همانطور که میدانید، دنبالهی بازی محبوب و موفق Psychonauts، با نام Psychonauts 2، در دست توسعه قرار دارد و قرار است تا به زودی به صورت رسمی منتشر شود. در همین راستا، در ادامه به نکاتی اشاره کردهایم که باید پیش از خرید بازی Psychonauts 2 بدانید.
نکاتی که باید در مورد Psychonauts 2 بدانید
همانطور که میدانید، از این عنوان برای اولین بار در طول مراسم The Game Awards 2015 به صورت رسمی رونمایی شد. با این همه، سرانجام پس از شایعات و اخبار ضد و نقیض مختلف بازی Psychonauts 2، ساختهی استودیوی دابل فاین (Double Fine Productions)، قرار است تا در تاریخ چهارشنبه، ۳ شهریور ۱۴۰۰ (25 آگوست 2021) برای رایانههای شخصی، پلیاستیشن 4، ایکسباکس وان، ایکسباکس سری ایکس و سری اس منتشر شود.
بیراه نیست اگر بگوییم که این بازی از زمان معرفی خود تا به الان یک سفر سخت و بسیار طولانی داشته است. از کمپین تامین بودجه برای ساخت این عنوان تا تاخیرهای بسیار زیاد و در نهایت خریداری شدن استودیوی دابل فاین توسط مایکروسافت، این عنوان راهی طولانی را برای توسعه پیموده است. با این همه، پیش نمایشها و بررسیهای اخیر از این عنوان نسبتا مثبت و خوب بودهاند. اما با این همه، میدانیم که این دنبالهی به شدت مورد انتظار هواداران بسیاری دارد و باد بتواند موفق ظاهر شود.
در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی بیاندازیم به نکاتی که باید پیش از خرید بازی Psychonauts 2 بدانید.
داستان
در پایان داستان بازی Psychonauts 1، بالاخره دیدیم که Raz به عنوان یک PSI Cadet واقعی شناخته شد. با این همه، پس از آن وقایعی که از سمت Psychonauts در Rhombus of Ruin رخ داد، Raz را در حال نجات Truman Zanotto، رئیس بزرگ تمام Psychonauts دیدیم.
در حقیقت داستان این دنباله بلافاصله پس از بازگشت تیم به مقر اصلی Psychonauts آغاز میشود. در حالی که داستان بازی هنوز هم پیرامون جاسوسی در این پایگاه صورت میگیرد، با توجه به در دست گرفتن کنترل توسط Hollis Forsythe، فرماندهی دوم و جانشین Truman Zanotto، تغییرات زیادی انجام شده است.
در سال 2016 میلادی، مدیر نوآوری و کارگردان این بازی، تیم شفر (Tim Schafer)، در طول یک گفتگو در رددیت (Reddit) فاش کرد که در دنبالهی بازی این سازمان بودجهی تحقیقات روانی و صلح آمیز را کاهش داده و فعالیتهای حرفهای آن را به سمت تلاشهای غیرمعمول و حاشیهای از جمله برخی اعمال عجیب غیبگویی و شیطانی هدایت کرده است. طولی نکشید که این فعالیتهای شوم و عوامل شیطانی کشف شدند و حال Raz باید تلاش کند تا آنچه را که در سایهها پنهان است، بالاخره کشف کند.
اینطور که به نظر میرسد، سابقهی خانوادگی Raz و گذشتهی دور وی نیز نقشی اساسی در داستان این بازی دارد. وی باید یکبار برای همیشه با ریشههای نفرین شدهی محیط بر خانوادهاش مقابله کند. در مجموع، به نظر میرسد که در داستان این بازی با اسرار و رازهای بسیار بیشتری نسبت به قبل روبرو خواهیم بود.
حضور شخصیت های جدید و قدیمی
در کنار وجود شخصیتهایی نظیر Raz و Truman Zanotto، قرار است تا در طول بازی Psychonauts 2 شاهد شخصیتهایی مانند Sasha Nein و Camilla Vodello نیز خواهیم بود که به نوعی به صحنهی داستانی و اتفاقات این عنوان بازگشتهاند. شخصیت Hollis Forysthe نیز برای اولین بار در طول این بازی فعالیتهای خود را انجام میدهد و در حالی که برنامههای خود را برای رسیدن و تغیی مقر اصلی Psychonauts دارد، Raz را نیز با Merit Badges خود همیاری خواهد کرد.
اینطور که به نظر میرسد، Lili Zanotto دخترشخصیت Truman و دوست دختر Raz، نیز به این عنوان بازگشته است و احتمالا در روابط آنها با یکدیگر پیشرفتهای بیشتری صورت خواهد گرفت. دکتر Loboto نیز که Truman را در Rhombus of Ruin ربود و از آن زمان اصلاحات و تغییراتی بسیاری انجام داده است، در این بازی حضور خواهد داشت و این بار به شدت علاقمند است تا با Raz دوست شود.
