کمتر بازیبازی را میتوان یافت که یکی از نسخههای سری بازی God of War را تجربه نکرده باشد. بدون شک یکی از موفقترین فرانچایزهای تاریخ بازیهای ویدئویی که با انتشار هر نسخهاش، نقش کلیدی در ارتقای ژانر خودش داشته است. در این سری از مقالات تاریخچهی بازیها، با هم نگاهی به تاریخچهی پر از افتخار و موفقیت سری خدای جنگ خواهیم داشت. با گیم پالت همراه باشید.
ردپای تاثیر گذاری این عنوان را در سایر آثار باقی سبکها نیز میتوان یافت. در طی 17 سالی که از انتشار این مجموعه میگذرد، هر نسخه از این سری توانسته با داستانها، گیمپلی جذاب و تاثیرگذارش ساعتها بازیبازان را سرگرم سازد. یکی از اصلیترین برگه برندههای شرکت سونی را میتوان سری خدای جنگ دانست که نقش بهسزایی در انتخاب کنسولهای پلیاستیشن، در نسلهای مختلف برای مخاطبان دارد.
بازی God of War (2005)؛ ظهور خدای جنگ جدید
در سال 2005 اولین نسخهی این سری توسط استودیوی سانتا مونیکا (Santa Monica)، توسعه و توسط شرکت سونی منتشر گردید. طراحی این عنوان از چند سال قبل از انتشار شروع شد. بازی اثری در سبک هک اند اسلش بود و از عناوین موفق این سری مانند Devil May Cry الهامات زیادی گرفت. در کنار سبک مبارزات و گیمپلی، از المانهای ادونچر و معماهای سری موفق آن روزها یعنی Prince of Persia نیز الگوبرداری داشت. کارگردانی این بازی بر عهدهی دیوید جفی (David Jaffe) بود. بازی روایت سینماتیک بسیاری جذابی داشت و داستان بازی بهشدت درگیر کننده بود. بازی حول محور شخصیتی به نام کریتوس (Kratos)، روایت میشد.
کریتوس مبارزی که قدرت و جنگندگی او نزد عام و خاص شناخته شده بود، در یکی از نبردهایش که با بربرها، لشکرش در حال شکست و خودش نیز در نزدیک به مرگ بود. زمانی که او دید دیگر شانسی برای پیروزی در این نبرد ندارد، خدای جنگ ایریس را صدا زد و از او کمک خواست. در ازای پیروزی در این نبرد، خودش را در اختیار خدای جنگ قرار میداد. ایریس نیز به او کمک کرد و کریتوس را پیروز این نبرد ساخت. پس از این پیروزی ایریس، به کریتوس سلاحی به نام Blades of Chaos را میدهد. شمشیر معروف این سری در اعماق جهنم ساخته شد که به گوشت دستان کریتوس متصل میشد و تا آخر عمر با او باقی میماند.
پس از آن کریتوس تمامی دستورات ایریس را اجرا میکرد و در این راه زنان و مردان بسیاری را کشت. او سرزمینهای بسیاری را میسوزاند و در پای قولی که به خدای چنگ داده بود فرمانبردار همیشگی او ماند. در طی یکی از نبردهایش، پا به معبدی عجیب میگذراد که پیش از ورودش به آن معبد پیرزنی غیبگو به او هشدار میدهد که این معبد با چیزی که کریتوس فکر میکند متفاوت و بهتر است به آنجا قدم نگذارد. کریتوس به این موضوع توجهی نمیکند و پس از ورود به آن معبد تمامی افراد حاضر در آن محل را از دم تیغ میگذراند.
پس از آنکه عقلش سرجایش میآید متوجه میشود که همسر و فرزند خودش را نیز در آن معبد کشته است. او که اصلا نمیداند همسر و فرزندش در آنجا چرا حضور دارند، به شدت از این موضوع شوکه شده و ایریس به او توضیح میدهد که چه نقشهای در سر داشته تا آخرین پیوندهای روحی کریتوس با خانوادهاش که او را یک انسان نگه داشته را از بین ببرد. از طرفی پیرزن غیبگو نیز با خاکستر همسر و فرزند کریتوس او را نفرین میکند و به دلیل همین نفرین، بدن کریتوس به رنگ سفید میشود. کریتوس از این به بعد قصد دارد انتقام کاری که ایریس با او کرده است را بگیرد.
