بازی Saint Kotar یک اثر ماجراجویی تاریک است که به درون شما نفود میکند، اما متاسفانه برخی از پیاده سازیهای نامناسب المانها، بازی را به اثری تبدیل کرده که ممکن است برخی از مخاطبان ژانر Adventure را ناامید سازد.
داستان بازی Saint Kotar در مورد دو مرد مومن به نامهای بندیک و برادر شوهرش نیکولای است که به بررسی یک سری قتلها در جامعهی کوچک کاتولیک Sveti Kotar میپردازند. نیروی محرکهی روایت بازی، پیرامون جستجو برای ویکتوریا خواهر بندیک است که مظنون اصلی قتل شهردار شهر است. در طول مسیر داستان بازی، بندیک و نیکولای باید با ساکنان مرموز و عجیب شهر همکاری کنند و در عین حال با فرقهی moon-worshipping به نبرد بپردازند. بازی از نظر داستانی، روایتی دارد که میتواند طرفداران ژانر ترس را راضی کند، اما مشکلات سرعت روایت آن، در کنار اجرای ضعیف و دوبلاژ ضعیف، به بازی لطمهی جبران ناپذیری زده است.
توسعهدهندگان بازی Red Martyr Entertainment مضامینی مانند ایمان و مذهب را در روایت بازی Saint Kotar گنجاندهاند و باید از آنها تمجید کرد. بازیها میتوانند به موضوعات و مضامین سنگینتری متمایل شوند که این بازی شجاعت گرایش به این موارد را داشته است. دیالوگهایی در سطح B-movie های ترسناک، همراه با برخی صداگذاریهای ضعیف، به بیان داستان بازی ضربات بدی وارد کرده است. بازی Saint Kotar به عنوان یک پروژهی Kickstarter با بودجهی محدود شروع شد.
متاسفانه برخی از طراحیهای دنیای بازی بیش از حد تاریک هستند تا جایی که بهسختی می توان باور کرد که مردم در چنین مکانهایی ساکن شوند. شهر Saint kotar، نمونهی بارز این موضوع است، بهخصوص وقتی که از دریچهی نگاه دو قهرمان مذهبی آن دیده شود. این مکان چنان ناامید است که به خودی خود تبدیل به عنصری با ابهت میشود. به سرعت مشخص می شود که Sveti Kotar در ماجرایی تاریک غرق شده است. مکان نفرین شدهای که خورشید به ندرت آن را لمس میکند. بندیک و نیکولای در تلاش برای یافتن ویکتوریا و کشف حقیقت با هم همکاری دارند و مطمئنا رازهای زیادی برای کشف وجود دارد.
این شهر دارای پیشینهای غنی، اما غم انگیز است که قدمت چندین نسل دارد. گاهی از طریق گفتگوها و از سوی اشیا و داستان گویی محیطی این تاریخچه را درک میکنید. با این همه شخصیت و نکات تاریخی، روایت بازی به مرور پیچیده خواهد شد که در ادامه سنگین میشود. داستان بازی برخی اوقات متاسفانه به طرز بدی غافلگیرانه عمل میکند. گاهی اوقات داستان بازی Saint kotar برخی چالشهای غیر معقول را نشان میدهد، رفتارها و واکنشهای غیر قابل درک و باور شخصیتها نیز به این موضوع میافزاید. با این حال سورئال بودن بخشی از جذابیت بازی است. داستان بازی پایانهای متعددی دارد که نیاز به تصمیمگیریهای متفاوتی در طول مسیر بازی دارند.
نیکولای و بندیک پویایی جالبی دارند. نیکولای مردی است که ایمان خود را از دست داده و بندیک که کاملا در ایمان خود تا سرحد تعصب گم شده است. ارادت او به دینش به این معنی است که او خشونت را دوست ندارد و زمانی که او را درگیر با این چالش میبینیم که دنیایش در هم میپاشد، اتفاقات جالبی رقم میخورد. او مجبور به انجام کارهایی میشود که با قوانین اخلاقیاش در تضاد است. واکنشهای واقعی او با گذشت زمان آشکار میشود. نظرات او در مورد عدالت، سبک تفتیش عقایدش نشان دهندهی دیدگاه متعصب و سنتی او در مورد نحوهی برخورد با گناهکاران است. نیکولای مردی قد بلند و صبورتر از بندیک است و به بی گناهی ویکتوریا متقاعد شده است.
