بازی Salt and Sacrifice به عنوان دنبالهی عنوان Salt and Sanctuary بهتازگی منتشر شده است. این بازی از همان ابتدای معرفیاش تلاش داشت تا مسیر متفاوتی را در پیش بگیرد و خودش را از یک کلون آثار سولزبورن خارج نماید و مسیر خودش را پیدا کند. در این مقاله با هم نگاهی به این عنوان خواهیم داشت که آیا این بازی توانسته در هدف خود موفق باشد؟ با نقد و بررسی بازی Salt and Sacrifice با گیمپالت همراه باشید.
بزرگترین نکتهای که در همان ابتدا، در جدیدترین ساختهی استودیوی Ska Studios در اولین نگاه جلب توجه میکند، تغییر فضا و اتمسفر این بازی است. برخلاف نسخهی اول که اتمسفری تاریک و سرد داشت، Salt and Sanctuary از فضایی روشن با نورپردازیهای نئونی بهره میبرد. فضای بازی بیشتر حالت رویاگونه به خودش گرفته و از اتمسفر تاریک نسخهی اول دور شده است. بازی Salt and Sacrifice به عناصر مترویدوینیا و سولزلایک پایبند است و در این زمینه رویهی قبلی را ادامه میدهد. بازی سعی دارد در همه زمینهها حتی در طراحیهای بصری نیز به آزمون و خطا بپردازد و اثری اکسپریمنتالتر را به شما ارائه دهد. با این وجود طراحیهای هنری بازی بسیار زیبا و جذاب هستند.
نقد و بررسی این بازی بر اساس کد ارسالی ناشر و بر روی پلتفرم PC انجام شده است
درخشانترین قسمت در مورد بحث طراحی بازی Salt and Sacrifice را میتوانیم در خلاقیت و کیفیت خوب طراحی هنری بازی، در زمان مبارزه با باسهای بازی دانست. جزئیات و سبک طراحی آنها بسیار درخشان است و میتوان باسها را ستارگان بازی در بخش طراحی دانست. در کنار طراحی خوب و پرجزئیات آنها، فضا و محیطی که به مبارزه با هر باس میپردازید با ذوق و سلیقهی بسیار خوبی طراحی شده تا حس وحال متفاوتی را از محیط، جدا از روشهای مبارزه با آنها دریافت کنید.
بازی Salt and Sacrifice از سیستم طراحی آشنای بسیاری از عناوین سولزبورن بهره میبرد. پس از اینکه شخصیت موردنظرتان را ساختید وارد بازی میشوید و در همان ابتدا در یک مبارزه با یک باس شکست میخورید. الگویی که در بسیاری از آثار سولزبورن مشاهده کردهایم و بازی در این مورد چیز جدیدی را ارائه نمیدهد. پس از آن شما در Vale Pardoner به هوش میآیید. این منطقه به عنوان هاب اصلی بازی عمل میکند. آنجا چندین NPC را ملاقات میکنید که به شما آیتم میفروشند یا وسایل شما را تقویت میکنند. پس از آن شما یک تلپورت را پیدا میکنید که این شروع مسیر شما برای سفر به سرزمینهای مختلف است که در آنجا باید به انجام ماموریت خودتان یعنی شکار کردن جادوگران بپردازید.
در نقش یکی از اعضای Inquisition که وظیفهی آنها شکار جادوگران بوده، ظاهر میشوید. شما در این مناطق شاهد وجود محیطهای مختلف کوچکتری از جمله غارها، قلعهها، سیاهچالهها و غیره هستید. تنوع محیطی در بازی Salt and Sacrifice در سطح بسیار خوبی قرار دارد. طراحی این فضاها نیز به خوبی صورت گرفته و شما از تنوع بالای آنها در کنار گرافیک هنری جالب بازی لذت خواهید برد. بازی از سیستم Crafting جدیدی بهره میبرد که شما پس از نابودی دشمنان میتوانید از آیتمهای آنها استفاده نمایید یا به کمک آنها ابزارهای جدیدی خلق نمایید.
برخی از این سلاحها در طول مبارزات بسیار کارآمد هستند. در بازی هم برای ارتقای شخصی مانند گذشته از واحد Salt استفاده میکنید که با کسب آن میتوانید به آپگرید شخصیت خودتان بپردازید. در محیطهای مختلف با پیدا کردن آیتمی، دودی ایجاد میشود که شما با دنبال کردن آن میتوانید محل دقیق جادوگرانی که به دنبال شکار آنها هستید را پیدا کنید. با وجود این موارد باز هم بازی در زمینهی اکتشاف موارد مختلف عمیق و خوب عمل نمیکند. گیم پلی بازی پس از مدتی شما را درگیر پیدا کردن آیتمها و مواردی تکراری میکند. بازی Salt and Sacrifice در این زمینه خوب ظاهر نمیشود و شاید پس از مدتی تجربه بازی برای شما تکراری به نظر برسد.
بازی Salt and Sacrifice نسبت به نسخهی قبلی در زمینهی بخش آنلاین پیشرفت بسیار خوبی داشته است. شما میتوانید از یک همراه آنلاین در پیشبرد بخش داستانی استفاده کنید که بر خلاف نسخهی قبلی بر روی پیشبرد کلی بازی هر دو بازیباز تاثیر دارد. همچنین در بخش مبارزات PVP نیز بازی رشدهای خوبی داشته و شاهد بخشی پویاتر با جزئیات بیشتری هستیم. شاید یکی از مهمترین نقاط قوت بازی در همین رشد بخش آنلاین و اضافه شدن بخش Co-op باشد. این ریسکی است که پاسخ داده و میتوان از آن به عنوان یک نقطهی برتری نسبت به بازی قبلی و بسیای از آثار هم سبک نام برد.
