سبک ترس روانشناختی بدون شک در صنعت بازیهای ویدئویی پیوندی ناگسستنی با سری Silent Hill دارد. سالها از انشار آخرین نسخه از سری عناوین Silent Hill میگذرد و در طی این سالها بیش از گذشته جای خالی این بازی در دنیای بازیهای ویدئویی احساس میشود. در طی این سالها شاهد خلق آثار زیادی با الهام از این سری بودیم، ولی هیچ کدام از این بازیها نتوانستند فرمول طلایی و تاثیرگذاری عناوین سایلنت هیل را داشته باشند. با دومین قسمت از بررسی تاریخچه سری Silent Hill با گیم پالت همراه باشید.
بررسی تاریخچه بازی سایلنت هیل
Silent Hill یکی از قدیمیترین و محبوبترین فرنچایزهایی است که در سبک وحشت و بقا عرضه شده است. کیفیت ساخت بازی و جذابیت آن هنوز هم که هنوز است با گذشت سالها نه تنها کاهش نیافته بلکه امروزه نیر مخاطبان جدیدی را به خود جذب میکند. البته با این وجود هنوز هم بسیاری از بازیبازان به طور کامل با این سری و نسخههای متعدد آن آشنایی ندارند. بر همین اساس در تاریخچهی بازی Silent Hill قصد داریم تا شما را هرچه بیشتر با این مجموعه آشنا کنیم. در قسمت اول به بررسی چهار نسخهی اول این سری پرداختیم. حال در قسمت دوم و پایانی، به بررسی سایر نسخههای این سری از جمله دموی جنجالی P.T اختصاص دارد.
1- بازی Silent Hill: Origins
پنجمین شماره از سری بازیهای Silent Hill که تنها برای کنسولهای پلیاستیشن 2 و PSP در سال 2007 منتشر شد. این بازی در ژاپن با نام Silent Hill Zero نیز منتشر شد. داستان این بازی 7 سال قبل از نخستین شمارهی این سری روایت میشود.
شخصیت اصلی بازی تراویس گردی (Travis Grady) است. رانندهی کامیونی که محمولهای را قرار است به یکی از شهرهای نزدیک Silent Hill برساند. وی برای اینکه سریعتر به مقصد برسد از جادهی انحرافی که از Silent Hill میگذرد، عبور میکند که در آنجا خانهای را در حال سوختن میبیند. از درون آن صدای جیغی را شنیده و به همین دلیل تراویس به درون خانه میرود و در آنجا دختری را نجات میدهد که همان آلیسا است. داستان این بازی به نوعی داستان نسخهی اول این فرنچایز را تکمیل میکند.
تراویس شخصیت اصلی بازی در کودکی همراه با پدر و مادرش هلن و ریچارد زندگی میکرد. مادرش از مشکلات روانی رنج میبرد و اعتقاد داشت تراویس فرزند شیطان است. حتی یکبار تصمیم داشت خودش و تراویس را خفه کند. بعد از آن هلن را به یک بیمارستان روانی بردند و تراویس مشکلات روانی پیدا کرد. به همین خاطر پدرش مکان زندگی آنها را تغییر داد. مدتی بعد مادر تراویس کشته شد و پدرش از ناراحتی و افسردگی خودش را دار زد و تراویس جسد پدرش را پیدا کرد.
داستان این شماره باز هم به ماجراهای آلیسا و کودکیاش میپردازد. شخصیت آلیسا تحت تاثیر فیلم Silent Hill قرار گرفته بود و تراویس به دنبال این آلیسای تاریک (نیروی شیطانی رها شدهی آلیسا به شمار میرود)، میرفت. تراویس پس از اینکه آلیسا را از آتش نجات داد، تراویس بیهوش شده و صبح روز بعد که بیدار میشود برای جویا شدن حال آلیسا، به ملاقات کافمن میرود.
کافمن به او میگوید که آلیسا درطبقه بالا در حال استراحت است. زمانی که تراویس به طبقه بالا میرود با موجوداتی شیطانی مواجه میشود و پس از درگیری با آنها به دنبال آلیسای تاریک میرود. شخصیت تراویس پس از عبور از آینهای وارد بُعدی دیگر از Silent Hill میشود که آغاز داستان بازی از این رویداد رقم میخورد.