نیکولای گاهی اوقات رؤیایی از یک زن مرموز را تجربه میکند که او را مادر مینامد، اگرچه ظاهر و رفتار وحشتناک او کاملا نشان دهندهی حضور مادرانه نیست. شخصیتهای منحصربهفرد دیگری در شهر Sveti Kotar زندگی میکنند. کارآگاه موستوف که بر اثر جراحتی کهنه در سرش، دچار اختلال در حافظه شده است. یک ماهیگیر ناخوشایند در ساحل دریاچه زندگی میکند و زالویی از گردنش آویزان است. همهی اینها شخصیتهای بسیار جالب و واقعی در بازی Saint Kotar هستند. نگرش عادلانهی بندیک کاملا با شهر همزیستی دارد، شهری که سیستم قضاوت خاص خود را دارا است و بی شرمانه کسانی را که نالایق تلقی میشوند، مورد آزار و شکنجه قرار میدهد. هیچ مرد خوبی در Sveti Kotar نیست و بهنظر میرسد هر کسی که به آنجا میرود، به معنای واقعی کلمه یا حداقل از نظر جامعه، یک شرور میشود.
قهرمانان معیوب یک اتفاق رایج در داستان نویسی هستند، اما بندیک در طول داستان به هیچ وجه به عنوان یک کاراکتر رشد نمیکند. بندیک در اعتقادات و روش های قضاوتی خود ثابت قدم میماند و معتقد است که او مرد خداست و در عین حال کارهایی را انجام میدهد که به طور فزاینده، غیر خدایی میشوند. نیکولای دوستداشتنیتر از دو قهرمان داستان است، زیرا هدف او در نهایت یافتن همسرش، پاک کردن نام او و در نهایت اتحاد دوباره خانوادهاش است.
گیمپلی در بازی Saint Kotar خلاصه به ساختارهای کلاسیک اشاره و کلیک است که برخی از عناصر را از بازیهای قدیمی Telltale را به الهام گرفته است. انتخاب دیالوگ و مسیرهای مختلف در طول داستان بازی، در کنار تعداد مناسبی از ماموریتهای جانبی در بازی وجود دارد. در ساعات پایانی بازی، درجهی سختی ویژهای در بازی وجود دارد، اما در بیشتر موارد عنوان Saint Kotar بیشتر بر روی روایت خود متمرکز است. ساختار دنیای بازی بسیار خوب رشد یافته است. این شهر غرق در رمز و راز است و تاریخ گستردهای دارد که به قدیس حامی شهر باز میگردد. Sveti Kotar راه زیادی را در ایجاد حس ترس در بازی انجام میدهد. شهر در مه پوشیده شده و نور خورشید هرگز به شهر نمیرسد. ساکنان عجیب و غریب شهر نیز به این موارد اضافه کنید، از جمله زنی بی چشم و بی زبان که برای عشق از دست رفتهی خود میسوزد و پیامبری دروغین که قبیلهای از پیروان کور را رهبری میکند.
عنوان Saint Kotar در قالب ترس محیطی خودش را ارائه میدهد. در ابتدای بازی، ما در نقش یک کودک خردسال قرار میگیریم که در تاریکی کامل فرو رفته است. همچنین دخمههای کابوسآمیز و محیطهای سردی وجود دارند. جونجی ایتو، استاد ژانر ترس را میتوان از الهام بخشهای اصلی این اثر دانست. او با جزئیات معرکه در صحنهها و شخصیتهای گروتسک، بر کارگردانی هنری بازی نیز تأثیر گذاشته است.
نتیجهی پایانی
بازی Saint Kotar داستانی متقاعد کننده را روایت میکند که باید طرفداران عناوین ترسناک را راضی کند و لحظاتی وجود دارد که واقعا ناراحت کننده هستند. متأسفانه، این برای نجات بازی از کاستیهای آن کافی نیست. بازی پتانسیل یک بازی عالی را در وجود خودش دارد، اما برخی ضعفها جلوی بازی را برای رسیدن به اوج خودش میگیرد. به طرز ناامیدکنندهای، بزرگترین عاملی که عنوان Saint Kotar را از رسیدن به سر منزل مقصود باز میدارد، ناشیانه بودن خودش، در پیاده سازی ایدهها، شخصیتها، اجراها و پیچیدگی نهایی داستاناش است.
نقد و بررسی
بازی Saint Kotar
بازی Saint Kotar اثری است که برای طرفداران عناوین ترسناک و بازیهای ادونچر کلیک اشاره، اثری جذاب محسوب میشود. برخی از المانهای بازی باعث میشوند که اثر نتواند به اوج پتانسیل خودش برسد.
مثبت
- اتمسفر تسخیر کننده دنیای بازی
- دنیای پرجزئیات و شخصیت های عجیب و غریب
- سرعت خوب ارائهی داستان بازی
- چند پایان بودن بازی
منفی
- تکراری شدن ساختار پازلهای بازی
- نبود چالش خاصی در ساختار گیمپلی
- صدا پیشگی بد برخی شخصیتها آسیب بدی به بازی زده است