بازی Sand Land یک اقتباس ویدئوگیمی از یک مانگای ژاپنی با همین نام است که توسط استودیوی ILCA توسعه یافته و شرکت Bandai Namco نیز مسئولیت انتشار آن را برعهده داشته است. در این مقاله قصد نقد و بررسی این بازی را داریم. با گیم پالت همراه باشید.
شاید اگر به شما بگویند یک بازی ویدئویی منتشر شده که داستانش در یک زمین خشک و بیابانی حول محور یک شاهزاده شیطانی به نام بلزباب و یک سارق کهنهکار به جریان در میآید و قرار است در این جهان خشک و بیآب برای دست یابی به آب، خودشان را به یک چشمه افسانهای برسانند، احتمالا یک اثر آخرالزمانی و خشن مثل Mad Max در ذهنتان نقش میبندد. اما بازی Sand Land، اثری که در اینجا دربارهاش حرف میزنیم، یکی از سرگرمکنندهترین بازیهایی است که با خیال راحت میتوانید برای فرزند خردسالتان تهیه کنید و خیالتان نیز از بابت محتوای مناسبش کاملا آسوده باشد.
بازی Sand Land یک اقتباس ویدئوگیمی از یک مانگای ژاپنی با همین نام است که توسط استودیوی ILCA توسعه یافته و شرکت Bandai Namco نیز مسئولیت انتشار آن را برعهده داشته. استودیوی ILCA پیش از این بازی ویدئویی Dragon Ball Z را به انتشار رسانده بود و این نخستین باری نیست که مسئولیت ساخت یک بازی انیمهای با اقتباس از روی یک مانگای ژاپنی را برعهده میگیرد. با این وجود اما، بازی Sand Land بسیار متفاوتتر از تجربههای پیشین این استودیو در بازی Dragon Ball Z است.
ماجرا از چه قرار است؟
در بازی Sand Land با شخصیتی به نام بلزباب همراه میشویم که در کنار دیگر دوستان شیطانیاش، زیر نظر پدر پادشاهش، لوسیفر، در یک دنیای بیابانی که با بحران بیآبی و البته جنگهای نامتناهی بین انسانها دست و پنجه نرم میکند، در تلاش هستند تا به هر طریقی که شده، آب مورد نیاز برای مصارف روزانهی شیاطین تحت نظرشان را، مهیا کنند. در شروع داستان بازی Sand Land یک افسر انسان به نام کلانتر رائو (Rao) به بلزباب و همراهانش پیشنهاد همکاری برای یافتن یک چشمهی افسانهای را میدهد که در صورت پیدا شدن، میتواند برای همیشه آب مورد نیاز شیاطین و انسانها را تامین کند.
پس بلزباب به همراه دوست کهنهسالش، سارق (Thief) و البته کلانتر رائو، به سمت جنوب حرکت میکنند تا این چشمه افسانهای را پیدا کنند. آنها سر راهشان باید علاوه بر پیمودن مسیرهای طولانی و دست یافتن به وسایل نقلیه، با گروههای مختلفی از دشمنان از جمله راهزنان، ارتشیها و انواع موجودات وحشی مقابله کنند و نبردهای زیادی را پشت سر بگذارند.
بازی Sand Land یک بازی اکشن نقشآفرینی است که تعدادی از المانهای موجود در بازیهای سندباکس و open world را نیز قرض گرفته و توانسته یک جهان نسبتا بزرگ را به تصویر بکشد که در آن میتوانید آزادانه به هر جهتی حرکت کنید و در کنار پشت سر گذشتن مراحل اصلی داستان، سری هم به فعالیتهای فرعی و ماموریتهای جانبی آن بزنید.
