بازیهای مستقل متعددی طی سالیان گذشته ثابت کردهاند که توسعهدهندگان مستقل هم توانایی ارائهی جلوههای بصری خیرهکننده را دارند. برخی از این آثار آن قدر از نظر فنی عالی و از نظر گرافیکی خیرهکننده هستند که تصور توسعهی آنها توسط تیمی کوچک بسیار دشوار است. در ادامه قصد داریم تا نگاهی به چنین بازیهایی بیاندازیم.
ده بازی برتر مستقل از نظر گرافیک
از No Man’s Sky گرفته تا A Plague Tale: Innocence، بازیهای مستقل توانستهاند تا از موانعی که داشتن بودجهی کمتر و تیمی کوچکتر در مقابل آنها قرار میدهد عبور کنند. در حال حاضر برخلاف بازار AAA، این دست از بازیها هستند که در بسیاری از مواقع خلاقیت واقعی دنیای بازی را به رخ میکشند. در این مقاله قصد داریم نگاهی به همین عناوین داشته باشیم. عناوینی که در عین مستقل بودن دارای گرافیک بالایی هستند. در ادامه با گیم پالت همراه باشید.
A Plague Tale: Innocence
بازی A Plague Tale: Innocence از هر نظر به اثر غافلگیرکنندهای تبدیل شد. نه تنها کیفیت نهایی بازی بسیار بهتر از تصور بسیاری بود، بلکه جلوههای بصری بازی دست کمی از یک اثر AAA با بودجهی هنگفت نداشتند. محیطها به طرز استادانهای طراحی شده و پر از جزئیات هستند. همه چیز از مدل کاراکترها گرفته تا نورپردازی و صد البته ازدحام موشها خیرهکننده هستند. راستش را بخواهید بازی آن قدر زیبا است که میتوان آن را با یک اثر ناتی داگ (Naughty Dog) اشتباه گرفت. هیجانزده نشدن برای دنبالهی این بازی کار دشواری است.
The Ascent
پر بیراه نیست اگر بگوییم The Ascent یکی از زیباترین بازیهای منتشر شده در سال 2021 است. جهان سایبرپانک خیرهکنندهی بازی یکی از نقاط قوت بزرگ آن است و جلوههای بصری فوقالعاده در این مهم نقش بسزایی دارند. از خیابانهای نئونی روشن تا بازارچههای خیس باران، هر محیط بازی پر از جزئیات ریز و درشت است. مبارزات The Ascent هم پر زرق و برق هستند. وقتی توسط دستهای از دشمنان محاصره شدهاید، بازی به طرز تحسینبرانگیزی صحنههای شلوغی را خلق میکند.
Ori and the Will of the Wisps
شاهکار مون استودیوز (Moon Studios) یکی از آن دست بازیهای نادری است که جلوههای بصری آن هم از نظر فنی و هم از نظر هنری در سطح کمنظیری قرار دارند. محیطهای زیبای Ori and the Will of the Wisps بدون سبک هنری فوقالعادهی آن ممکن نیست. اما بازی از نظر فنی هم باید برای به تصویر کشیدن عالی این طراحیها کامل باشد. هر کدام از محیطهای شلوغ آن به صورت کاملا سهبعدی رندر شده و بازی دائما نورپردازی شگفتانگیز و مدلهای پرجزئیاتی را ارائه میدهد. به علاوه چه آن را بر روی سوییچ تجربه کنید یا یک ایکسباکس سری ایکس بخرید، بازی معرکه به نظر میرسد.
Subnautica: Below Zero
جریان داشتن در محیطهای زیر آب و سیارهای یخزده، باعث شده تا Subanautica در موقعیت بسیار منحصر به فردی از نظر بصری قرار بگیرد. بازیهای زیادی نیستند که یک جهان کامل را زیر آب خلق کرده و آن را با گیاهان و جانوران عجیب و غریب پر میکنند. در ضمن محیطهای یخی و روی سطح زمین هم در نوع خودشان بسیار زیبا هستند. همچنین Subnautica: Below Zero از نظر فنی نسبت به نسخهی قبلی پیشرفت بسیاری داشته است. همین موضوع آن را به یکی از بهترین بازیهای مستقل از نظر بصری تبدیل میکند.
