آنها نیست. باید گفت که چنین روایاتی مشکلی نداشته و بعضا سرگرمکننده هم هستند. اما اگر بازیهای ویدیویی دوست دارند تا با سایر مدیومها از نظر داستانگویی همگام باشند، باید شاهد روایت داستانهای ابرقهرمانی پیچیدهی بیشتری باشیم. یک نسخهی جدید از Infamous میتوان جای خالی چنین عنوانی را پر کند.
فاصلهی زمانی میان بازیهای Infamous
همانطور که قبلا اشاره شد، حدود 7 سال از عرضهی آخرین بازی در فرنچایز Infamous میگذرد. به نظر من طرفداران پلیاستیشن به معرفی یک بازی جدید در این سری واکنش مثبتی نشان خواهند داد. همچنین بازیهای زیادی از دوران پلیاستیشن 3/ایکسباکس 360 قرار است در نسل نهم بازگردند که در این میان میتوان به Dead Space و Mass Effect اشاره کرد. پس پر واضح است که هنوز اشتیاق به بازگشت به فرنچایزهای قدیمی در میان بازیبازان وجود دارد. با همهی این اوصاف باید گفت که فعلا حتی کوچکترین نشانهای از در دست توسعه بودن یک Infamous جدید وجود ندارد.