Dragon Age 4 یکی از بزرگترین بازیهای در دست توسعهی بایوور (Bioware) و الکترونیک آرتس (Electronic Arts) بوده و با گذشت بیش از 6 سال از عرضهی Dragon Age: Inquisition، هواداران امیدوارند که به زودی شاهد اطلاعات بیشتری از این بازی باشند. تا کنون جز تریلر سینماتیکی که در The Game Awards 2020 منتشر شد، اطلاعات چندانی از این بازی در دسترس نیست. با این حال از گوشه کنارها میتوان اطلاعات جالبی را کسب کرد. مثلا یک گزارش پشت صحنه میگوید که بازی طی چند سال اخیر، تغییرات گستردهای داشته و المانهای چندنفره از آن حذف شدهاند. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی بازی Dragon Age 4 و تمام اطلاعات در دسترس از این بازی بپردازیم.
بررسی بازی Dragon Age 4؛ هر آنچه از این بازی میدانیم
راستش را بخواهید بایوور در سالیان گذشته، بخش زیادی از اعتبار خود را از دست داده است. Mass Effect: Andromeda پس از وعدههای زیاد به اثر ناامیدکنندهای تبدیل شد و Anthem هم فاجعهای تمامعیار بود. با این حال بایوور قصد دارد تا در نسل جدید عملکرد بهتری داشته باشد. به نظر میرسد بازی Mass Effect 4 و البته سری Dragon Age، آخرین داراییهای موفق بایوور باشند. Inquisition با اینکه در حد و اندازهی Dragon Age: Origins نبود، اما توانست تا حدی طرفداران را راضی کند و حتی برندهی جایزهی بهترین بازی سال در The Game Awards 2014 شد. به همین سبب امیدها و انتظارات برای Dragon Age 4 زیاد است. در ادامه قصد داریم تا تمام اطلاعاتی که تا به امروز از این بازی منتشر شده است را با یکدیگر بررسی کنیم.
نگاهی به پشت صحنهی Dragon Age 4
در جریان شب افتتاحیهی رویداد Gamescom، بایوور ویدیویی را منتشر کرد که نشان دهندهی پشت صحنهی توسعهی Dragon Age 4 بود. از همان زمان مشخص شد که بازی بدون تاریخ عرضهی دقیق، برای کنسولهای نسل نهمی برنامهریزی شده است. کیسی هادسن (Casey Hudson) گفت که تیم بایوور مشغول یافتن راههایی برای استفاده از فناوری نسل بعدی برای زنده کردن دنیای Dragon of Age بوده است. همچنین مشخص شد که بازی در مراحل ابتدایی توسعهی خود به سر میبرد.
در ادامهی این ویدیو، شاهد صحبت برخی از توسعهدهندگان و اعضای بایوور در مورد بازی بودیم. همچنین تصاویر کانسپت و بعضا ویدیویی از محیطهای درون بازی به نمایش در آمد. پاتریک ویکس (Patrick Weekes)، نویسندهی ارشد بازی، گفت که Dragon Age 4 چندین تم مرکزی خواهد داشت. این تمها شامل مواردی مثل “چه میشود وقتی قدرت در دستان شما نیست؟” و “چه میشود اگر کسانی که در راس کار هستند، به مشکلات توجهی نکنند؟” خواهند شد. با توجه به صحبتهای ویکس، به نظر میرسد که ما این بار باید به جنگ قدرتهای بزرگتر برویم.
تیزر 2020 Dragon Age 4
در جریان مراسم تابستانهی الکترونیک آرتس یعنی EA Play Live، شاهد نشانههای امیدوارکنندهی بیشتری از Dragon Age 4 بودیم. در یک مونتاژ از پروژههای نسل بعدی الکترونیک آرتس، تصاویر تاریک و جذابی از Dragon Age 4 منتشر شد. البته نامی از این بازی به میان نیامد. با این حال لارا میل (Laura Miele)، مدیر ارشد استودیوهای الکترونیک آرتس، از خود بایوور نام برد:
بایوور جهانهایی را تصور و خلق میکند که شما در آن قهرمان داستان خود هستید. با کمک فناوریهای نسل جدید میخواهیم که این دنیاهای فانتزی را به واقعیت تبدیل کنیم.
تاریخ عرضهی احتمالی
در یکی از گزارشهای مالی شرکت الکترونیک آرتس، مدیر مالی این شرکت گفت که Dragon Age 4 تقریبا پس از سال مالی 2022 شرکت منتشر خواهد شد. این یعنی در بهترین حالت شاهد عرضهی بازی در آوریل 2022 خواهیم بود. بله، باید زمان زیادی را برای بازگشت به Thedas صبر کنیم.
بررسی اولین تریلر Dragon Age 4
در جریان مراسم The Game Awards 2018 بالاخره تریلری از Dragon Age 4 منتشر شد. به نظر میرسد که تمرکز این بازی بر روی عبارت و پیشگویی The Dread Wolf Rises باشد. اگر با پسزمینهی داستانی Dragone Age آشنایی ندارید، باید گفت که منظور از Dread Wolf، خدای الف خیانت یعنی Fen’Harel است. Fen’Harel ارتباطاتی با Solas داشته و بخش مهمی از بسته الحاقی Trespasser است. همچنین در این تریلر شاهد مجسمهی قرمزی هستیم. اگر Dragon Age 2 را بازی کرده باشید، احتمالا از اهمیت این مجسمه آگاه هستید. این مجسمه تاثیر زیادی در فساد حاکمان Kirkwall داشت.