The Forest
المان وحشت بخش مهمی از جذابیت The Forest است و بازی سعی کرده تا با طراحی عالی هر بخش از این المان نهایت استفاده را ببرد. وقتی صحبت از جلوههای بصری میشود، محیطهای بازی با دقت زیاد طراحی شدهاند تا حس خفقان را به بازیبازان القا کنند. اتمسفر The Forest بدون شک یکی از بزرگترین نقاط قوت آن است. برای تماشای دنبالهی بازی در قالب Sons of the Forest بسیار هیجانزده هستیم.
No Man’s Sky
انتخاب No Man’s Sky کار چندان دشواری نبود. ذات این بازی گروی جهانی عظیم با سیارههای مختلف و متنوع است. هر کدام از دنیاهای بازی بیومها و محیطهای منحصر به فردی داشته که پر از گیاهان و جانوران خاص هستند. جلوههای بصری عالی بازی بدون شک در به جان در آوردن این محیطها نقش بسزایی دارند. تنوع حرف اول را در No Man’s Sky میزند. خوشبختانه بازی از نظر گرافیکی هیچگاه شما را ناامید نمیکند.
Hellblade: Senua’s Sacrifice
نینجا تئوری (Ninja Theory) در حال حاضر یکی از مهمترین استودیوهای انحصاری مایکروسافت است. بنابراین Senua’s Saga: Hellblade 2 از پشتیبانی کامل ایکسباکس برخوردار خواهد بود. با این حال چرخهی توسعهی بازی اول کاملا متفاوت بود. نینجا تئوری این بازی را یک اثر AAA با توسعهی مستقل معرفی کرد و Hellblade بدون شک در حد و اندازهی یک بازی AAA ظاهر شد. با استفاده از تیمی کوچک و بودجهای نسبتا کم، نینجا تئوری موفق به خلق اثری شد که قابلیت ایستادن کنار هر بازی AAA دیگری را از نظر بصری دارد. اگر این استودیو تنها با بودجهای محدود موفق به خلق چنین عنوانی شده، تصور پتانسیل آنها با یک بودجهی کامل هیجانانگیز است.
GTFO
شوتر کو-آپ استودیوی 10 چمبرز هنوز در مرحلهی Early Access به سر میبرد، اما تنها کافی است تا نگاهی به تصویر بالا بیاندازید تا متوجه گرافیک خیرهکنندهی آن شوید. اینکه بازی در مرحلهی Early Access است احتمالا باعث افزایش تحسین ما برای آن میشود. از نحوهی برش نور چراغ قوهی شما در محیطی تاریک تا مبارزات خونین و پر از تنش و انیمیشن دشمنان وقتی به سمت شما یورش میبرند، GTFO از همین حالا یکی از زیباترین بازیهای مستقل است.
It Takes Two
تنها کافی است تا کمی از It Takes Two را تجربه کنید تا متوجه عشق و علاقهی زیاد هیزلایت استودیوز (Hazelight Studios) به هنگام توسعهی آن شوید. این مهم در جلوههای بصری بازی هم به خوبی نمایان شده است. طراحیهای هنری دائما خلاقانه و دوستداشتنی با جلوههای فنی تحسینبرانگیز ترکیب شده تا هر کدام از محیطهای بازی زنده و پویا به نظر برسند. It Takes Two در هر زمینهای دائما به دنبال خلاقیت و تنوع است و تعجبی ندارد که جلوههای بصری آن تا این حد زیبا هستند.
Little Nightmares 2
بازی Little Nightmares 2 ظاهر بسیار مجزا و منحصر به فردی دارد که به بولد شدن آن میان سایر بازیهای مستقل کمک میکند. البته سبک هنری و طراحی شخصیتهای خاص هم نقش زیادی در آن دارند. با این حال دستاوردهای فنی بازی را هم نباید از یاد ببریم. دوربینی با زوایای متغیر، انیمیشنهای بینظیر، محیطهای خاطرهانگیز و پرجزئیات و نورپردازی معرکه همه دست به دست هم میدهند تا حس وحشت بازی به بازیباز کاملا القا شود. دپارتمان بصری Little Nightmares 2 پر از جوانب قابل تحسین است.