با وجود تمام این المانها اما، نباید انتظار یک بازی اکشن نقش آفرینی بزرگسالانه را داشته باشید که یک داستان پیچیده با احتمالات گوناگون را روایت میکند. بلکه بازی Sand Land را بیشتر میتوان یک تجربه نقشآفرینی ساده و مخصوص گیمرهای جوانتر در نظر گرفت که برای نخستین بار قرار است کات سینهای دیالوگمحور با قابلیت انتخاب دیالوگ را تجربه کنند. یا برای اولین بار در یک جهان سندباکس، ذوق ماجراجویی و کاوشگری خود را شکوفا کنند و برای کشف کاراکترهای جدید و شنیدن قصههای کوچک و بزرگ، تمام نقشهی بازی را زیر پا بگذارند و تک تک پایگاهها، غارها و آبادیهای دوست و دشمن را فتح کنند.
از سویی دیگر حتی گیمپلی و مکانیزمهای مبارزهای بازی Sand Land طوری در کمال سادگی طراحی شدهاند که برای اولین بار به خیلی از گیمرهای جوان، پروسهی جمعآوری آیتمها و craft کردن آنها با یکدیگر و ساخت آیتمهای جدید را آموزش دهند. برای یک گیمر 12 ساله که رفته رفته میخواهد بازیهای کودکانهی خود را کنار بگذارد و اولین بازی open-world خودش را تجربه کند، بازی Sand Land میتواند گزینه بسیار خوبی باشد و حتی خواهر و بردارهای بزرگترش را هم حسابی سرگرم کند.
در بازی Sand Land وسایل نقلیهی متعددی وجود دارند که با پیشروی در داستان میتوانید انواع متنوعی از آنها را به دست آورید و سپس با استفاده از یک آیتم دیگر، آنها را در جیب خود نگه دارید و در صورت نیاز در هر جایی که هستید، آنها را از جیبتان خارج و در محیط اطرافتان در سایز اصلیاش ظاهر کنید. اکثر وسایل نقلیهی موجود در بازی Sand Land، ماشینآلات جنگی محسوب میشوند و میتوانید از امکانات جنگی آنها نیز بهرهمند شوید.
همین ویژگی در کنار مهارتهای مبارزهای بلزباب، شخصیت اصلی بازی، آزادی عمل نسبتا زیادی در اختیار بازیکن قرار داده تا بسته به سلیقهی خودتان یا به صورت تن به تن با دشمنان مختلف مبارزه کنید، یا در سریعترین زمان ممکن، با سلاحهای سنگین نصب شده بر روی تانکتان، آنها را از بین ببرید.
المانهای نقشآفرینی به مقدار لازم
بازی Sand Land یک سیستم ارتقای مهارتهای مبارزهای را در اختیارتان قرار داده که با استفاده از آن میتوانید بسیاری از مهارتهای مبارزهای بلزباب و همراهان اصلیاش را ارتقا دهید. این سیستم ارتقای مهارتها، در مینیمالترین حالت ممکن طراحی شده و حتی گیمرهای جوان هم بدون کمک بزرگترهایشان به راحتی میتوانند از آن استفاده کنند.
علاوه بر این سیستم، المانهای دیگری نیز از ژانر نقشآفرینی وام گرفته شدهاند و در بازی Sand Land مورد استفاده قرار گرفتهاند. برای مثال یکی از لذتبخشترین مکانیزمهای موجود در بازی، سیستم ساخت و ساز وسایل نقلیه است که امکانات بسیار زیادی را در اختیار شما قرار میدهد. شما با پیشروی در بخش داستانی بازی Sand Land و البته لوت کردن آیتمهای مختلف در محیطهای بازی، در گاراژهای موجود در دنیای بازی، به شخصیسازی و ارتقای وسایل نقلیهی خود بپردازید. از انجین و ابزارهای حرکتی این وسایل نقلیه گرفته، تا سلاحهای سبک و سنگینی که میتوانید بر روی آنها نصب کنید. سیستم ساخت و ساز وسیله نقلیهی بازی، امکانات بسیار زیادی را در اختیار شما قرار میدهد که نیازمند مدت زمان نسبتا زیادی است تا تمامی آیتمهای موردنظرتان برای ادامه دادن ساخت و ساز تهیه کنید.
