بازی God of War را میتوان شروعی بر فرمانروایی جدید سونی بر بازار بازی های کامپیوتری به شمار آورد. این عنوان با انتشار خود بر روی پلتفرم رایانههای شخصی بار دیگر اثبات میکند که سونی در هدف اصلی خود یعنی گسترش حضور در بازار بازیهای کامپیوتری مصمم است. از این روی بازی جدید خدای جنگ را میتوان مقدمهای برای حضور و انتشار عناوین بیشتری از پلی استیشن بر روی کامپیوترهای شخصی به شمار آورد. با نقد و بررسی نسخه PC بازی God of War با گیم پالت همراه باشید.
پس از سالها انتشار بازی خدای جنگ بر روی کنسولهای پلی استیشن، حال سونی تصمیم گرفت تا این بازی محبوب را برای کامپیوترهای شخصی هم عرضه کند. این اتفاق با واکنشهای ضد و نقیضی همراه شد. صرف نظر از اهداف تجاری شرکت سونی با این کار، میتوان آن را موضوعی مثبت قلمداد کرد. زیرا اکنون طیف وسیعی از بازیبازان در سرتاسر دنیا خارج از اینکه چه پلتفرمی در اختیار دارند، میتوانند این عنوان را تجربه کنند. عنوانی که در زمان انتشار اصلی خود و در سال 2018 چه از نظر روایت داستانی و چه از نظر گیم پلی بسیار ساختار شکن عمل کرد. در ادامه قصد داریم به بررسی این بازی بر روی رایانه های شخصی بپردازیم.
داستان بازی خدای جنگ؛ سفر به سرزمینهای نورس
محبوبیت افسانهها و اساطیر نورس بر کسی پوشیده نیست. اما بگذارید کمی به عقب بازگردیم و سابقهی حصور اساطیر نورس در صنعت بازیهای ویدئویی را بررسی کنیم. شاید عناوین زیادی سعی بر این داشتند تا با انتشار بازیهایی با محوریت اساطیر نورس بتوانند به محبوبیت این ژانر بیافزایند. بسیاری از این عناوین حتی به موفقیتهای نسبتا خوبی از لحاظ تجاری دست یافتند. اما اگر بخواهیم بدون تعصب به این قضیه نگاه کنیم، بازی God of War 2018 تجربهای نوآورانه و منحصر بفرد در این زمینه به شمار میآید. آمیخته کردن داستان شخصیت اصلی این فرنچایز یعنی کریتوس با افسانههای نورس انتخاب بسیار هوشمندانهای بود. این موضوع باعث شد تا این بازی نسبت به نسخههای کلاسیک نیز تجربهای متفاوت و منحصر بفرد باشد.
داستان بازی چندین دهه پس از نسخههای کلاسیک دارد. پس از اتفاقاتی که در نسخههای کلاسیک شاهد آن بودیم، اکنون کریتوس در سرزمینهای اسکاندیناوی و سرزمین میانه (Midgard) حضور دارد. او پس از ازدواج با همسر خود یعنی Faye صاحب فرزند پسری میشود که آترئوس نام دارد. اما پس از گذشت چندین سال و در حالی که هنوز آترئوس یک کودک است، مادر او یعنی Faye فوت میکند. بازی و ماجراجویی کریتوس به همراه فرزندش آترئوس درست در همین لحظه آغاز میشود.
کریتوس به همراه آترئوس در تلاش هستند تا جسد Faye را بسوزانند و سپس خاکستر وی را در بالاترین نقطه کوهستان Jötunheim رها سازند. اما خیلی زود و با حضور پسر اودین یعنی Baldur در محل زندگی آنها و نبرد او با کریتوس، متوجه میشوند که در این راه، خطرات بسیاری انتظار آنها را میکشند. در طول این ماجراجویی مخاطره آمیز، کریتوس و آترئوس با شخصیتهای مختلفی از افسانههای نورس ملاقات میکنند. سکانس آغازین بازی شاید بهترین سکانسی نباشد که در میان بازیهای ویدئویی مشاهده کردیم اما بدون شک در میان نسخههای سری خدای جنگ بهترین است.
