حتی اگر از طرفداران عناوین نقش آفرینی نیز نباشید، بدون شک اسم سری The Witcher را شنیده یا یکی از عناوین آن را تجربه کردهاید. ما با داستان زندگی شخصیت گرالت (Geralt)، در این مجموعه همراه خواهیم بود و با او در دنیایی بزرگ و شگفتانگیز سفر خواهیم کرد. با هم در این مقاله نگاهی به تاریخچهی سری بازی ویچر خواهیم داشت. با گیمپالت همراه باشید.
سری The Witcher به عنوان یکی از عناوین صاحب سبک و پیشرو، در ژانر نقشآفرینی شناخته میشود. استودیوی لهستانی سیدی پراجکت رد (CD Projekt Red)، با اقتباس از سری کتابهایی با همین نام، نوشتهی آنجی سیکوفسکی (Andrzej Sapkowski)، شروع به ساخت اولین نسخه از بازی ویچر کردند. تا به امروز سه نسخه از این سری برای پلتفرمهای مختلف منتشر گردیده است.
در طی این سالها شاهد رشد و پویایی هر نسخه از این سری نسبت به نسخهی پیشین هستیم تا جایی که عنوان The Witcher 3 که در سال 2015 منتشر گردید، توانست عنوان بهترین بازی سال را از فستیوال The Game Awards دریافت نماید. برای بسیاری از دوستداران عناوین نقش آفرینی، سری بازی ویچر نمادی از یک آرمان و قله در این سبک بهشمار میرود که هم توانست مخاطبان بسیاری را به این سبک عناوین علاقمند سازد و از طرفی هم مخاطبان حرفهای زیادی را مدتها درگیر و غرق خودش سازد. این مسیر قدم به قدم بیشتر به سمت رشد و شکوفایی پیش میرود.
1 – The Witcher
اولین نسخه از سری The Witcher در سال 2008 برای پلتفرم رایانههای شخصی منتشر گردید. استودیوی سیدی پراجکت رد در نقش توسعه دهنده و ناشر آن ظاهر گردید. داستان اولین شماره از بازی ویچر، سالها پس از اتفاقات آخرین کتاب رخ میدهد. گرالت دچار فراموشی شده و هیچ چیزی از گذشته خودش به یاد ندارد. در ابتدای داستان بازی، شاهد تلاش گرالت برای نابودی طلسم پرنسس آدا هستیم. در ادامهی داستان در زمانی دیگر روایت میشود که گرالت خودش را در میان جمعی از ویچرها مییابد.
او در تلاش است که گذشتهاش را به خاطر بیارود، اما در حین همین تلاش مورد حملهی راهزنان قرار میگیرند. آنها معجونهایی را بهدست میآورند که میتواند بسیار خطرناک باشد و از آنجا میگریزند. ویچرها به گروههای مختلف تقسیم شده و به دنبال پیدا کردن این راهزنان راهی سرزمینهای مختلف میشوند. در اینجا ما با گرالت و داستان سفرش همراه میشویم.
در زمینهی گیمپلی با اثری خوش ساخت و متفاوت در دورهی خودش مواجه بودیم. دنیای پر از جادو و رازهای کشف نشده که شما را ساعتها درگیر خودش میکند. گرالت در این سری دو شمشیر همراه خودش دارد. شمشیر آهنی برای مبارزه با انسانها و شمشیری از جنس نقره که با آن شکار هیولاها میپردازد. از همان ابتدا طراحی محیط و فضاسازی سری The Witcher از اولین نسخه، بسیار جذاب بوده است.
موسیقی هم نقش انکارناپذیری در جذابیت و ساخت اتمسفر شیرین بازی ویچر دارد. استفاده از عناصر فولکلور، باعث شده تا با موسیقی بسیار شیرین و دلنشینی مواجه باشیم. بر خلاف نسخههای بعدی سری The Witcher، در اولین نسخه، با روندی خطی مواجه هستیم. شرکت آتاری (Atari)، در سرتاسر جهان به انتشار این اثر کمک کرد. انتشار نسخهی کنسولی این اثر متوقف شد و جدا از پلتفرم رایانههای شخصی، برای سیستم عامل مک نیز منتشر گردید.
2 – The Witcher 2: Assassins of Kings
دومین نسخه از سری The Witcher در سال 2011 منتشر گردید. در طی این سالها استودیوی سیدی پراجکت رد رشد یافت و با کسب تجربه و بازخوردهای مختلف از اولین نسخه، اثری بسیار با کیفیت و متفاوت را ساخت. نسخه دوم بازی ویچر رشد بسیار ملموسی داشت. در زمینههای فنی و گیمپلی بازی، تغییرات زیادی پیدا کرد که باعث شد تا استقبال بسیار خوبی از این اثر را شاهد باشیم.
