یکی از برنامههای جدید پلیاستیشن برای پورت بازیهای پلیاستیشن 4 برای پلیاستیشن 5 مشخص شده است. این برنامه در واقع عرضهی نسخههای کاملتری در قالب Director’s Cut است. حال باید پرسید که چه عناوینی شایستهی این ارتقا هستند؟ در ادامه با گیم پالت همراه باشید.
سونی به تازگی اعلام کرده که دو تا از انحصاریهای پلیاستیشن، صاحب نسخههای کاملتری در قالب Director’s Cut خواهند شد. طبق انتظار قرار است شاهد عرضهی بازیهای نسل هشتم بر روی ایکسباکس سری ایکس/اس و پلیاستیشن 5 باشیم. ایکسباکس تصمیم گرفته تا این کار را با برنامهی Backwards Compatibility عالی خود انجام دهد. در حالی که پلیاستیشن روشهای متنوع و بعضا کندتری را پیش گرفته است.
تعهد مایکروسافت به ارتقای بازیها برای ایکسباکس سری ایکس/اس، باعث شده تا این کنسولها ارزش بسیار بیشتری داشته باشند. سونی هم چندی پیش دو بازی Death Stranding: Director’s Cut و Ghost of Tsushima: Director’s Cut را معرفی کرد. این عناوین نه تنها بازیهای مذکور را از نظر فنی و بصری برای پلیاستیشن 5 ارتقا میدهند، بلکه شامل محتوای جدید هم خواهند بود. محتوای جدید Ghost of Tsushima در قالب یک فصل جدید بر روی Iki Island برای پلیاستیشن 4 هم منتشر خواهد شد. در ادامه میخواهیم یک سری از انحصاریهای دیگر پلیاستیشن 4 را بررسی کنیم که شایستهی دریافت یک Director’s Cut بر روی پلیاستیشن 5 هستند.
انحصاریهای پلیاستیشن که شایستهی دریافت Director’s Cut هستند
Bloodborne
وقتی صحبت از شایستگی میشود، طبیعی است که به بازی Bloodborne فکر کنیم. شاهکار فرامسافتور (FromSoftware) یکی از بهترین سولز-لایکهای تاریخ بوده و به عقیدهی بسیاری از خود بازیهای Dark Souls هم بهتر است. اتمسفر گوتیک Bloodborne به تنهایی باعث منحصر فرد بودن آن شده و گیمپلی اکشن هم شدیدا رضایتبخش است. مهمترین درخواست هواداران از سونی افزایش نرخ فریم بازی به 60 فریم بر ثانیه است. در صورت انتشار Director’s Cut میتوانیم علاوه بر نرخ فریم، شاهد اضافه شدن نواحی و باسهای جدید هم به بازی باشیم. احتمالات و پتانسیل چنین ارتقایی برای Bloodborne حقیقتا هیجانانگیز است. همچنین شایعات اخیر به وجود چنین نسخهای اشاره میکنند.
God of War
God of War پلیاستیشن 4 یک بازسازی کامل از این فرنچایز محبوب بود که برگ تازهای را در حماسهی Kratos رقم زد. به جای خدایان یونانی، Kratos و پسرش، Atreus، این بار باید به مصاف اساطیر نورس میرفتند. در همین حین این دو باید با مشکلات شخصی و خانوادگی خود هم دست و پنجه نرم میکردند. یکی از جالبترین نکات در مورد God of War، عرضهی آن در قالب یک پروژهی AAA در سال 2018 بدون هیچ گونه بسته الحاقی است. چیزی که این روزها خیلی کم در دنیای بازیهای ویدیویی مشاهده میشود. یک نسخهی کاملتر برای پلیاستیشن 5، میتواند محتوای جانبی جالبی را به God of War اضافه کند.