گیمپلی بازی Sand Land تنوع بسیار زیادی دارد و از بخشهای مختلفی تشکیل شده است. گشت و گذار در محیطهای بازی چه به صورت پیاده و چه سوار بر وسایل نقلیه، گفتوگو با کاراکترهای همراه و همچنین کاراکترهای غریبهای که بعضا قصههای جالبی برای تعریف کردن در چنته دارند و حتی میتوانند آغاز یک سری ماموریت جانبی باشند، نفوذ به پایگاههای نظامی به صورت مخفیکاری، مبارزات تن به تن و مبارزات پر از انفجار با وسایل نقلیه و سلاحهای سنگین نصب شده بر روی آنها و از همه مهمتر، همراه شدن با یک داستان سرراست و ساده که به راحتی قابل هضم است و با همکاری کاراکترهای جالب، تا انتهای بازی شما را با خودش همراه میکند.
علاوه بر تمامی این موارد، جلوههای بصری انیمهای بازی Sand Land را نیز به لیست ویژگیهای مثبت این بازی اضافه کنید تا خیالتان از بابت زیباییهای بصری این بازی راحت شود. البته که قرار نیست انتظار یک اثر واقعگرایانه و رئالیستیک را داشته باشیم؛ بلکه قرار است یک اثر وفادار به انیمهها و مانگاهای ژاپنی را تجربه کنیم که در سراسر ویژگیهای بصریاش میتوان روح انیمهها و مانگاهای ژاپنی را احساس کرد.
از حرف زدن کاراکترها با صدای درون سرشان گرفته، تا ابراز احساساتشان و واکنشهای عاطفیشان به اتفاقات مختلف؛ چه در درون کاتسینها و چه در حین مکالمههای معمولی بین کاراکترهای اصلی، بازی Sand Land همراه امضای انیمهای خودش را به همراه دارد و هیچوقت هویت اصلی خودش را فراموش نمیکند. از سویی دیگر، نویسندگان بازی Sand Land محتویات کمدی زیادی را نیز در بازیشان گنجاندهاند. محتویاتی که حتی پلیرهای بزرگسال نیز میتوانند از آنها لذت ببرند و گاها ممکن است حتی مخاطبین اصلی بازی، یعنی پلیرهای جوانتر نیز متوجه برخی از جوکها و شوخیهای موجود در بازی نشوند.
نیمه خالی لیوان
تا اینجای کار، بیشتر نقاط قوت بازی Sand Land را مرور کردیم و از ویژگیهای مثبت آن گفتیم. اما قطعا بازی Sand Land یک اثر بینقص نیست و ایرادات متعددی را هم در خود جای داده است. اولین نقطه ضعف بازی که از همان دقایق ابتدایی نظرتان را به خودش جلب میکند، محیطهای خالی و کمجزئیات این بازی هستند که هیچ عذر موجهی برای خالی بودنشان وجود ندارد. نه انیمهای بودن جلوههای بصری بازی و نه مورد هدف قرار دادن گیمرهای جوان به عنوان مخاطبین اصلی اثر؛ هیچیک دلیلی بر خالی بودن محیطهای بزرگ بازی نیستند. زمانی که از پایگاهها و آبادیهای کوچک خارج و وارد محیطهای بیابانی بازی میشوید، یک محیط بزرگ و خالی پیش رویتان قرار میگیرد که بعضا در گوشه و کنارش چند موجود وحشی یا اهلی به چشم میخورند و گاهی هم در کنارشان چند جعبه خالی وجود دارد.
حتی وقتی وارد محیطهای داخلی پایگاهها یا آبادیهای مخلف میشوید، هیچ ویژگی محیطی خاصی وجود ندارد که نظر شما را به خودش جلب کند. چشم اندازهای بازی در افقهای دوردست، بیابانهای خالیای هستند که در مقایسه با آنها میتوان گفت جزئیات ابرهای موجود در آسمان آبی بازی، خیلی بیشتر از آنهاست. همین خالی بودن محیطهای بازی، باعث میشود نه از لحاظ بصری، محیطهای بازی جذابیت خاصی برای گشت و گذار در نقشهی نسبتا بزرگ بازی داشته باشند و نه از لحاظ برقراری تعامل با کاراکترها یا المانهای محیطی دیگر، هیچ ویژگی سرگرمکنندهای نداشته باشند. به همین خاطر اغلب یا میخواهید در سریعترین زمان ممکن محیطهای بیابانی را پشت سر بگذارید و هرچه سریعتر خودتان را به هدف مورد نظرتان در خط داستانی بازی برسانید، یا در صورت امکان از قابلیت Fast Travel برای جابجا شدن بین محیطهایی که قبلا به آنها مراجعه کردهاید، استفاده کنید.