فرار از گذشته
اما مطمئنا کنچکاو هستید که چه چیزی داستان بازی God of War را نسبت به نسخههای پیشین جذابتر میکند. به این نکته اشاره داشتیم که سازندگان با انتخاب افسانههای نورس به عنوان ستینگ اصلی داستان بازی، انتخاب بسیار هوشمندانهای داشتند. اما موضوع جذاب دیگر در داستان بازی ارتباطی است که میان کریتوس و آترئوس به عنوان یک پدر و پسر وجود دارد. بسیاری از ما کریتوس را با عنوان خدای جنگ میشناسیم که خدایان یونان و حتی زئوس را به قتل رسانده است. چنین شخصی به سختی میتواند خشم خود را کنترل کند.
اما اکنون دیگر شاهد شخصیت متفاوتی از کریتوس هستیم و او دیگر آن جنگجوی خشمگین سابق نیست و شخصیت آرامتری تبدیل شده است. این موضوع را به خوبی میتوان در دیالوگها و رفتارهای کریتوس در طول بازی برداشت کرد که کریتوس قصد دارد از گذشته خود فاصله بگیرد. البته هنوز آن خشم و نفرت در اعماق وجود کریتوس نقش بسته و همین موضوع سبب میشود که او نتواند آن طور که باید و شاید با پسرش آترئوس ارتباط برقرار کند. اما در عین حال از هیچ تلاشی برای محافظت از فرزندش و آموزش به او دریغ نمیکند.
در برخی از قسمتهای داستان بازی نیز شاهد هستیم که آترئوس هرچه تلاش میکند نمیتواند پدرش را متقاعد سازد که او جنگجوی خوبی است. به علاوه بی محلیها و رفتارهای سرد کریتوس با آترئوس نیز باعث میشود که حتی آترئوس نیز به ستوه بیاید و به رفتارهای پدرش اعتراض کند. موضوعی که البته با واکنشهای متفاوتی از سوی کریتوس همراه است.
در مجموع God of War داستان شخصیتری را روایت میکند. قسمت اعظمی از داستان بر روی ارتباط میان کریتوس و آترئوس متمرکز است. از این لحاظ، روایت داستان بازی God of War را بسیار میتوان مشابه داستان سری The Last of Us به شمار آورددر کنار آن، سازندگان تلاش میکنند تا با معرفی شخصیتها و اساطیر مختلف افسانههای نورس در بازی و تقابل آنها با کریتوس و آترئوس روایت منحصر بفرد و شخصی خود را از افسانههای نورس داشته باشند. به خصوص شخصیتهایی همچون Brok و Sindri و حتی Mimir که نقش کلیدی را در روایت داستان بازی و پرداخت به جزئیات آن بر عهده دارند. موضوعی که به شدت داستان بازی را جذاب و سرگرم کننده میسازد.
گیم پلی بازی خدای جنگ؛ نبرد خدایان
نسخه جدید خدای جنگ که God of War نام دارد یک سافت ریبوت به شمار میآید. به نوعی میتوان گفت استودیوی سانتامونیکا این فرنچایز را بازسازی کرده و گیم پلی بازی دارای فرمول کاملا متفاوتی نسبت به بازی کلاسیک خدای جنگ است. گیمپلی بازی در بازیهای کلاسیک به صورت هک اند اسلش بود. اما امروزه با محبوبیت بازیهای نقش آفرینی سوم شخصی بدیهی بود که God of War نیز این فرمول را در پیش بگیرد و به یک بازی نقش آفرینی سوم شخص تبدیل شود. از دیدگاه من این تغییر برای عنوانی به مانند God of War ضروری بود. گذشته از محبوییت این ژانر، سری خدای جنگ واقعا به یک فرمول تازه و یک روح تازه احتیاج داشت.
نبرد از نمای نزدیک
اصلیترین تغییری که به دلیل تغییر دوربین بازی شاهد آن هستیم، مبارزات بازی است. دیگر خبری از مبارزات شلوغ نیست و دشمنان بازی نیز دیگر به به صورت گروهی به سمت کریتوس حمله نمیکنند. این موضوع کاملا بدیهی است زیرا هنگامی که دوربین بازی تغییر میکند و به شدت به شخصیت اصلی بازی نزدیک است زاویه دید کریتوس محدود میشود. بنابراین در صورتی که دشمنان به صورت گروهی حمله کنند، ممکن است بسیاری از آنها از لنز دوربین جا بمانند. همین موضوع سبب میشود تا دشمنان در بازی God of War به صورت انفرادی به سراغ کریتوس بیایند. البته سازندگان جای خالی را با دشمنانی پر میکنند که از فواصل نسبتا دورتری به سمت کریتوس حمله میکنند.