بازی همچنین نسبت به Salt and Sanctuary از ساختار پلتفرمر بیشتری بهره میبرد. این موضوع از جمله مواردی است که تیم سازنده با ریسک طراحی آن، سعی در بلوغ و رشد عنوان داشتهاند. اما متاسفانه بخش پلتفرمر بازی آن طور که باید و شاید خوب از آب در نیامده است. با وجود پتانسیلهای بالای آن، اما در بلند مدت باعث تکراری و خسته کننده شدن گیمپلی میشود. این ساختار سعی داشت تا به بازی هویتی مستقل ببخشد اما به وضوح مشخص است که نیاز به رشد و بلوغ بیشتری دارد. گاهی ریسک جواب میدهد و گاهی نیاز دارد تا بیشتر از گذشته در مورد آن آزمون و خطا صورت بگیرد. داشتن یک روند جدید به هر قیمتی تضمین کنندهی داشتن یک ساختار جدید موفق نیست.
بازی در زمینهی مبارزات جذاب و درگیر کننده مانند نسخهی قبلی عمل میکند و شما را در موقعیتهای جذابی در دل مبارزات قرار میدهد. مبارزات با باسها لذتبخش است و شما بهخوبی میتوانید از سلاح و تجهیزات خودتان در مبارزات استفاده کنید. بازی در سیستم تجهیزات و ساختار آیتمها، یادآور سری Monster Hunter است. البته در این زمینه بازی Salt and Sacrifice عمق لازم آن سری را در خودش ندارد. بازی بر روی کاغذ الگوهای موفقی را برای خود در نظر گرفته است ولی در عمل نتوانست بهخوبی از آنها استفاده کند.
بازی درگیر عدم بالانس مناسب در میان ایدههایش است. تلاش برای ساخت یک هویت مستقل بیشتر از منطقی که در تولید یک ساختار دلنشین دیده میشود، عمل میکند. بازی عناصر خوب مترویدوینیایی که در نسخهی قبلی نمایش داده بود را گم کرده است. یکی از مسائلی که در بازی آزاردهنده عمل میکند، عدم وجود نقشه است. محیطهای بازی و زیرساختارهای آنها بسیار وسیع و گسترده هستند. در کنار مکانیزم پلتفرمینگ که به شما دسترسی بیشتری به محیطهای بازی میدهد، عدم وجود نقشه شما را سردرگم میکند.
بازی Salt and Sacrifice همچنین از قابلیت Fast-travel نیز پشتیبانی نمیکند. چه بخواهید به مکانهای مختلف محیطی که قبلا به آن مراجعه کردید یا حتی زمانی که از هاب اصلی تصمیم به سفر به یک منطقه را دارید. این موضوع ارزش تکرار و جستجو در دنیای بازی را کاهش میدهد. از طرفی باعث میشود تا شما از کاوش بیشتر در دنیای بازی منصرف شوید. بازی همچنین در یک مورد دیگر نیز یادآور موضوعی در سری Monster Hunter است. اگر شما از طرفداران این هستید که بارها با یک باس به مبارزه بپردازید تا بتوانید آیتمهای بیشتری را کرفت کنید، این بازی قطعا برای شماست. سیستم کرفت برخی آیتمها نیز مکانیزمهایی شبیه به عناوین Monster Hunter دارد.
بازی از درخت مهارتهای خوبی در پیشرفت Build شخصیت اصلی بهره میبرد. در این زمینه شما با گزینههای بسیاری برای ارتقای تجهیزات خودتان مواجه هستید. وجود گزینههای مختلف برای شخصیسازی و ایجاد تنوع در ساختار شخصیت اصلی بازی بسیار ارزشمند و نشان از توجه بیشتری به این بخش است که روشهای مختلفی را در اختیار شما قرار میدهد.
سخن پایانی
همانطور که در طول نقد نیز اشاره شد بازی Salt and Sacrifice در پی این ست تا هویت جدیدی برای خودش پیدا کند و در این راه چالش و ریسکهای مختلفی را تجربه میکند. برخی از این ریسکها به بلوغ و پختگی لازم نرسیدهاند و همین موضوع باعث میشود که بازی در برخی قسمتها عملکرد بسیار سینوسی داشته باشد. با وجود این موضوع بازی در برخی قسمتها رشد خوبی داشته که از جمله درخشانترین آنها، اضافه شدن قسمت Co-op آنلاین است که تجربهی متفاوتی از عنوانی سولزبورن را ارائه میدهد. اگر از طرفداران عناوین سولزبورن هستید با وجود ضعفهای درون بازی، قطعا از تجربهی آن لذت خواهید برد.
نقد و بررسی
بازی Salt and Sacrifice
بازی Salt and Sacrifice عنوانی با پتانسیل بالا و ایدههای خلاقانه است که برای پیش گرفتن مسیری جدید نیاز به پختگی بیشتری دارد. در مجموعهبا اثری سرگرم کننده و چالش برانگیز مواجه هستیم که مطمئنا برای مخاطبان عناوین سولزبورن جذاب خواهد بود.
مثبت
- گرافیک و طراحی هنری زیبا
- تنوع بالای محیطهای بازی
- گیمپلی چالشی و مبارزات جذاب
- سیستم شخصی سازی پر جزئیات
- بخش Co-op آنلاین سرگرم کننده
منفی
- پلتفرمینگ خسته کننده و تکراری
- نداشتن نقشه در بازی
- نداشتن Fast-Travel به بسیاری از نقاط بازی
- ساختار گرایند بازی که ممکن است برای بسیاری از مخاطبان جذاب نباشد