به همین سبب Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin اولین نگاه اکثر بازیبازان به سری Monster Hunter به عنوان یک نقشآفرینی ژاپنی با مبارزات نوبتی خواهد بود. آیا این فرمول جواب خواهد داد؟ پاسخ مثل دفعهی قبل یک بلهی قانعکننده است. با بررسی بازی Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin با گیم پالت همراه باشید.
بررسی بازی Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin
اولین بازی Monster Hunter Stories ایدهی جالبی داشت. ترکیب جهان Monster Hunter با فرمول Pokemon. استفاده از هیولاهای سری اصلی Monster Hunter و ترتیب آنها تغییر بسیار جذابی بود. Monster Hunter Stories هم با سبک هنری زیبا و کاریزمای خود این ایده را تا حد زیادی با موفقیت اجرا کرد. البته مشکلی در رابطه با Monster Hunter Stories اول وجود داشت که مانع موفقیت چشمگیر آن شد. آن بازی به عنوان یک انحصاری Nintendo 3DS در اواخر سال 2017 منتشر شد. زمانی که دیگر آن کنسول اهمیت چندانی نداشت و هایپ کنسول سوییچ، آن را کنار زده بود. پس Monster Hunter Stories توسط اکثر بازیبازان نادیده گرفته شد.
Monster Hunter Stories 2 یک نقشآفرینی ژاپنی بسیار با کیفیت و کاریزماتیک است. سبک هنری آن زیباتر و مکانیکهای آن عمیقتر از همیشه هستند. تمرکز بیشتر آن بر روی داستان هم پیشزمینهای عالی برای گذشتهی جهان Monster Hunter است. البته که بازی مشکلاتی دارد. اما در نهایت کپکام (Capcom) بار دیگر نام Monster Hunter را زنده نگه داشته است. در ادامه با گیم پالت همراه باشید.
Monster Hunter یا Pokemon؟
هستهی اصلی بازی بدون تغییر باقی مانده است. در این بازی باید هیولاهای مختلف را تربیت کرده و با آنها به جنگ هیولاهای دیگر بروید. البته Monster Hunter Stories 2 از این بنیاد و اساس برای نگاهی عمیقتر به جهان فرنچایز خود نگاه میکند. داستان بازی در واقع دنبالهی مستقیم Monster Hunter Stories است. همانطور که از نام این سری فرعی پیداست، داستان و روایت اهمیت بسیار بیشتری نسبت به سری اصلی دارند. راستش را بخواهید Monster Hunter هرگز به خاطر قدرتهای روایی خود شناخته نشده است. خوشبختانه Monster Hunter Stories این مشکل را حل میکند.
حتی فارغ از مقایسه با سری اصلی، داستان Monster Hunter Stories 2 به صورت مستقل هم جذاب و درگیرکننده است. برخلاف اکثر نقشآفرینیهای ژاپنی، شاهد کش دادن و طولانی شدن بیش از حد هم نیستیم. یکی از نقاط قوت قابل توجه داستان این بازی، عدم نیاز به دانستن پیشزمینهی داستانی زیاد است. اگر طرفدار Monster Hunter نیستید یا پیش از این هیچ کدام از عناوین این سری را تجربه نکردهاید، Wings of Ruin شما را گیج نخواهد کرد. اما بازی تمام اینها را در حالی انجام میدهد که پر از جزئیات ریز داستانی برای طرفداران قدیمی فرنچایز است.
بازگشت به خانه
البته با وجود با کیفیت بودن روایت و بهبود چشمگیر آن نسبت به سری اصلی، بار دیگر گیمپلی نقطهی قوت اصلی این بازی است. Monster Hunter Stories 2 در این زمینه هم عالی عمل میکند. مبارزات لایهلایه و پیچیده هستند. همانند بازیهای اصلی توجه به حرکات دشمن در Wings of Ruin هم حائز اهمیت بالایی است. حملات هیولاهای شما به سه دستهی Power، Technical و Speed تقسیم میشود. این سه حمله مانند بازی سنگ، کاغذ، قیچی هستند و هر کدام بر یکی برتری دارد. بازی شما را مجاب میکند که الگوهای حملات هر هیولا را یاد بگیرید تا از حملات درست و بهجا استفاده کنید.