با این حال هنوز هم مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. به خصوص وقتی مبارزات کمی شلوغتر میشوند شاهد هستیم که برخی دشمنان که از دید کریتوس خارج هستند به او حمله میکنند. مشکل اینجاست که بر خلاف بسیاری از بازیهای نقش آفرینی شما نمیتوانید میان دشمنان بازی جابجا شوید و این محدودیت باعث میشود کمی مبارزات آزاردهنده شوند.
تبر کریتوس که لویتان نام دارد سلاح اصلی او در تمام طول بازی است. اگرچه در اواخر بازی کریتوس بار دیگر Blade of Chaos را نیز به دست میآورد، اما نبرد با تبر بخش اصلی مبارزات بازی را تشکیل میدهد. به مانند بازیهای نقش آفرینی، با کشتن دشمنان و جمع آوری امتیاز، میتوانید مهارتهای جدیدی برای کریتس در مبارزات آزاد کنید. موضوعی که مبارزات بازی را متمایز میکند، همراهی پسر کریتوس یعنی آترئوس در مبارزات است. آترئوس یک کمان در اختیار دارد که زمانی مادرش آن را برای وی ساخته بود. بنابراین او با تیر و کمان خود سعی میکند تا در طول مبارزات به پدرش یاری برساند.
اگرچه در طول بازی قادر به کنترل آترئوس نیستیم اما میتوانیم به او دستورات خاصی را بدهیم تابه دشمنان خاصی شلیک کند. به مانند کریتوس، آترئوس نیز دارای مهارتهایی است که میتوانید با آزاد سازی و ارتقای آنها ویژگیهای جدیدی برای کمان وی آزاد کنید.
متاسفانه تبر لویتان و Bladeها تنها سلاحهای کریتوس در بازی هستند. تبر لویتان نیز طوری طراحی شد تا خلا سایر سلاحهای کریتوس را پر کند و به یک سلاح آیکونیک تبدیل شود. اما با این وجود، همچنان خلا سلاحهای دیگر در بازی احساس میشود. تبر لوایتان سلاح بینظیری است و قابلیتهای منحصر بفردی دارد. کریتوس میتواند تبر را به سمت دشمنان خود پرتاب کند و یا وقتی در نزدیکی وی هستند با وارد کردن یک ضربه آنها را تکه تکه کند. اما پس از مدتی مبارزه با این سلاح کمی ملال آور و تکراری میشود.
اما دلیل محدودیت سلاح در بازی God of War به همان تغییر دوربین باز میگردد. در بازیهایی به مانند Devil May Cry و یا حتی سری کلاسیک خدای جنگ به دلیل دروبین متفاوت، دست سازندگان برای قرار داردن سلاحهای بیشتر در بازی کاملا باز است. اما این موضوع در بازی God of War 2018 به دلیل اینکه دوربین بر روی شانه قرار دارد بسیار محدود است. به عبارتی در چنین بازیهایی سازندگان نمیتوانند سلاحهای زیادی را در بازی قرار دهند زیرا ممکن است به هسته گیمپلی آسیب جدی بزند. دلیل محدودیت سلاح در بازی God of War 2018 را نیز میتوان همین موضوع بر شمرد.
در مجموع نمیتوان این موضوع را یک نقطه ضعف به شمار آورد. این نسخه اولین نسخه از سری بازسازی بازی God of War محسوب میشود و بدیهی است که سازندگان دست به ریسکهای بزرگتری نزنند. دشمنان بازی از تنوع خوبی برخوردار هستند اما موضوع دیگری که شاید برای طرفداران قدیمی خدای جنگ آزاردهنده باشد، کمبود باس فایتهای بازی است. از همان ابتدا و با ورود بالدر و نبردی که بین او کریتوس شکل میگیرد، انتظاراتمان از این بازی بسیار بالا رفت. انتظار داشتیم تا با باس فایتهای چالش برانگیز بیشتری روبرو شویم. اما متاسفانه بازی در ادامه تا حدودی ما را ناامید میکند. زیرا باسفایتهای بسیار کمی در بازی وجود دارند و همان تعداد محدود هم آنچنان چالش خاصی پیش روی بازیباز قرار نمیدهند.