داستان بازی سبک روایی بسیار جالبی را در پیش میگیرد. در ابتدای بازی شاهد هستیم که از گرالت در زندان بازجویی میشود. او مجکوم به قتل پادشاه شده است. گرالت داستان اتفاقات روز مرگ پادشاه را تعریف میکند و جایی که به اتفاقات روز مرگ پادشاه بر میگردیم شما کنترل گرالت را بر عهده خواهید گرفت. پس از اتفاقات بازی اول، گرالت به عنوان محافظ پادشاه به فعالیت مشغول شد.
پادشاه فلتست، قبلا رابطهای عاطفی با همسر یک بارون داشته و حاصل آن دو فرزند بوده است. پادشاه تلاش میکند تا فرزندان را نزد خودش بیاورد، اما موضوع به همین سادگی نیست و ماجرا به جنگ تبدیل میشود. گرالت و چند نفر دیگر موظف هستند که بتوانند فرزندان پادشاه را نزد او بیاورند. در نقطهی پایانی جنگ گرالت، پادشاه و فرزندانش در کنار یکدیگر قرار میگیرند، اما قاتلی پادشاه را میکشد و فرار می کند. وقتی سربازان به صحنه میرسند، گرالت را تنها کسی میبینند که بالای سر جنازهی پادشاه حضور دارد و او را به عنوان قاتل پادشاه دستگیر میکنند.
در ادامهی داستان بازی، گرالت از زندان میگریزد و به دنبال یافتن قاتل پادشاه میگردد تا بی گناهی خودش را اثبات نماید. نسخه دوم بازی ویچر در زمینهی المانهای نقش آفرینی پیشرفت خوبی داشت. با توجه به غیر خطی بودن داستان بازی، ارزش تکرار آن بسیار بالا بود. در زمینهی مبارزات بازی پیشرفت بسیار خوبی داشت و نسبت به نسخهی قبلی شما نبردهای پر هیجانتری را تجربه میکردید.
در شماره دوم با عنوان پخته و عمیقتری مواجه بودیم. تیم توسعه دهنده مسیر درست ساخت و توسعهی این اثر را پیدا کردند. بسیاری از المانهای مهم سری، دراین نسخه پایهگذاری شدند که در آینده با رشد توانستند به عنوان امضاهای سری مطرح شوند. شرکتهای بندای نامکو (Bandai Namco) و آتاری در انتشار بازی مشارکت داشتند. این اثر برای پلتفرم رایانههای شخصی، سیستم عامل مک، لینوکس و کنسول ایکسباکس 360 منتشر گردید.
3 – The Witcher 3: Wild Hunt
قطعا درخشان و موفقترین نسخه در سری The Witcher را میتوان Wild Hunt دانست. یکی از موفقترین بازیهای نقش آفرینی تاریخ که در سال 2015 منتشر گردید. استودیوی سیدی پراجکت رد با انتشار این نسخه از بازی ویچر دست به کار بزرگی زد. رشد این نسخه نسبت به دو نسخهی قبلی نه تنها بسیار شگفت انگیز بود، بلکه از طرفی این اثر را به عنوان عنوانی پیشرو و تعیین کننده در دنیای بازیهای ویدئویی معرفی کرد.
داستان بازی، به جستجوی گرالت برای یافتن دختر خواندهاش سیری (Ciri) میپردازد. سیری، دختر پادشاه امیر وار امیرس، مدتهاست مفقود شده و کسی از او خبری ندارد. گرالت سفرش را برای پیدا کردن او آغاز میکند. گروهی ارواح به نام وایلد هانت نیز سیری را تعقیب میکنند و به دنبال او هستند. شما باید پیش از این موضوع که سیری به دست آنها بیفتد او را پیدا کنید.
در کنار جستجو به دنبال سیری، گرالت به دنبال ینیفر (Yennefer) است؛ معشوقهاش که پس از بازیافتن قسمتی از خاطراتش، او را به یاد میآورد. ینیفر از مهارت جادگری برخوردار است. بازی The Witcher 3:Wild hunt، بهترین داستان در این سری را روایت میکند. مانند نسخهی دوم بازی ویچر، The Witcher 3 نیز ساختاری خطی ندارد. انتخاب و تصمیمهای شما نقش تاثیرگذاری در اتفاقات بازی دارد. همین مساله باعث میشود که بازی از ارزش تکرار بالایی برخوردار باشد.
طراحی دنیای بازی بسیار بزرگ و چند برابر عناوین قبلی وسعت دارد. شما میتوانید با اسب گرالت به جستجو در دنیای بازی بپردازید. در کنار ماموریتهای داستانی جذاب، بازی از ماموریتهای فرعی شگفت انگیزی بهره مند است. برخی از ماموریتهای فرعی بازی، از ماموریتهای داستانی جذاب و گیراتر هستند. شما مانند بسیاری از عناوین جهان باز صرفا با یک سری ماموریتهای فرعی خشک و تکراری مواجه نیستید. پس از انتشار این عنوان، سبک طراحی مراحل فرعی بازی، تاثیر ویژهای بر سایر آثار جهان باز داشت.