طی داستان این بازی تراویس بیشتر با ترسهای کودکی خود درگیر است و درگیری این موضوع با ماجرای آلیسا باعث شده که در شهر سایلنت هیل درگیر مسائل بسیاری شود. گیمپلی بازی روند متفاوتی نسبت به نسخهی چهارم را پیش گرفته بود. Silent Hill: Origins به ریشههای این سری و بهخصوص نسخههای 2 و 3 بازگشته و هیولاها و گیمپلی بازی بسیار مشابه نسخههای 2 و 3 بود. گرافیک بازی برای یک عنوان کنسول PSP بسیار خوب و قابل قبول به شمار میآمد. Silent Hill: Origins اولین عنوان این سری بود که توسط استودیوی سایلنت تیم (Silent Team) توسعه نیافته بود.
شرکت کونامی توسعهی این عنوان را بر عهدهی استودیوی کلایمکس اکشن (Climax Action) گذاشت. معماهای بازی گیرا و جالب بودند و بازی مانند شمارههای 2 و بیشتر 3 در محیطهای تاریک و بیشتر درون شهر جریان داشت. با وجود اینکه در این عنوان شاهد یک نسخهی استاندارد از این سری بودیم، ولی نسبت به نسخههای قدیمی نواوری چندانی نداشت. بسیاری از هواداران قدیمی Silent Hill، این عنوان را فاقد عمق لازم نسبت به عناوین کلاسیک میدانستند.
2- بازی Silent Hill: Homecoming
ششمین شماره از سری عناوین این سری با نام Homecoming در سال 2008 عرضه شد. این عنوان اولین بازی از این سری برای کنسولهای نسل هفتمی به شمار میآمد و شاهد تغییرات بسیار زیادی در تمامی زمینهها بودیم. این تغییرات توانست ریتم جدیدی به این عنوان ببخشد. ساختار گیمپلی بازی تغییر کرد و توانست تجربهای جدید و متفاوت با نسخههای قدیمی ارائه دهد.
داستان این عنوان در مورد الکس شپرد (Alex Shepherd)، سربازی است که از جنگ بازگشته و به همراه خانوادهاش در حومه Silent Hill زندگی میکنند. او در راه بازگشت کابوسی میبیند که در آن برادرش جاشوآ از دست او فرار میکند و در مکانی ترسناک گیر افتاده است.
پس از اینکه او به شهر باز میگردد، متوجه میشود در شهر تعداد زیادی از مردم ناپدید شدهاند. وقتی به خانه خودش میرود مادرش را در حالی پیدا میکند که کاملا افسرده بهنظر میآید و خبری از برادرش جاشوا و پدرش نیست. مادرش جوابهای سر درگمی به پرسشهای او میدهد. الکس در شهر به دنبال برادرش میگردد و در آنجا دوستانش را میبیند. الکس متوجه میشود افراد بسیاری در شهر ناپدید شدهاند. به همین دلیل الکس جستجو برای یافتن برادرش را آغاز میکند.
عنوان Homecoming توسط استودیوی دابل هلیکس گیمز (Double Helix Games) توسعه یافت. بار دیگر در این بازی، شاهد مکانهای جدید و جالبی از شهر سایلنت هیل هستیم. برای اولین بار در این سری امکان انتخاب گفتگوها و مکالمات در بازی وجود داشت. به بیان سادهتر، اینکه چه پاسخی بدهید و یا اینکه چه پرسشی کنید دست خودتان بود و در روند بازی و پایان آن نیز تاثیرگذار بودهاند.
نسخهی ششم، عنوانی با کیفیت و تاثیرگذار از آب درآمده بود و تغییرات بسیاری که در این عنوان صورت گرفت. اما با این وجود طراحیهای بسیار زیبا و مالیخولیا گونهی این بازی، هنوز هواداران قدیمی را راضی نمیکرد. آنها همچنان اعتقاد داشتند بازی از ریشههای خودش فاصله گرفته است. جالب است بدانید در سال 2009 بازی ویدیویی Saw نیز براساس سری فیلم های Saw عرضه شد که در زمینهی گیمپلی از این بازی الهام گرفته بود. جالبتر آن که این بازی هم توسط شرکت کونامی منتشر شد.
3- Silent Hill: Shattered Memories؛ یک سایلنت هیل کاملا متفاوت
عنوان Shattered Memories در سال 2010 منتشر گردید. Shattered Memories توسط استودیوی کلایمکس توسعه یافت و برای پلتفرمهای پلیاستیشن 2، PSP و Will منتشر گردید. Shattered Memories به گونهای یک ریبوت برای نسخهی اول این سری بود که داستان را به شیوهی دیگری روایت میکرد. برای اولین بار در این سری شاهد نسخهای بودیم که شخصیت اصلی بازی از هیچ سلاحی در بازی استفاده نمیکرد. بازی تمرکز بر روی بقا و ماجراجویی داشت. در زمانی که موجودات به سمت شما میآمدند شما در یک حالت خاص باید به دکمه زدن و فرار کردن از دست دشمنان میپرداختید.
