بازی Chernobylite ترکیبی از جهان بازی Stalker، داستان بازی Metro و انتخابهای بازی Fallout است. این بازی یک اثر در ژانر نقش آفرینی وحشت و بقا است که در یک جهان پسا آخرالزمانی در منطقه چرنوبیل جریان دارد. تصمیمات شما داستان بازی و نوع روایت آن را تغییر میدهد. اما ترکیب شدن این بازیها با یکدیگر، اشکالاتی هم در بازی به وجود آورده است. با نقد و بررسی بازی Chernobylite با گیم پالت همراه باشید.
نقد و بررسی بازی Chernobylite
داستان بازی Chernobylite
داستان بازی درمورد یک فیزیکدان به نام ایگور خیمینیوک (Igor Khymynyuk) است، او در نیروگاه هستهای چرنوبیل کار میکرد. در روز انفجار بزرگ چرنوبیل نامزد او به شکل مرموزی ناپدید میشود و از آنجا که ایگور در نیروگاه حضور نداشته است، از انفجار جان سالم به در میبرد. پس از 30 سال او در یک رویا نامزدش را در نیروگاه هستهای چرنوبیل میبیند و همین موضوع باعث میشود تا به منطقه چرنوبیل سفر کند تا بررسی کند که ۳۰ سال پیش چه اتفاقی برای نامزدش، تاتیانا (Tatiana) افتاده است.
هنوز مشخص نیست که چرا ایگور پس از 30 سال به دنبال کشف حقیقت رفته است اما ظاهراً زمان مناسبی را برای سفر انتخاب نکرده است. این منطقه توسط یک ارتش خصوصی موسوم به NAR احاطه شده است. هدف این ارتش به درستی مشخص نیست اما ظاهراً آنها به دنبال کشف و بررسی یک نوع جدید از مواد معدنی به نام Chernobylite هستند. وقتی که به چرنوبیل میرسید با فردی به نام پال اولیویر (Pal Olivier) آشنا میشوید و با کمک هم باید از داستان چرنوبیل پرده بردارید.
داستان بازی در ابتدا کلیشهای، غیر منطقی و ساده به نظر میرسد اما در ادامه بازی متوجه پیچیدگی و نوع روایت داستان خواهید شد. با اینکه شما در بازی هدف روشن و مشخصی در پیش دارید، انتخابهای شما در طول بازی هستند که پایان داستان را رقم میزنند.
شما با انتخابهای خود سرنوشت شخصیتهای داخل بازی از جمله دوستان، دشمنان یا حتی بعضی از NPCهای داخل بازی را تعیین میکنید. تصمیمات داخل بازی معمولاً دشوار هستند اما لازم نیست زیاد نگران آنها باشید چون در بازی امکان عوض کردن تصمیمات هم وجود دارد. بازی با استفاده از این عنصر تلاش کرده است تا یک تجربه لذت بخش و راحت به بازیکن ارائه کند تا بازیکنان بتوانند پایان های مختلف بازی را تجربه کنند.
گیمپلی
در نگاه اول ممکن است بازی Chernobylite از نظر گیمپلی ناامید کننده به نظر برسد اما با پیشروی در بازی متوجه عظمت مکانیکهای گیمپلی بازی خواهید شد. گیمپلی بازی دارای یک سیستم تعیین درجه سختی منحصر به فرد است به این صورت که شما میتوانید برای بخشهای مختلف بازی درجه سختی تعیین کنید. برای مثال اگر از مبارزات سخت لذت میبرید میتوانید درجه سختی بخش مبارزات را دستکاری کنید در این صورت مبارزات و گانپلی بازی سختتر یا آسانتر خواهد شد، یا اگر برای شما پیدا کردن وسایل، امکانات و سیستم لوت (Loot) مهم است میتوانید درجه سختی این بخش را باتوجه به سلیقه خود تغییر دهید.
