برخلاف نسل گذشته که مایکروسافت عملکرد سینوسی و نا امید کنندهای داشت در نسل نهم بازیهای ایکس باکس در قویتربن و امیدوار کنندهترین حالت ممکن قرار دارند. در این مقاله قصد داریم در مورد عناوین تایید شده و تایید نشدهای که در استودیوهای فرست پارتی مایکروسافت در حال توسعه است با هم صحبت کنیم.
صرفاً گفتن اینکه استودیوهای فرست پارتی مایکروسافت پیشرفت کردهاند، کم لطفی در حق قدمهای بزرگی است که این شرکت در چند سال گذشته برداشته است. در حالی که در گذشتهی نه چندان دور ایکس باکس با اختلاف ضعیفترین استودیوهای فرست پارتی را نسبت به رقبا در اختیار داشت، حال تهدیدی بسیار جدی برای رقبا محسوب میشود و شانه به شانهی سونی و نینتندو در حال پیش روی است.
علی رغم اینکه استودیوهای مایکروسافت هم چنان در حال گسترش است اما حتی در وضعیت فعلی با حدود بیست استودیو و عناوین جذاب و رنگارنگی در حال توسعه قرار دارند. بنابراین چیز های زیادی هستند که می توان منتظرشان بود. در این مقاله قصد داریم در مورد عناوین تایید شده و تایید نشده ای که در استودیو های فرست پارتی مایکروسافت در حال توسعه است با هم صحبت کنیم.
343 Industries
بیایید با بزرگترین آنها شروع کنیم! در حال حاضر شاید جایگاه Halo به مانند گذشته نباشد اما مایکروسافت امیدوار است که Halo Infinite تبدیل به برگ برندهی این سری شود. حالت تک نفرهی نیمه جهان باز و حالت چند نفرهی رایگان، تغییرات جالبی بودند که سازندگان به بازی وارد کردهاند و علی رغم اینکه هنوز بدبینیهایی نسبت به حالت تک نفرهی آن وجود دارد.
ما امیدوار هستیم که یک سال تاخیر در عرضهی بازی برای ایجاد بهبودهای لازم کافی باشد. در همین حال با اینکه Halo Infinite چندین سال بعد از عرضه نیز پشتیبانی خواهد شد اما سال گذشته 343 لیستی از مشاغل مورد نیاز خود را منتشر کرد. به نظر میرسد آنها در حال کار بر روی پروژهای دیگر از سری Halo هستند. در حالت خوش بینانه می توان آن را Halo wars 3 دانست اما فعلاً همه چیز را در حد شایعه در نظر بگیرید.
The Coalition
این استودیو اخیرا در خبری اعلام کرد که آنها در حال مهاجرت به موتور بازی سازی آنریل 5 هستند و این خبر به این معناست که احتمالا آنها چند سال آینده را صرف یادگیری ریز و بمهای این موتور خواهند کرد. در حالی که به نظر میرسد نباید در آیندهی نزدیک انتظار خبر خاصی از آنها داشته باشیم اما همچنان شایعاتی پیرامون برنامههای آیندهی آن وجود دارد.
ظاهرا پروژهی بعدی آنها عنوانی کوچک و آزمایشی خواهد بود که هدف از تولید آن آشنایی بیشتر با موتور آنریل 5 است. پس از آن تیم کوالیشن به طور کامل بر توسعهی Gears 6 متمرکز میشوند. البته در حالت خوش بینانه این امکان وجود دارد که coalition با همکاری توسعه دهندهی دیگری در حال ساختن عنوانی مانند Gears Tactics باشد. ولی فعلا شایعه یا خبری از آن به بیرون درز نکرده است.