این سیستم ساده شروع میشود، اما هر چه جلوتر میروید شاهد اضافه شدن مکانیکهای بیشتری به آن خواهید بود. سه دسته سلاح متفاوت در بازی وجود دارند که باید بر اساس آناتومی هیولای مقابل از یکی استفاده کنید. برای مثال شمشیرها علیه هیولاهایی با پوستهی سخت بیاثر هستند. برخی هیولاها نقاط حساسی دارند که با ضربه زدن به آنها میتوانید آنها را وارد حالت Downed بکنید. هیولاها و سلاحها قدرتهای عنصری دارند که شامل سیستم سنگ، کاغذ، قیچی خود میشوند. تعداد مکانیکهای بازی در یک کلام دیوانهوار است. Monster Hunter Stories به طرز استادانهای آنها را به بازی اضافه میکند و شاهد تلنبار شدن یکبارهی آنها نیستیم.
تمام این پیچیدگی در حالی است که بازی هنوز هم هستهی Monster Hunter خود را حفظ میکند. شما هنوز هم با استفاده از قطعات هیولایی که شکست دادهاید برای خود سلاح و ابزار میسازید. خوشخبتانه طرز تهیه این سلاحها بسیار سادهتر از بازی اصلی هستند. در کنار این شاهد المانهای Pokemonوار هم در جهان بازی هستیم. در جهان بازی لانههای هیولایی وجود دارند که شما میتوانید واردشان شوید و تخم هیولاها را بدزدید. این تخمها پس از مدتی میشکنند و باید هیولاهای نوزاد را بزرگ کنید.
کاستیهای Monster Hunter Stories 2
Monster Hunter به عنوان یک سری بر مبنای تکرار مکانیکهای مشخصی ساخته شده است. Wings of Ruin هم از این قائده مستثنی نیست. در واقع پروسهی رفتن به لانهی هیولاها پس از مدتی تکراری خواهد شد. این بزرگترین مشکل بازی در زمینهی تکرار هم نیست. مشکل اصلی در این زمینه تکراری بودن بصری لانهی هیولاها است. از نظر ساختاری این لانهها بسیار شبیه به هم هستند و هر بار که وارد یکی از آنها میشوید، انگار در حال تکرار مینیگیمی کاملا یکسان هستید. خصوصا در اوایل بازی تقریبا تکتک لانهها کاملا شبیه به هم هستند.
یکی دیگر از مشکلات بازی، زیاد بودن چشمگیر زمان بارگذاری است. به هنگام ورود یا خروج از یک مکان یا آغاز یک مبارزه باید یک صفحهی بارگذاری را تحمل کنید. این صفحات بارگذاری چندان طولانی نیستند و اکثر مواقع حدود 2 الی 3 ثانیه طول میکشند. اما مواجه شدن دائم با آنها میتواند به یک سردرد تبدیل شده و مبارزات را بیشتر از سرگرمی به یک تعهد تبدیل کند. این تنها المانی نیست که باعث به وجود آمدن این مشکل در مبارزات میشود.
مشکل دیگر مبارزات این است که آنها میتوانند بسیار طولانی به نظر برسند. معمولا در نقشآفرینیهای ژاپنی مبارزات کوچک، کوتاه هستند و خیلی زود به پایان میرسند. اما در Monster Hunter Stories 2 با توجه به زیاد و متنوع بودن مکانیکها، هر مبارزه میتواند تا چندین دقیقه شما را معطل کند. البته بازی ابزاری را جهت مقابله با این مشکل در اختیار شما قرار میدهد. میتوانید سرعت مبارزات را سهبرابر کنید که منجر به حذف انیمیشن حملات هیولاها هم خواهد شد.
سخن پایانی
پر واضح است که Wings of Ruin در مقایسه با سری اصلی از بودجهی بسیار کمتری برخوردار است. اما این مهم جلوی تبدیل شدن بازی به یک اثر هنری زیبا را نمیگیرد. سبک هنری بازی واقعا منحصر به فرد است. در زمینهی صوتی هم باید گفت که بازی از صداگذاری خوبی برخوردار است. هر چند برخی از شخصیتها بعضا میتوانند صدای آزاردهندهای داشته باشند. متاسفانه نمیتوان چنین چیزی را در مورد موسیقی متن بازی گفت که برای یک نقشآفرینی ژاپنی واقعا ناامیدکننده است. موسیقی متن Monster Hunter Stories 2 بد نیست، اما هرگز به یک نقطهی قوت هم تبدیل نمیشود.
اگر طرفدار Monster Hunter یا نقشآفرینیهای ژاپنی یا هر دو هستید احتمالا از این بازی لذت خواهید برد. حتی کسانی که چندان با جهان Monster Hunter آشنایی ندارند هم احتمالا با این نقشآفرینی بسیار خوشساخت سرگرم خواهند شد. بازی بینقص نیست و ابدا نمیتوان آن را انقلابی دانست. نسخهی سوم این سری باید یک سری از مشکلات را برطرف کند. اما در نهایت Wings of Ruin یک نقشآفرینی درگیرکننده با جلوههای بصری تماشایی است.