بازی جدید استودیوی آرکین (Arkane) یعنی Deathloop مثل یک Dishonored پر انرژی است. پس از چندین بازی شاهکار در قالب Prey و Dishonored، این استودیو نه تنها علاقهی ما، بلکه اعتماد ما را هم به دست آورده است. بازی Deathloop به همین سبب یکی از مورد انتظارترین بازیهای سال 2021 است.
10 نکته جدید از بازی Deathloop
به تازگی و در جریان یکی از رویدادهای State of Play، شاهد رونمایی از گیمپلی گستردهی بازی بودیم. راستش را بخواهید این تریلر ابدا ما را ناامید نکرد. به نظر میرسد که آرکین بار دیگر قرار است ما را شگفتزده کند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به نکاتی که از تریلر گیمپلی بازی Deathloop متوجه شدیم.
ساختار
چرخهی زمانی Deathloop بدون شک یکی از جذابترین ویژگیهای آن است. اما این چرخه دقیقا چه ساختاری خواهد داشت؟ پس از نمایش State of Play شاهد انتشار اطلاعاتی در این مورد از سوی کارگردان بازی بودیم. پس از به پایان رساندن مقدمهی بازی، محیط Deathloop کاملا باز خواهد شد و میتوانید به هر ترتیبی اهداف خود را به قتل برسانید. بازی شامل چند منطقه و چهار زمان مختلف در روز خواهد بود. نه تنها شاهد مناطق متفاوتی هستیم، بلکه یک منطقه هم در ساعات مختلف روز تفاوتهایی خواهد داشت. برای مثال شاید برای یک چرخه به سلاح خاصی نیاز داشته باشید و آن سلاح تنها در پایان روز قابل دسترسی باشد. پس جستوجوی مناطق مختلف بازی اهمیت خاصی خواهد داشت.
جزئیات چرخههای زمانی
مهم نیست چقدر در مدیا شاهد ایدهی چرخههای زمانی یا سفر در زمان باشیم، باز هم به این جور داستانها علاقه داریم. به نظر میرسد Deathloop کار منحصر به فردی را با این ایده انجام داده است. تمام شهروندان جزیرهی Blackreef از نوع خاصی از فراموشی رنج میبرند. با هر بار ریست شدن چرخهی زمانی، همه از جمله پروتاگونیست داستان، بخشی از حافظهی خود را از دست خواهند داد. تنها شخصیتی که در مقابل این پدیده مصونیت دارد Juliana است. خیلی زود Colt هم شروع به بازیابی حافظهاش میکند. این مهم سوالات جالبی را بر میانگیزد.
Residuum
اگر نگران هستید که با هر بار شکست در Deathloop باید همه چیز را از نو آغاز کنید، نگران نباشید. Residuum بهترین دوست شماست. حال Residuum دقیقا چیست؟ Residuum یک واحد ارزی درون بازی بوده که با استفاده از آن میتوانید پیشرفتها و آیتمهای خود را دائمی کنید. به این ترتیب سلاحها، تواناییها یا ارتقاهای شما در تمام چرخهها همراه شما خواهد بود. البته این منبع محدود بوده و باید در خرج آن دقت به عمل آورید. اما در هر صورت در بازی شاهد پیشرفت دائمی خواهیم بود.
تواناییها
البته که یک بازی آرکین بدون تواناییهای دیوانهوار معنایی ندارد. به نظر میرسد Deathloop در این زمینه هم جای نگرانی باقی نمیگذارد. به نظر میرسد که تواناییها ترکیبی از موارد جدید و تواناییهای Dishonored است. یکی از این تواناییها Reprise نام داشته که به شما اجازهی به عقب برگرداندن زمان پس از مرگ را میدهد. اینگونه نیازی به آغاز دوبارهی چرخهی زمانی ندارد. شما کلا دو بار مجاز به استفاده از این توانایی خواهید بود. یکی دیگر از تواناییها Karnesis نام داشته و با استفاده از آن میتوانید دشمنان را مثل عروسک به در و دیوار پرتاب کنید. این توانایی در تریلر گیمپلی بازی چندین بار به نمایش در آمد. تواناییهای دیگر برای هواداران Dishonored آشنا خواهند بود.
