مدیریت استودیوهای جهانی ایکسباکس، فیل اسپنسر (Phil Spencer)، در جدیدترین مصاحبهی خود میگوید که اگرچه نگرانیهایی که در زمینهی انحصار طلبی و خرید استودیوهای متفاوت پیش آمده به خوبی قابل درک است، اما خرید استودیوهای جدید و موفق در حقیقت بخشی طبیع و سالم از صنعت بازیسازی میباشد و نمیتوان جلوی آن را گرفت.
خرید استودیوهای مختلف و گاها توسعه دهندگان (و حتی گاهی اوقات کمپانیهای ناشر و نسبتا بزرگ) برای مدت طولانی بخشی از صنعت بازیهای ویدیویی بوده است. البته همانطور که میدانید این امر در هر صنعت دیگری نیز عموما اتفاق میافتد و انحصار طلبی در حقیقت چیز جدیدی نیست، اما به هر حال، به طور خاص در چند سال اخیر فعالیتهای به شدت وسیع و گستردهای را در این زمینه از سوی استودیوهای مختلف و کمپانیهای بزرگ مشاهده کردهایم.
برای مثال باید گفت که سونی به تازگی خرید استودیوی هوسمارک (Housemarque) را به صورت رسمی تایید کرده است (و البته شایان ذکر است که ممکن است از خرید احتمالی بلوپوینت گیمز (Bluepoint Games) نیز به صورت اتفاقی رونمایی کرده باشد!). در ادامه نیز باید گفت که الکترونیک آرتز (Electronic Arts) نیز اخیرا با سرمایهای نسبتا زیاد استودیوی کدمسترز (Codemasters) را خریداری کرده است و به استودیوهای زیر مجموعهی خود اضافه نموده است.
در نهایت نیز باید گفت که گل سر سبد این خریدها را مایکروسافت (Microsoft) با خرید به شدت بزرگ خود و تصاحب زنیمکس مدیا (ZeniMax Media) رقم زد و توانست تا به رکورددار این لیست نسبتا بلند بالا بدل شود. در همین راستا بود که کمپانی محبوب و مشهور بتسدا نیز به زیرمجموعههای مایکروسافت افزوده شد و حقیقتا در ابتدا تعجب همگان را برانگیخت. البته بد نیست بدانیم که این خرید عظیم برای مایکروسافت در حدود 7.5 میلیارد دلار هزینه رقم زد و از این نظر نیز مایکروسافت را رکورددار نمود!
حال سوالی که با توجه به این مسئله غالبا در ذهن بسیاری مطرح میشود این است که آیا این کار و خرید و انحصاری کردن یا ادغام استودیوها یک اتفاق خوب است یا یک چیز بد به شمار میرود؟ خب در حقیقت باید گفت که از یک طرف به دنبال توسعهی منابع استودیوها با خریداری شدن توسعه دهندگان و استودیوها منابع، سرمایه و امنیت مالی و کاری بیشتری به دست میآورند و همین موجب افزایش کیفیت بازیهای بعدی آنها خواهد شد. با این همه، از یک طرف دیگر میتوان گفت که خریدن استودیوهای جدید همیشه اتفاق خوبی نیست و گاهی ممکن است که باعث تعطیلی یک استودیو و یا ادغام شدن آن بشود که غالبا باعث نابودی رویاها و اهداف توسعه دهندگان میگردد.
حال به گفتهی مدیریت استودیوهای جهانی ایکسباکس، فیل اسپنسر، این نگرانیها کاملا منطقی و درست هستند هیچ ایرادی به آنها وارد نیست. اسپنسر در گفتگو با رسانهی خبری آی جی ان (IGN) در پاسخ به خبرنگار مربوطه گفت که اگرچه او میفهمد که طرفداران غالبا از خریدهای زیاد یک کمپانی نگران میشوند و البته حق هم دارند، اما با این همه از نظر وی خریدن استودیوها و استعدادهای ناب و تازه بخشی سالم و طبیعی از این صنعت نسبتا گسترده است. خصوصا در مواردی که توسعه دهندگان یک استودیو با حمایت مالی بیشتر و امنیت کاری بیشتر نسبت به قبل قادر خواهند بود تا بازیهای بسیرا بزرگتر از گذشته بسازند و ایدههای خود را بیش از پیش گسترش دهند.