شاید مهمترین دلیل این امر را بتوان به این موضوع مربوط دانست که سازندگان قصد داشتند تا بازی دارای درجه سختی متعادلتری باشد و قصد نداشتند به مانند بازیهای کلاسیک بازیبازان را مقابل انبوهی از باسهای غول پیکر قرار دهند. البته تغییر فرمول اصلی گیم پلی بازی و به خصوص زاویه دروبین در این موضوع بی تاثیر نیست. البته این در حالتی است که شما فقط بخواهید بخش داستانی بازی را به پایان برسانید. پس از پایان بای میتوانید به سراغ والکریها بروید. والکریها در حقیقت باسهای اختیاری بازی هستند که در نقاط خاصی از دنیای بازی مخفی هستند. والکریها جزو سختترین باسهای بازی به شمار میآیند که شکست دادن آنها چالش بسیار بزرگی محسوب میشود. در مجموع 9 والکری در بازی حضور دارند.
در مجموع میتوان گفت گیمپلی بازی God of War حتی با وجود محدودیتها و نقاط ضعف بسیار کوچکی که دارد بسیار هیجان انگیز و سرگرم کننده است. تغییرات این بازی را میتوان مثبت قلمداد کرد و این تغییرات باعث شد تا روح تازهای در کالبد سری خدای جنگ دمیده شود. شاید باسفایتهای بازی محدود باشند اما در طول مسیر با انواع و اقسام دشمنان و چالشهای بزرگی روبرو میشوید که به لطف موسیقیهای حماسی و زیبای بازی، لحظات شگفت انگیزی برای شما رقم میزنند.
پلی استیشن 4 یا PC؛ مساله این است
بازی God of War هنگام عرضه بر روی کنسول پلی استیشن 4 و حتی همین حالا از نظر بصری بسیار باشکوه به نظر میرسد. از همان سکانس آغازین بازی که در دنیای آن قدم میگذارید محو تماشای زیبایهای دنیای بازی و جزئیات فوق العاده بالای آن خواهید شد. توجه به جزئیات تنها به دنیای بازی محدود نمیشود بلکه سازندگان در طراحی چهره شخصیتهای اصلی و فرعی بازی نیز دقت و حساسیت زیادی به خرج میدهند. به طور مثال اگر نگاهی به صورت کریتوس بیاندازیم متوجه میشویم که حتی ریشهای صورت او با جزئیات بالایی طراحی شدهاند.
از نظر بصری همان طور که گفتیم بازی بر روی کامپیوترهای شخصی هنوز هم زیباست اما کیفیت بصری بازی را میتوان تقریبا مشابه کیفیت آن بر روی پلی استیشن 4 پرو دانست. البته شاهد ارتقاها و تغییراتی در این زمینه نیز هستیم. به طور مثال میتوان به بهبود کیفیت انعکاسها و بازتابها در بازی، روانتر شدن حرکات و انیمیشنهای شخصیتها و ارتقای کیفیت بافتهای بازی اشاره کنیم. همچنین در صورتی که آنتی آلایزینگ را کاهش دهید، میتوانید کیفیت مه حجمی در بازی را افزایش دهید. همچنین گرینهای برای افزایش کیفیت بافتها در فواصل دور وجود دارد اما انتظار نتایج شگرفی نداشته باشید.
آیا کامپیوتر شما قادر به اجرای بازی خدای جنگ خواهد بود؟
با این تفاسیر، همچنان با عنوانی روبرو هستیم که از نظر بصری میتواند سیستم شما را حسابی به چالش بکشد. بازی God of War بر روی کامپیوترهای شخصی از رزولوشن 4K فناوری Nvidia DLSS و Reflex پشتیبانی میکند. به علاوه میتوانید این بازی را با کنترلرهای شخصی یا حتی ماوس و کیبرد تجربه کنید. برای اینکه بتوانید بازی God of War را بر روی کامپیوتر خود اجرا کنید، حداقل به پردازشگر Intel i5-2500k یا AMD Ryzen 3 1200، کارت گرافیک Nvidia Geforce GTX 960 (4GB) یا AMD R9 290X (4GB)، دایرکت ایکس 11، 70 گیگابایت فضای خالی و حداقل 8 گیگابایت رم احتیاج دارید.
سیستم پیشنهادی بازی نیز شامل پردازشگر Intel i5-6600k یا AMD Ryzen 5 2400 G و کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 1060 (6GB) یا AMD RX 570 (4GB) و شانزده گیگابایت Ram میشود.