Turn10 studios
این استودیو از زمانی که وجود داشته به تنهایی و به طور انحصاری بر روی سری Forza Motorsport تمرکز کرده و خیلی بعید است که در آیندهی نزدیک این رویه تغییر کند. هرچند آنها هر از گاهی به استودیوهای دیگر مانند Playground کمک میکنند. بنابراین بدیهی است که بازی بعدی Turn10 نسخهی جدید FM خواهد بودکه فعلا تاریخ انتشاری ندارد اما قطعا چشم انداز هیجان انگیزی در انتظار آن است.جذاب بودن این چشم انداز زمانی هیجان انگیز تر میشود که بدانید بازی بعدی فقط Forza Motorsport نام گذاری شده و می تواند به معنی ریبوت شدن این فرنچایز شبیه ساز رانندگی باشد. در نتیجه احتمال ایجاد تغییرات و یا حتی ساختارهای کاملا جدید در آن زیاد است.
Playground Games
پلیگراند گیمز جزو پایدارترین و بهترین توسعه دهندگان فرست پارتی مایکرو در سال های اخیر ظاهر شده و سالهای پیش رو میتواند آنها را بالاتر از این هم ببرد. در نوامبر امسال آنها با فورزای جدید یعنی Forza Horizon 5 به میادین باز می گردند که حتی میتواند بهترین بازی سری هم باشد. حداقل تا به این لحظه که این طور به نظر میرسد. در همین حال آنها روی ریبوت بازی Fable نیز کار می کنند که اطلاعات زیادی از آن نداریم.
سری Fable همیشه استایل مخصوص به خود را داشته و قطعا پلی گراند به آن وفادار خواهد ماند هر چند به علت کمبود اطلاعات حرف زیادی نمی توان گفت. به هر حال Fable پروژه ای جذاب است که امیدواریم به زودی چیز های بیشتری از آن به گوشمان برسد.
The Initiative
این استودیو تقریبا زمانی شکل گرفت که نینجا تیوری و پلی گراند توسط مایکروسافت خریداری شدند و با این که Initiative جوانترین استودیوی مایکرو محسوب می شود اما توجه زیادی را به خود معطوف کرده و دلیل آن نیز کار کردن بر روی عنوان Perfect Dark است. فرنچایز دوست داشتنی Rare که برای مدت بسیار زیادی به خواب فرو رفته و هیچ موقع نتوانسته از تمام پتانسیل بالایی که دارد بهره بگیرد.
در حالی که Initiative می خواهد این سری را احیا کند، دوباره میتوانیم به بازگشت آن به اوج صنعت بازی سازی امیدوار باشیم. امیدوار به اینکه این بازی سکوی پرتاب سری برای آیندهای درخشان باشد.
Rare
صحبت از Rare شد می دانیم که آنها به شدت درگیر بازی Sea of Thieves هستند که جزو معدود نقاط درخشان مایکروسافت در نسل قبل بود. عنوانی که در ابتدا شروع نا امید کننده ای داشت اما همه چیز عوض شد و این بازی در حال حاضر جزو بهترین سرویس محورهای این صنعت به شمار میآید. در نتیجه Rare به پشتیبانی از محصول خود با ارایه ی آپدیتها و محتوای جدید ادامه خواهد داد.
جدا از این ماجرا آنها بر روی بازی Everwild نیز کار می کنند که در نوع خود عنوان مرموزی است. هر چه قدر که این بازی زیبا به نظر میرسد، گزارش هایی از مشکلات توسعهی آن به گوش رسیده که کمی نگران کننده است. به هر حال بعید به نظر میرسد که تاریخ عرضهی آن نزدیک باشد و میتوان امیدوار بود که Rare زمان کافی برای بهبود اثر را داشته باشد.
Undead Labs
سری State of Decay هیچ موقع بازیهای فوف العاده و بی ظیری نبودند اما می وان آنها را حداقل عناوین سرگرم کنندهای دانست که متاسفانه مشکلات ریز و درشت زیادی در زمان عرضه گریبان گیر آنها شد. به هر حال امیدواریم State of Decay 3 اثر به مراتب بهتری نسبت به بازیهای قبلی از آب در آید با توجه به این که آنها این بار عضوی از خانوادهی مایکروسافت بوده و از مزایای آن مانند حمایتهای مالی بهتر برخوردار خواهند شد.
