طی روزهای آینده، یکی از مورد انتظارترین عناوین چندین سال اخیر دنیای بازیهای ویدئویی، یعنی بازی Elden Ring ( الدن رینگ)، بزرگترین عنوان ساخته شده توسط استودیوی فرامسافتور (FromSoftware) منتشر خواهد شد. در این مقاله با هم نگاهی خواهیم داشت به برخی از مهمترین نکاتی که در مورد بازی الدن رینگ نیاز است، بدانیم؛ از سیستم مبارزات گرفته تا دنیای بازی. با گیم پالت همراه باشید.
هواداران دنیای میازاکی و عناوین استودیوی فرامسافتور مدت زمانی زیادی در انتظار بازی الدن رینگ بودند. انتظاری که مدت زمان زیادی به طول انجامید، ولی بالاخره فردا هواداران میتوانند این بازی بزرگ و مورد انتظار را تجربه نمایند. از بزرگترین غافلگیریهای این بازی حضور نویسندهی بزرگ و محبوب، جورج آر.آر مارتین (George R.R Martin)، به عنوان یکی از نویسندگان این اثر است. مطمئنا اکثر شما سریال محبوب Game of Thrones که براساس کتابهای نغمهی آتش و یخ از این نویسنده ساخته شده را میشناسید. سابقه و مهارت مارتین در خلق دنیاهای افسانهای همیشه زبانزد بوده است. میازاکی پیش از این هم بارها در آثارش از نوشتههای ماریتن الهام و اقتباساتی داشته است. همکاری این دو نفر بدون شک میتواند نتیجهای شگفت انگیز به همراه داشته باشد. دنیایی بزرگ، داستانی زیبا، رولهای بزرگ و بیپایان بسیار فراتر از عالی به نظر میآیند.
دنیای بازی الدن رینگ
جهان بازی الدن رینگ از شش ناحیهی عظیم تشکیل میشود که هر کدام توسط یک پروردگار متمایز، آفریده شده است. تاکنون، بازی در نسخههای آزمایشی، نقاط بسیار محدودی را در اختیار بازیبازان قرار داده است، اما طیف گسترده ای از دشتهای وسیع، کوهها، آبشارها، غارها و موارد بسیاری در تریلرهای این عنوان کشف شدهاند. نقشهی جهان بازی به بازیبازان ارائه شده ، اما آنها نیاز به دسترسی به تمام قطعات نقشه نیاز دارند تا آن را تکمیل کنند.
طراحی شخصیت
با وجود این موضوع که در نسخهی آزمایشی بازی الدن رینگ شاهد نمایش کامل تمام قابلیتهای شخصی سازی نبودیم، اما مواردی که مشاهده شد این موضوع را نشان دادند که در زمینهی طراحی شخصیت، با اثری مشابه با سری Dark Souls و Bloodborne است. با این اوصاف باید منتظر گزینههای بسیار زیادی برای شخصی سازی باشیم. از طرفی با کلاسهای مختلف با نقاط قوت و ضعف بسیاری در این عنوان مواجه خواهیم بود. قطعا شاهد جزئیات کمتری نسبت به سایر عناوین سولزبورن در این عنوان نخواهیم بود.
طراحی جهان باز
یکی از مهمترین تغییرات Elden Ring با عناوین قبلی استودیوی فرامسافتور، جهان باز بودن این اثر است. شما میتوانید به طور یکپارچه از یک منطقه به منطقهی دیگر سفر کنید. به جای بونفایرهای معروف گذشته، اینبار به جایگاههایی دسترسی دارید که مانند بونفایرها میتوانید به ارتقای شخصیت خودتان بپردازید. همچنین قابلیت فست تراول نیز از این جایگاهها وجود دارد. تغییرات آب و هوایی و چرخهی روز و شب نیز در این عنوان وجود دارد. میتوانید در دنیای بزرگ این بازی آزادانه گردش کنید و به جمع آوری آیتمهای مختلف بپردازید. طراحی دنیای بازی الدن رینگ با عنوان درخشانی همچون The Legend of Zelda: Breath of the Wild مقایسه میشود.
