در سالیان گذشته، همواره به دنبال عنوانی بودیم تا قادر باشد جای خالی بازیهایی چون Sid Meier’s Pirates را پر کند. اما تمامی تلاشها برای جستجوی عنوانی اینچنین بی نتیجه ماند. از قضا و خوشبختانه استودیوی 3DClouds صرفا به دنبال ساخت یک کپی از آن عنوان موفق نرفته است. این استودیو با افزودن المانها و مکانیکهای جدید در قالب نقش آفرینی، سعی بر این دارد تا خونی تازه درون رگهای دنیای دزدان دریایی جاری کند. اما ثمرهی نهایی این پروژه چگونه است؟ در ادامه با نقد و بررسی بازی King of Seas همراه ما باشید.
نقد و بررسی بازی King of Seas
بازی King of Seas دارای داستان سادهای است. شما قادر هستید از میان کاراکترهای دختر یا پسر پادشاه دریا که موفق شده تا صلح و آرامش را در اقیانوسهای بیکران و عظیم را برقرار سازد، یکی را انتخاب کنید. در اوایل داستان، کاراکتر ما قرار است تا اولین سفر و ماجراجویی خود را در مقام ناخدا و رهبر کشتی آغاز کند.
پس از این ماجرا و به پایان رساندن این ماموریت نسبتا ساده، هنگامی که در راه برگشت هستید، توسط گروهی از نیروهای دریایی وابسته به سلطنت پادشاهی مورد هجوم قرار میگیرید. آنها معتقدند شما عامل قتل پدرتان هستید! با حملات و شلیکهای بیامان آنها، کشتی شما غرق میشود. در این هنگام به نظر میرسد که خیلی زود قافیه را در اوایل بازی باختهاید. اما ناگهان گروهی از دزدان دریایی به کمک قهرمان بازی آمده و او را نجات میدهند. از اینجا به بعد، شما در نقش یک دزد دریایی، باید به دنبال عاملان قتل پادشاه بگردید.
به طور قطع میتوان گفت که با سادهترین و کلیشهایترین داستان ممکن مواجه هستیم. روایت بازی، عاری از هرگونه خلاقیت و نوآوری است که رنگ و بوی تازهای به حال و هوای داستان بازی King of Seas ببخشد. کاراکترهایی که در طول بازی با آنها در تعامل هستیم، دارای شخصیت پردازی بسیار سطحی هستند. همین نقطهی ضعف، پتانسیل خوب آنها را تا حد بسیار زیادی از بین میبرد. اما به طور کل، داستان بازی آنقدرها هم بد نیست؛ اما چیز جدید و خاصی را هم برای ارائه ندارد. داستان بازی صرفا در نقشی برای چارچوب بندی King of Seas ظاهر میشود. به نوعی میتوان گفت داستان بازی کم و بیش، حکم مکثی کوتاه در طول بازی را دارد.
گیمپلی بازی King of Seas
گیمپلی King of Seas تا حدودی ما را به یاد عنوان ماندگار Sid Meier’s Pirates میاندازد. اما به دلیل توجه اصلی بر تجربهی دریانوردی، گستردگی آن عنوان را در امور متفرقه ندارد. بیشتر وقت گیمر صرف سفر بین شهرها و جزایر گوناگونی که در سطح اقیانوس پراکنده شدهاند، میشود. البته این سفرها را میتوانید به انتخاب خود با جنگ و کشتار رنگ و لعاب دهید. حتی میتوانید در جستجوی گنجهای مرموز در جزایر متروکه و نجات مردم گمشدهی نگون بخت باشید. زیرا بازی غیر از خط داستانی خود، گیمر را به سمت تبدیل شدن به یک دزد دریایی بی رحم سوق نمیدهد. بنابراین میتوانید به طور آزادانه در نقش یک تاجر و دریانورد موفق و خوب ظاهر شوید.