Knack 1 + 2
این مورد شاید کمی عجیب به نظر برسد. Knack به خاطر بد بودن میان انحصاریهای سونی شناخته میشود. مبارزات Beat-’em-up بازی متوسط و درجهی سختی بازی هم بیثابت بود. پلتفرمینگ سه-بعدی چندان حضور پررنگی نداشته و داستان هم عاری از هیجان است. بسیاری از هواداران نمیدانند که دنبالهی بازی بسیاری از مشکلات آن را حل کرد و اکشن-پلتفرمر قابل قبولی است. یک Director’s Cut میتواند مشکلات بازی اول را هم حل کرده و دروازهی خوبی برای یک بازی سوم از سوی تیم آسوبی (Team Asobi) باشد. Knack شروع خوبی نداشت. اما همچنان میتوان به پتانسیل آیندهی سری امیدوار بود.
The Last Of Us Part 2
یکی از پرحاشیهترین انحصاریهای پلیاستیشن 4 بدون شک The Last Of Us Part 2 بود. این بازی شامل داستان پر فراز و نشیبی بود که تصمیمات جسورانهی آن، به مذاق همه خوش نیامد. بازی در حال حاضر هم شرایط خوبی بر روی پلیاستیشن 4 و پلیاستیشن 5 دارد. اما یک Director’s Cut میتواند در کنار بخش چندنفرهی مورد انتظار بازی منتشر شود. این نسخه میتواند همان نسخهی رایانهی شخصی هم باشد. بسیاری از هواداران دوست دارند تا روایت داستان بازی را با ترتیب متفاوتی مشاهده کنند. البته در نهایت اینها به تصمیم ناتی داگ (Naughty Dog) بستگی دارد.
Dreams
Dreams، اثر استودیوی مدیا مولکول (Media Molecule)، موفقیت غافلگیرکنندهای بوده است. این پلتفرم بازیسازی، منجر به خلق پروژههای متعدد و با کیفیتی از سوی بازیبازان شده است. بازی Dreams در حال حاضر بر روی پلیاستیشن 4 و پلیاستیشن 5 در دسترس است. اما هواداران بدون شک دوست دارند تا شاهد گسترش بیشتر آن باشند. یکی از انتقادهای وارد به بازی، عدم قابلیت استفاده از آن به عنوان یک موتور بازیسازی کامل است. البته این مسئله کمی گستردهتر از این بررسی سطحی است. با این حال یک Director’s Cut بالاخره میتواند به بازیبازان اجازهی ساخت و فروش یک بازی کامل را بدهد.
The Last Guardian
The Last Guardian یکی از بازیهای عجیب دیگر نسل گذشته است. پس از سالها هایپ، تریلر و شک و تردید، بازی بالاخره عرضه شد و نقدهای ضد و نقیضی را دریافت کرد. بازسازی Shadow of the Colossus، عنوانی که سالها پیش توسط تیم سازندهی The Last Guardian ساخته شده بود، به پروژهی بسیار هیجانانگیزتری تبدیل شد. شاید برداشتی دیگر بتواند این بازی را به اثر تحسینشدهتری تبدیل کند. یک Director’s Cut میتواند علاوه بر رفع بسیاری از مشکلات فنی بازی، پازلها و المانهای گیمپلی جذابتری را به نیمهی دوم بازی اضافه کند.
Uncharted 4: A Thief’s End
آخرین بازی سری Uncharted، در کنار بسته الحاقی آن یعنی Lost Legacy، خداحافظی شایستهای با یکی از فرنچایزهای نمادین پلیاستیشن بود. اگر از فیلم Uncharted فاکتور بگیریم، به نظر میرسد که کار این سری فعلا تمام شده و ناتی داگ تمرکز خود را بر روی The Last of Us و پروژههای دیگر گذاشته است. البته در حال حاضر میدانیم که نسخهی رایانههای شخصی Uncharted 4 در راه است. این اتفاق میتواند با انتشار یک Director’s Cut همزمان شود. شاید بتوانیم شاهد یکی از ماجراجوییهای منفرد Sam باشیم. در هر صورت Uncharted بیشتر هیچ گاه چیز بدی نیست.