اگر درجه سختی بخش لوت را روی حالت سخت قرار دهید، تجهیزات و منابع کمتری در بازی پیدا خواهید کرد و تراکم منابع در هر منطقه کمتر خواهد شد. حتی میتوانید سطح قدرت همراهان و یاران خود را هم تغییر دهید تا بهتر بجنگند. بخش دیگری از بازی یعنی ساخت و ساز پایگاه نیز قابل تغییر است. برای مثال با کاهش درجه سختی این بخش، قیمت تجهیزات پایگاه کاهش مییابد و میتوانید راحتتر آن را گسترش دهید. برخی از بازیکنان از این قابلیت استقبال نمیکنند اما گروه دیگری از بازیبازان عاشق آن هستند. بنابراین این قابلیت یک تیغه دولبه محسوب میشود. به عبارتی هم می تواند باعث افزایش محبوبیت بازی شود و هم اینکه از محبوبیت آن بکاهد.
در بازی Chernobylite شما روز خود را در پایگاه شروع میکنید و لیستی از ماموریتهای اصلی و فرعی و فعالیتهای جانبی در اختیار شما قرار میگیرد. این لیست شامل فعالیتهایی مانند جستجو برای مهمات، اسلحه و غذا تا کامل کردن ماموریتهای داستانی میشود. میتوانید این فعالیتها را به همراهان و یاران خود واگذار کنید یا اینکه خودتان به صورت شخصی وارد عمل شوید.
هرکدام از همراهان شما یک درجهی موفقیت دارد که با کامل کردن یا شکست خوردن در مأموریتها، افزایش یا کاهش مییابد. بنابراین موفقیت در مأموریتها بستگی به درجه موفقیت هر همراه دارد. ممکن است کسی که وظیفهی انجام یک ماموریت را دارد در انجام آن شکست بخورد. در این صورت ممکن است که او مهمات را از دست بدهد یا توسط سربازهای دشمن اسیر شود. این بخش از بازی بسیار واقع گرایانه طراحی شده است و باعث افزایش کیفیت بازی میشود.
یکی از قابلیتهای خوب این بازی امکان شخصی سازی پایگاه است. به مانند بازی Fallout 4 شما میتوانید در پایگاه خود تجهیزات مختلفی مانند میز کار، رادیاتور تولید برق، اسلحه، تجهیزات نوری و… را بسازید. البته باید به این موضوع توجه کنید که وسایلی که انرژی مصرف میکنند باید با میزان تولید انرژی مطابقت داشته باشند برای مثال اگر تعداد وسایل روشنایی زیاد شود، در مقابل برای راه اندازی همه آنها باید تعداد رادیاتورها را افزایش دهید تا برق مورد نیاز آنها تامین شود.
همچنین میتوانید در پایگاه خود اسلحههای متفاوتی مانند Plasma Gun بسازید اما یکی از امکانات برجسته آن، امکان پرورش گیاهان غذایی و دارویی در پایگاه است. این موضوع یکی از ویژگیهای خوب بازی به شمار میرود که نشان دهنده خلاقیت تیم سازنده است.
جهان بازی
این بازی توسط یک استودیوی مستقل کوچک ساخته شده است، تیم سازنده برای ایجاد محیطها و تکسچرهای واقع گرایانه، با استفاده از عکس برداریهای هوایی اقدام به ساخت محیط بازی کرده است. این بازی از دو زبان انگلیسی و روسی پشتیبانی میکند. به علاوه Chernobylite دارای شش منطقهی جهان باز است که از نظر وسعت با یکدیگر متفاوت هستند. برخی از آنها بسیار بزرگ هستند و با ساختمانهای متعدد احاطه شده اند. بنابراین مناطق زیادی برای گشت و گذار و پیدا کردن مهمات در بازی وجود دارد و در طول بازی شما باید چندبار به هر منطقه سفر کنید.
شاید در نگاه اول این موضوع باعث تکراری شدن محیطهای بازی شود اما درواقع هربار که وارد بازی میشوید عناصر زیادی از محیط تغییر میکند. برای مثال مکان مهمات و غذاها عوض میشود، قفل درها تغییر میکند، جای سرنخ ها عوض میشود و همچنین رویدادهای تصادفی جدیدی هم در نقشه ظاهر میشود.