نسخه سوم بازی ویچر در زمان انتشار علاوه بر اینکه نمرات بسیار خوبی را کسب نمود، با استقبال و فروش بسیار بالایی مواجه شد. بازی در زمینهی محتوا بسیار دست پر ظاهر میشود و شما میتوانید بیش از 100 ساعت در دنیای وسیع آن به گشت و گذار بپردازید. این اثر توانست عنوان پرافتخارترین اثر تاریخ را در زمینهی جوایز را کسب نماید که رکوردش توسط بازی The Last of Us Part 2 شکسته شد.
تا به امروز نزدیک به 30 میلیون نسخه از این اثر فروش رفته است. بدون شک این فروش بالا، به خاطر توجه و طراحیهای خیره کنندهی تیم توسعه دهنده کسب شده است. برای این بازی دو DLC داستانی با نامهای Hearts of Stone و Blood and Wine منتشر گردید که آنها هم با استقبال بسیار خوبی مواجه شدند. استودیوی سیدی پراجکت رد در نقش توسعه دهنده و ناشر بازی ظاهر شد. The Witcher 3 : Wild Hunt برای پلتفرم رایانههای شخصی و کنسولهای پلیاستیشن 4 و 5، ایکسباکس وان، ایکسباکس سری اس/ایکس و نینتندو سوییچ منتشر شده است.
اگر تا به امروز هنوز این نسخه از بازی ویچر را تجربه نکردهاید، شک نداشته باشید شاید اکنون بهترین فرصت باشد. زیرا The Witcher 3 : Wild Hunt یکی از بهترین آثاری است که در عمرتان میتوانید تجربه نمایید.. اثری که ساعتها بدون اینکه متوجه گذر زمان بشوید، در آن غرق خواهید شد.
عناوین فرعی سری بازی ویچر
در کنار انتشار عناوین اصلی سری The Witcher، چندین اسپین آف نیز برای این مجموعه منتشر شده است. در سال 2014 عنوان The Witcher Adventure Game، به عنوان یک برد گیم برای پلتفرم رایانههای شخصی و سیستم عاملهای اندروید، iOS و مک منتشر گردید. بازی قابلیت تجربه بهصورت آنلاین و آفلاین را دارا بود. در سال 2015 عنوان The Witcher Battle Arena به عنوان اثری در ژانر MOBA برای گوشیهای هوشمند با سیستم عاملهای اندروید، iOS و ویندوز فون منتشر گردید. بازی Gwent: The Witcher Card Game به عنوان یک بازی کارتی، برگرفته از بازی محبوب Gwent در بازی The Witcher 3: Wild Hunt، برای پلتفرم رایانههای شخصی و کنسولهای پلیاستیشن 4، ایکس باکس وان و سیستم عاملهای اندروید،iOS و مک منتشر گردید.
در سال 2018 عنوان Thronebreaker: The Witcher Tales، به عنوان اسپین آفی از مجموعه بازی ویچر منتشر گردید. اثری که به عنوان یک بازی کارتی منتشر شد، اما المانهایی از عناوین نقش آفرینی و استراتژیک را نیز در خود داشت.
در نهایت در سال 2021 شاهد انتشار یک نسخه موبایلی دیگر از بازی ویچر بودیم. این نسخه که The Witcher: Monster Slayer نام داشت یک بازی موبایل مشابه با Pokemon GO است که به شما اجازه میدهد تا به گوشه کنار جهان واقعی رفتی و با هیولاهای مختلف دنیای ویچر برخورد داشته باشید.
آینده سری بازی ویچر
با توجه به موفقیت و محبوبیت سری The Witcher، قابل پیش بینی بود که استودیوی توسعه دهنده به دنبال ساخت نسخهی جدیدی از این سری باشد. اخیرا استودیوی سیدی پراجکت رد اعلام کرد که در حال توسعهی چهارمین نسخه از سری بازی ویچر است. ظاهرا بازی The Witcher 4 با موتور گرافیکی Unreal Engine 5 است. خبری بسیار خوشحال کننده که فرصتی مناسبی برای استودیو ایجاد میکند تا اشتباهاتی که در مورد بازی Cyberpunk 2077 مرتکب شدهاند را جبران نمایند. هواداران منتظر هستند تا دوباره با انتشار یک اثر قدرتمند دیگر، اتفاقات بد در زمان انتشار Cyberpunk 2077 را از یاد ببرند. کاری بسیار سخت که توقعات بالای هواداران را به دنبال خود دارد.