از سویی دیگر، گیمپلی بازی از یک جایی به بعد، روند نسبتا تکراریای به خودش میگیرد و گیمرهای بزرگسالتر ممکن است خیلی زود دست از ادامه دادن خط داستانی بازی بردارند. فرقی نمیکند که مبارزات تن به تن بازی را دوست داشته باشید و به دنبال ارتقای تمامی مهارتهای مبارزهای شخصیتهای اصلی بازی باشید، یا اینکه مبارزه کردن با وسایل نقلیه و سلاحهای سنگینشان را ترجیح میدهید. در هر صورت بعد از گذشت 2-3 ساعت، مکانیزمهای موجود در گیمپلی بازی Sand Land، و مهمتر از همه، مبارزات بازی، رویهای تکراری به خودشان میگیرند و جذابیتهای موجود در دقایق ابتدایی بازی را بعد از گذشت 2-3 ساعت از دست میدهند.
با این وجود اما روایت سرراست و قابل هضم بازی، به احتمال بسیار زیاد پلیرهایی که از چرخه تکراری گیمپلی بازی خسته شدهاند را پای بازی نگه میدارد تا بالاخره محتواهای جالب بازی از راه برسند. ناگفته نماند که بازی Sand Land چندین بار در طول بازی سعی میکند تا با ایجاد تغییرات اساسی در گیمپلی بازی، بازیکن را از چرخه تکراری آن خارج کند. از رونمایی از وسیلههای نقلیهی جدید گرفته، تا معرفی مراحل مخفیکاری و حتی بازی در نقش شخصیتهای دیگر. بازی Sand Land بارها و بارها سعی میکند با ایدههای غافلگیرکننده و ایجاد المانهای جدید در گیمپلی، تنوع زیادی به مکانیزمهای موجود در بازی ببخشد.
اما ساختار کلی بازی، محدودیتهای زیادی را با خودش به همراه دارد و با توجه به سبک و سیاق کلی بازی و مخاطبین مورد هدف آن، نمیتوان انتظار تغییرات بنیادین در گیمپلی بازی را داشت. برای مثال در طول ساعات ابتدایی بازی، چندین بار به قدرتهای مبارزهای ویژهی بلزباب در تاریکی شب اشاره میشود و بازیکنان را حسابی هایپ نگه میدارند تا بالاخره زمان استفاده از این قدرتهای تاریک فرا برسد. اما در نهایت متوجه میشوید که پروسهی صبر کردن برای دست یابی به این قدرتهای تاریک، بسیار هیجانانگیزتر از استفاده کردن از این قدرتهاست!
جمع بندی نهایی
بازی Sand Land بدون شک میتواند تجربهی بسیار جذابی برای گیمرهای کم سن و سال رقم بزند. المانهای نقشآفرینی موجود در بازی، از جمله انتخاب دیالوگها، سیستم ارتقای مهارتها و امکان شخصیسازی وسایل نقلیه و سیستم Crafting آن، از پیچیدگی زیادی برخوردار نیستند و هر گیمری که حداقل سن لازم برای درک زبان و برقراری تعامل با گیمپلی بازی را داشته باشد، به راحتی میتواند از تمامی امکاناتشان بهره ببرد و خط داستانی بازی را به راحتی به پایان برساند.