مبارزات دریایی تنها از طریق کشتیها صورت میگیرد. خبری از حضور دشمنان و نبرد تن به تن با شمشیر نیست. سه نوع توپ جنگی مختلف در اختیار شما قرار میگیرد که هر کدام از آنها برای صدمه زدن به بخش خاصی از کشتیها (بدنه، بادبانها و خدمه) مناسب هستند. بسته به اینکه قصد غرق کردن یا متوقف کردن کشتی دشمن را داشته باشید، برای انتخاب مهمات آزادی عمل در اختیار دارید. در کنار این موارد، 4 قدرت ویژه در زمانهای مختلف در اختیارتان قرار میگیرد. از تلههای دریایی گرفته تا قابلیت احضار پای یک هشتپای غول پیکر!
از طرفی تعدادی توانایی عمومی نیز وجود دارند. با رسیدن به سطح 10، میتوان آنها را آزاد کرد و عمدتاً بر افزایش تواناییهای دفاعی و تهاجمی و همچنین چابکی در مانورهای دریایی متمرکز هستند. گستردگی این تواناییها میتواند قابل توجه باشد و در این مورد، King of Seas تعادل خوبی را در مکانیزمها ایجاد کرده است.
مشکل اصلی که گیمر در بازی King of Seas با آن مواجه میشود، تک بعدی بودن گیمپلی است. از این لحاظ، بزرگترین ضعف برای یک بازی ویدئویی که تکراری و حوصلهسر بر بودن است را شاهد هستیم. تمام فعالیتهای بازی در شخصی سازی کردن بخشهای مختلف کشتی، خرید کشتی جدید، حمل بار و نبردهای دریایی خلاصه میشود. به همین دلیل بازی بعد از دو یا سه ساعت هیچ چیز تازهای برای عرضه ندارد. مخاطب آرزو میکند که ای کاش یک اتفاق تازه به این روند اضافه شود اما این آرزو توسط سازندگان اجابت نمیشود.
گستردگی مکانیزمهای گیمپلی محدودتر از آن چیزی است که بتواند برای مدت زیادی سرگرمکننده باشد. ولی اگر صرفاً به دنبال اثری برای نبردهای دریایی ایزومتریک و دریایی هستید، در مجموع با گزینۀ معقولی رو به رو خواهید شد.
بررسی موسیقی و عملکرد فنی بازی King of Seas:
موسیقی متن که وظیفه داشت تا لحظات طولانی آزاد و رها بودن در اقیانوس را لذتبخش کند. متاسفانه شاهد کمبود قابل توجه قطعات موسیقی در بازی هستیم. به همین دلیل، بازی در بیشتر موقعیتها مخاطب را در سکوتی دلگیر در میان آبهای بیانتها تنها میگذارد. بسیاری از مواقع بازی برای بار صد هزارم قطعهای تکراری را پخش میکند. بخش داستانی از صداپیشگی بهرهای نمیبرد. ردیف شدن کلمات با افکتی از قلم پَر روی کاغذ پوستی همراه میشود که به مرور ممکن است به عاملی آزاردهنده تبدیل شود.
بازی King of Seas در مبحث گرافیک عملکرد به نسبت قابل قبولی دارد. سبک طراحی بصری تا حدودی ما را به یاد عناوینی چون Warcraft 3 و زیر مجموعههای آن میاندازد. بلایا و حوادث طبیعی مانند فوران آتشفشانها و آسیبهایی که کشتی در طول جنگ میبیند به طور زیبایی به تصویر کشیده شدهاند. این موارد، حس پویایی دنیای بازی را به خوبی منتقل میکنند.
طراحی کاراکترها نسبتا خوب انجام گرفته و هر شخصیت، طراحی بامزه و منحصر به فرد خود را دارد. در زمینه حالت احساسی برای هر شخصیت طراحی اضافهتری در نظر گرفته شده است. این کار لحظات خواندن دیالوگهایی که گاهی طولانیتر از حد عادی میشوند را کمی سرگرمکنندهتر کرده است.
داستان - 6.5
گیمپلی - 6.5
گرافیک هنری - 7.5
موسیقی و صداگذاری - 6
عملکرد فنی - 7.5
6.8
قابل قبول
با وجود عدم برآورده کردن انتظارات ما، بازی King of Seas یک تجربه نسبتا کامل برای هدف سازندگانش به نظر میرسد اما محدودیتهای مکانیزمهای گیمپلی در کنار و بقیه موارد که در حد حداقلها هم ظاهر نشده، باعث شده تا همچنان منتظر یک اثر تمام عیار در این سبک باشیم.