همچنین، در نهایت باید گفت که این تمام ماجرا نیست و در هنگام کاوش در Mindscapes مختلف انتظار شخصیت های جدید و بازگشت شخصیتهای بیشتری از این سری را (از جمله شخصیتی که جک بلک (Jack Black) گویندگی آن را انجام داده است) باشید.
Mindscapes
Mindscapes (ذهنیت) در Psychonauts در حقیقت دنیای ذهنی افراد مختلفی در بازی است که توسط خاطرات گذشته، آسیبهای روحی و روانی و تجربیات قدیمی آنها شکل گرفته است. در حقیقت ذهنیت هر فرد با اهداف و مضامینی منحصر به فرد نسبت به سایرین شکل گرفته و کاملا با همدیگر متفاوت است. در Psychonauts 2، شما دارای ذهنیتهای مختلفی مانند Cassie’s Collection هستید که از کتابها، کاغذها و بسیاری موارد منحصر به فرد دیگر تشکیل شده است.
همچنین در این ذهنیت هدف اصلی در حقیقت یافتن سه بخش از شخصیت Cassie O’Pia است قبل از اینکه شخصیت the fourth, the Librarian بتواند آنها را دور کند. Compton’s Cookoff نیز وجود دارد که در پس زمینهی آن یک نمایش بزرگ آشپزی برگزار میشود و توسط یک سری خدمتکار عروسکی کنترل میشود. البته Raz باید وعدههای غذایی با کیفیتی را برای داوران حاضر در آن رویداد آماده کند.
ذهنیت Hollis نیز در تریلرهای این عنوان تاکنون به طور گسترده نمایش داده شده است و به نظر میرسد که ترکیبی از یک کازینو با بیمارستانی از گذشتهی خود است. همچنین، Raz در اینجا تلاش میکند تا نتایج یک تمرین اتصال ذهنی را به نوعی به عقب برگرداند و آن نتایج را معکوس نماید.
یک سیستم پلتفرمینگ آکروباتیک و جذاب
Psychonauts 2 از نظر طراحی سطوح و جهان رنگارنگ و متنوع، اهداف و ماموریتهای متفاوت با هم، طراحی هنری خود و سیستم مبارزاتی پخته، اثری به شدت قابل احترام است. اما با این همه، این بازی اول از هر چیزی یک عنوان platformer است. اینطور که به نظر میرسد، Raz در این بازی تواناییهای بسیار گسترده و جدیدی را برای پیمایش در ذهنیتهای مختلف به دست میآورد و مکانیکهای جدید را نیز فرا خواهد گرفت. اما سیستم اصلی پلتفرمینگ آن نسبت به قبل بسیار روانتر و راحتتر طراحی شده تا بازیبازان بیشتری از آن لذت ببرند.
علاوه بر این مورد، Psychonauts 2 با اضافه شدن جزئیات گسترده در سطوح مختلف همراه است. بدین شکل شما را به کاوش در هر گوشه و کنار از جهان بازی وادار میکند. همچنین در بازی بخشهای 2.5 بعدی پلتفرمینگ نیز وجود دارند که اولین نوع خود در این سری به شمار میروند و به نظر میرسد که به شدت جذاب و خوب طراحی شدهاند.
سیستم مبارزاتی و نبرد بهبود یافته
از جمله موارد بسیاری که استودیوی دابل فاین (Double Fine) قصد دارد تا آنها را در بازی Psychonauts 2 به شدت بهبود بخشد، سیستم مبارزات و نبردهای بازی است. در گفتگو با رسانهی گیم اینفورمر (Game Informer)، شفر اعلام کرد که تیمهایی اختصاصی برای طراحی و تست سیستم مبارزاتی بازی در استودیو تشکیل داده شدهاند تا مکانیکهای مبارزاتی گیمپلی این بازی را بیش از پیش بهبود دهند. همچنین، گفته شده که هدف اصلی این است تا قدرت psychic powers در مبارزات بازی بیشتر از قبل شود.
علاوه بر این، تایید شده است که مکانیکهای جدید سیستم مبارزاتی شخصیتها در این عنوان، پویا خواهد بود. به طوری که بازیبازان با رشد در طول بازی قارد خواهند بود تا ارتقاهای مختلفی را برای تواناییهای خود داشته باشند و خواهند توانست تا از برخی قدرتهای خاص استفاده کنند. اینطور که به نظر میرسد، طیف گستردهای از قدرتهای مختلف برای بازیبازان در نظر گرفته شده که هر کسی میتواند با توجه به استراتژی خود به یکی از آنها توجه کند.
