بازی Resident Evil Village آمد و رفت و ظاهرا بازی Resident Evil 9 هم در دست توسعه است. با توجه به موفقیت Village، به نظر میرسد که هنوز در داستان Ethan و خانوادهی Baker هستیم. البته از این مهم ابدا ناراضی نیستیم. فرمول جدید Resident Evil بسیار کارآمد بوده و شاهد دو نسخهی خوب متوالی در سری اصلی بودیم. همچنین Village به لطف بازاریابی هوشمندانهی کپکام (Capcom) به موفقیت تجاری بزرگی هم تبدیل شد. با وجود کیفیت بالای Village، یک سری بهبودها هستند که از نسخهی بعدی سری Resident Evil میخواهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.
انتظاراتی که از بازی Resident Evil 9 داریم
هشدار: ادامهی مقاله حاوی اسپویلر برای دو بازی Resident Evil Village و Resident Evil 7: Biohazard است.
پایان سهگانهی فعلی
Resident Evil 7 آغازگر عصر جدیدی برای فرنچایز کپکام بود. آن بازی هم از نظر زاویهی دوربین و هم از نظر سبک روایی سری را دچار تغییراتی کرد. Resident Evil Village هم دنبالهی بسیار خوبی بود که دنیای این سبک را گستردهتر کرد. با این حال نسخهی بعدی باید پایان این سهگانهی جدید باشد. منظورمان پایانی بر خط داستانی Mold، ماجرای خانوادهی Winters و BSAA است. شایعات حاکی از به وقوع پیوستن این مهم هستند. هر چند با توجه به رها شدن نسخهی نمرهدار توسط کپکام، هر چیزی در آینده ممکن است.
حضور بیشتر شخصیتهای کلاسیک
با توجه به حضور مداوم Chris Redfield در بازاریابیهای کپکام برای Resident Evil Village، چندان در خود بازی شاهد حضور او نبودیم. در واقع تنها در سکانسی کوتاه نزدیک به پایان بازی کنترل او را به دست میگیرید. راستش را بخواهید دوست داریم تا در Resident Evil بعدی شاهد حضور بیشتر شخصیتهای کلاسیک سری مثل Chris، Leon و Jill باشیم. حتی حضوری کوتاه از Ada هم میتواند رضایتبخش باشد.
زامبیها
اگر Resident Evil 9 به راستی قرار است پایان یک دوران باشد، پس تنها خواستهی ما بازگشت شخصیتهای کلاسیک نیست. بازگشت زامبیهای کلاسیک از عناوین قدیمی این سری یا حتی غولهایی مثل Tyrant میتواند بسیار جذاب باشد. ضمنا اگر BSAA به آنتاگونیست اصلی تبدیل شود، بازگشت دشمنان قدیمی میتواند از جهت دیگری هم جالب باشد.
پروتاگونیستی با چهره
صورت نداشتن Ethan در Resident Evil 7 برای مدتی به شوخی جالبی تبدیل شده بود. البته مشکل این بود که Ethan در آن بازی چندان شخصیتی هم نداشت. سپس کپکام تصمیم گرفت تا در Village کمی به او شخصیت داده، اما همچنان او را بدون چهره نگه دارد. نتیجهی نهایی باز هم چندان رضایتبخش نبود. به طوری که میتوان Ethan را یکی از نقاط منفی هر دو بازی دانست. برای Resident Evil 9 دوست داریم شاهد شخصیتی با چهره و شخصیتپردازی بسیار بهتر باشیم.
ریتم کندتر
از اول تا آخر، Resident Evil Village یک رولر کوستر سریع بوده که دائما شما را با اکشن سرگرم میکند. در این بازی شما با محیطهای منحصر به فرد زیادی مواجه میشوید. با این حال به نظر یک ریتم کندتر میتواند به ماندگارتر شدن وقایع بازی کمک کند. همچنین وحشت اتمسفریک Resident Evil 7 چیزی بود که حضور آن در Village حس نمیشد. ضمنا سریعتر شدن ریتم بازی، باعث شد تا برخی از محیطها و شخصیتها مثل Lady Dimitrescu و قلعهاش به حداکثر پتانسیل خود نرسند.
محیطهای کلاستروفوبیک
صحبت از تعادل شد و باید گفت که به نظر ما Resident Evil 9 به محیطهای کلاستروفوبیک و تنگتر بیشتری نیاز دارد. در Resident Evil 7 شاهد راه حل جالبی برای این مسئله بودیم و بازی در مکانی بسته با چند ساختمان متفاوت جریان داشت. این محدودیت باعث عمیقتر شدن طراحی محیطها میشود. Village با وجود افزایش اندازه و وسعت بازی، آن طراحی با جزئیات Biohazard یا حتی Resident Evilهای کلاسیک را نداشت.