از سویی دیگر اگر بخواهیم کمی دقیقتر روی محتواهای فرامتنی بازی Sand Land تمرکز کنیم، با بازتعریف شدن مفاهیم مختلفی مواجه میشویم که گویا به طور مستقیم کودکان را مخاطب اصلی خودشان میدانند و سعی دارند به شیوههای مختلف موجود در مدیوم بازیهای ویدئویی، مخاطبین اصلی خود را که همان کودکان هستند، آموزش بدهند. برای مثال همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره شد، در دنیای بازی Sand Land که یک اقتباس مستقیم و وفادار از مانگای Sand Land است و به زودی سری انیمهای اختصاصی خودش را نیز دریافت میکند، شخصیتهای اصلی و مثبت بازی، گروهی از شیاطین هستند که مستقیما به اسم شیاطین یا همان Demons مورد خطاب قرار میگیرند.
اسم شخصیت اصلی بازی Beelzebub است که با کمی تحقیق متوجه میشوید که نام یک شیطان در انجیل عهد عتیق است و درست مشابه شخصیت اصلی این بازی، شاهزادهی شیاطین به شمار میرود. از سوی دیگر، اسم پدر شخصیت اصلی، لوسیفر (Lucifer) است که قطعا با آن آشنایی کامل دارید. اینطور که از شواهد پیداست، بازی Sand Land سعی دارد برخی از مفاهیم ترد شده در فرهنگهای مختلف را مجددا با مفهومی متفاوت، بازتعریف کند.
کودکی که سنین نوجوانی خود را با تجربهی بازی Sand Land و آشنایی با کاراکترهای موجود در آن سپری میکند، قطعا تصویر ذهنی بسیار متفاوتتری از مفهوم شیاطین و نامهایی مثل بلزباب و لوسیفر دارد. از سویی دیگر، در دنیای بازی Sand Land، ضمن اینکه شیاطین شخصیتهای مثبت و دوستداشتنی داستان هستند، شرورترین موجودات در دنیای بازی، انسانها هستند که با جنگهای نامتناهی خود تمام جهان را به نابودی کشاندهاند و بحران بزرگ بیآبی را به وجود آوردهاند.
البته که هیچ یک از این نقطه نظرها، دلیل بر بدآموز بودن بازی Sand Land و محتویات نامناسب آن برای کودکان نیستند. بلکه در عوض، بازی Sand Land با ایجاد تغییر در برخی از مفاهیم جا افتاده بین فرهنگهای مختلف، سعی دارند تا حد امکان، مفاهیم نفرتانگیز و حاوی انرژی منفی را از ذهن کودکان خارج کنند. بازی Sand Land به هیچ عنوان سعی در گمراه کردن کودکانمان ندارد و هدفش این نیست که با انتخاب نامهایی مثل بلزباب و لوسیفر، و به تصویر کشیدن شخصیتهای شیطانی و سارقین در قالب کاراکترهای مثبت و قهرمان، فرهنگها را تغییر دهد و ذهن کودکان را مخدوش کند.
بازی Sand Land حتی در هر فرصتی که داشته باشد، سعی در آموزش دادن کودکان دارد و توصیههای بسیار جالبی برای آنها کنار گذاشته است. برای مثال در ابتدای بازی، زمانی که کلانتر رائو سعی دارد نظر بلزباب را برای کمک کردن به او در یافتن چشمهی افسانهای جلب کند، یک کنسول بازی به او هدیه میدهد و پس از اینکه بلزباب نزد پدرش میرود و راجع به رائو، هدیهاش و پیشنهادش به او میگوید، پدرش به او توصیه میکند که بعد از اتمام این سفر، تنها یک ساعت در روز، آن هم در یک اتاق روشن و با فاصلهی کافی از صفحه نمایشگر، میتواند با کنسولش بازیهای ویدئویی را تجربه کند.