در پردهی اول Dragon Age 2، شما با Varric و برادرش Bartrand در جستوجوی گنجینهی گمشدهی Dwarfها هستید. در همین حین به جسم عجیبی برخورد میکنید که درخشش قرمزی دارد. این شی در نهایت Bartrand را فاسد کرده و Bartrand به برادر خود خیانت میکند. در پردهی دوم Varric از شما میخواهد تا به خانهی Bartrand رفته و با او روبهرو شوید. در این حال متوجه میشوید که Bartrand این جسم را به زنی فروخته که از قضا فرماندهی شوالیههای Kirkwall است. همین مهم باعث شده تا شوالیههای Kirkwall به جنگ با جادوگران رفته و یک جنگ بزرگ در Kirkwall پا بگیرد.
در مجموع باید گفت که این شی خبر بسیار بدی در دنیای Thedas بوده و همه را به دردسر میاندازد. این شی در Inquisition هم وجود داشت و طبعا در Dragon Age 4 هم مشکل بزرگی محسوب میشود. به نظر میرسد که Solas در این بازی به این شی دست مییابد. در تریلر همچنین شاهد حضور گرگ سهچشمی در کنار این شی بودیم. هر چه که هست بعید میدانم Solas نقشههای خوبی در سر داشته باشد. باید منتظر ماند و دید که سرنوشت Thedas چه خواهد بود.
عدم وجود المانهای چندنفره و سرویس-محور
به گزارش جیسون شرایر (Jason Schreier) از بلومبرگ، الکترونیک آرتس به دنبال حذف تمامی المانهای آنلاین از Dragon Age 4 است. این مهم به خاطر شکست Anthem در جذب مخاطبان بوده است. البتهموفقیت عناوین تکنفرهای مثل Star Wars Jedi: Fallen Order هم در این تصمیم تاثیرگذار بودهاند. همانطور که میدانید Star Wars Jedi: Fallen Order یکی از معدود بازیهای با کیفیت و تکنفرهی این شرکت در نسل هشتم بود و با این حال توانست به موفقیت تجاری و هنری بزرگی تبدیل شود.
Dragon Age 4 در Tevinter جریان خواهد داشت
در کتاب جدید بایوور ظاهرا تایید شد که بازی در Tevinter جریان خواهد داشت. Tevinter یکی از بخشهای مرموز سرزمین Thedas بوده که تا کنون شاهد حضور آن در یک Dragon Age نبودهایم. البته این مهم به نحوی از پایان بسته الحاقی Tresspasser بازی Dragon Age: Inquisition مشخص بود. با این حال نمیتوان گفت که Tevinter تنها مکان Dragon Age 4 خواهد بود. البته به نظر میرسد که اغلب بازی در همین جا جریان خواهد داشت.
خیزش Dread Wolf
با وجود سکوت خبری، میتوان با اطمینان گفت که Dragon Age 4 همچنان در دست توسعه است. در ماه سپتامبر بود که کیسی هادسن در پستی به توضیح امور اخیر بایوور پرداخت. این پست شامل مواردی مثل آخرین وضعیت بهروزرسان Anthem تا انتقال دفتر کار میشد. مهمتر از همه، هادسن تایید کرد که پروژههای بزرگی در دست توسعه هستند و اشارهای هم به Dragon Age 4 شد:
در حال حاضر مشغور کار بر روی پروژههای بزرگ دیگری هستیم. دوست داشتم که بیشتر در این باره صحبت کنم، اما وضعیت فعلا سری است. با این حال میتوانم بگویم که یکی از این پروژها تحت نظر تیم ادمونتون بوده و روز به روز بزرگتر میشود. همچنین میتوانم تایید کنم که Dread Wolf بر خواهد خاست.
آیا باید نگران خروج مایک لیدلا بود؟
مایک لیدلا (Mike Laidlaw) به مدت 14 سال بخشی از بایوور بود و در اکتبر امسال از این استودیو جدا شد. در این مدت او بر روی عناوینی مثل Mass Effect، Jade Empire و سری Dragon Age کار کرده بود. لیدلا به نوعی پدر سری Dragon Age بود. با این حال جای نگرانی نیست. چرا که فعلا پایانی برای این سری در نظر گرفته نشده است. خود لیدلا در توییتر با هواداران صحبت کرد و گفت که تیم بایوور هم ین حالا ایدههایی برای Dragon Age 5 دارد.
