یک نکتهی آزار دهنده که در مورد نقد بازیهای آنلاین چندنفره وجود دارد این است که این عناوین عموما در زمان عرضه کلی مشکل دارند و اکثرا نمراتی بسیار بد میگیرند. چند ماه میگذرد و این بازیها دیگر با روز انتشارشان قابل قیاس نیستند و بسیار بسیار بهتر میشوند و شاید حتی تبدیل به یک بازی فوقالعاده شوند، اما دیگر آن نمرهی افتضاح تا همیشه برایشان باقی میماند. شاید بهترین مثال در این خصوص در سالهای اخیر بازی Fallout 76 باشد. با نقد و بررسی بازی Fallout 76 (فالوت 76) در سال 2021 با گیم پالت همراه باشید.
مروری بر سری Fallout
عنوان Fallout 76 در زمان انتشار به خاطر مشکلاتی که داشت، با حواشی زیادی روبه رو شد. قطعا یک بازی آنلاین در بدو عرضه مشکل دارد ولی تمام آنها رفع میشوند و بازی به ثبات خواهد رسید. مخصوصا وقتی تیم پشتیبانی قدرتمندی مثل بتزدا پشت آن باشد. Fallout 76 که بتزدا وظیفهی ساخت و توسعهی آن را بر عهده داشت، عنوانی در سبک نقش آفرین جهان باز آنلاین قلمداد میشود. کمپانی بتزدا این بازی را در سال ۲۰۱۸ برای پلتفرمهای Playstation 4 ,Xbox One و PC منتشر نمود. این بازی امروز عنوانی درجه یک و فوقالعاده است و در این مطلب هم قصد داریم تا به وضعیت حال حاضر این بازی جذاب بپردازیم و ببینیم Fallout 76 چه پیشرفتهایی داشته است. با گیمپالت همراه باشید.
استودیوهای بازیسازی بتزدا (Bethesda Game Studios) یکی از بزرگترین سازندگان بازیهای نقشآفرینی در دنیا محسوب میشوند. این شرکت دو فرنچایزی را در اختیار دارد که هر کدام از آنها بدون شک جزو برترین سری بازیهای نقشآفرینی تاریخ هستند.. فرنچایزهای Fallout و سری Elder Scrolls. سری فالوت یک فرنچایز نقشآفرینی شوتر با تم post-apocalyptic Retro-futuristic محسوب میشود که اولین بار توسط Interplay Entertainment خلق شد.
پس از موفقیت عالی نسخهی چهارم این فرنچایز در سال ۲۰۱۵، تاد هاوارد و سازندگان سری تصمیم گرفتند پای به یک قلمروی جدید بگذارند و سری Fallout (فالوت) را به دنیای بازیهای آنلاین ببرند که این کار با عنوانی به نام Fallout 76 انجام گرفت. بازی در بدو عرضه با مشکلات زیادی همراه بود ولی خب میدانید که آنچه مهم است و یک بازی را از نظر ناشرش موفق میکند، فروش بازی است که Fallout 76 در این زمینه طرفداران زیادی را پیدا کرد. روز به روز هم شاهد ارتقاها و بهبودهای خیلی بیشتری در این بازی خواهیم بود.
بررسی بازی Fallout 76: Wastelanders
بازی Fallout 76 در زمان عرضه بسیار از نظر داستانی مورد انتقاد قرار گرفت. با این که این عنوان یک بازی آنلاین چندنفره بود، ولی به هر حال نام فالوت را یدک میکشید و انتظار داستانی با کیفیت و جذاب را داشتیم. البته باید این نکته ار در نظر بگیریم که بازی Fallout 76 مثل عناوین قبلی همنامش، عنوانی کاملا داستانمحور و وابسته به انواع و اقسام انتخابهای اخلاقی و بسیار خاکستری شما با حضور کلی شخصیت بینظیر و پرداخت شده نبود. ولی با این حال باز هم میتوانست داستانی بسیار بهتر از آن چه که در زمان عرضه دیدیم را برای ما روایت کند. خوشبختانه سازندگان این موضوع را بسیار جدی گرفتند و به حرف طرفداران و مخاطبین گوش دادند تا اکنون با انتشار محتویات مختلف و ارتقاهای گوناگون و به ویژه Wastelanders، خط داستانی کلی بازی بسیار قابل قبول و جذاب باشد.