در کنار داستان زیبای بازی، الهامات از عناصر یونان باستان و شخصیتهای اساطیری آن، بسیار جذاب و خلاقانه بود. طراحی دشمنها و بناهای باستانی، در میان بازیهای ویدئویی آن زمان دارای بیشترین و دقیقترین جزئیات بود. در کنار این عناصر، گیمپلی سریع و هیجان بخش بازی در آتش موفقیت این بازی بیش از قبل دمید. گیمپلی و مبارزات بازی چه با دشمنان و چه باسفایت بسیار لذت بخش و متفاوت با سایر آثار مشابه بود. استفاده از روشهای مختلف از پای در آوردن دشمنان تا آن زمان در هیچ عنوانی به چنین خلاقیت و نوآوریای وجود نداشت.
سیستم QWERTY بازی هم در نوع خودش خیلی کارآمد بود و در طی مبارزات با دشمنان، روشهای جدید و متفاوتی را برای کشتن باسهاس در اختیار بازیبازان قرار میداد. بازی از موسیقی بسیار زیبایی بهره میبرد که تنها توسط گروهی متشکل از 6 نفر ساخته شد. پس از عرضه، بازی به شدت نزد مخاطبان محبوب شد و توانست علاوه بر موفقیت، پایهگذار خط جدیدی در ژانر اکشن و ماجراجویی باشد. عناوین بسیاری پس از انتشار این عنوان از ساختار گیمپلی و طراحیهای این بازی الهام گرفتند. عنوان God of War به صورت انحصاری برای کنسول پلیاستیشن 2 منتشر گردید.
بازی (God of War II (2007
پس از موفقیت خیرهکنندهی نسخهی اول God of War، استودیوی سانتا مونیکا دست به ساخت نسخهی دوم این سری زد. کوری بارلوگ (Cory Barlog)، کارگردانی این نسخه را برعهده داشت. کوری که قبلا عضو اصلی تیم انیماتورهای نسخهی اصلی بود در این عنوان علاوه بر کارگردانی، در نقش نویسنده نیز ظاهر شد. او عنوان کرد که در این مدت مطالعات بسیاری در مورد تاریخچهی اساطیر یونانی داشته و تمام سعی خودش را برای تکمیلتر کردن داستان این بازی انجام داد. در نسخهی دوم سیستم گیمپلی و گرافیک بازی تغییر خاصی نکرد و پایه بازی بر مبنای نسخهی اولیه بنا نهاده شد. در شمارهی دوم این المانها رشد کردند و شاهد بیشتر شدن حرکات، تکنیکها و تنوع بیشتری در سلاحها بودیم. همچنین در این نسخه شاهد باسفایتهای بیشتر و متنوعتری بودیم.
کریتوس به عنوان خدای جنگ جدید در این عنوان حضور داشت. همچنان کابوسهای کریتوس پایانی نداشتند و او هنوز هم درگیر گذشته و عواقب آن بود. کریتوس به ارتش اسپارتانها پیوست و شروع به نبرد و لشکرکشی نمود. او به شهر Rhodes حمله نمود و در این مسیر زئوس به او پیشنهاد میدهد که کمکش کند و شمشیر Blade of Olympus را برای او پرتاب میکند. کریتوس از این شمشیر در نبردش استفاده کرده و پیروز میشود، ولی همین موضوع نقشهی زئوس بوده تا بتواند کریتوس را شکست دهد و او را به بردگی خودش دربیاورد. کریتوس این موضوع را نمیپذیرد و زئوس که از قدرت کریتوس نگران است او را میکشد. این آغازی هیجانانگیز به داستان بازی God of War II و نبرد بین کریتوس و زئوس بود.
شمارهی دوم سری خدای جنگ نیز مانند نسخهی اول تنها برای کنسول پلیاستیشن 2 منتشر گردید. بازی در زمان انتشار با نقد و استقبالهای بسیار خوبی مواجه شد و همچنین در زمینهی فروش نیز بسیار موفق عمل کرد. بازی God of War II از آخرین عناوینی بود که برای کنسول پلیاستیشن 2 منتشر گردید و به عنوان یک غافلگیری پایان نسلی برای مخاطبان این کنسول بهحساب میآمد. کمتر از یک سال پس از انتشار این بازی، کنسول پلیاستیشن 3 نیز منتشر شد و بسیاری از ریسک شرکت سونی برای انتشار این اثر در آن تاریخ شگفت زده شده بودند. ریسکی که به خوبی جواب داد.
