وجود عناوینی به مانند Resogun و Nex Machina در کارنامهی کاری استودیوی Housemarque نشانگر این است که این استودیو در ساخت بازیهای شوتر و درگیریهای پر زد و خورد تبحر دارد. به نظر میرسد که این استودیو در حال ارتقای سبک کاری و بازیهای خود است. معرفی ناگهانی اولین عنوان AAA این استودیو یعنی بازی Rutrunal و حمایت آن از طرف کمپانی سونی (Sony) باعث میشود که اشتیاق ما برای این تجربهی بازی زیاد باشد.
ستینگ بازی
در این عنوان، بازیبازان کنترل شخصیتی به نام (Selene) را در دست میگیرند. در ابتدای داستان، این شخصیت وارد سیارهای میشود که در گذشته دارای تمدن و زندگی پیشرفته بوده است. اما در حال حاضر با نابودی این تمدنها، این سیاره میزبان موجودات خطرناک و غیرقابل پیش بینی شده است. هم Selene و هم این سیاره در یک چرخهی زمانی به دام افتادهاند و با هر بار کشته شدن این شخصیت، بازیباز به ابتدای مسیر خود و لحظهای که سفینه Selene در سیاره سقوط میکند باز میگردد.
ساختار
همانطور که اشاره شد و میتوانید حدس بزنید، سبک این عنوان RougeLike بوده و ساختار مرتبط به آن را دارد. با هر بار شکست خوردن در این عنوان، به ابتدای بازی بازگشته و مسیر خود را با سلاح و آیتمهای جدید آغاز میکنید. دیگر المانهای بازی، مانند روایت و محیط نیز تغییر میکنند.
ترکیب ژانرهای مختلف
عنوان Returnal ساختار روگلایک دارد، اما این همهی ماجرا نیست. با نگاهی به گیمپلی بازی Returnal میتوان متوجه شد که این عنوان محتوای بیشتر و عمیقتری دارد. این عنوان از هر لحاظ از عناوین قبلی استودیوی Housemarque عظیمتر، بزرگتر و جاهطلبانهتر است. در عین حال، Returnal دارای المانهای عناوین وحشت نیز خواهد بود؛ از محیطهای بازی گرفته تا روایت داستانی آن. با توجه به مواردی که اشاره شد، این عنوان دارای المانهای مختلف از سبکهای متفاوت است که آن را هیجان انگیزتر میکنند.
روایت داستانی بازی Rutrunal
داستان از آن دسته مواردی است که در عناوین روگلایک نادیده گرفته میشود و این موضوع با توجه به سبک و سیاق آن طبیعی است. البته استثنائاتی هم وجود دارند؛ به مانند عنوان تحسین شدهی Hades. به نظر میآید که عنوان Returnal قرار است یکی از این موارد استثناء باشد. اما این عنوان چگونه قرار است روایت داستانی خود را با سبک آن تطبیق داده و از وجود هر گونه حفرهی داستانی جلوگیری کند؟
با توجه به سخنان کارگردان عنوان Returnal، یعنی هری کروگر(Harry Kreuger)، عنوان Returnal بین میزان داستانی که در اختیار بازیباز قرار میدهد و میزان داستانی که خود مخاطبین باید کشف کنند، تعادل برقرار میکند. ایشان در مصاحبهای با وبسایت “GamesRadar” گفت:
هدف ما این است که بازیباز را تسخیر کنیم و او را وادار به این کنیم که معماها را در آغوش بگیرند. معماهای زیادی را در محیط سیاره پخش کردهایم تا بازیباز خود آنها را کشف و حل کند. من معتقد هستم که بهترین داستانها، داستانهایی هستند که در هنگام شنیدن آنها، قطعههای مختلف را کنار هم گذاشته و خود آنها را درک میکنیم. در Returnal، ما قسمتی از داستان و روایت را بصورت مستقیم در اختیار بازیباز میگذاریم. البته نه به مقدار زیاد، چرا که هر چه بیشتر بدانید کمتر از قوهی تخیل خود استفاده میکنید. برای ما مهم است که مخاطبین فضا و انگیزهی کافی برای رویا پردازی در ذهن خود داشته باشند.
محیطهای متنوع
انتظار میرود عنوان Returnal دارای محیطهای متنوع و غیرقابل پیشبینی باشند. با توجه به روگلایک بودن این عنوان و وجود المانهای تصادفی در آن، حتی در کوچک ترین جزییات شاهد تنوع بالایی خواهیم بود. این بازی محیطهای مختلفی دارد که تعداد کمی از آنها معرفی شدهاند. حداقل 3 محیط و منطقه وجود دارند که هنوز معرفی نشدهاند. در عین حال، این عنوان به مخاطبین خود اجازه میدهد تا بار دیگر به مناطق اولیه یا مناطقی که قبلا کشف شده است بازگردند. به نظر میرسد که پیشروی در این عنوان به سختی دیگر عناوین این سبک نباشد.