هر کدام از تواناییهای psychic power در این عنوان مفید و قابل استفاده خواهند بود و به نوعی استفاده از آنها به نحوی در طول بازی اثر خواهد گذاشت. در واقع ما قصد نداریم تا مثل بازی اول این سری شما را با انبوهی از قدرتهای مختلف آشنا کنیم که استفاده کردن از آنها نقش زیادی در بازی نخواهد داشت. در حقیقت بهتر است باید بگویم که تمام قدرتهای خاص حاضر و طراحی شده در این عنوان مفید خواهند بود و برای پیشروی در بازی باید به نحوی از آنها استفاده کرد و بلااستفاده باقی نخواهند ماند.
دشمنان
مطمئنا، همانطور که Raz از طریق ذهنیتهای مختلف گام برمیدارد و به بازی ادامه میدهد، با دشمنان مختلف و متنوعی مانند Returning Censors روبرو خواهد شد. Stamping Censors نیز در بازی وجود دارند و اگر Raz خیلی نزدیک آنها شود، سعی میکنند تا وی را له کنند. همچنین Little Censors نیز وجود دارند که ضعیفتر از سایرین هستند، اما در تعداد بیشتری به شما حمله خواهند کرد. در نهایت نیز Heavy Censors وجود دارند که توانایی بسیار بالا و سرعت کمی در حرکت کردن دارند.
همچنین، در این عنوان بازیبازان میتوانند انتظار باس فایتهایی مختلف و عجیب را نیز داشته باشند که بسیاری از آنها به شدت جذاب و متفاوت طراحی شدهاند. شیفر در مصاحبه با رسانهی Axios تایید کرد که خریداری شدن این استودیو توسط کمپانی مایکروسافت تا حدود زیادی منجر به افزایش سختی و طراحی بهتر دشمنان بازی شد. وی تاکید کرد که با خریداری شدن توسط مایکروسافت استودیو توانست تا با آرامش و خلاقیت بیشتری به طراحی دشمنان مختلف در بازی ادامه دهد.
Motherlobe و قابلیتهای بهروزرسانی برای این پایگاه
در میان همهی این ذهنیتهای مختلف، شما یک مرکز اصلی در Motherlobe نیز به صورت اختصاصی برای خودتان دارید. در حقیقت در اینجاست که شما داستان بازی را رشد و شاخ و برگ میدهید. همچنین قادر خواهید بود تا با شخصیتهای مختلف گپهایی کوتاه و مفید بزنید تا آنها و تواناییهایشان را کمی بهتر از قبل بشناسید و حتی یکی دو بازی هم با دیالوگهای آنها بخندید!
علاوه بر تمام موارد فوق الذکر، پایگاه شما در Motherlobe برای ارتقای تواناییهای شخصیت Raz به شدت مهم و ضروری است. به جای ارتقای اتوماتیک تواناییهای شخصیت خود، شما در این پایگاه قادر خواهید بود تا با خرج کردن اعتبار داخل بازی تواناییهای شخصیتتان را شخصی سازی کنید. از این روی قادر خواهید بود تا آنظور که دوست دارید در بازی پیشرفت کنید.
PSI-Powers
Raz به عنوان یکی از دارندگان و توانمندان قابلیتهای PSI به تعدادی قدرت خاص برای کمک به خود در در عبور از ذهنیتهای مختلف دسترسی دارد. حضور و بازگشت قدرتهای قدیمی این سری مانند Telekinesis ،Levitation ،PSI-Punch و PSI-Blast به این عنوان از قبل تایید شده است، اما اینطور که به نظر میرسد قدرتهای جدید دیگری نیز برای تجربه کردن در این عنوان وجود دارند. باری مثال قابلیت Projection به Raz اجازه میدهد تا یک کلون برش زدهی دو بعدی از خودش ایجاد کند که میتواند در مکان های غیرقابل دسترسی قرار گیرد.
همچنین قابلیت Mental Connection امکان اتصال ایدهها در ذهنیت دیگران را فراهم میکند و در عین حال میتوان از آن به عنوان یک قلابنیز استفاده کرد. همچنین میتوان از این قابلیت برای کشیدن دشمنان سبک به سمت Raz نیز استفاده کرد و یا حتی از آن استفاده نمود تا خود را به سرعت به سمت دشمنان بزرگ بازی هدایت کرد.
مرور مجدد ذهنیتهای قبلی شخصیتها
با به دست آوردن توانایی های جدید توسط Raz، مناطق مختلفی از ذهنیتهای شخصیتها قابل دسترسی خواهند بود. با این همه، در این عنوان شما میتوانید به مکانهای قبلی ذهنیتها بازگردید و همچنین قادر خواهید بود تا همهی Figmentهایی را که میتوانید با جمع کردن و بدست آوردن آنها رنکهای مختلفی از PSI Cadet را بدست آورید، پیدا کرده و جمعآوری نمایید.