بازی God of War Betrayal (2007)
پس از موفقیت دو نسخهی اصلی این سری شرکت سونی تصمیم به ساخت عنوانی از این سری به صورت پلتفرمر دو بعدی برای گوشیهای همراه گرفت. این بازی از نظر داستانی در بین اتفاقات نسخهی اول و دوم مجموعه قرار میگرفت. بر خلاف تصوراتی که وجود داشت این بازی توانست نقدهای مثبتی دریافت کند و استقبال بسیاری خوبی از بازی صورت گرفت. این عنوان برای گوشیهای همراه با سیستم عاملهای جاوا و Java ME منتشر شد.
(2008) Chains of Olympus
با انتشار کنسول PSP توسط شرکت سونی، این کمپانی شروع به توسعهی عناوین انحصاری بیشتری برای تبلیغ این کنسول کرد. آنها به سراغ سری محبوب خودشان یعنی خدای جنگ رفتند و عنوانی به نام God of War: Chains of Olympus را معرفی و روانهی بازار کردند. داستان این بازی پیش از نسخهی اول بازی روایت میشد. استودیوی Ready at Dawn مسئول توسعهی این عنوان شد و باز هم شاهد حضور کوری بارلوگ به عنوان نویسنده در این بازی بودیم. هدف از ساخت این اثر، روایت نقاط مبهم داستانی در دنیای این سری بازیها بود. کریتوس را در این نسخه از بازی در نقش فردی که به خدایان المپ خدمت میکند، میبینیم.
او به دلیل مسائلی که در گذشته انجام داد، روح کریتوس درگیر مسائل تاریکی شد و او برای رهایی از این مشکلات به خدایان المپ پناه میبرد. آنها نیز در عوض این موضوع که به کریتوس کمک کنند، از او میخواهند که به آنها خدمت نماید. شما در قالب کریتوس بازی را با انجام ماموریتهایی که خدایان از کریتوس میخواهد آغاز میکنید و در ادامه پس از انجام این ماموریتها در حالی که کریتوس به دنبال رستگاری و آرامش است، آتنا از او درخواست میکند که در مقابل خدای خورشید قرار بگیرید و با نقشههای او مقابله نماید تا ماموریتش را تکمیل نماید. داستان این بازی از همین موضوع آغاز میشود.
بازی God of War: Chains of Olympus تنها برای کنسول PSP در سال 2008 منتشر گردید. این عنوان توانست هم در زمینهی فنی و هم ساختار گیمپلی روند رو به رشدی را برای این سری رقم بزند. بازی نیز با استقبال و نقدهای بسیار مثبتی مواجه شد. دراین شماره از بازی نیز از صداپیشگان نسخههای قبلی استفاده شد. البته بعدها این بازی در قالب یک مجموعه برای پلیاستیشن 3 نیز منتشر شد.
بازی (God of War III (2010
سرانجام در سال 2010 سومین نسخه از سری God of War برای کنسول پلیاستیشن 3 منتشر شد. این نسخه یکی از پرحاشیه و جنجالیترین عناوین این سری بهشمار میرود. با انتشار کنسول جدید شرکت سونی و افزایش تواناییهای سخت افزاری، تیم سازنده در استودیوی سانتا مونیکا دست به ساخت عنوانی با جاه طلبیهای بیشتر زدند. دنیای بازی از نظر طراحی و گرافیک بسیار بزرگ و عظیمتر از نسخههای قبلی بود.
در این بازی شاهد نبرد بزرگتری میان خدایان و اسپارتانها بودیم و در بازی به لطف پیشرفتهای کنسول جدیدی شاهد طراحی هیولاهایی با جثههای بسیار عظیم بودیم. طی مراحل ابتدایی توسعهی بازی بارلوگ وعدههایی از جمله انتشار بازی با رزولوشن 1080 را بر روی پلیاستیشن 3 را بیان کرد که البته در نسخهی نهایی شاهد آن نبودیم.درست در میانه راه نیز بارلوگ از این استودیو جدا شد و جفی هم در توسعهی این عنوان نقشی نداشت. کارگردانی بازی بر عهدهی استیگ آسموسن (Stig Asmussen) بود.
داستان این نسخه، دنبالهای مستقیم بر داستان دومین نسخه از این بازی بود. کریتوس به کمک تایتانها به سمت المپ حمله میکند و بازی در همین نقطه آغاز میشود. بازی بسیار شروع پرهیجان و چالش برانگیزی را به نمایش میگذارد. یکی از جذابترین مراحل این سری را در آغاز نسخهی سوم بازی شاهد هستیم. در این نبرد از عواقب درگیری بین کریتوس با خدایان با خبر میشویم که چگونه خطر نابودی خدایان باعث از بین رفتن و نابودی حیات در دنیا میشود. کریتوس در میانه نبرد سر از دنیای مردگان در میآورد و آنجا دوباره آتنا را ملاقات میکند که اینبار برعلیه زئوس موضع گرفته و به کریتوس برای گرفتن انتقام کمک میکند. داستان نسخهی سوم از این نقطه آغاز میشود.