تا به امروز تنها یک تریلر CG از این اثر منتشر شده که امیدواریم با توجه به منابع مالی و زمان بیشتری که در اختیار توسعه دهنده قرار گرفته، شاهد اثری فراتر از نسخه های قبلی باشیم. با توجه بهرار داشت اینکه SoD3 در زمان معرفی در مرحله ی پیش تولید قرار داشت، بعید است به این زودی خبری از آن بشنویم.
World’s Edge
مایکروسافت خارج از دنیای کنسول خود نیز کارهای هیجان انگیزی انجام میدهد که بهترین نمونهی آن بازی مورد انتظار Age of Empires 4 است. ظاهرا این بازی قرار است سبک استراتژی همزمان را به جایگاه و شکوه سابق بازگرداند. دو شرکت Relic و World’s Edge fبا همکاری هم در حال تحقق این امر هستند و با توجه به نشانههایی که تا الان دیدهایم قطعا ارزش صبر کردن خواهد داشت.
Obsidian
این استودیو روزهای شلوغ و هیجان انگیزی را سپری می کند. بازی Grounded که انصافا یکی از بهترینهای سبک survival در حالی توسعه یافت که این استودیو هیچ تجربهای در این ژانر نداشت. این عنوان سال قبل وارد فاز Early Access شد و احتمالا در آیندهای نزدیک شاهد لانچ کامل آن خواهیم بود. در همین حال آنها بر روی عنوان نقش آفرینی فانتزی Avowed نیز کار می کنند که فعلا اطلاعات زیادی از آن در دسترس نیست. گزارشهایی مبنی بر عرضهی آن در سال 2023 در کنار عناوینی چون Fable و Perfect Dark به گوش می رسد اما امیدواریم در آینده ای نزدیک حداقل نمایشی از گیم پلی آن را ببینیم. البته در این میان نباید عنوان Outer Worlds 2 را فراموش کنیم که به نظر می رسد زمان زیادی تا عرضه ی آن باقی است. تریلر معرفی جالب آن به وضوح به این قضیه اشاره دارد. هر چند زمانی که از راه برسد قطعا توجه همگان را به خود جلب خواهد کرد.
Inxile Entertainment
عنوان Wastelands 3 به زودی دومین بستهی الحاقی خود را دریافت خواهد کرد اما به جز آن استودیو مشغول توسعهی چه عنوانی است؟ ظاهرا آنها بر روی نقش آفرینیهای مختلفی کار می کنند که یکی از آنها در مراحل اولیهی پیش تولید قرار دارد اما عنوان دیگری نیز وجود دارد که اطلاعات جالبی از آن دریافت کرده ایم و به احتمال زیاد در صف انتشار قرار دارد. این بازی با موتور آنریل انجین 5 توسعه یافته که به نظر قرار است یک نقش آفرینی اول شخص همانند Fallout باشد.
بازی های Wastelands بسیار شبیه به عناوین کلاسیک fallout هستند در نتیجه تغییر سبک برای عنوان جدید آن ها به سبک Fallout های جدید کاملا محتمل به نظر می رسد.البته inxile به ما هشدار داده که به این زودی ها منتظر خبری از پروژه های آینده ی آن ها نباشیم در نتیجه این عناوین را می توان در مرحله ی پیش تولید دانست.
Compulsion Games
آیندهی این استودیو کمی مبهم به نظر میرسد.بازی We happy few عنوانی عجیب بود که نشانه هایی از داشتن پتانسیل بالا را در آن مشاهده کردیم اما به دلایل مختلف تبدیل به اثری نشد که باید میشد.عده ای معتقد هستند که این استودیو با کمکهای مالی مایکروسافت میتواند جاه طلبی اش را محقق کند. به یقین میتوان گفت که این استودیو در حال کار بر روی پروژهای جدید اما مرموز و مخفی است که هیچ خبری از آن در دسترس نیست اما چیزی که مسجل است این است که مایکرو این استودیو را صرفا جهت نشستن و تماشا کردن خریداری نکرده است!