محیطهای در حال تغییر
علاوه بر دشمنان و محل قرار گیری آنها، مناطق و محیطهای بازی نیز در حین تجربهی بازی، تغییر میکنند. به عنوان مثال ممکن است یک منطقهی صحرایی در گذر زمان توسط برف پوشیده شود یا یک منطقهی جنگلی در گذر زمان به یک منطقهی مردابی تبدیل شود. این که این اتفاق هر چند وقت یک بار در بازی به وقع خواهد پیوست، مشخص نیست.
سلاحها
Returnal در هستهی خود یک شوتر سوم شخص است. بنابراین انتظار میرود که این بازی اکشن با کیفیتی داشته باشد. این بازی دارای 10 سلاح متفاوت است که هر کدام طراحی خاص و منحصر به خود را دارند. نحوهی استفاده از هر سلاح با دیگری متفاوت است. شخصیت اصلی در هر شرایط تنها قابلیت حمل یک سلاح را دارد. Returnal با این کار قصد دارد بازیبازان را به استفاده از سلاحهای متفاوت تشویق میکند.
وسایل و تجهیزات مختلف
علاوه بر سلاحهای مرگبار، تجهیزات و وسایل زیادی وجود دارند که به پیشروی شما کمک میکنند. برای مثال، وسیلهی Cthonos به شما در ابتدای هر چرخه، به صورت تصادفی یک آیتم میدهد. در عین حال، این آیتم نحوهی پیشروی شما را زیر نظر گرفته و در زمانهای مشخص به شما آیتمهایی را جایزه میدهد. علاوه بر این، بازیبازان میتوانند وسایل و تجهیزات بسیاری را پیدا کنند. تجهیزاتی به مانند Kinetic Shiphon، که با هر ضربه در مبارزات تن به تن، مقداری از سلامتی شما را باز میگرداند.
بیماریها و مشکلات مربوط به لباس
المانهای زیادی در عنوان Returnal وجود دارند که بر اساس خطرکردن و نتیجه گرفتن طراحی شدهاند. این که شما چگونه از این المانها استفاده میکنید نیز بخشی از گیمپلی است. به عنوان مثال، ممکن است با باز کردن یک جعبهی نفرین شده آیتمهای با ارزشی به دست آورید، اما در گذر زمان لباس شما آسیب میبیند. برای تعمیر لباس به آیتم Oblites نیاز پیدا خواهید کرد که میتوان آن را از طریق مبادلهی آیتمها به دست آورد.
Obliteها در ذخیره شدن پیشروی شما نیز تاثیر دارند و اگر Oblite داشته باشید میتوانید بازی را ذخیره کرده و در صورت کشته شدن دیگر لازم نیست از ابتدا شروع کنید. دیگر آیتمی که باید آن را بشناسید، Parasite نام دارد. Parasite باعث بازیابی سلامت شما میشود. در عین حال، این آیتم باعث میشود که هر دشمن کشته شده مقدار زیادی اسید از خود به جای بگذارد.
تجربهی چند نفرهی غیرهمزمان
بازی Returnal بر روی داستان و روایت آن تمرکز دارد،ولی دارای المانهای چند نفره نیز خواهد بود. به وسیلهی Projection میتوانید مشاهده کنید که دیگر بازیبازان در بازیهای خود چگونه شکست خورده یا کشته شدهاند. با این کار از ادامهی مسیر خود مطلع میشوید. همچنین میتوانید باقیماندهی آیتمهای بازیبازان دیگر را جمع آوری کرده و انتقام مرگ آنها را بگیرید. همان طور که اشاره شد این روند توسط Projectionها انجام میپذیرد. توجه داشته باشید که Projectionها با نوارهای صوتی موجود در محیط بازی متفاوت هستند.
کنترل قابل شخصی سازی
شاید استودیوی HouseMarque سبک خود را از ساخت بازیهای شوتر مستقل به شوترهای AAA تغییر داده باشد اما همچنان قرار است که یک تجربهی قابل شخصی سازی را فراهم کند. اینکه شما به کنترلهای یک بازی شوتر مسلط باشید قطعا بسیار با اهمیت است. این موضوع در عنوانی به مانند Returnal نیز صدق میکند. اگر حس میکنید که تنظیمات پیشفرض کنترل بازی باب میل شما نیست، میتوانید آن را شخصی سازی کرده و آنها را تغییر دهید.
ویژگیهای DualSense
همانطور که از یک عنوان انحصاری پلیاستیشن5 انتظار میرود، بازی Returnal نیز از ویژگی هپتیک فیدبک کنترل DualSense پشتیبانی میکند. نحوهی فشردن کلید L2 در چگونگی استفاده از سلاح تاثیر دارد. اگر L2 را تا انتها فشار دهید، نحوهی شلیک جایگزین فعال میگردد.
هارد SSD و صدای سه بعدی
هارد SSD و انجین مربوط به صدای سهبعدی یکی از ویژگیهای قابل توجه پلیاستیشن 5 هستند. عنوان Returnal از این دو ویژگی به نفع خود استفاده میکند. از صدای سه بعدی در حل موقعیتهای ترسناک و از SSD در کاهش زمان بارگذاری و Respawn شدن سریع استفاده میگردد.