نسخهی سوم این سری از نسخهی پیشرفت کردهی موتور گرافیکی کینتیکا (Kinetica) که دو نسخهی ابتدایی این سری با آن طراحی شد، استفاده میکرد. همانطور که اشاره شد با پیشرفت سخت افزاری کنسول پلیاستیشن 3 شاهد رشد بسیار چشمگیر قدرت گرافیکی بازی بودیم. این موضوع باعث گردید تا شاهد تنوع دشمنان بسیار زیادی در این بازی باشیم که جزئیات گرافیکی بسیار زیادی داشتند. برای تمام کردن این نسخه از بازی نزدیک به 20 ساعت زمان لازم بود که نسبت به عناوین مشابه، عملکرد مناسبی را داشت. بازی در سال 2010 برای کنسول پلیاستیشن 3 منتشر گردید.
(Ghost of Sparta (2010
پس از استقبالی که از بازی Chains of Olympus شد، شرکت سونی تصمیم داشت تا عنوانی دیگر با با استودیوی Ready at Dawn برای کنسول PSP بسازد. روند تولید و توسعه این عنوان زمانی کلید خورد که بارلوگ هنوز از سانتا مونیکا جدا نشد و هنوز به عنوان نویسنده در این پروژه حضور داشت. داستان این نسحه بین شمارههای اول و دوم سری روایت میشود. پس از پایان بازی اول، کریتوس توانست در جایگاه خدای جنگ جدید قرار بگیرد، اما این موضوع باعث نشد که او از آزار کابوسهایش نیز راحت شود.
با وجود این موضوع که او عضوی از خدایان المپ حساب میشد، اما هنوز خاطرات دوران انسانیتش را به یاد داشت. در رویاهایش او تصاویر و چشم اندازی از جزیرهی آتلانتیس را دید و برای یافتن جوابهایش راهی سفری دریایی در محدودهی حکمرانی پوسیدن خدای دریاها شد. همین موضوع آغاز داستان این نسخه از بازی بود.
سازندگان سعی داشتند در این نسخه عنوانی بزرگتر را خلق نمایند. تنوع بیشتر دشمنان و باس فایتها از جمله این موارد بودند که دز این نسخه به وضوح مشخص هستند. این بازی توانست پس از انتشار از استقبال خوبی بهرهمند شود، اما نمرات آن کمی پایینتر از شمارههای قبلی بود. بازی God of War: Ghost of Sparta در سال 2010 برای کنسول PSP منتشر گردید و پس از آن در قالب مجموعهای برای کنسول پلیاستیشن 3 نیز عرضه شد.
بازی (God of War Ascension (2013
استودیوی سانتا مونیکا با انتشار این عنوان به سراغ داستان ابتدایی این سری میرود و روایتی را پیش از داستان نسخهی اصلی این بازی را تعریف میکند. داستان این بازی از پس اتفاقات کشته شدن فرزند و همسر کریتوس آغاز میشود. کریتوس به دستور خدای جنگ ایریس، توسط خواهران فیوری به بند اسارات کشیده شد و مورد شکنجه قرار گرفت دلیل این اقدام ایریس، شکسته شدن عهد کریتوس با اوست. کریتوس پس از کشته شدن همسر و فرزندش از خدمت به اریس سر باز میزند. سه خواهر فیوری نیز وظیفه محافظت و زندانی کردن کریتوس را بر عهده دارند و کریتوس سعی در فرار کردن از زندان این سه خواهر را دارد.
در این نسخه برای اولین بار شاهد اضافه شدن بخش چند نفره به بازی بودیم که متاسفانه اصلا نتوانست به خوبی عمل کند و باعث نا امیدی بسیاری از مخاطبان شد. اما در نقطهی مقابل بازی در زمینهی پیشرفت گرافیکی و سیستم گیمپلی رشد و ارتقای خوبی را دریافت کرد و مورد استقبال واقع شد. به طور کلی بازی با وجود پیشرفتهایی که داشت نمرات کمتری را نسبت به عناوین قبلی کسب نمود. این بازی در سال 2013 برای کنسول پلیاستیشن 3 منتشر شد.