این رویدادها میتواند آشنا شدن با یک فروشنده، یک NPC جدید، یک همراه قدرتمند یا سرنخهایی برای پیدا کردن نامزد ایگور باشد. در نقشهی بازی شدت امواج رادیواکتیو مناطق مختلف نمایش داده میشود. علاوه بر آن گاهی اوقات هلیکوپترها در مناطق مختلف نقشه پرواز میکنند که این موضوع نشان دهنده حضور نیروهای نظامی در منطقه است.وجود طوفانهای اتمی در دنیای بازی نشان دهنده حضور هیولاهای جهش یافته در منطقه است.
این علامتها نشان دهنده تغییرات نقشه هر منطقه هستند بنابراین هربار که وارد نقشه میشوید یک سناریوی متفاوت را تجربه خواهید کرد. رویدادهای تصادفی بازی ممکن است یک صحنه مهم از داستان بازی یا حتی یک جامپ اسکر باشد. اگر در طول روز وارد مناطق بازی شوید، میبینید که نورپردازی و اتمسفر ساختمانها به شدت تغییر کرده است. علاوه بر آن به لطف تکنولوژی عکس برداری فتوگرامتری، تکسچرها و کیفیت بافتهای بازی بسیار بالا است. اگر در محیط بازی کمی جستجو کنید متوجه میشوید که برخی از ساختمان های بازی کاملاً شبیه هم هستند.
البته از یک استودیوی مستقل کوچک نمیتوان انتظار ساخت تعداد زیادی ساختمان منحصر به فرد را داشت. اگر به معماری ساختمانهای رژیم شوروی نگاهی بیاندازید متوجه خواهید شد که همه آنها شبیه هم هستند. این موضوع از جهاتی باعث واقعی تر شدن بازی، و از جهاتی باعث کاهش تنوع و ارزش تکرار آن میشود.
سیستم مبارزات
شما میتوانید به دو روش سربازان را در بازی از میان بردارید. روش اول استفاده از مخفی کاری و از بین بردن آنها به صورت تک به تک است. روش دوم درگیری مستقیم با اسلحههای جنگی و مبارزه با گروهی از دشمنان است. سیستم مخفی کاری بازی بسیار لذت بخش است. در بازی تعداد زیادی مهارت قابل ارتقا وجود دارد که با استفاده از آنها میتوانید مهارت مخفی کاری خود را تقویت کنید. حتی در بازی یک لباس کاموفلاژ (Camouflage) هم وجود دارد که با پوشیدن آن صدای پای شما کاهش پیدا میکند و دشمنان نمیتوانند به آسانی شما را پیدا کنند.
شما میتوانید با پنهان شدن در بوتهها و پشت دیوارها، از اسلحههای بی صدا استفاده کنید. این موضوع باعث میشود تا بدون دیده شدن به دشمنان خود شلیک کنید. اگرچه در بازی Chernobylite اسلحههای زیادی وجود ندارد اما قابلیت شخصی سازی اسلحهها باعث میشود تا این موضوع را یک نقطهی ضعف به شمار نیاوریم. اسلحههای بازی دارای امکان شخصی سازی شدن هستند و میزان این شخصی سازی بسیار بالا است. شما میتوانید تمام بخشهای سلاح خود را که شامل خشاب، لوله، قنداق، دوربین و غیره میشود، به صورت کامل شخصی سازی کنید. حتی میتوانید اسلحههای شخصی سازی شده را به همراهان خود اهدا کنید تا سطح موفقیت آنها در طول بازی افزایش پیدا کند.
هوش مصنوعی
یکی از مشکلات بازی عدم توازن هوش مصنوعی در میان NPCهای بازی است. اگر در حالت سخت وارد بازی شوید، وقتی که سربازهای دشمن شما را پیدا میکنند ناگهان از سه جهت به شما تیراندازی میشود؛ درحالی که این ویژگی اصلأ واقع گرایانه نیست. در مقابل، اگر در حالت آسان به بازی بپردازید، عبور از سربازهای دشمن بسیار بسیار راحت است و اصلاً نیازی به درگیری نیست. همین موضوع باعث ضعف بازی میشود.
اما مهمترین ضعف هوش مصنوعی بازی در بخش مبارزات رو در رو مشخص میشود، سربازان دشمن در بخش مبارزات از عملکرد خوبی برخوردار نیستند اما در بخش مخفی کاری به خوبی عمل میکنند. البته بخش مبارزات بازی هنوز هم لذت بخش است اما نمیتوان از ضعف هوش مصنوعی آن چشم پوشی کرد.