البته این بازی هنوز هم جذابیت و کیفیت داستان و شخصیتهای Fallout 3 و Fallout 4 را ندارد. اما نسبت به سبکی که دارد دارای داستانی قابل قبول و جذاب است. دنیای سری فالآوت، Wasteland نام دارد. در واقع Wasteland khl عنوانی است که در سال ۱۹۸۸ منتشر شد و الهام بخش اصلی سری فالوت محسوب میشود. میتوان گفت سری فالوت یک دنبالهی معنوی برای بازی Wasteland محسوب میشود. سری فالوت وقایع چندین سال بعد از انفجار هستهای در آمریکا را روایت میکند. داستان بازی امید انسان به بقا و دست و پا زدن بشریت برای نجات نوع خود در یک دنیای وحشی مملو از هیولاهای جهش یافته و غارتگران و قاتلین بیرحم را به تصویر میکشد.
راستش را بخواهید بازی Fallout 76 در زمان عرضه نیز از نظر طراحیهای هنری وضعیت خوبی داشت ولی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکرد که از میان آنها میتوان به خالی بودن دنیای بازی و همینطور انواع و اقسام باگها و مشکلات فنی، کرش کردن بازی، افت فریم و مواردی از این دست اشاره کرد. این موارد سبب شد تا تجربهی بازی به کام خیلیها تلخ شود. اما خوشبختانه حالا گیمرها فرصت دارند تا از زیباییهای دنیای فالوت 76 لذت ببرند و بیشتر به طراحیهای هنری فوقالعادهی آن توجه کنند.
دنیای بازی بسیار زیبا و فوق العاده طراحی شده است و تنوع مناطق نبستا بالایی ار نیز در بازی شاهد هستیم. به علاوه همان طور که اشاره کردم به لطف محتوای الحاقی و آپدیتهای جدید بازی دیگر زیرسایهی دهها مشکل فنی و باگ و افت فریم مداوم قرار نمیگیرد. نورپردازیهای محیطی و سایهزنیها بهبود یافتند و به خصوص در جنگلها و محیطهای سرسبز بازی شاهد رنگهای زنده و پویاتری نسبت به قبل هستیم. این موارد سبب میشوند که Wastelanders بازی Fallout 76 را به یک بازی کاملا بهینه از نظر بصری تبدیل کند. اگرچه هنوز هم شباهتهای بسیار زیادی میان دنیای بازی Fallout 76 و Fallout 4 مشاهده میشود.
آیا مشکلات بازی Fallout 76 برطرف شده است؟
البته با وجود اینکه سازندگان پشتیبانی بسیار خوبی از بازی به عمل آوردهاند اما همچنان مشکلات فنی بازی کاملا رفع نشده است. هنوز هم مواردی به مانند افت فریم، و باگهای گاه و بیگاه در بازی وجود دارند اما خوشبختانه در حدی نیستند که به تجربهی کلی بازی فالوت آسیب بزنند. همچنان جا دارد که سازندگان با ارائهی ارتقاهای بصری بیشتر، از مشکلات فنی بازی بکاهند تا شاهد عنوان باثباتتری نیز باشیم. هر چند که اکنون هم بازی از وضعیت خوب و قابل قبولی از این نظر برخوردار است. در زمان عرضه بسیاری از انیمیشنهای دشمنان دارای مشکلاتی بود و نوع حرکت آن ها بسیار زشت، غیر طبیعی و گاهی خندهدار میشد. انگار که بسیاری از انیمیشنها از نسخهی چهارم کپی پیست شده بود. اما حالا به لطف ارتقاهای مختلف و رفع مشکلات انیمیشنهای بازی، شاهد انیمیشنهای با کیفیت و طبیعیتری در بازی هستیم.
گیمپلی مهمترین فاکتور در عنوانی مثل Fallout 76 است. چنین عنوانی باید این توانایی را داشته باشد که با کمیت و کیفیت بالای محتوای خود، کاری کند تا گیمر طوری جذب آن شود. به طوری که گیمر ساعتها پای آن وقت صرف کند و چه به صورت تکنفره و چه چندنفره، لذت کافی را از ماموریتها و داستان و گیمپلی ببرد. حتی علاقه داشته باشد که محتویات جدید این بازی را تهیه کند و تجربه خود از بازی را گسترش دهد. البته به دلیل جذابیت بالای گیمپلی و حس خوب همکاری تیمی و چندنفره، در سالهای اخیر عناوین جهان آزاد مخصوصا از نوع چند نفره، طرفداران خیلی خیلی زیادی در دنیای بازی های رایانه ای پیدا کردهاند.
در نسخه Wastelanders، عملکرد دشمنان کاملا بالانس شده است. همچنین شاهد تجهیزات و دشمنان مختلف و جدیدی در بازی هستیم که سبب جذابیت هرچه بیشتر گیمپلی میشوند. ماموریتها جدید بسیاری به بازی اضافه شدهاند که بسیاری از آنها خط داستانی بسیار جذاب و سرگرم کنندهای دارند. اما این در صورتی است که حداقل نسخه اصلی بازی را سالها پیش تجربه کرده باشید و لول شما حداقل لول 20 باشد. در غیر این صورت در میانه تجربه این محتوای الحاقی به ناگهان متوجه میشوید که بازی شما را وادار میکند تا حداقل به لول 20 برسید و سپس ماموریتهای داستانی Wastelandrs را ادامه دهید.
