شایعات زیادی درباره نسخه جدید و اصلی Uncharted به گوش میرسد. با اینکه به این زودی خبری از جزئیات موثق این عنوان نخواهد بود، اما مشخصا همۀ ما منتظر آن هستیم. به واسطۀ این موضوع، در این مقاله در رابطه با مواردی صحبت میکنیم که امیدواریم در بازی Uncharted 5 ببینیم.
سری بازی Uncharted به این زودی نسخه جدیدی دریافت نخواهد کرد. درحالی که این فرانچایز با نسخۀ چهارم تاحدودی به نقطۀ پایان رسید، اما شکی وجود ندارد که بازیهای بیشتری از این مجموعه در خط تولید قرار خواهد گرفت. ناگفته نماند که بازی Uncharted یکی از مهمترین فرانچایزهای Sony و Naughty Dog به حساب میآید. با تاسیس یک استودیوی فرست پارتی و AAA جدید توسط سونی، این تیم همراه استودیوی ناتی داگ روی یک IP محبوب از این توسعهدهنده کار میکند. در ادامه این مقاله قصد داریم در رابطه با انتظارات خود از بازی Uncharted 5 ( نام فرضی نسخه جدید) بیشتر صحبت کنیم.
پروتاگونیست جدید
این واضحترین چیزیست که باید به آن اشاره کرد و بهتر است اول از همه، درمورد آن صحبت کنیم. نسخه چهارم Uncharted داستان نیتن دریک (Nathan Drake) را به شکل تمام و کمال به پایان رساند. اما Uncharted با پایان ماجراجوییهای نیتن به اتمام نمیرسد. پایانبندی نسخه چهارم به شکلی بود که احتمالا دختر نیتن و النا (Elena)، کسی (Cassie)، نقش پروتاگونیست بازی را برعهده خواهد گرفت.
البته احتمال اینکه برادر نیتن، سم دریک (Sam Drake) به عنوان شخصیت اصلی سکان هدایت بازی Uncharted 5 را در دست بگیرد هم وجود دارد. حضور کلوئی فریزر (Chloe Frazer) به عنوان شخصیت اصلی هم چیزی هست که طرفداران بدشان نمیآید یک بار دیگر تجربهاش کنند. البته که او قرار نیست یک پروتاگونیست کامل برای ادامۀ این مجموعه باشد.
بازگشت کاراکترهای قدیمی
با اینکه دوست داریم در بازی Uncharted 5 نقش یک پروتاگونیست جدید را برعهده بگیریم، اما نمیخواهیم این سری از نسخههای پیشین خود فاصله بگیرد. Uncharted مجموعهایست که در طول سالها گروه بزرگی از شخصیتهای مکمل جذاب را خلق کرد و ما نیز خواهان چیزهای بیشتری دربارۀ آنها هستیم. مطمئنا اکثر طرفداران دوست دارند تا ویکتور سالیوان (Victor Sullivan) را در نسخههای بعدی ببینند. درواقع هرچه بیشتر، بهتر. اگر هم قرار نیست سم، کلوئی یا حتی نادین راس (Nadine Ross) را به عنوان پروتاگونیست داشته باشیم،
قطعا حضور این افراد به عنوان همراه در طول بازی یک برگ برندۀ طلایی خواهد بود. نظرتان درمورد کاراکترهای کمتر شناخته شده به مانند چارلی کاتر (Charlie Cutter) چیست؟ چرا او را دوباره به این ترکیب اضافه نکنیم؟
وسایل نقلیۀ بیشتر
Uncharted در طول سالها به یک فرمول خاص پایبند بوده، اما منصفانه نیست اگر بگوییم روی این پایهها بنا نشده است. هر نسخه از بازی با اکشن بینظیر و انفجاری خود، سطح این مجموعه را بالاتر برد که استفاده از وسایل نقلیه، بخشی از آن را شامل میشود. برای مثال، رانندگی ماشینهای جیپ در بخشی از دو بازی Uncharted 4: A Thief’s End و بازی Uncharted: The Lost Legacy جزو لحظات طلایی این عناوین بود (راندن قایق در Uncharted 4 نیز بسیار لذتبخش بود).
کاوش در فضاهای باز و گسترده در قالبی آرامشبخش باعث شد تا تجربۀ بازی لذتبخشتر شود. قاعدتا تاکید بیشتر روی وسایل نقلیه میتواند این میزان از هیجان را افزایش دهد. مواردی به مانند تعقیب و گریز در ماداگاسکار در Uncharted 4 یا تعقیب قطار در The Lost Legacy نیز نمونههای دیگری هستند. به طور کلی، از ناتی داگ میخواهیم که وسایل نقلیۀ بیشتری در بازی Uncharted 5 قرار دهد.
گسترش آزادی عمل
پیشتر به محیطهای باز و گستردۀ دو بازی Uncharted 4 و The Lost Legacy اشاره کردیم و قاعدتا در نسخه بعدی خواهان چیزهای اینچنینی بیشتری هستیم. سوءتفاهم پیش نیاید، ما نمیخواهیم Uncharted بعدی یک بازی جهانباز باشد چرا که این، کلیت مجموعه نیست. درواقع Uncharted یعنی تمرکز روی مراحل خطیتر با تجربهای متمرکز و مسیر داستانی رو به جلو. ترکیب این داستان خطی با محیطهای به نسبت بزرگ در روند بازی تغییرات مهمی ایجاد میکند. نسخههای اخیر این سری که در این زمینه با کیفیت هم ظاهر شدند، این موضوع را ثابت میکنند. حتی اگر نیاز به ترکیب این بخش با مکانیکهای جدید و خلق یک تجربۀ متفاوت باشد، خواهان چنین چیزی هستیم. مراحل بازی Uncharted 5 هم میتوانند بدون آنکه خیلی بزرگ باشند، تحت تاثیر این ایده قرار بگیرند.
