به نظر میرسد که آیندهی بازیهای ویدیویی با لایو سرویس عجین شده است. یوبیسافت (Ubisoft) هم هدف خود را با یکی از بزرگترین فرنچایزهایش مشخص کرده است. ظاهرا Assassin’s Creed بعدی Assassin’s Creed Infinity نام خواهد داشت و یک بازی سرویس محور است. یعنی به جای عرضهی سالیانهی یک بازی جدید، این بازی بهروزرسانیها و محتوای سالیانه دریافت خواهد کرد. البته که هنوز این موضوع رسمی نشده، اما با این حال این احتمالا وجود دارد که یوبیسافت دیگر فرنچایز پرچمدار خود یعنی Far Cry را هم به این سمت ببرد.
Far Cry 6 قرار است در سال جاری منتشر شود و همین حالا میتوان تفاوتهایی را میان این بازی و عناوین قبلی این سری مشاهده کرد. اول از همه که بازیبازان قادر خواهند بود تا جنسیت شخصیت خود را انتخاب کنند و در هر دو صورت هم شخصیت شما صاحب صدا و صورت خواهد بود. طبعا هیچ اطلاعاتی از Far Cry 7 در دسترس نیست. اما در این مقاله میخواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که چرا آن بازی هم ممکن است به یک اثر سرویس محور تبدیل شود.
Far Cry 7 میتواند مدل لایو سرویس را انتخاب کند
بازیهای Far Cry همیشه در مورد مقابله با یک شرور کاریزماتیک بوده است. در این میان با یک جهان سندباکس عظیم طرف هستیم که به زمین بازی شما تبدیل میشود. بعید است که Far Cry 7 از این فرمول پیروی نکند. Far Cry 6 قرار است برای اولین بار شامل محیط شهری هم باشد. در این بازی قرار است شاهد بازسازی کامل یک کوبای خیالی باشیم. این تغییرات میتوانند نشانهای از آیندهی سری باشند.
در حالی که Assassin’s Creed نبرد با تمپلارها را رها کرد و در عوض به بررسی افسانهها و فرهنگهای مختلف پرداخت، Far Cry هم از یک سری دیوانهوار به بررسی ایدههای سیاسی و دینی رسید. این تغییر به مرور و طی بازیهای متوالی رخ داد و حالا هویت جدید سری کاملا مناسب Assassin’s Creed Infinity است. Far Cry 7 هم از این جهت ممکن است که کاملا هویت جدید سری را در آغوش بگیرد.
جالب است بدانید که جیسون شرایر مشهور از بلومبرگ هم گفته بود که Far Cry بعدی قرار است این سری را کاملا به سمت و سوی جدیدی ببرد. Far Cry 7 طبعا در مراحل اولیهی توسعه قرار دارد و فهمیدن منظور شرایر فعلا کمی دشوار است. اگر این شایعات درست باشند، Far Cry 6 آخرین Far Cry سنتی این سری خواهد بود. همین حالا هم Far Cry 6 یک کشور کامل را بازسازی کرده است. پر واضح است که بزرگتر کردن بیش از حد نقشهی بازی هم تصمیم جالبی نیست. همین حالا هم بازیهای یوبیسافت از این بابت مورد انتقاد قرار گرفتهاند.
جهان سرویس محور
سوال مهم این است که یک بازی سرویس محور Far Cry چگونه خواهد بود؟ به نظرم یک جهان کوچکتر و متراکمتر برای بهروزرسانیهای متوالی بهتر است. این گونه میتوان با هر بهروزرسانی جدید شاهد اضافه شدن محتوای جدید و کاربردی باشیم. شاید هم شاهد سیستمی مشابه با Hitman 3 باشیم. Hitman 3 به طرز هوشمندانهای نقشهها، سلاحها و ابزار بازیهای قبلی Hitman را در یک پکیج کامل گرد هم آورده است. به نظر میرسد که Far Cry 6 المانهای مخفیکاری زیادی هم دارد.
Guns for Hire همیشه بخش مهمی از بازیهای Far Cry بوده است و با اینکه چنین چیزی رسما در Far Cry 6 وجود ندارد، در عوض شاهد Fangs for Hire هستیم که نقش مشابهای را بازی میکند. در یک Far Cry لایو سرویس میتوانیم شاهد تکامل این سیستم و تبدیل شدن آن به چیزی مشابه با پایگاه مادر Metal Gear Solid 5 باشیم. Far Cry 7 میتواند به بازیبازان این قابلیت را بدهد که سربازهایی با ویژگیها و تواناییهای مختلف از بستههای الحاقی گوناگون را به تیم خود اضافه کند. سپس میتوان از این سربازها در ماموریتهای متفاوت استفاده کرد.
صحبت از ماموریت شد و باید گفت که Far Cry 7 میتواند ماموریتهای دستساز را بار دیگر به این فرنچایز بازگرداند. منظورم چیزی شبیه به Expeditions از Far Cry New Dawn است. نیازی به حذف سبک جهانباز نیست، اما این ماموریتها میتوانند به بازی تنوع ببخشند. البته Far Cry 7 میتواند کاملا با انتظارات ما تفاوت داشته باشد. همچنین Assassin’s Creed Infinity بسیار زودتر از این بازی عرضه خواهد شد و آن موقع میتوانیم کمی به ایدههای یوبیسافت پی ببریم. هر چه باشد به نظر میرسد که مدل لایو سرویس به بخش جدایی ناپذیری از بازیهای AAA تبدیل شده و موفقیت آن را میتوان در عناوینی مثل Destiny 2، GTA Online و Fortnite ببینیم.
بازی Far Cry 6 قرار است در تاریخ ۷ اکتبر (۱۵ مهر ماه) برای پلی استیشن ۵، پلی استیشن ۴، ایکس باکس سری ایکس/اس، ایکس باکس وان، گوگل استدیا و پیسی منتشر شود.