داستان بازی مانند نسخهی اول، براساس سرنوشت شخصیت هری میسون بود که با ورود به شهر سایلنت هیل دخترش را گم کرده است. شما اینبار داستان بازی را به صورت خاطراتی برای دکتر روانپزشک خودتان تعریف میکنید. اتفاقات و روند داستان کاملا سیر جدیدی به خودشان گرفته بودند و برای افرادی که در جریان کامل اتفاقات نسخهی اول بودند نیز داستان و نکات جدیدی برای تجربه داشت.
موبایل هوشمند هری، نقش کلیدی در حل کردن معماها و پیشبرد بازی ایفا میکرد. تغییر روند بازی با اینکه مسیر جدیدی را در این سری خلق کرده بود ولی باز هم به مذاق هوادارن قدیمی این بازی زیاد خوش نیامد و در زمان انتشار این اثر نقدهای متفاوتی را دریافت کرد. از طرفی چون این بازی در اصل برای پلتفرم Wii توسعه یافته بود، از نظر گرافیکی و کیفیت بصری نیز در حد یک عنوان نسل هفتمی ظاهر نشد.
4- بازی Silent Hill: Downpour
آخرین نسخهی رسمی از سری Silent Hill که در سال 2012 برای پلتفرمهای نسل هفتمی پلیاستیشن 3 و ایکسباکس 360 منتشر گردید. این نسخه توسط استودیوی واترا گیمز (Vatra Games) توسعه یافت. داستان این بازی در مورد فردی به نام مورفی پندلتون (Murphy Pendleton) است که به دلیل دزدی در زندان به سر میبرد. اتوبوس حامل او که قصد دارد وی را به زندان دیگری منتقل کند در میانه راه دچار حادثه میشود و او سر از شهر سایلنت هیل در میآورد.
داستان بازی بسیار مرموز و گنگ شروع میشود، ولی در ادامه روایت بسیار جذاب و پر التهابی به خود میگیرد. Downpour نسبت به نسخههای قبلی بازگشت مناسب و جذابی به ریشهها دارد. عنوان Downpour سعی میکند در کنار آن بتواند با ساختار گیمپلی مدرن، مخاطبان جدیدی را چذب کند. شاید برای هوادارن قدیمی این بازی هنوز عنوانی باشد که از ریشهها دور شده، اما برای مخاطبان جدید، میتواند تجربهای خاطرهانگیز و ماندگار باشد. Downpour بسیاری از المانهای موفق نسخههای گذشته را در خود جمع کرده و در ارائهی اتمسفر همیشگی این سری بسیار خوب عمل میکند.
با وجود داستان خوب، این عنوان در زمینهی کیفیت گرافیکی نسبت به زمان انتشار خود بسیار ضعیف عمل کرد. عناوین Silent Hill در سالهای دور نسل ششم، همیشه در زمینه گرافیک پیشرو بودهاند. متاسفانه عنوان Downpour در این زمینه؛ علاوه بر عملکرد ضعیف درگیر باگ و مشکلات بسیاری است. از طرفی طراحی دشمنان و هیولاها در این سری که همیشه به خوبی و با فلسفهی جالبی صورت میگرفت اینبار شاید در ضعیفترین شرایط قرار داشت.
برای اولین بار پس از سالها آهنگسازی عنوانی در سری Silent Hill به فردی جز آکیرا یامائوکا سپرده شد. موسیقی این بازی توسط دنیل لیخت (Daniel Licht) ساخته شده است. در تولید موسیقی این بازی شاهد حضور جاناتان دیویس (Jonathan Davis)، ستاره موسیقی راک و خوانندهی گروه Korn نیز بودیم. در زمینه موسیقی، بازی بسیار خوب عمل کرد و موفق شد باز هم از طریق موسیقی، تاثیر گذاری بسیاری خوبی را به ارمغان آورد. در مجموع این عنوان با وجود موارد مثبتی که داشت نتوانست باز هم موفقیتی درخور این سری را کسب نماید. همین موضوع باعث شد تا مسئولان شرکت کونامی به دنبال راه چاره جدیتری باشند.