Ninja Theory
نینجا تیوری را میتوان جزو بزرگترین استودیوهای مایکروسافت بر شمرد که عنوان پرچمدار آن یعنی Hellblade 2 در دست توسعه قرار دارد و هر چند که سالیان زیادی تا انتشار آن مانده و هیچ تریلری هم از گیم پلی آن ندیدهایم، اما نمیتوانیم دربارهی آن هیجانزده نباشیم (به ویژه با در نظر گرفتن این که نینجا تیوری در زمینهی داستان سرایی و جلوههای بصری فوق العاده توانمند است). علاوه برآن نینجا تیوری در حال کار بر روی پروژهای کوچک و احتمالا آزمایشی به نام Project Mara است که روند توسعهی آن نیز به خوبی پیش میرود. ما بسیار کنجکاو هستیم که دربارهی آن بدانیم اما در حال حاضر خبر خاصی در دسترس نیست.
Bethesda Game Studios
هر چند که کمیت و کیفیت استودیوهای فرست پارتی مایکروسافت خوب به نظر میآمد اما آن ها با خرید Zenimax قدم بزرگی در جهت تقویت استودیوهای خود برداشتند و تعدادی از بهترین نامهای این صنعت را به مجموعهی خود اضافه کردند. مایکروسافت حالا سازندگان شاهکارهایی چون Fallout و Elder Scrolls را به عنوان توسعه دهندهی فرست پارتی در کنار خود میینند. استودیوی Bethesda سال آینده عنوان شدیدا مورد انتظار Starfield راعرضه خواهد کرد. عنوانی که هنوز تریلری از گیم پلی آن ندیدهایم ولی با توجه به شنیدهها بسیار به آن خوش بین هستیم. احتمالا سالیان بسیار بعد از آن بتوانیم Elder Scrolls 6 را هم ببینیم. همچنین بازی Fallout 76 با آپدیت ها و محتوای جدید پشتیبانی خواهد شد. عنوانی که شروعی نا امید کننده و پرایراد داشت اما با تلاش های قابل ستایش Bethesda به اثری سرگرم کننده و قابل احترام تبدیل شد.
Arkane Studio
آرکین از آن دست توسعه دهندگان است که وقتی اثری خلق میکند باید با تمام وجود به آن توجه کرد. از Dishonored و دنبالههایش گرفته تا Prey . این استودیو فقط بلد است شاهکار بسازد در نتیجه ما برای عنوان بعدی آنها یعنی Deathloop که به شکل عجیبی انحصاری PS5 است بسیار هیجان زده ایم. همچنین آن ها در حال کار بر روی پروژهای به نام Redfall هستند که سبک و استایل خاص Arkane را وارد مرحلهی جدید یعنی دنیای Open world با گیم پلی کوآپ خواهد کرد که به شدت هیجان انگیز به نظر میرسد. تاریخ انتشار این عنوان احتمالا سال 2022 خواهد بود. در نتیجه میتوان به دیدن گیم پلی آن در همین نزدیکی ها امیدوار بود.
ID Software
اگر بگوییم ID بهترین توسعه دهندهی سبک شوتر اول شخص است خیلی بیراه نگفتهایم. بازی Doom Eternal تا به این لحظه دو محتوای الحاقی دریافت کرده و پشتیبانی از آن با عزضهی مود جدید Horde همچنان ادامه خواهد داشت. اما به جز Doom آنها روی چه پروژهی دیگری کار می کنند؟ گزارشهایی به دست ما رسیده که آن ها در حال کار بر روی ریبوت فرنچایز Quake هستند. این خبر از آن جهت فوق العاده است که آخرین باری که ID تصمیم به ریبوت یکی از عناوین محبوب خود گرفت ، نتیجهی کار بی نظیر از آب در آمد. البته تا اعلام رسمی باید این خبر را در حد شایعه در نظر بگیریم.