برای اینکه به لول 20 برسید هم باید به سراغ ماموریتهای بازی اصلی یعنی Fallout 76 بروید و آنها را انجام دهید تا به لول مورد نظر برسید. این موضوع میتواند برای کسانی که برای اولین بار بازی Fallout 76 را تجربه میکنند آزاردهنده باشد. به خصوص شاید افرادی باشند که تنها بازی تهیه کردند تا محتوای الحاقی Wastelandrs و ماموریتهای داستانی آن را تجربه کنند. افرادی که شاید زمان یا علاقهای برای تجربه ماموریتهای بازی اصلی ندارند.
در Fallout 76 می توانید هم بازی را از دید اول شخص و هم سوم شخص دنبال نمایید. البته زاویهی اول شخص پایهی اصلی ساخت این سری محسوب میگردد، زیرا بازی در این حالت بسیار خوش ساختتر از زاویهی سوم شخص است. درست مانند سری Elder Scrolls. بازی فالوت 76 در زمان عرضه با مشکلات جدی در زمینهی بالانس گیمپلی و عملکرد دشمنان همراه بود. برخی از دشمنان بازی بیش از حد ضعیف و برخی بیش از حد قوی بودند و خیلی زود Respawn میشدند و حتی گاهی نامرئی میشدند.
در حال حاضر و با آپدیتهای جدید این مشکلات کاملا برطرف میشوند. مخصوصا دیالسی Wastelanders هم عملکرد دشمنان و بالانس آنها را کاملا ریست کرده و هم اینکه دشمنان جدید به بازی اضافه میکند. همچنین تعداد سلاحهای بازی در حال حاضر به مراتب بیشتر از زمان انتشار است. انبوهی از تجهیزات و سلاحهای بسیار جذاب و کارآمد در بازی وجود دارند که لذت کشتن هیولاها و دشمنان را چندبرابر می کنند. حتما میدانید که از سال ۲۰۱۹ قابلیت بتل رویال ۵۲ نفره هم به این عنوان اضافه شد ولی خب در زمان عرضه با مشکلات و باگهای زیادی همراه بود. ولی از آن زمان تاکنون سازندگان تمام این مشکلات را رفع کردهاند. از این روی در حال حاضر شاهد یک بخش بتل رویال جذاب نیز باشیم که بدون مشکل عمل میکند.
ویژگیهای جدید بازی Fallout 76: Wastelanders
از دیگر تغییرات بزرگ و کلیدی بازی نسبت به زمان انتشار، اضافه شدن شهرها و NPCهای قابل تعامل است. این فرنچایز همیشه با شخصیتهای غیرقابل بازی جذابش یاد میشود. بازی Fallout 76 در زمان عرضه فاقد NPC بود و به نوعی خود گیمرهای مختلف حاضر در آن نقشه نقش NPC را داشتند. گاهی هم رباتهایی وجود داشتند که یک سری حرفهای خاص میزدند که این موضوع اصلا قابل قبول نبود.
خوشبختانه در نسخههای جدید Fallout 76، این بازی به ریشههای همیشگیاش برگشت. هم اکنون شاهد وجود شهرها و صدها شخصیت NPC گوناگون هستیم که میتوانید با آنها تعامل داشته، صحبت کنید و ماموریت بگیرید. میتوانید عضو Factionهای مختلف شوید و با آنها دوست یا دشمن شوید. همچنین گزینههای عاشقانه و اصطلاحا Romance هم حالا در بازی وجود دارند. سیستم دیالوگهای همیشگی این سری هم بازگشته است. حالا مثل قبل، میتوانید پاسخهای مختلفی را در صحبت با دیگران انتخاب کنید. به علاوه Skillها هم در این دیالوگها تنیده شدهاند. برخی دیالوگها فقط برای کسانی ظاهر میشود که دارای سطح خاصی از مهارت مشخص باشند.
اگرچه که این موضوع قطعا نکته مثبتی به شمار میآید اما مشکلاتی نیز در این زمینه وجود دارد. به طور مثال صداگذاری برخی NPCها کیفیت پایینی دارد. حتی برخی NPCها به مانند یک ربات عمل می کنند و هیچ کاری نمیکنند و هیچ واکنشی نشان نمیدهند. این موضوع برای شرکت بتسدا که یکی از بزرگترین سازندگان بازیهای نقش آفرینی است نقطه ضعف محسوب میشود.