دوری بیشتر از اکشن
از منظر گیمپلی باید گفت که المانهای بقای Resident Evil باید حضور پررنگتری داشته باشند. در Village حتی بر روی درجات سختی بالا هم میتوانید تمام دشمنان را به گلوله ببندید. این در حالی است که بخشی از هویت Resident Evil، تصمیمگیری بین فرار و قرار بود. در بازسازی سال 2002 Resident Evil، برخی از زامبیها باید سوزانده میشدند. در این غیر این صورت پس از مدتی شاهد تبدیل شدن آنها به Crimson Head بودیم.
مدیریت بهتر سیستم Inventory
مدیریت Inventory یکی از ارکان کلیدی بازیهای Resident Evil است. تصمیم بین رها کردن یا حمل یک آیتم، به همان المان بقای بازی میافزاید. Resident Evil 7 تا حد زیادی این موضوع را درک میکرد. مدیریت Inventory موضوع مهم دیگری است که در Village به راستی خبری از آن نبود. در Village عملا میتوانید هر چیزی که گیرتان میآید را با خود حمل کنید. این یعنی بدون نگرانی میتوانید چندین سلاح، مهمات و آیتمهای درمانی گوناگون را در تمام مدت با خود داشته باشید. شاید با خود بگویید که این با ساختار اکشن-محور Village سازگاری دارد. اما Resident Evil 4 هم در عین اکشن بودن توانسته بود تا مدیریت Inventory را حفظ کند.
پازلهای دشوارتر
تغییر زاویهی مجسمهها در قلعهی Dimitrescu یا حل پازلهای مختلف هزارتو در Village کمی بیش از اندازه آسان است. البته گفتن اینکه بازی بعدی به پازلهای دشوارتر نیاز دارد به نوعی شمشیر دو-لبه است. برخی از هواداران علاقهای به بازگشت به دوران آزمون و خطای Resident Evilهای قدیمی ندارند. با این حال میتوان به تعادل خوبی بین این دو رسید. مثال این قضیه اتاق پارتی Lucas در Resident Evil 7 است.
کوآپ در Mercenaries
این یکی ممکن است دیر یا زود به خود Village اضافه شود. اما باید گفت که نبود کوآپ در حالت Mercenaries کمی ناامیدکننده است. خصوصا با توجه به اینکه نسخههای قبلی از این ویژگی پشتیبانی میکردند. اگر حالت Mercenaries در Resident Evil 9 بازگردد، امیدواریم که از همان ابتدا شاهد پشتیبانی از کوآپ باشیم. راستش را بخواهید کوآپ خیلی بهتر از اکثر حالتهای PvP جدید است.
پایانهای متفاوت
Resident Evil 7 دارای انتخابی مربوط به Mia یا Zoe بود که میتوانست سرنوشت هر دو را تغییر داده و به پایانهای نسبتا متفاوتی منجر شود. البته این انتخاب چندان نوآورانه یا مهم نبود. همچنین این Mia بود که از نظر بازی زنده ماند و به Village رسید. با این حال این انتخابات کوچک بهتر از حذف کلی آنها است. اگر شایعات درست بوده و Resident Evil 9 آخرین نسخهی شمارهدار این فرنچایز باشد، ارائهی چندین پایان متفاوت راه حل خوبی برای راضی کردن اکثر هواداران است.
حالت Randomizer
حالت Randomizer یکی از مواردی است که میتواند به راحتی ارزش تکرار بازی را بالا ببرد. با تغییر مکان جایگیری سلاحها و مهمات، میتوان آرامش موجود در تجربهی بازی برای بار دوم را گرفت. در حالی که در گذشته سایر انتشار مادهای Randomizer مختلفی برای بازیهای Resident Evil بودهایم، کپکام هنوز رسما این کار را انجام نداده است. تصور کنید اگر Resident Evil 9 حالت Randomizer را با سیستم Unlock بازی Resient Evil Village ترکیب میکرد.
پشتیبانی از واقعیت مجازی
یکی از جذابترین و ترسناکترین قسمتهای Resident Evil 7، تجربهی بازی با واقعیت مجازی بود. محیطهای بستهی بازی و ریتم کندتر، آن بازی را برای یک تجربهی واقعیت مجازی مناسب کرده بود. حذف واقعیت مجازی از Resident Evil Village در عین قابل درک بودن، همچنان ناامیدکننده بود. با توجه به پیشرفت دائم این فناوری در سالهای اخیر و اخبار حاکی از عرضهی Playstation VR 2، پشتیبانی از واقعیت مجازی برای Resident Evil 9 عالی خواهد بود.