من ابتدا بازی را بر روی کامپیوتر شخصی خود آزمایش کردم تا کیفیت بصری وعملکرد فنی بازی را بسینجم. کامپیوتر شخصی من شامل پردازنده Ryzen 5 3600، کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 2080 و 16 گیگابایت RAM میشود. متاسفانه بر اساس تجربهای که من از بازی داشتم، بازی God of War نرخ فریم ناپداری دارد. بر روی رزولوشن 1440p نرخ فریم بازی در برخی مناطق میان 60 تا 120 فریم متغیر بود. در برخی مکانها که درگیری خاصی وجود نداشت و مشغول کاوش در محیط بازی بودم نرخ فریم به 120 فریم بر ثانیه رسید اما به محض اینکه درگیریها و مبارازت تشدید شد نرخ فریم بازی به 60 فریم بر ثانیه کاهش یافت.
در نهایت مجبور شدم تا نرخ فریم را بر روی 60 فریم بر ثانیه قفل کنم ( در حالی که Vsync فعال بود). خوشبختانه در این حالت بازی عملکرد نسبتا پایداری داشت و افت فریم را مشاهده نکردم. این موضوع به خصوص با توجه به سیستم مورد نیاز اعلام شده برای بازی کمی ناامید کننده است. به نظر میرسد بازی God of War نیز از همان مشکلاتی رنج میبرد که بازی Horizon: Zero Dawn در هنگام عرضه بر روی PC از آن رنج برد و باعث مشکلات فنی در این بازی شد.
البته این مشکلات اندک احتمالا بر روی رایانههای شخص رده بالا به ندرت وجود دارند و با انتشار بهروزرسانهایی در آینده عملکرد بازی بر روی PC بسیار بهینه خواهد شد. خصوصا اینکه بازی در بخش تنظیمات گرافیکی گزینههای بسیار زیادی دارد و از این لحاظ دست شما برای انتخاب بهترین تنظیمات و تجربه بازی بر روی پایدارترین حالت باز است.
سخن پایانی:
باور کنید یا خیر نوشتن یک جمع بندی برای چنین عنوانی با این عظمت و قدمت کار بسیار دشواری است. پورت بازی God of War بر روی کامپیوتر را میتوان یکی از با کیفیتترین و به طور کلی از نظر فنی پایدارترین پورتهای این پلتفرم به شمار آورد. عنوانی که بر روی کنسول های پلی استیشن 4 به مانند الماسی می درخشید و حال بار دیگر بر روی کامپیوترهای شخصی این درخشش را تکرار میکند. به طوری که این موضوع انتظار را برای نسخهی جدید این سری یعنی بازی God of War Ragnarok بسیار دشوار میکند
برای درک داستان این بازی اصلا نیازی نیست که بروید و ساعتها به جستجو در اینترنت بپردازید، بلکه این کار بر روی دوش شخصیتهای بازی به مانند Mimir و حتی برادران دورف قرار دارد که به قدر کافی شما را با جزئیات داستانی بازی آشنا میکنند. برای لذت بردن از گیمپلی این بازی نیز نیاز به سیستمهای قدرتمندی ندارید بلکه با یک سیستم میان رده میتوانید به راحتی از تجربه جدیدترین نسخه خدای جنگ بر روی 60 فریم لذت ببرید و در این ماجراجویی عمیق، لذت بخش، سرگرم کننده و البته مخاطره آمیز، کریتوس و پسرش آترئوس را همراهی کنید.
نقد و بررسی
God of War
اگر از طرفداران سر سخت نسخههای کلاسیک خدای جنگ هستید، شاید تغییرات بازی God of War به مانند تغییر زاویه دوربین و نزدیک شدن آن به بازیهای نقش آفرینی آنچنان که باید شاید مورد پسند شما نباشد. اما در غیر این صورت God of War با برداشتی بی نظیر از افسانههای نورس و ارائه روایتی جذاب، یکی از برترین عناوین اکشن ماجراجویی تاریخ بازیهای ویدئویی و یکی از الماسهای کمیاب پلی استیشن است که هم اکنون میتوانید بر روی کامیپوترهای شخصی خود تجربه کنید
مثبت
- روایت داستانی جذاب
- گیم پلی سرگم کننده همراه با مکانیکهای نقش آفرینی
- کیفیت بصری چشمگیر به خصوص بر روی PC
منفی
- نزدیک بودن بیش از حد دوربین
- نرخ فریم ناپایدار