کشتن Visionaries
هدف شما در Deathloop کشتن هر هشت Visionary در جزیرهی Blackreef است. همانطور که انتظار دارید کشتن هر کدام از این هشت نفر پاداشهای قابل توجهای را در بر خواهد داشت. از ارتقاها و ابزار کاربردی گرفته تا مقدار زیادی از Residuum که به شما اجازهی دائمی کردن ارتقاها را خواهد داد.
مسیرهای متفاوت
با توجه به سابقهی آرکین، تعجبی ندارد که Deathloop یک شوتر خطی معمولی نیست. هر منطقه شامل مسیرهای شاخهشاخهای خواهد بود که به شما آزادی عمل کامل را در رسیدن به هدفتان خواهد داد. بازیهای آرکین همیشه بسیار سیستمیک بودهاند. همانند یک شبیهساز درگیرکنندهی اصیل، آزادی عمل و انتخاب بازیباز حرف اول را در فلسفهی طراحی این بازیها میزند. به نظر میرسد که Deathloop هم دنبالهروی این روند است و با توجه به ساختار نوآورانهی بازی، این فرمول احتمالا از همیشه بیشتر به چشم خواهد آمد.
استراق سمع
Deathloop علاوه بر Dishonored از سایر غولهای مخفیکاری هم الهام خواهد گرفت. برای مثال رگههایی از Hitman در این بازی دیده میشود. بزرگترین شباهت این دو بازی، قابلیت استراق سمع و دریافت اطلاعات جدید از گفتوگوی میان NPCهاست. با گوش دادن به این گفتوگوها میتواند مسیرها و روشهای جدیدی را برای به پایان رساندن ماموریتتان کشف کنید.
هک کردن
به نظر میرسد که Deathloop شامل مکانیکهای هک کردن خفیفی خواهد شد. اگر چه فعلا اطلاعات بیشتری در این باره در دسترس نیست، اما بعید است که شاهد سیستم یا مینیگیم گسترده و جداگانهای باشیم. در طول تریلر گیمپلی بازی، چندین بار شاهد هک کردن ابزار مختلف توسط Colt بودیم. اهمیت وسیلهی هک کردن Colt در بازی مشخص خواهد شد. اما به نظر میرسد که میتوان استفادههای خلاقانهای از آن کرد.
Juliana
Colt پروتاگونیست Deathloop است، اما Juliana هم شخصیت مهمی محسوب میشود. مصونیت او در مقابل فراموشی چرخهی زمانی قطعا نکتهی جالبی است. همچنین به نظر میرسد که او و Colt تاریخچهی گستردهای دارند که Colt در ابتدای بازی به یاد نمیآورد. Juliana علاوه بر داستان در گیمپلی هم تاثیرگذار خواهد بود. او هر از چند گاهی میتواند وارد بازی شده و شما را شکار کند. بسته به تنظیمات شما، Juliana توسط هوش مصنوعی یا یک بازیباز دیگر کنترل خواهد شد.
پیامها
یکی از نکات جالبی که در تریلر گیمپلی بازی مشاهده شد و آرکین هم به آن اشاره داشت، هشدار و پیامهای مختلف در سطح جزیره است. با نگاهی به نوشتههای روی دیوار یا بیلبوردها، میتوانید اطلاعات جالبی را کسب کنید که به شما کمک خواهند کرد. البته این اطلاعات به صورت رمز بوده و باید معنای آن را خودتان درک کنید. این اطلاعات تا چه حد کاربردی خواهند بود؟ آیا این نوشتهها در داستان بازی تاثیر دارند؟ اینها پرسشهایی هستند که برای پاسخ به آنها باید تا انتشار بازی صبر کنید.