MachineGames
حالا که صحبت از فرنچایزهای افسانهای ID شد، آیا خبری از Wolfenstein خواهیم شنید؟ حدود چهار سال از عرضهی Wolfenstein 2 The New Colossus میگذرد و هر چند که در سال 2019 توانستیم از Youngblood لذت ببریم اما همچنان بیصبرانه منتظر یک عنوان اصلی در سری هستیم. اگرچه مایکروسافت در قبال این سری سکوت اختیار کرده اما به طرفداران توصیه کرده که نگران آیندهی آن نباشند. در نتیجه میتوان امیدوار بود که معرفی Wolfenstein 3 خیلی دور نباشد. در همین حال تنها عنوان این استودیو که به طور رسمی معرفی شده Indiana Jones است که فعلا هیچ اطلاعاتی از آن نداریم.
اگرچه یک بازی AAA از Indiana Jones می تواند خیلی هیجان انگیز باشد ولی این عنوان هنوز در مرحله ی پیش تولید قرار دارد. در نتیجه باید مدت زمان زیادی منتظر آن بمانیم.
Tango Gameworks
تنها عنوان معرفی شدهی این استودیو، یکی از انحصاریهای کنسول شرکت رقیب یعنی PS5 است! بازی Ghostwire Tokyo هرچند فوق العاده به نظر می رسد اما در حال حاضر اطلاعات بسیار کمی از آن در دسترس است و خیلی بعید است که در تاریخ مقرر یعنی سال 2021 انتشار یابد. حال با این شرایط آیا می توان انتظار عنوانی مانند Evil Within 3 را از این استودیو داشت؟ درست است که عنوان Evil Within 2 با استقبال عموم مواجه نشد اما بازی فوق العاده ای بود و بسیار امیدوار هستیم که مایکروسافت یک شانس دیگر به این فرنچایز بدهد.
Zenimax Online
این استودیو کار فوق العاده ای در مدیریت و حمایت از بازی Elder Scrolls Online در طول این سال ها انجام داده است. درست است که نمیتوان آن را با عناوینی چون WoW یا FF14 مقایسه کرد اما این بازی تعداد گیمرهای وفادار زیادی دارد که هر روزه نیز به آن افزوده می شود. در نتیجه Zenimax همچنان به کار کردن روی این بازی ادامه خواهد داد. جدا از این ماجرا آن ها استودیوی جدیدی را در San Diego تاسیس کردند که در حال کار بر روی پروژهای ناشناخته است. ما در حال حاضر اطلاعاتی از آن نداریم جز این که می دانیم وجود دارد اما به طور قطع منتظر انتشار اخبار جدید از آن خواهیم بود.
External
در نهایت تعدادی استودیو نیز وجود دارد که هر چند مایکروسافت آن ها را تصاحب نکرده است اما در حال کار بر روی عناوین انحصاری اکس باکس هستند. برای مثال عنوانی که از آن یقین داریم بازی contraband است. یک شوتر جهان باز کوآپ که توسط سازندگان Just Cause یعنی Avalanche در حال توسعه است. در همین حال اطلاعاتی از سازندگان بازی Hitman لیک شده که در حال کار بر روی یک نقش آفرینی فانتزی جهان باز به نام Project Dragon هستند. همچنین شایعاتی مبنی بر همکاری هیدیو کوجیما و مایکروسافت در مورد یک عنوان انحصاری اکس باکس که مبتنی بر Cloud خواهد بود، به گوش می رسد.
خسته نباشی،زیبا و جامع بود ممتظر مقالات و پروژه های بعدی هم هستم…
ممنونم. سلامت باشید. انشاالله به زودی.
👌🏻👌🏻مرسی ازت milanteee ، منتظر مقالات بعدیت هستیم
خواهش می کنم. امیدوارم که ازین مقاله استفاده کرده باشین.
سلام مقاله خیلی جالبی بود
منتظر مقالات بیشتر از شما و بقیه عزیزان هستیم – موفق باشید
مچکرم دوست عزیز. سلامت باشید.