پای کندی در میان است
در حال حاضر میدانیم که کندی (Kennedy)، نویسندهی بازیهای Sunless Sea و Fallen London، بخشی از پروژهی Dragon Age 4 است. هر دوی این بازیها عنواین نقشآفرینی/ماجراجویی تحسین شدهای هستند. همچنین; تم دارکی در داستان هر دو بازی مشاهده میشود که ما را بیش از پیش برای حضور کندی در Dragon Age 4 هیجانزده میکند. کندی در مصاحبهای با یوروگیمر در این باره گفت:
میتوانم بگویم که به من آزادی عمل زیادی برای کار بر روی یکی از بخشهای بازی داده شده که از سایر بخشهای آن جدا است. اگر با کارهای قبلی من آشنا شوید، از موضوع داستان غافلگیر نخواهید شد. این بازی در حیطهی آشنایی برای من است.
انتظاراتی که از بازی Dragon Age 4 داریم
با این اوصاف به نظر میرسد که حداقل دو سال تا عرضهی Dragon Age 4 فاصله داریم. پس به نظرم برای به پایان رساندن این مقاله، خوب است نگاهی به خواستههایی که از این بازی داریم بیاندازیم.
بازگشت Solas
اگر بسته الحاقی فوقالعادهی Trespasser را تجربه کرده باشید، متوجه اهمیت شخصیت Solas هستید. این بسته الحاقی با آغاز تلاش Inquisitor برای جمع کردن گروهی جهت یافتن Solas به پایان میرسد. Solas بخشی از گروه پیشین Inquisition بوده و برای همین به دستهی جدیدی نیاز است. با این حال با توجه تصمیمی که در رابطه با Solas گرفتهاید، احتمالا شاهد داستان متفاوتی در Dragon Age 4 خواهید بود. با توجه به اهمیت بالای Solas در پایان بسته الحاقی Trespasser، بعید است که او دشمن اصلی شما در Dragon Age 4 نباشد.
Tevinter Imperium
در پایان بسته الحاقی Trespasser شاهد لحظهی مهم دیگری هم بودیم که احتمالا مکان Dragon Age 4 را به ما نشان میدهد. این بسته الحاقی با تصویر خنجری بر روی نقشهی Tevinter Imperium به پایان رسید که یکی از بخشهای سرزمین Thedas است. همانطور که اشاره شد Tevinter Imperium یکی بخشهای Thedas بوده که هنوز در بازیهای Dragon Age قرار نگرفته است. Tevinter قدیمیترین کشور انسانی Thedas بوده که توسط جادوگران قدرتمندی اداره میشود. به نظر میرسد که بالاخره زمان ورود به این کشور فرا رسیده است. راستش را بخواهید حسابی هم برای این مهم هیجانزده هستم.
ارتباط بهتر با اعضای گروه
البته که یک دنیای زیبا و یک دشمن قدرتمند المانهای مهمی هستند. با این حال این گروه همسفران شما بوده که به بخشی اساسی از Dragon Age تبدیل شده است. بایوور پیش از این استعداد خود در نوشتن شخصیتهای دوستداشتنی را نشان داده، اما حقیقتا این مورد جز نقاط ضعف Dragon Age: Inquisition بود. دوست دارم در Dragon Age 4 شاهد شخصیتهایی باشیم که ارتباط برقرار کردن با آنها آسان باشد. در Mass Effect 2 شاهد ماموریتهای Loyalty بودیم که به این مهم کمک شایانی کرده بود. شاید زمان ورود آ« سیستم به سری Dragon Age فرا رسیده است.
تاثیر بیشتر بر روی داستان
با صحبت با طرفداران Dragon Age و نگاهی به فرومهای آنلاین، میتوان متوجه شد که هواداران دوست دارند تا تاثیر بیشتری بر روی داستان و سرنوشت خود در Dragon Age 4 داشته باشند. این مهم یکی از جذابترین ویژگیهای Dragon Age: Origins بود که در نهایت منجر به محبوبیت و موفقیت زیاد آن بازی شد. انتخابات در Dragon Age: Inquisition حقیقتا تاثیر چندانی بر روی داستان نداشتند که کمی ناامیدکننده است. این یکی دیگر از ویژگیهایی است که در بازیهای قدیمیتر بایوور مشاهده میشد و اثری از آن در عناوین اخیرشان نیست. من و سایر طرفداران Dragon Age دوست داریم که انتخابات در Dragon Age 4 وزن بیشتری داشته باشند.
الهام از Dragon Age: Inquisition
با وجود اینکه Dragon Age: Origins را بیش از سایر نسخهها دوست دارم، اما Dragon Age: Inquisition هم جایگاه ویژهای برای من دارد. بخشی از این علاقه به خاطر ساختار جهان-باز بازی است. Dragon Age: Inquisition ترکیب خوبی از جستوجو، ماموریتهای جانبی و روایت داستان بوده و توانسته این ساختار را بهتر از هر عنوانی در سری Dragon Age پیادهسازی کند. سایر بازیهای Dragon Age بر روی بخشهای مرکزی و دنیاهای Hub تمرکز داشتهاند. با این حال برای جهانی به غنیای Dragon Age، بهتر است که شاهد دنبالهروی از ساختار جهان-باز Dragon Age: Inquisition باشیم.
نظر شما چیست؟ آیا Dragon Age 4 به بازگشت شکوهمندی برای بایوور تبدیل خواهد شد؟ شما چه انتظاراتی از این بازی دارید؟