بازی God of War 2018؛ عصر جدید خدای جنگ
پس از چندین سال وقفه و سکوت، دوباره نسخهی جدیدی از سری God of War معرفی گردید. پس از گذشتن چندین سال و انتشار عناوینی با رویکردهایی مشابه، نیاز به تغییر در این سری احساس میشد. عنوان جدید یک سافت ریبوت برای سری به حساب میآمد. کوری بارلوگ نیز پس از سالها دوباره به استودیوی سانتا مونیکا برگشت و عهده دار کارگردانی این نسخه از خدای جنگ شد. برخلاف گذشته داستان بازی God of War 2018 در سرزمین نورس روایت میشود. شخصیت کریتوس نیز دچار تحول بسیار اساسی شده بود. دیگر از کریتوس عصبی و تند مزاج گذشته خبری نبود و اینبار با جنگجویی محتاط که نقش پدر را بر عهده دارد، مواجه هستیم.
کریتوس در کنار فرزندش آترئوس، عزادار از دست همسرش است. از دست دادن همسر و پدر شدن از او فردی محتاط و دوراندیش ساخت که برای محافظت از فرزندش بیشتر از گذشته خویشتنداری میکند. او دیگر کاری به خدایان ندارد و در گوشهای از دنیا مشغول تربیت فرزندش است. در کنار تحول کلی که برای شخصیت کریتوس اتفاق افتاد، شاهد تغییرات بزرگی در روند گیمپلی بازی هستیم. بازی در کنار ایدههای جدیدی که دارد از المانهای موفق عناوینی مانند The Last of Us نیز الگو برداری میکند. همچنینی بسیاری از بهترین المانهای عناوین نقشآفرینی اخیر بهخصوص سری Dark Souls را در این بازی نیز مشاهده میکنیم که به بهترین شکل ممکن به این عنوان تزریق شدهاند.
بر خلاف شمارههای پیشین نبردهای بازی ریتم آرامتری را در پیش گرفت و یکی از اصلیترین دلایل این موضوع در زمینهی تغییر دوربین بازی بود. با تغییر دوربین بازی همچنین شاهد تغییر و حذف بسیاری از ساختارهای پلتفرمر نسخههای پیشین نیز بودیم. با تغییر سرزمین که داستان بازی در آن روایت میشد، شاهد تغییر در طراحی محیط بازی و ساختمانها نیز بودیم. موسیقی بازی نیز تمی فولکلور گزفته بود و تمامی عناصر رویکردی جدید داشتند. روند ساخت بازی از سال 2014 آغاز شد و در سال 2016 بازی برای اولین بار به نمایش در آمد که با موج استقبال بسیار عظیمی مواجه شد.
پس از انتشار بازی نیز در سال 2018 بازی با استقبال شگفتانگیزی مواجه شد که خبر از تغییرات مناسب و هوشمندانه میداد که این سری را دوباره زنده کرد. در پایان همان سال این بازی توانست به عنوان بهترین بازی سال در رویداد The Game Awards انتخاب شود. پیش از انتشار این بازی برای آمادهسازی ذهنیت مخاطبان دو عنوان فرعی و کوچک با نامهای God of War: A Call from the Wilds و God of War: Mimir’s Vision نیز منتشر شدند. این بازی در سال 2018 برای کنسول پلیاستیشن 4 منتشر شد و در سال 2021 نیز پس از سالها اولین نسخه از این سری برای پلتفرم رایانههای شخصی نیز منتشر گردید.
بازی (God of War Ragnarök (2022؛ رگناروک در برابر خدای جنگ
دنبالهی نسخهی سال 2018 سری God of War نیز به نام بازی God of War: Ragnarök نیز توسط استودیوی سانتا مونیکا در دست توسعه میباشد. این بازی به کارگردانی اریک ویلیامز (Eric Williams) و تهیه کنندگی کوری بارلوگ در مراحل توسعه قرار دارد. به دلیل همه گیری بیماری کووید 19 مراحل توسعه این بازی نیز با مشکلاتی مواجه شد و باعث تاخیر در انتشار آن شد. در این نسخه نیز شما در قالب شخصیت کریتوس به تجربهی بازی میپردازید و بازی همچنان در سرزمین نورس و در میان اساطیر اسکاندیناوی جریان دارد.
بر اساس شایعات، نسخه جدید بازی خدای جنگ در سال 2022 منتشر میشود و پلتفرمهای هدف این این بازی کنسولهای پلیاستیشن 4 و 5 خواهد بود. بدون شک این بازی یکی از مورد انتظارترین عناوین چندین سال اخیر در دنیای بازیهای ویدئویی است و باید منتظر باشیم تا ببینیم که آیا این بازی نیز میتواند به موفقیت نسخهی پیشن دست پیدا کند و یا برای این سری قدمی رو به جلو خواهد بود.