اسپنسر در ادامهی سخنان خود گفت: بعضی اوقات من میبینم که برخی در این صنعت سوال میکنند که خب آیا خرید استودیوهای جدید یک اتفاق خوب است یا بد؟ برای مثال اخیرا همگی دیدیم که سونی استودیوی هوسمارک را خرید، که البته بابت آن به گرمی به سونی و توسعه دهندگانش تبریک صمیمانه عرض میکنم، و همین مورد در مقایسه با خریدهایی که ما داشتهایم ممکن است باعث شود تا بسیاری شروع به مقایسه نمایند و فکر کنند که این یک مسابقه یا بازی است.
اما یک چیز دیگر که من در اینجا در این مورد باید بگویم این است که حقیقتا شروع و ساخت یک استودیوی جدید از صفر، البته نه تنها در این صنعت بلکه در هر شروع کسب و کار کوچک و جدیدی، صادقانه بگویم یک پیشنهاد بسیار خطرناک و پر از ریسک است. ساخت و سرمایه گذاری از صفر بر روی یک استودیوی جدید و نوپا آن هم در این دوره که شاهد رشد سریع استودیوهای جا افتاده در این صنعت هستیم، بدون شک یک کار پر خطر است و به شخصه معتقدم که بهتر است تا استودیوهای مستعدی که اگر بودجه و سرمایهی بیشتری در اختیارشان قرار بگیرد به استودیوهایی درجه یک بدل خواهند شد، خریداری شوند تا هم ریسک سرمایه گذار و هم قدرت توسعه دهنده بالاتر از قبل شود.
وی همچنین در ادامهی سخنانش گفت که در حقیقت هر استودیویی مجبور نیست تا خریداری شود و یا بالاجبار به زیرمجموعههای یک شرکت دیگر اضافه شود، اما با این همه این روند بخش از این صنعت میباشد و نمیتوان انتظار داشت تا چنین چیزی رخ ندهد. وی گفت که در واقع بسیاری از استودیوهای مختلف زمانی که آغاز به کار میکنند پر از ایدههای ناب و کم نظیر هستند و هر کدامشان به نوعی قصد دارند تا با ساخت یک بازی یا اثری جدید این صنعت را متحول نمایند، اما با این همه سرنوشت بسیاری از این استودیوها قبل از آن که حتی مشهور شوند به بن بست میرسد و بسیاری، نه همه، در نهایت شکست میخورند. خب حال که اینگونه است پس چرا کمپانیهای بزرگتر استودیوهایی را که مستعد مییابند به زیرمجموعههای خود اضافه نکنند و به نوعی با این کار باعث هم مخاطبین و هم توسعه دهندگان از این شراکت سود نبرند؟
شایان ذکر است که اخیرا، مت بوتی (Matt Booty)، رئیس استودیوهای جهانی ایکسباکس اظهار داشت که مایکروسافت همچنان قصد دارد تا استودیوهای زیر مجموعهی خود را بیش از پیش گسترش دهد تا بدین شکل اطمینان حاصل کند که میتواند حداقل هر سه ماه یکبار یک بازی انحصاری ایکسباکس را برای سرویس ایکسباکس گیم پس و مشترکین آن منتشر کند.
در همین حال، کمپانی سونی همچنین گفته است که قصد دارد تا استودیوهای مستعدی را به دست آورد و اگر موردی باشد که با سیاستهای آنها و اهدافی که در ذهن دارند، هماهنگ باشد بدون شک برای خرید آن، همانند خرید اخیرشان با به دست آوردن استودیوی هوسمارک، اقدام خواهند نمود.
نظر شما در این مورد چیست؟ به نظرتان سیاستهای انحصار طلبی کمپانیهای بزرگ بازیسازی نظیر سونی و مایکروسافت نتیجهی خوبی خواهد داشت یا خیر؟ نظرات خود را در این زمنیه با ما به اشتراک بگذارید.