سیستم عضویت؛ بلای جان بازی
از نکاتی که هنوز هم به نظر من یک مورد منفی است و در بازی مشاهده می شود، سیستم عضو شدن Fallout 1st است که در واقع یک سرویس subscription است که ۱۳ دلار در ماه و ۱۰۰ دلار در سال باید برای آن پرداخت کنید تا مزایایی مثل یک ScrapBox انحصاری برای اعضای این سرویس را دریافت نمایید. فروشگاه اتمی بازی در حال حاضر فقط آیتمهای ظاهری نمیفروشد و آیتمهایی را به فروش میرساند که در گیمپلی تاثیرگذار هستند. این موضوع خودش به اندازهی کافی یک نکته منفی به شمار میآید. دیگر نیازی به جدا کردن گیمرها در دو دستهی اعضای خاص و معمولی نبود، آن هم با قیمتی که برای یک ماه بسیار بالا به نظر میرسد.
البته سیستم عضویت نسبت به زمان عرضه خیلی بهینه شده است. چون در زمان عرضه، گیمرهای بیچاره هم پول عضویت میدادند و هم ScrapBox شان کار نمیکرد و هرچه در آن میگذاشتند غیب میشد! این مشکلات دیگر رفع شده است، ولی مشکل اصلی از نظر من همچنان باقی است. کیفیت سرورها و وضعیت اتصال گیمرها و تجربه کردن بازی به صورت کواپ یا PvP بسیار روان و بهینه و بدون مشکل است. از این نظر نیز بازی نسبت به زمان انتشار بسیار ثبات و پایداری بیشتری دارد. دیگر بازی مدام شما را با قطعیهای مختلف و بیرون انداختن از نقشه و قطع شدن بازی کواپ و مواردی از این دست آزار نمیدهد. این یک موضوع بسیار مهم برای عنوانی آنلاین و چندنفره است و خوشبختانه Fallout 76 در حال حاضر از این نظر بسیار قابل اتکا و باکیفیت است.
نمیشود که از وضعیت حال حاضر بازی Fallout 76 صحبت کنیم و اشاره ای به یکی از مهمترین نکات یعنی قیمت فروش بازی نداشته باشیم. در واقع یکی از بهترین و کارآمدترین تغییراتی که این بازی نسبت به زمان عرضهاش به خود میبیند، این است که قیمت بازی نصف و حتی از نصف هم کمتر شده است، آن هم با کلی محتوای بیشتر. میشود گفت این بازی باید از همان او با همین قیمت در دسترس قرار میگرفت. اکنون میتوانم به جرات بگویم Fallout 76 عنوانی است که قیمتش کاملا نسبت به محتوا و کیفیتش ارزش دارد و یک خرید خوب برای هر گیمری محسوب میشود. مخصوصا که حالا بازی از همه نظر کاملا پخته و بهینه شده است و کاملا شایستگی یدک کشیدن نام فالوت را دارد.
سخن پایانی:
در مجموع به عنوان کسی که بیش از 100 ساعت بازی Fallout 76 را تجربه کرده است باید بگویم عنوان Fallout 76 نسبت به زمان عرضه، یک بازی کاملا متفاوت است. آن هم از همه نظر. از داستان و گرافیک تا گیمپلی بازی و بالانس مبارزات و درخت دیالوگها و غیره. همه و همه در حال حاضر متفاوت از زمان عرضه هستند. المانهای جدید زیادی به این عنوان افروده شدهاند که کیفیت آن را بسیار بالاتر میبرند و آن را تبدیل به یک “فالوت” واقعی میکنند، نه آن سایهای که در زمان انتشار شاهد آن بودیم. خط داستانی و بازگشت NPCهای بازی و بازگشت سیستم درخت دیالوگها، جذابت و کیفیت بازی را چندین برابر کردهاند.
با وجود رفع شدن تعداد بسیار زیادی مشکلات فنی، هنوز هم بازی کاملا عاری از مشکل نیست. هنوز هم شاهد باگها و ایراداتی مثل افت فریمهای مقطعی در بازی و مشکلاتی در زمینه NPCها هستیم. سرویس عضویت بازی نه تنها دودستگی ایجاد میکند، بلکه قیمتش برای یک ماه حدود یک سوم قیمت کل بازی است. این موضوع قطعا یک نکته منفی محسوب میشود. ولی در هر صورت با قاطعیت میتوانم بگویم با حمایتهای خوب سازندگان اکنون Fallout 76 تبدیل به یک بازی پرمحتوا و قابل اتکا و بسیار جذاب و لذتبخش شده است که کاملا ارزش تجربه و هزینه کرذن را داراست. در واقع Fallout 76، حالا شبیه یک بازی “فالوت کامل” شده است، همان چیزی که باید باشد. از من میشنوید، Fallout 76 را از دست ندهید. مخصوصا اگر دوستی دارید که با او کوآپ بازی کنید؛ البته تک نفره هم کلی لذتبخش است.