آزادی در گشت و گذار
با وجود این موضوع که مسیر اصلی داستان بازی در Elden Ring مشخص است، اما بازی به گونهای طراحی شده که شما بتوانید در دنیای آن به گشت و گذار بپردازید. چالشهای مختلفی در دنیای بازی طراحی شده که باعث میشود تمپوی ریتم بازی یکنواخت پیش نرود. این چالشهایی که در دنیای بازی قرار گرفته، باعث میشوند تا بازیبازان بتوانند بیشترین لذت ممکن را از دنیای بزرگ بازی ببرند. میازاکی در مصاحبهای که با نشریه Edge داشت به این نکته اشاره کرد که سعی داشتند تا آزادی عمل بیشتری به بازیبازان ارائه بدهند. این تغییر باعث ایجاد یک رشد و گذر از روند گذشتهی آثار میازاکی شده است. تغییری بزرگی که به خصوص نسبت به سری Dark Souls تفاوت مهمی به حساب میآید. میازاکی همچنین این نکته را افزود که آزادی عملی که در نسخهی پایانی بازی الدن رینگ کسب کردهاند بسیار متفاوتتر از برنامهی ابتدایی آنها بوده است.
NPC
نمیتوان یک عنوان فرامسافتور را بدون NPC های بیشمار و متنوع آن تصور کرد. بازی الدن رینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. در نسخهی آزمایشی، چندین NPC به بازیبازان نشان داده شد که به فروش لباس و اقلام جادویی میپرداختند. NPC دیگری به نام ملینا را در بازی دیدیم که یک فلوت به شخصیت اصلی بازی میدهد. نقش NPC ها در دنیای بازیهای استودیوی فرامسافتور بسیار متفاوت با بسیاری از عناوین دیگر است و آیتمها و گفتگوها با آنها میتواند روال و روند بازی را بهطور ویژه تحت تاثیر خودش قرار بدهد. هنوز جزئیات بیشتری در مورد NPC ها مشخص نشده و باید تا انتشار نسخهی نهایی منتظر بمانیم.
غارها و سیاهچالهها
در جستجو درون جهان بازی الدن رینگ، مانند بسیاری از عناوین قدیمی سیاهچالههایی را پیدا میکنید که در آنها میتوانید به نبرد با با باسهای فرعی بپردازید. در این سیاهچالهها شما میتوانید سلاحها و غنائم مختلف را پیدا کنید. این موضوع باعث میشود که ارزش جستجو در دنیای بازی افزایش پیدا کند. این مکانیزم در عناوین قبلی فرامسافتور نیز جز مکانیزمهای مفید و سرگرم کننده بهشمار میآمد. در نسخهی آزمایشی تنها یکی از سیاهچالهها نمایش داده شد و باید منتظر سایر آنها در نسخهی اصلی باشیم.
سیستم مبارزات بازی الدن رینگ
افرادی که سری Dark Souls را تجربه کردهاند، با مکانیزم گیمپلی بازی سریع احساس آشناپنداری خواهند کرد.حرکات و سیستمهای آن مشابه هم هستند، منتهی با یک کپی مواجه نیستیم و مهارتهای مشابه سایر عناوین سولزبورن را مشاهده میکنید. بسیاری از موارد جدید برای باز کردن وجود دارد. انواع سلاحهای مختلف، از شمشیر و سپر تا تیرکمان وجود دارد. با توجه به کلاسی که برای شخصیت خودتان انتخاب میکنید، سلاحهای مختلفی را میتوانید بهدست آورید و از آنها استفاده نمایید. این تنوع کلاس و سلاحها از نکات جالب و چالش برانگیز بازی الدن رینگ به حساب میآید.
باسها
در دنیای بازی Elden Ring باز هم به مانند سایر آثار میازاکی شاهد حضور باسهای بسیاری خواهیم بود. در تریلرهایی که از بازی الدن رینگ منتشر شد ما تعدادی از باسها را مشاهده کردیم. ما باسهایی از جمله یک اژدهای بزرگ و درختی را دیدیم. همچنین یک مینیباس که شوالیهای مشکی بود را نیز دیدیم که در شب بر روی پل Limgrave حضور پیدا میکند. با توجه به اهمیت و نقش مهمی که باسها در عناوین استودیوی فرامسافتور دارند، آنها برای جلوگیری از اسپویل شدن بازی، باسهای زیادی را تا به امروز نشان ندادهاند. قطعا این موضوع میتواند باعث ایجاد هیجان و انگیزهی بالایی برای تجربهی نسخهی اصلی شود.