بهبود بخش مخفیکاری
در چند سال گذشته، مخفیکاری به امری حیاتی در سری Uncharted تبدیل شد. در حالی که این مکانیک در نسخههای ابتدایی وجود نداشت، به مرور در بازیهای Uncharted 4 و The Lost Legacy به یک بخش مهم در گیمپلی بازی تبدیل شد. نسخه بعدی سری هم باید همین راه را ادامه دهد. با این وجود، این فرانچایز نباید به یک اکشن مخفیکاری مطلق بدل شود. Uncharted باید رسالت خود در ارائه یک بازی اکشن با ضرباهنگ بالا را حفظ کند تا مکانیکهای مخفیکاری بهبود یافته و دقیقتر، عمق بیشتری به تجربۀ بازی بعدی ببخشند. شاید حتی یک قابلیت ساده به مانند نشستن و دراز کشیدن همزمان (که در The Last of Us Part II وجود داشت) بتواند تغییری بالقوه و قابل توجه در این سری باشد.
پیشرفت مبارزات تن به تن
مبارزات تن به تن یکی از بخشهایی بود که در طول سالها و با انتشار نسخههای جدید Uncharted، پیشرفت کرد. با این وجود، اکثر گیمرها معتقدند که مبارزات این سری بیشتر حس دکمهزنی دارد. درست مثل مخفیکاری، نبردهای نزدیک به عنوان یک لازمه در Uncharted دیده نمیشود و بیشتر یک سیستم کمکی است، اما همچنان جا برای تقویت دارد. به لطف محیطهای بزرگ و ترکیب تاکتیکها توسط بازیکن، Uncharted 4 و The Lost Legacy عملکرد ویژهای در تغییر سیستم کاورگیری، شوتینگ و مبارزات تن به تن داشتند. قطعا گسترش و پیشرفت این بخش در بازی Uncharted 5 کمک زیادی به تجربۀ ما میکند.
صخره نوردی بهتر
از اولین نسخه تا به حال، سری Uncharted مکانیکهای پارکور و سنگ نوردی خود را حفظ کرده و هربار تغییرات زیادی بر آن اعمال شده است. با این حال، بازیکنانی بودند که حس صعود در بازی را تکبعدی و از پیش تعیین شده میدیدند. مشخصا نباید کوتاهی در این قسمت صورت بگیرد. همزمان با این نکته، Uncharted نباید به یک بازی پلتفرمر با لحظات سینمایی و زمانبندی شده تبدیل شود، اما باتوجه به حیاتی بودن صخره نوردی در گیمپلی، ضروریست که شاهد لحظات اینتراکتیوتری باشیم.
سکانسهای شگفتانگیز
Uncharted با سکانسها و لحظات اکشنِ به هم پیوسته تعریف میشود. قطار نسخه دوم، کشتی در حال غرق شدن در قسمت سوم، فرو ریختن برج در Uncharted 4 و هزاران بخش فراموشنشدنی دیگر باعث شده تا این مجموعه به بهترین شکل، این لحظات را در بازی جای بدهد. قاعدتا تعریفهای اینچنینی نشان میدهد که چه انتظاری از نسخه بعدی داریم: لحظات اکشن و حوادث بیشتر. برای هر کسی که بر روی توسعۀ بازی Uncharted 5 کار میکند، این یک موضوع وسوسهانگیز خواهد بود. باید گفت که طرفداران هم از این ایدهها استقبال میکنند. این لحظات پیوسته از هیجان و حادثه قلب و روح سری Uncharted را تشکیل داده و تعدد آن در نسخه بعدی نباید دستخوش تغییر شود.
اضافه شدن حالت Co-op
شاید Uncharted را به خاطر تجربه خطی و تکنفرهش بشناسند، اما این بدین معنی نیست که بازی صرفا به این بخش خلاصه شود. پیشروی در بازی با یک دوست یا بازیکنی دیگر ایدۀ خوبی بوده و میتواند به راحتی در نسخه بعدی این سری جا باز کند. کاراکتر شما در Uncharted همیشه همراهی با خود داشته است. بنابراین چرا نباید اجازه داد که یک بازیکن دیگر کنترل آن شخصیت را عهدهدار شود؟
بخش چند نفره
حالت مالتیپلیر PvP در Uncharted چیزی نبود که توجه اکثریت را به خود جلب کند، اما همچنان محبوبِ طرفداران بوده و پتانسیل زیادی داشته است. مالتیپلیر به این مجموعه کمک کرد تا به صورت مداوم پیشرفت کند. ثمرۀ این اتفاق هم اضافه شدن طرفداران بیشتری بود. نبود بخش چند نفره در Uncharted: Legacy of Thieves یک ناامیدی بزرگ به حساب میآمد..با اینکه این بازی یک ریمستر بود، اما امیدواریم که حالت مالتیپلیر به بازی Uncharted 5 افزوده شود.