Death Stranding، اثر جاهطلبانه و عجیب هیدئو کوجیما، سعی کرد تا در جهان بازیهای ویدیویی چیز جدیدی را ارائه دهد. تم متصل کردن دوبارهی بشریتی شکسته در سال 2021 از همیشه محرکتر است. خصوصا با توجه به اتفاقاتی که در یک سال و نیم گذشته شاهد بودهایم. اینها به کنار، روایت Death Stranding آن قدر گنگ و مبهم است که به تحلیل و فکر در مورد آن نیاز باشد. حتی پس از پخش تیتراژ پایانی، پاسخ تمام سوالات برای مخاطب مشخص نیست. در حال حاضر ممکن است که دنبالهی بازی Death Stranding در دست توسعه باشد. در ادامه رشتههای داستانیای که این دنباله میتواند به آنها بپردازد را بررسی میکنیم. با گیم پالت همراه باشید.
حتی با توجه به عرضهی Death Stranding: Director’s Cut در ماه آینده، مشخص نیست که آیا کوجیما در حال کار بر روی دنبالهای بوده یا به کل کارش با Death Stranding تمام شده است. به تازگی نورمن ریدس، بازیگر Death Stranding، به دنبالهی احتمالی این بازی اشارهای داشت. حتی در صورت به حقیقت پیوستن چنین فرضی، حداقل چند سالی تا عرضهی خود بازی فاصله داریم. اما اگر این دنباله واقعی باشد دقیقا باید انتظار چه نوع داستانهایی را داشت؟ در ادامه به پاسخ این پرسش میپردازیم.
رویداد فاجعهبار جدید
“روزی انفجاری اتفاق افتاد” جملهی آغازین شخصیت نورمن ریدس یعنی Sam Porter در Death Stranding اول بود. او دقایق ابتدایی بازی را صرف صحبت در مورد رویداد عظیمی میکند که تقریبا تمام بشریت را رو به نابودی برد. بازماندهها هم به دستههای کوچکی تقسیم شدند که در جهان پراکنده بودند. شما اکثر بازی را صرف تلاش برای ایجاد اتصالی دوباره بین اعضای جامعه میکنید. هدف اصلی نزدیک شدن به شرایط بشر پیش از انفجار بزرگ است.
با این حال رویدادی مخرب مثل رویداد Death Stranding معمولا یک بار اتفاق نمیافتد. حتی بلایای طبیعی هم دائما تکرار شده و اجتنابناپذیر هستند. این انفجار بزرگ هر چه بوده یک بار اتفاق افتاده و احتمالا تکرار خواهد شد. دنبالهی Death Stranding میتواند در مورد تلاش Sam و دوستان برای جلوگیری از چنین رخدادی باشد. شاید حتی بازی شامل المانی زمانی مثل The Legend of Zelda: Majora’s Mask باشد. جایی که بازیبازان باید با تصمیمات درست مانع از رخ دادن چنین فاجعهای در آینده شوند.
یافتن بازماندههای دیگر
چرخهی گیمپلی اصلی در Death Stranding حول حمل بسته توسط Sam برای افراد دیگر در سر تا سر ایالات متحدهی آمریکا میچرخد. این افراد همه پسزمینههای داستانی خود را داشته و درد و ناامیدی را تجربه کردهاند. با این حال هر وقت بستهی مورد نظرشان را دریافت میکنند شدیدا قدردان شما هستند. این لحظات کوچک اما احساسی جز تاثیرگذارترین بخشهای Death Stranding هستند. یک دنباله باید این ایده را گستردهتر کند و به آن شاخ و برگ بیشتری بدهد. خصوصا با توجه به اینکه تم اصلی بازی اتصال انسانیت از دست رفته است. شاید حتی رفتن به کشورهای دیگر جذاب باشد. بازی اول صرفا در آمریکا جریان داشت.
پسزمینهی داستانی Cliff Unger
علیرغم تاثیر زیاد در داستان Death Stranding و حضور در یکی از معروفترین تریلرهای بازی، شخصیت مدس میکلسن یعنی Cliff Unger ابدا آن طور که انتظار میرفت در Death Stranding حضور ندارد. بازی چند سکانس فلشبک دارد که همه از نقطه نظر BB هستند. متاسفانه این فلشبکها دقیقا تصویر کاملی رسم نمیکنند و غیر خطی بودن ترتیب آنها هم کمک چندانی به وضعیت نمیکند. در صورت بازگشت این شخصیت در یک دنباله، یک پسزمینهی داستانی گستردهتر مناسب خواهد بود. شاید حتی بتوانیم به عنوان خود Cliff هم بازی کنیم.
B.Tها
در حالی که اکثر Death Stranding را صرف راه رفتن در دشتها و صحراهای وسیع میکنید، لحظات تنشزا و حساستری هم در گیمپلی بازی وجود دارند. خصوصا وقتی با موجوداتی به نام B.Tها روبهرو میشوید. این B.Tها موجوداتی عظیمالجثه، ترسناک و پوشیده در لجن هستند. برخی از بهترین لحظات بصری در Death Stranding به خاطر وجود B.Tها است. زمینهی دیگری که دنبالهی Death Stranding میتواند آن را گسترش دهد. همچنین باید اطلاعات بیشتری در مورد ریشهی آنها و نحوهی عملکردشان به ما ارائه شود. شاید حتی تلاش برای استخراج قدرت B.Tها منجر به واقعهای فاجعهبار شود.
بازی Death Stranding: Director’s Cut در تاریخ 24 سپتامبر 2021 (جمعه، ۲ مهر ۱۴۰۰) برای پلیاستیشن 4 و پلیاستیشن 5 عرضه خواهد شد.