ویژگیهای اضافه
یکی از ویژگیهای خوب بازی وجود بخشی به نام سلامت روانی است. اگر بازی Amnesia را تجربه کرده باشید، میدانید که در کنار سلامت فیزیکی، بخشی به نام سلامت روانی وجود دارد. هنگامی که شما در بازی به کسی شلیک میکنید یا به شما شلیک میشود سلامت روانی شما کاهش پیدا میکند. کاهش بیش از حد سلامت روانی باعث میشود تا چیزهایی را ببینید یا بشنوید که در بازی وجود ندارند یا حتی میتواند باعث مرگ شما بشود.
علاوه بر آن ممکن است در محیط بازی دچار آلودگی با امواج رادیواکتیو شوید، در این صورت باید از موادی به نام Anti Ram استفاده کنید تا تحت تاثیر این امواج قرار نگیرید. همچنین امکان ساخت تله و استفاده از آنها برای از بین بردن دشمنان هم در بازی وجود دارد.
در طول بازی ممکن است به NPCهای مختلف و همراهان قدرتمندی برخورد کنید، برخی از آنها شخصیت پردازی بسیار خوبی دارند و به راحتی در ذهن ماندگار میشوند. هر همراه جدید میتواند مجموعهای از قابلیتهای جدید را به شما آموزش دهد و بعد از ارتقای هر مهارت یک مینی گیم برای شما درنظر گرفته میشود. باید در انتخاب تعداد همراهان خود دقت کنید چون گاهی اوقات در بازی باید جیره غذایی هر فرد را مشخص کنید. اگر تعداد نفرات بیشتر باشد غذای بیشتری نیاز خواهید داشت و اگر شخصی از میزان غذای خود ناراضی باشد، رابطه او با شما بد میشود و حتی ممکن است گروه را ترک کند.
مهمترین بخش بازی تصمیمات شما هستند که قدرت تغییر پایان بازی را دارند. اینکه شما در بازی یک کاراکتر را میکشید یا به او رحم میکنید، آیا مهمات را برای خودتان برمیدارید یا آن را بین اعضای گروه تقسیم میکنید مثالهایی از این دست هستند.
پایان بندی و انتخابها
روال تصمیم گیری به این صورت است که یکی از اعضای گروه یک پیشنهاد و عضو دیگر یک پیشنهاد متفاوت را ارائه میدهد و شما باید بین این دو یکی را انتخاب کنید. بازی Chernobylite از آن دسته بازیهایی است که از چند پایان مختلف برخوردار است بنابراین ارزش تکرار آن به شدت افزایش مییابد و همچنین برای درک بهتر داستان باید چندبار آن را تجربه کنید.
یکی از امکانات جالب بازی امکان تغییر تصمیمات است. اگر شما توسط یک جهش یافته کشته شوید وارد بخشی به نام حافظه میشوید که میتوانید تصمیماتی که در طول بازی گرفتهاید را تغییر دهید. این موضوع باعث ایجاد روابط و مأموریتهای جدید میشود. حتی میتوانید در این بازی به گذشته بازگردید. اما اگر توسط یک نظامی کشته یا دستگیر شوید، خود را در یک زندان پیدا خواهید کرد و باید سعی کنید تا از آنجا فرار کنید.
سخن پایانی
بازی Chernobylite بازی خوش ساختی است که ایرادات کوچک و جرئی آن مانند ضعف هوش مصنوعی، تکراری بودن اجزای محیط بازی، باعث کمتر دیده شدن نقاط قوت آن میشود اما به صورت کلی، این بازی یک تحول در سبک وحشت و بقا به شمار میرود. قابلیت شخصی سازی بالای بازی یکی از نقاط قوت مهم آن است که ارزش تکرار بازی را بالا میبرد و میتواند ساعتها شما را سرگرم کند. علاوه بر آن شیوهی روایت داستان و تاثیر انتخابهای بازیکن بر پایان بندی آن قطعاً یکی از ویژگیهای مثبت بازی محسوب میشود. پس پیشنهاد میکنم این بازی را از دست ندهید.