علاوه بر این، در این عنوان قرار است تا شاهد مجموعههای مختلفی از آیتمهای قابل جمع آوری باشیم و اینطور که به نظر میرسد بازی از این نظر بسیار غنی خواهد بود و موارد بسیار زیادی برای بدست آوردن و جمع آوری کردن وجود خواهند داشت.
گزینههای دسترسی
بازی Psychonauts 2 شامل گزینههای زیادی برای تغییرات تنظیمات بازی و سطح دسترسی بازیبازان است. این موارد شامل ویژگیهای مختلفی نظیر قابلیتهای مختلفی از قبیل گزینهی لازم برای خاموش کردن آسیب حاصل از سقوط از ارتفاع در بازی، تغییر سطح سختی بازی و دشمنان و برخی موارد تاثیرگذار دیگر است. کلیدهای اصلی بازی برای انجام فعالیتهای مختلف کاملا قابل شخصیسازی هستند و یک گزینهی کمکی برای دید دوربین نیز وجود دارد که به بازیباز اجازه میدهد تا ببیند که برای مقصد بعدی خود باید به کجا برود.
سایر گزینهها شامل کاهش لرزش دوربین، تنظیمات مختلف تغییر رنگ بازی، زیرنویسهای بزرگتر، خوانایی قلم و فونت و برخی موارد دیگر است. همچنین یک گزینهی دیگر نیز به نام Narrative Combat وجود دارد که به Raz اجازه میدهد تا خسارت بیشتری را به دشمنان بازی وارد کند و مبارزات بازی و پیروی در داستان آن را برای خود راحتتر کند.
سیستم مورد نیاز
علیرغم تمام جلوهها بصری قوی و توجه بسیار زیاد به جزئیات در بازی Psychonauts 2، خوشبختانه سیستم مورد نیاز آن برای رایانههای شخصی خیلی هم غیر منطقی نیست. در حالت حداقلی برای اجرای این عنوان شما به یک Intel Core i3-3225 یا AMD Phenom II X6 1100T با 8 گیگابایت رم و کارت گرافیک GeForce GTX 1050 یا Radeon RX 560 با 2 گیگابایت حافظهی اختصاصی نیاز دارید.
مشخصات توصیه شده برای بهترین اجرا از بازی شامل اینتل Intel Core i7-7700K یا Ryzen 5 1600 با 8 گیگابایت رم و کارت گرافیک GeForce GTX 1060 یا AMD Radeon RX 580 با 6 گیگابایت حافظهی اختصاصی میباشد. در هر دو مورد، 30 گیگابایت حجم برای نصب این بازی بر روی هارد نیاز است. اگرچه قابلیت پشتیبانی از HDR هنوز برای این بازی در دسترس نیست، اما نسخهی رایانههای شخصی آن از Refresh Rate متغیر پشتیبانی میکند و قادر به وضوح و نرخ فریم در بازهای تقریبا نامحدود است.
عملکرد بازی بر روی کنسولها
اینطور که مشخص شده است، بازی Psychonauts 2 ر روی ایکس باکس وان با رزولوشن 1080×1920 با نرخ 30 فریم بر ثانیه اجرا خواهد شد. این در حالی است که بازی بر روی ایکس باکس وان ایکس با رزولوشن 2160×3840 با نرخ 30 فریم بر ثانیه عمل خواهد کرد. شما بر روی کنسول ایکس باکس سری ایکس میتوانید بازی را با رزولوشن 1620×2880 و نرخ 60 فریم بر ثانیه و در نهایت بر روی رزولوشن 1080p با نرخ 120 فریم بر ثانیه اجرا کنید. اگرچه برای این کار به یک مانیتور 120 هرتز نیاز است.
بر روی ایکس باکس سری ایکس شما قادر خواهید بود تا این عنوان را با کیفیت 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه یا کیفیت 1440p با نرخ 120 فریم بر ثانیه اجرا کنید. همچنین این عنوان بر روی این کنسول پشتیبانی از هر دو قابلیت HDR و Refresh Rate متغیر را دریافت خواهد کرد.
بر روی پلی استیشن 4 بازی با کیفیت 1080 × 1920 با نرخ 30 فریم بر ثانیه اجرا میشود در حالی که بر روی پلی استیشن 4 پرو با کیفیت 1440×2560 با نرخ 30 فریم بر ثانیه اجرا خواهد شد. البته از آنجایی که نسخهی اختصاصی پلی استیشن 5 وجود ندارد، نسخهی پلی استیشن 4 در حالت Backwards Compatibility بر روی این کنسول اجرا میشود و همان وضوح 1440×2560 را با نرخ 60 بر ثانیه ارائه خواهد داد. در نهایت باید گفت که اگر به دنبال یک تجربهی نسل نهمی از این بازی هستید، بهتر است تا نسخهی ایکس باکس این بازی را انتخاب کنید.