5- Silent Hills – P.T (پایان نافرجام فرنچایز سایلنت هیل)
شرکت کونامی پس از عملکرد Downpour، به سراغ هیدئو کوجیما (Hideo Kojima) رفت که تا بتواند نسخهای جدید از این سری را بسازد. کوجیما که به خاطر ساخت سری موفق Metal Gear Solid شناخته شده بود، پس از اعلام این موضوع موجی از ذوق و اشتیاق نسبت به بازی را میان مخاطبان ایجاد کرد. امید بسیاری به این عنوان وجود داشت و پس از مدتی معلوم شد این موضوع بی دلیل نبوده است. غافلگیریهای بسیاری در مورد این نسخه وجود داشت.
کوجیما در ساخت این بازی از همکاری کارگردان معروف هالیوودی گیرمو دل تورو (Guillermo del Toro) بهره میبرد. دل تورور در بسیاری از آثار ترسناک به عنوان تهیه کننده و کارگردان حضور داشت. در کنار آن شاهد حضور بازیگر معروف نورمن ریداس (Norman Reedus)، نیز بودیم. همین موارد باعث شد که تبلیغات و اشتیاق زیادی نسبت به این نسخه ایجاد گردد.
کوجیما در حرکتی خلاقانه، پس از مدتی نسخهی دمویی از بازی در حال توسعه را با نام P.T برای کنسول پلیاستیشن 4 منتشر کرد. انتشار این نسخهی دمو به شدت باعث شوکه شدن مخاطبان شد. آنها یکی از بهترین و ترسناکترین عناوین تاریخ را در P.T تجربه میکردند. P.T در تمامی زمینهها بسیار قوی و خلاقانه ظاهر شد. هنوز پس از گذشت سالها از انتشار این نسخهی دمو رازهای بسیاری از بازی توسط مخاطبان کشف میشود.
در پایان این نسخه مشخص شد که نام بازی بعدی مورد انتظار Silent Hills خواهد بود. با انتشار این نسخهی دمو، بازی به یکی از موردانتظارترین عناوین تبدیل شد. همه چیز نوید ظهور دوبارهی یک نسخهی درخشان دیگر در این سری را میداد. به دلیل مشکلاتی که بین کوجیما و شرکت کونامی در مراحل توسعه بازی Metal Gear Solid V اتفاق افتاد، روابط دو طرف تیره و تار شد. همین موضوع باعث شد تا یکی از مورد انتظار ترین عناوین، کنسل شود. Silent Hills کنسل شد و با وجود اشتیاق و اصرار هواداران توسعهی این عنوان دوباره از سر گرفته نشد.
پس از کنسل شدن این بازی هنوز شاهد حرکت جدیدی در این سری توسط شرکت کونامی نبودیم و سالها این سری در سکوت کامل به سر میبرد. درطی دو سال اخیر شایعاتی در مورد توسعهی دوباره این سری شنیده شد. حتی مدتی قبل نیز این موضوع به نوعی توسط شرکت کونامی تایید شد. ولی تا به امروز هیچ خبر رسمی در این مورد منتشر نشده است و باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه برنامهای برای دنبالهی این سری وجود دارد.
نسخههای فرعی
در کنار نسخههای اصلی سری Silent Hill در طی سالهای اخیر شاهد انتشار چندین نسخهی فرعی نیز بودیم که به صورت خلاصه به معرفی آنها می پردازیم.
عنوان Silent Hill: Arcade که در سال 2008 برای دستگاههای آرکید منتشر گردید. این عنوان در سبک ریل شوتر بود که به صورت سینگل پلیر یا مولتیپلیر امکان تجربهی آن وجود داشت.
Silent Hill: Orphan در سال 2007 برای گوشیهای موبایل منتشر گردید. بازی در سبک ماجراجویی و اشاره کلیک روایت میشد. با وجود محدودیتهای سختافزاری در آن دوران، بازی بسیار عنوان جذاب و با کیفیتی به حساب میآمد. دو نسخهی دیگر برای این بازی منتشر شد که از همان الگو پیروی کرده و داستان نسخهی اول را دنبال میکردند. Silent Hill: The Escape نیز در سال 2008 برای گوشیهای آیفون و آیپد منتشر گردید.
Silent Hill: Book of Memories نیز دیگر عنوان فرعی این مجموعه بود که در سال 2012 برای کنسول PS Vita منتشر گردید. Book of Memories سبکی کاملا متفاوت از سری را دنبال میکرد. این بازی در سبک Dungeon Crawl توسعه یافت و بر روی تجربهی مولتیپلیر تمرکز داشت.