جادوگران
همانطور که قبلا اشاره شد، جادوگران نیز در Elden Ring حضور دارند. آنها از جادویی که با پرتاپ از سلاحهایشان و همچنین شهاب سنگها از آسمان، برای شما دردسرهای بسیاری را ایجاد خواهند کرد. آنها همچنین Faith را با این جادوهایشان از بین میبرند. شما برای تقابل با جادوهای آنها به ترکیب سلاحهای مختلفی نیاز دارید تا بتوانید در نبرد به موفقیت دست پیدا کنید.
ارواح
مانند بسیاری از عناوین قدیمی میازاکی، شما میتوانید از کمک ارواح که کنترل آنها را هوش مصنوعی بر عهده دارد، استفاده نمایید. این ارواح مربوط به دشمنانی هستند که شما شکست داده و این امکان را دارید که از آنها در بازی الدن رینگ استفاده نمایید. برای احضار آنها به یک آیتم ویژه نیاز دارید، ولی پس از مرگ، شما در مقابل همان باس، امکان استفادهی مجدد را ندارید.
حالتهای PVP و CO-OP
عنوان Elden Ring شامل حالتهای چند نفره به صورتهای PVP و CO-OP است که مانند سری Dark Souls، کمی متفاوت از سایر بازیها کار میکند. برای اینکه سایر بازیبازان به شما کمک نمایند باید آنها را احضار نمایید. با استفاده از انگشتر Furled Tarnished، یک نشانهی احضاری ایجاد میکنید که می تواند توسط دیگران در جهان خود دیده شود. بنابراین به آنها اجازه میدهد تا حضور یابند. این مورد استفادهی نامحدود در نسخهی آزمایشی در دسترس نبود. بنابراین امکان دارد در بازی اصلی شرایط این موضوع تغییر کند.
حجم دانلود بازی الدن رینگ
بازی الدن رینگ یک عنوان عظیم است. قسمتهایی که در نسخهی آزمایشی بازیبازان تجربه کردهاند تنها قسمت کوچکی از دنیای بازی بوده است. حجم نسخهی پلیاستیشن 5 این عنوان 44.472 گیگابایت و در فروشگاه ایکسباکس نیز حجمی معادل 50 گیگابایت خواهد بود. این میزان حجم میتواند تا زمان انتشار نسخهی اصلی تغییر کند.
قابلیتهای گرافیکی بر روی کنسولهای نسل نهمی
از لحاظ حالتهای گرافیکی، با گزینههای مختلفی در بازی الدن رینگ مواجه هستیم. یک حالت Performance Mode برای 60 فریم بر ثانیه وجود دارد. حالت دیگر Resolution Mode نیز با ارائهی عملکرد 30 فریم وجود دارد که کیفیت 4K ار ارائه خواهد داد. Ray Tracing و HDR نیز پشتیبانی میشوند. کنسول ایکسباکس سری اس، همچنین از HDR پشتیبانی میکند، اما Ray Tracing پشتیبانی نمیشود و حداکثر از رزولوشن 1440P پشتیبانی میکند. گزینهی 60 فریم بر ثانیه (احتمالا در 1080P) نیز وجود دارد.
فشار برای بهبود کیفیت گرافیکی بازی
با اینکه کیفیت گرافیکی بازی Elden Ring به پای عناوینی مانند Horizon Forbidden West نمیرسد، اما هنوز هم زیبا به نظر میآید. میازاکی قبلا بیان داشته که پس از انتشار نسخهی بازسازی عنوان Demon’s Souls توسط استودیوی بلوپوینت (Bluepoint)، فشار زیادی بر روی آنها وجود داشت تا مطمئن شوند کیفیت گرافیکی این بازی در حد آن اثر باشد. همچنین میازاکی اشاره داشت که آنها نه فقط در این عنوان بلکه در تمامی آثار گذشته نیز به دنبال ارتقای سطح کیفیت گرافیکی بازیهای خودشان بودهاند. تیم گرافیکی این اثر تمام تلاش خودشان را برای ارتقای سطح کیفی بازی داشتهاند، ولی فشار بسیار زیادی بر دوش این بخش از تیم توسعه دهنده بوده است.