تصور کنید که یک بازی ویدئویی که با هدف جذب گیمرهای جوان ساخته شده است، در دقایق ابتدایی خودش، به گیمرها توصیه میکند که از بازی کردن در یک اتاق تاریک و نزدیک به صفحه نمایشگر، آن هم طی یک مدت زمان طولانی، دوری کنند. توصیهای که ممکن است حتی به ضرر خود بازی تمام شود، اما به خوبی حسن نیت تیم سازندهی بازی را به ما ثابت میکند تا متوجه شویم که آنها این بازی را برای شستوشوی مغزی کودکانمان نساختهاند. بلکه بازی Sand Land میخواهد یک تجربهی اکشن و نقشآفرینی بسیار ساده را برای گیمرهای جوان به ارمغان بیاورد و برای انجام این کار، یک خط داستانی جالب و گیرا، گیمپلی متنوع همراه با مبارزات تن به تن و ماشینی، جست و جو در یک نقشه open-world و دهها کاراکتر جالب را در قالب دوست و دشمن را در خود جای داده است.
سخن پایانی
ناشر بازی ( Bandai Namco) نسخه PS5 این اثر را برای نقد و بررسی در اختیار رسانه گیم پالت قرار داده است.
بازی Sand Land یک ماموریت مهم داشت و آن هم این بود که برند Sand Land را از محدودههای یک مانگای ژاپنی فراتر ببرد و آن را تبدیل به یک برند سرگرمی بزرگ کند که رفته رفته در سراسر جهان شناخته میشود و به زودی قرار است یک سری انیمهای جدید نیز دریافت کند. انیمهای که در صورت عدم انتشار بازی Sand Land قطعا با استقبال بسیار کمتری مواجه میشد و بسیاری از مخاطبین احتمالیاش در سالهای پیش رو، حتی نامش را هم نمیشنیدند.
بازی Sand Land میتواند تجربههای بسیار مفیدی را برای گیمرهای جوان و تازهکار به ارمغان بیاورد. اولین تجربهی دست و پنجه نرم کردن با المانهای نقشآفرینی و سر در آوردن از ساز و کار سیستمهای ساخت و ساز و Crafting. تجربهی غنی و سرگرمکننده از یک جهان سندباکس همراه با دهها ماموریت جانبی و فعالیتهای فرعی. بازیهای زیادی وجود دارند که تمامی این موارد را در خود جای دادهاند و حتی ممکن است بسیار بهتر و جزئیتر از بازی Sand Land به آنها بپردازند.
اما در بازی Sand Land، همهی این مکانیزمهای پیچیدهی سبک نقشآفرینی، در یک پکیج مینیمالیست و بسیار ساده گرد هم آمدهاند تا همانند یک کلاس درس بازیهای ویدئویی، گیمرهای تازهکار و کم سن و سال را وارد یک عصر جدید از دوران بازی کردنشان میکند. تجربهی بازی Sand Land برای گیمرهای جوان، یک قدم بلند خواهد بود در جهت تجربهی دهها بازی اکشن، نقشآفرینی، سندباکس و Open-World. بازی Sand Land به خوبی هرچه تمام، چکیدهی ویژگیهای اصلی این سبکها را به این دسته از گیمرهای جوان و کم تجربه منتقل میکند و گاهی هم با توصیههای زیرمتنی و در لفافهاش، حسابی آموزنده و مفید ظاهر میشود.
نقد و بررسی
Sand Land
در بازی Sand Land، همهی مکانیزمهای پیچیدهی سبک نقشآفرینی، در یک پکیج مینیمالیست و بسیار ساده گرد هم آمدهاند تا همانند یک کلاس درس بازیهای ویدئویی، گیمرهای تازهکار و کم سن و سال را وارد یک عصر جدید از دوران بازی کردنشان کند
مثبت
- محتواهای سرگرمکننده و مناسب گروههای سنی جوان
- جلوههای بصری انیمهای و صاحب سبک
- کاراکترهای جذاب و روایت گیرا
- تنوع در مبارزات و امکان مبارزه با وسایل نقلیه
- بازتعریف مفاهیم نسبتا منفی و آموزههای جالب برای کودکان
منفی
- محیطهای کمجزئیات بدون بهرهگیری از قدرت کنسولهای نسل فعلی
- رویهی تکراری گیمپلی با وجود تنوع در مبارزات و محیطها